Amfibia LVT-4 Water Buffalo II 1943.pdf
(
17700 KB
)
Pobierz
USA
Technika lądowa
BROŃ
Amfibie
1943
Amfibia gąsienicowa LVT-4 Water Buffalo II
Landing Vehicle Tracked LVT-4 Water Buffalo II
Dane taktyczno-techniczne LVT-4 Water Buffalo II
Typ:
amfibia gąsienicowa.
Pro-
ducent:
Food Machinery Corp., Gra-
ham-Paige, St. Louis Car Co.
Lata
produkcji:
1943-1945.
Wyproduko-
wano:
8348 egzemplarze.
Długość:
7,95 m.
Szerokość:
3,25 m.
Wyso-
kość:
2,50 m.
Prześwit:
46 cm.
Masa
bojowa:
16500 kg.
Silnik:
7-cylindrowy,
benzynowy W-670-9A Continental o
mocy 250 KM (183,9 kW) chłodzony
powietrzem.
Transmisja:
zsynchroni-
zowana, 5 biegów do przodu i 1 do tyłu.
Zapas paliwa:
418 l.
Prędkość mak-
symalna na drodze:
30 km/h.
Pręd-
kość maksymalna na wodzie:
12
km/h.
Zasięg:
240 km na lądzie; 80 km
na wodzie.
Uzbrojenie:
2 karabiny ma-
szynowe kal. 12,7 mm M2HB Browning, 2 karabiny maszynowe 7,62 mm M1919A4.
Załoga:
3 osoby (dowódca-
radiotelegrafista, kierowca, pomocnik kierowcy) oraz do 30 żołnierzy lub 4,1 t ładunku.
Mimo zalet transporterów amfibijnych
LVT-1/2
mia-
ły one jedną zasadniczą
wadę.
Przedział transportowy był
umieszczony centralnie między kabiną kierowców a silni-
kiem. W LVT-2 dodatkowo dzielił go wzdłużnie przy dnie
wał napędowy.
Możliwość załadunku, a szczególnie wyła-
dunku zaopatrzenia, sprzętu i żołnierzy istniała wyłącznie
górą, nad wysokimi burtami. Nie można było przewozić
cięższych, jednolitych ładunków, a w LVT-2 wał napędowy
w poważnym stopniu ograniczał także ich wymiary. Desan-
towani żołnierze w czasie wysiadania byli niepotrzebnie
eksponowani na ogień przeciwnika.
W połowie
1942
roku rozpoczęto prace projektowe
nad nowym transporterem. Przewidziano w nim zastoso-
wanie
opuszczanej rampy
załadunkowo-wyładowczej jako
tylnej ściany pojazdu. Za podstawę przyjęto LVT-2, na którym wprowadzono szereg zmian. Nowy transporter otrzymał
oznaczenie
LVT-4
(oznaczenie
LVT-3
zarezerwowano dla projektu firmy Borg-Warner; mimo ze LVT-3 wszedł później do
służby niż LVT-4, oznaczenia nie zmieniono) i tradycyjną nazwę
Water Buffalo II.
W USMC stosowano dalej popularniej-
sze nazwy
Alligator
lub
Amtrac.
2
Układ jezdny i jed-
nostka napędowa wraz z
układem sterowania i ca-
łym przodem pojazdu nie
uległy zmianie. Za to silnik
umieszczono zaraz za
kabiną kierowców, co wy-
musiło jej całkowite za-
mknięcie. Dostęp do niej
zapewniały dwa jednoczę-
ściowe włazy w stropie.
Zachowano układ okien
obserwacyjnych w przód i
na boki jak w LVT-2. Dzię-
ki przesunięciu silnika do
części środkowej transpor-
tera skróceniu uległ
wał
napędowy.
Nie ograniczał
już pojemności przedziału
transportowego,
który
ciągnął się teraz do same-
go tyłu LVT, a ze względu
na przesunięcie mas (sil-
nik bliżej przodu) możliwe
było także jego wydłużenie
o 601 mm, całkowita no-
śność wzrosła o ponad 1 t,
a liczba przewożonych
żołnierzy do 30. W tylnej
części Amtraka wprowa-
dzono najważniejszą mo-
dyfikację -
opuszczaną
rampę
załadunkowo-
wyładowczą. W swej dol-
nej części umocowana
była na zawiasach, a jej
ruch kontrolowany był
przez dwie wyciągarki
linowe, każda z jednej
burty. W pozycji zamknię-
tej rampa tworzyła tylną
ścianę przedziału trans-
portowego.
Możliwym
stało się przewożenie w
LVT-4 haubic 105 mm, armat przeciwpancernych 6 pdr. (57 mm) lub Jeepów i innych mniejszych pojazdów. Znacznie
ułatwiony był wyładunek w warunkach bojowych, a opuszczający transporter żołnierze niebyli niepotrzebnie narażani na
ogień nieprzyjaciela. Jedyną wadą przyjętego rozwiązania była konieczność bardzo solidnej konstrukcji rampy, co było
związane z jej dużym ciężarem. Razem z koniecznym wyposażeniem zwiększyło to ciężar Amtraka o ponad 1 t. Wzrost
masy pojazdu wpłynął na obniżenie prędkości lądowej o ok. 5 km/h, prędkość wodna zmalała nieznacznie.
Zmiana konfiguracji LVT pociągnęła też
za sobą mniejsze zmiany: modyfikacje układu
wydechowego, zmianę luków dostępu do silnika
(od strony przedziału transportowego), zmniej-
szenie do 1 liczby stopni ułatwiających wsiada-
nie w zewnętrznych ścianach bocznych spon-
sonów. Dzięki większej powierzchni stropu nad
kabiną kierowców i przedziałem silnikowym
możliwe było wzmocnienie uzbrojenia LVT-4 (z
tego względu
załogę
stanowiło od
2 do 6 żoł-
nierzy).
W służbie brytyjskiej, gdzie transporte-
ry oznaczono
LVT Buffalo
(we Włoszech
Fan-
tail),
popularne było
działko Polsten kalibru
20 mm plus 1-2 karabiny maszynowe Brow-
ning.
Ewentualnie można było nawet ustawić
armatę 6pdr.
lub
haubicę 105 mm
na specjal-
nych uchwytach przy górnych krawędziach tak,
by możliwe było prowadzenie ognia do przodu. Nie odnotowano jednak szerszego wykorzystania tej możliwości.
3
Stosunkowo szybko zaakcep-
towano
pancerną wersję LVT-4.
Po-
nieważ oznaczenie
LVT(A)4
zostało
już zarezerwowane dla wersji uzbrojo-
nej w haubicę 75 mm, wprowadzono
nazwę opisową
LVT4 Armored Cab.
Wyposażone na wzór
LVT(A)-2
trans-
portery opuszczały fabryczne linie pro-
dukcyjne do końca
1944
roku. W
1945
roku wprowadzono zmiany: peryskop
obrotowy w pokrywie włazu kierowcy i
otwierany przedni luk obserwacyjny
zlikwidowano, wprowadzono cztery
stałe
szczeliny obserwacyjne
z
wkładkami ze szkła pancernego - dwie
z przodu dla kierowcy i radiotelegrafisty
i po jednej na boki, radiotelegrafista
otrzymał także karabin maszynowy
Browning kalibru 7,62 mm w jarzmie kulistym.
Przez cały czas produkowano także zestawy płyt
pancernych do nałożenia w warunkach polowych
na nieopancerzone LVT-4, ale ich ilość w miarę
produkcji wersji pancernej malała.
Pierwsze zamówienie na
LVT-4
złożono w
listopadzie 1943
roku, a pierwsze transportery
dostarczono w
grudniu.
Produkcję wstrzymano
dopiero pod koniec 1945 roku po zmontowaniu
8351
pojazdów. Z tych
6083
zostało przejęte
przez US Army,1765 przez US Marines, a 503
dostarczono Aliantom (głównie Wielkiej Brytanii).
Swój debiut bojowy LVT-4 przeszły
latem 1944
roku w czasie desantu na Saipanie, później sze-
roko były stosowane na Filipinach, Iwo-Jimie,
Okinawie, a także np. przez Australijczyków we
wschodnich Indiach Holenderskich wiosną 1945
roku. Chociaż znacznie mniejsze, znalazły LVT4
zastosowanie też w Europie. Od początku
1945
roku odegrały istotną rolę w przekraczaniu rzek Maas, Roer, Ren (Holandia - Niemcy), czy Po (Włochy).
Na koniec warto zaznaczyć, ze w 1945 roku dwa transportery LVT-4 wyprodukowano w wersji cywilnej - cienko-
ściennej konstrukcji ze stali miękkiej, wyższym standardzie wykończenia i wyposażenia, z dużą widną kabiną kierowców,
częściowo z zastosowaniem aluminium i oczywiście bez uzbrojenia. Przeznaczone były wyłącznie do przewozu towarów,
a dzięki lżejszej konstrukcji nośność wzrosła o dodatkowe 2 t.
4
Plik z chomika:
glamdring3
Inne pliki z tego folderu:
Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer IV 1944.pdf
(13940 KB)
Samochód pancerny AMD Panhard 178 1933.pdf
(99182 KB)
Samochód pancerny Sd.Kfz 221 1934.pdf
(42899 KB)
Samochód pancerny wz.28 1925.pdf
(13416 KB)
Szabla polska wz.1917.pdf
(10430 KB)
Inne foldery tego chomika:
--- Józef Retinger
Pliki dostępne do 01.06.2025
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 19.01.2025
Pliki dostępne do 21.01.2024
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin