Amfibia LVT-3 Bushmaster 1943.pdf
(
5812 KB
)
Pobierz
USA
Technika lądowa
BROŃ
Amfibie
Landing Vehicle Tracked LVT-3 Bushmaster
1943
Amfibia gąsienicowa LVT-3 Bushmaster
Dane taktyczno-techniczne LVT-3 Bushmaster
Typ:
amfibia gąsienicowa.
Producent:
Borg Warner Co., Gra-
ham-Paige.
Lata produkcji:
1944-
1945.
Wyprodukowano:
2962 eg-
zemplarze.
Długość:
7,95 m.
Szero-
kość:
3,25 m.
Wysokość:
3,02 m.
Prześwit:
48 cm.
Masa bojowa:
17500 kg.
Silnik:
dwa 8-cylindrowe,
benzynowe Cadillac Series 42 o mocy
220 KM (161,8 kW) chłodzony wodą.
Transmisja:
Twin Hydramatic, 4 biegi
do przodu i 1 do tyłu.
Zapas paliwa:
418 l.
Prędkość maksymalna na
drodze:
27 km/h.
Prędkość maksy-
malna na wodzie:
10 km/h.
Zasięg:
240 km na lądzie; 120 km na wodzie.
Uzbrojenie:
1 karabin maszynowy
kal. 12,7 mm M2HB Browning, 2 ka-
rabiny maszynowe 7,62 mm M1919A4.
Załoga:
3 osoby (dowódca-radiotelegrafista, kierowca, pomocnik kierowcy) oraz
do 30 żołnierzy lub 4,1 t ładunku.
Jeszcze w czasie prac adaptacyjnych
Alligato-
ra
biuro projektowe FMC zwróciło się o pomoc w roz-
wiązaniu pewnych problemów do Morse Claim Com-
pany, oddziału koncernu Borg-Warner. Po analizie i
pierwszych próbach Alligatora inżynierowie z Borg-
Warner doszli do wniosku, iż znaczącą poprawę para-
metrów możną osiągnąć po całkowitym przeprojekto-
waniu transportera. W
sierpniu 1942
roku gotowy byt
pojazd oznaczony jako
Model A.
Mimo wszystko przy-
pominał on zewnętrznie LVT-1, zachował jego system
napędu wodnego z zagiętymi listwami mocowanymi do
klasycznych już gąsienic (bez rolek). Zastosowano
układ napędowy z automatyczną skrzynią biegów.
2
Dla zwiększenia
wytrzymałości konstrukcji
transporter zbudowano z
blachy falistej.
Dodat-
kowo przewidziano moż-
liwość szybkiej konwersji
na czołg pływający przez
zamontowanie nad prze-
działem
ładunkowym
wieży z czołgu lekkiego
M3. Model A nie został
jednak zaakceptowany.
Jako powody podano
brak znaczącej poprawy
własności
taktyczno-
technicznych w stosunku
do nowego LVT-2, napęd
wodny uważano za zbyt
podobny do krytykowa-
nego układu LVT-1 oraz
podkreślano
mniejszą
ładowność w stosunku
do LVT-2.
W sytuacji nie-
powodzenia
Borg-
Warner zdecydował się
na daleko idące przerób-
ki, w wyniku których po-
wstał
Model B.
Do na-
pędu zastosowano dwa
benzynowe silniki Ca-
diIIac Series 42, dolno-
zaworowe, cylindrowe w
układzie V o mocy 80,85
kW/110 KM każdy, sto-
sowane już w
czołgach
M5,
umieszczone w
bocznych sponsonach.
Kabinę kierowców zało-
żono maksymalnie z
przodu nad bardzo krót-
ką, tępą dziobnicą. Układ
taki pozwolił na wygo-
spodarowanie
miejsca
na bardzo obszerny,
ciągnący się niemal na
całej długości pojazdu,
przedział ładunkowy. Był on o 1220 mm dłuższy niż w LVT4, przy długości całkowitej pojazdu o 482 mm mniejszej. Po-
jazd wyposażony był także w tylną, ruchomą rampę. Jedynym ograniczeniem były silniki w tylnych partiach bocznych
sponsorów, które zauważalnie zwężały przedział ładunkowy i ograniczały możliwość przewożenia szerszych ładunków.
Oprócz silników z
czołgu lek-
kiego M5
przejęto także układ transmi-
sji i automatyczną, 4-biegową skrzynię
biegów Hydramatic. Pozwalała ona na
łagodne przejście woda-ląd, podczas
gdy w pozostałych LVT był to jeden z
najtrudniejszych momentów. Uprosz-
czono konstrukcję zawieszenia, zwięk-
szono nieznacznie średnicę kół jezd-
nych oraz wprowadzono gąsienice o
większej liczbie ogniw z gumowymi
uszczelnieniami łączeń. Układ sterowa-
nia i kształt „łapek" napędu wodnego
były identyczne z LVT-4. W
Modelu B
ograniczono powierzchnię przedniej
kabiny, przesuniętej maksymalnie do
przodu wzorem LVT-1. Ograniczono
3
liczbę
kierowców
do jednego, jego fotel zamontowano centralnie. Asystował mu
mechanik pokładowy.
Trzecim stałym
członkiem załogi był
radiooperator.
Kabina była całkowicie otwarta od tyłu. Dzięki temu transporter mógł przewozić ła-
dunki nawet o znacznej długości, a jego nośność wzrosła o 1,5 t w porównaniu do LVT. Był przy tym nieco lżejszy, wol-
niejszy, ale przy podobnym zasięgu zużywał mniej paliwa. Maksymalny czas nieprzerwanej akcji wynosił 10 godzin. Mak-
symalny nacisk jednostkowy wynosił 0,9 kg/cm
2
. Transporter mógł pokonywać ścianki o wysokości do 100 cm, stoki o
nachyleniu do 35°, a na stokach o nachyleniu do 30° istniała możliwość pełnego operowania.
Prototyp firmy Borg-Warner gotowy był w
sierpniu 1943
roku, a po przeprowadzonych próbach
został zaakceptowany przez US Navy/USMC. Otrzy-
mał oznaczenie
LVT-3
i nazwę
Bushmaster.
Zażąda-
no jednak wykonania seryjnych transporterów z nor-
malnej, gładkiej blachy stalowej oraz kompletów płyt
pancernych do ewentualnego użycia w warunkach
polowych.
Produkcja LVT-3
ruszyła na wiosnę
1944
roku w zakładach Ingersoll Division koncernu Borg-
Wamer oraz w Graham-Paige, a pierwszą akcją bojo-
wą LVT-3 były dopiero walki na Okinawie w kwietniu
1945 roku. Z
2964
transporterów wyprodukowanych w
latach
1944-45
wszystkie zostały przejęte przez
USMC. Jedynie 2 pojazdy, w specjalnej lekkiej wersji
otrzymała US Army.
W pierwszych latach po wojnie
znaczną część transporterów wyposa-
żono w nowe, opancerzone kabiny
kierowców, gdzie duże okna zastąpio-
no szczelinami
obserwacyjnymi z
wkładkami ze szkła pancernego, a z
prawej strony zamontowano
karabin
maszynowy kalibru 7,62 mm
w jarz-
mie kulistym. W 1949 roku zdecydo-
wano o modernizacji 1200 LVT-3 o
najmniejszym przebiegu. Reszta miała
zostać złomowana lub sprzedana.
Modernizacja polegała na podwyższe-
niu burt przedziału desantowego do
poziomu stropu kabiny kierowcy oraz
przykryciu go dwuczęściową pokrywą
dla osłony przed odłamkami i zalewa-
jącą wodą. W kabinie kierowcy zamon-
towano dwa górne włazy. Na części
pojazdów między nimi umieszczono
dodatkową obrotową wieżyczkę z ka-
rabinem maszynowym. Wtedy też
zakładano na stałe opancerzenie. Tak
zmodyfikowane pojazdy oznaczono
LVT-3(C)
(C - Covered = Zakryty).
Stosunkowo intensywnie były one
używane, obok standardowej wersji, w
czasie wojny koreańskiej, ale później ze względu na duże koszty eksploatacji i obcięcie funduszy wojskowych większość
LVT-3(C) skasowano razem z istniejącymi jeszcze LVT-3.
Plik z chomika:
glamdring3
Inne pliki z tego folderu:
Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer IV 1944.pdf
(13940 KB)
Samochód pancerny AMD Panhard 178 1933.pdf
(99182 KB)
Samochód pancerny Sd.Kfz 221 1934.pdf
(42899 KB)
Samochód pancerny wz.28 1925.pdf
(13416 KB)
Szabla polska wz.1917.pdf
(10430 KB)
Inne foldery tego chomika:
--- Józef Retinger
Pliki dostępne do 01.06.2025
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 19.01.2025
Pliki dostępne do 21.01.2024
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin