Amfibia LVT(A)-5 1945.pdf

(5669 KB) Pobierz
USA
Technika lądowa
BROŃ
Amfibie
1945
Amfibia gąsienicowa opancerzona LVT(A)-5
Landing Vehicle Tracked (Armored) LVT(A)-5
LVT(A)-5. Typ:
amfibia gąsienicowa.
Producent:
Food Machinery Corp.
Lata pro-
dukcji:
1945.
Wyprodukowano:
269 egzem-
plarzy.
Długość:
7,95 m.
Szerokość:
3,25 m.
Wysokość:
3,11 m.
Prześwit:
46 cm.
Masa
bojowa:
18600 kg.
Silnik:
7-cylindrowy gwiaz-
dowy chłodzony powietrzem (dmuchawa) Con-
tinental W-670-9A o mocy 184 kW (250 KM).
Transmisja:
zsynchronizowana, 5 biegów do
przodu i 1 do tyłu.
Układ jezdny:
11 par ma-
łych kół jezdnych z gumowym bandażem za-
wieszonych na wahaczach, pary rolek pod-
trzymujących oraz 2 pary zębatych kół napę-
dzających i napinających. Gąsienica metalowa
z 73 podwójnych ogniw o podziałce 203 mm i
szerokości 362 mm. Każde podwójne ogniwo
składało się z segmentów o podziałce 100 mm
połączonych sworzniem.
Prędkość maksymalna:
40 km/h na lądzie; 12 km/h na wodzie.
Zasięg:
200 km na lądzie; 120
km na wodzie.
Pancerz:
wieża 67 mm; kadłub 12,7 mm z przodu i 6,35 mm z boku.
Pokonywane przeszkody:
rów 1,50
m; ściana pionowa 0,92 m; nachylenie stoku 35°.
Uzbrojenie:
haubica 75 mm M3 w wieży M12 (100 nabojów), 2-3 kara-
biny maszynowe 7,62 mm M1919A4 (6000 nabojów).
Załoga:
6 osób (dowódca, kierowca, pomocnik kierowcy, celowni-
czy, ładowniczy, strzelec).
Na początku
1945
roku pojawił się w produkcji
nowy model Amtanka -
LVT(A)-5.
Otrzymał on
stabi-
lizator żyroskopowy
uzbrojenia i zmodyfikowaną do
niego
haubicę 75 mm M3,
mechaniczny napęd obro-
tu wieży, a sama wieża wyposażona została w obro-
tową podłogę dla zwiększenia bezpieczeństwa i kom-
fortu pracy załogi. Zaadaptowano wszystkie zmiany z
Marianas Model LVT(A)-4 i wprowadzono dalsze (po-
jawiły się one już na ostatnich LVT(A)-4 produkcji z
1945 roku): w ścianach bocznych i tylnej wieży
umieszczono po jednej szczelinie obserwacyjnej z
wkładkami ze szkła pancernego, kierowca zamiast
przedniego, otwieranego luku obserwacyjnego i obro-
towego peryskopu w pokrywie włazu otrzymał dwie
takie szczeliny - w przód i na lewą stronę. Radiooperator zachował peryskop, ale także otrzymał szczeliny do obserwacji
w przód i na prawą stronę.
2
Do końca wojny, zanim anulowano dalsze zamówienia, w zakładach FMC Riverside w Kalifornii zmontowano
269
maszyn
LVT(A)-5
- 128 dla USMC i 141 dla US Army. Zaraz po zakończeniu II wojny światowej większość pojazdów LVT
zdecydowano się sprzedać lub oddać na złom. Tylko część miała pozostać w służbie lub rezerwie. M.in. większość
LVT(A)-5 trafiła do rezerwy. W
1949
roku pewną ich partię poddano daleko idącym modyfikacjom. W celu zwiększenia
dzielności morskiej wydłużono i podwyższono dziób oraz założono dodatkowe komory wypornościowe. Zlikwidowano
kadłubowy karabin maszynowy, podwyższono stanowisko kierowcy i zamknięto je kopułką obserwacyjną ze stałymi pery-
skopami na obwodzie i włazem w stropie. Dalsze zmiany wprowadzono w tyle kadłuba. Podwyższono płytę nadsilnikową i
wydłużono ją w tył co poprawiło chłodzenie i zabezpieczało silnik przed nadmiernym zalewaniem przez wodę w czasie
pływania. W bocznych sponsonach zamontowano duże włazy przechodzące aż do wnętrza przedziału bojowego, które
ułatwiały załadunek amunicji i wyposażenia do wysokiego przecież pojazdu.
Kolejnym zmianom uległa
wieża.
Zlikwidowano mocowania karabinów maszynowych i wyposażono ją w podwyż-
szony strop z jednoczęściowym włazem i 9 szczelinami obserwacyjnymi na obwodzie z wkładkami ze szkła pancernego
(3 w przód, 3 na lewą i 2 na prawą stronę oraz 1 w tył). Na burtach wieży dospawano uchwyty. Tak zmodyfikowane LVT
oznaczono
LVT(A)-5 Modified,
chociaż początkowo stosowana była sygnatura
LVT(A)-6.
Liczba przebudowanych w ten
sposób pojazdów nie jest znana, zwłaszcza że zaraz po wojnie koreańskiej większość ich została złomowana. Zwiększo-
ne możliwości morskie nie zostały sprawdzone w praktyce, jako że w Korei przede wszystkim Amtanki spełniały rolę arty-
lerii polowej prowadzącej ogień z miejsca.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin