Amfibia LVT(A)-5 1945.pdf
(
5669 KB
)
Pobierz
USA
Technika lądowa
BROŃ
Amfibie
1945
Amfibia gąsienicowa opancerzona LVT(A)-5
Landing Vehicle Tracked (Armored) LVT(A)-5
LVT(A)-5. Typ:
amfibia gąsienicowa.
Producent:
Food Machinery Corp.
Lata pro-
dukcji:
1945.
Wyprodukowano:
269 egzem-
plarzy.
Długość:
7,95 m.
Szerokość:
3,25 m.
Wysokość:
3,11 m.
Prześwit:
46 cm.
Masa
bojowa:
18600 kg.
Silnik:
7-cylindrowy gwiaz-
dowy chłodzony powietrzem (dmuchawa) Con-
tinental W-670-9A o mocy 184 kW (250 KM).
Transmisja:
zsynchronizowana, 5 biegów do
przodu i 1 do tyłu.
Układ jezdny:
11 par ma-
łych kół jezdnych z gumowym bandażem za-
wieszonych na wahaczach, pary rolek pod-
trzymujących oraz 2 pary zębatych kół napę-
dzających i napinających. Gąsienica metalowa
z 73 podwójnych ogniw o podziałce 203 mm i
szerokości 362 mm. Każde podwójne ogniwo
składało się z segmentów o podziałce 100 mm
połączonych sworzniem.
Prędkość maksymalna:
40 km/h na lądzie; 12 km/h na wodzie.
Zasięg:
200 km na lądzie; 120
km na wodzie.
Pancerz:
wieża 67 mm; kadłub 12,7 mm z przodu i 6,35 mm z boku.
Pokonywane przeszkody:
rów 1,50
m; ściana pionowa 0,92 m; nachylenie stoku 35°.
Uzbrojenie:
haubica 75 mm M3 w wieży M12 (100 nabojów), 2-3 kara-
biny maszynowe 7,62 mm M1919A4 (6000 nabojów).
Załoga:
6 osób (dowódca, kierowca, pomocnik kierowcy, celowni-
czy, ładowniczy, strzelec).
Na początku
1945
roku pojawił się w produkcji
nowy model Amtanka -
LVT(A)-5.
Otrzymał on
stabi-
lizator żyroskopowy
uzbrojenia i zmodyfikowaną do
niego
haubicę 75 mm M3,
mechaniczny napęd obro-
tu wieży, a sama wieża wyposażona została w obro-
tową podłogę dla zwiększenia bezpieczeństwa i kom-
fortu pracy załogi. Zaadaptowano wszystkie zmiany z
Marianas Model LVT(A)-4 i wprowadzono dalsze (po-
jawiły się one już na ostatnich LVT(A)-4 produkcji z
1945 roku): w ścianach bocznych i tylnej wieży
umieszczono po jednej szczelinie obserwacyjnej z
wkładkami ze szkła pancernego, kierowca zamiast
przedniego, otwieranego luku obserwacyjnego i obro-
towego peryskopu w pokrywie włazu otrzymał dwie
takie szczeliny - w przód i na lewą stronę. Radiooperator zachował peryskop, ale także otrzymał szczeliny do obserwacji
w przód i na prawą stronę.
2
Do końca wojny, zanim anulowano dalsze zamówienia, w zakładach FMC Riverside w Kalifornii zmontowano
269
maszyn
LVT(A)-5
- 128 dla USMC i 141 dla US Army. Zaraz po zakończeniu II wojny światowej większość pojazdów LVT
zdecydowano się sprzedać lub oddać na złom. Tylko część miała pozostać w służbie lub rezerwie. M.in. większość
LVT(A)-5 trafiła do rezerwy. W
1949
roku pewną ich partię poddano daleko idącym modyfikacjom. W celu zwiększenia
dzielności morskiej wydłużono i podwyższono dziób oraz założono dodatkowe komory wypornościowe. Zlikwidowano
kadłubowy karabin maszynowy, podwyższono stanowisko kierowcy i zamknięto je kopułką obserwacyjną ze stałymi pery-
skopami na obwodzie i włazem w stropie. Dalsze zmiany wprowadzono w tyle kadłuba. Podwyższono płytę nadsilnikową i
wydłużono ją w tył co poprawiło chłodzenie i zabezpieczało silnik przed nadmiernym zalewaniem przez wodę w czasie
pływania. W bocznych sponsonach zamontowano duże włazy przechodzące aż do wnętrza przedziału bojowego, które
ułatwiały załadunek amunicji i wyposażenia do wysokiego przecież pojazdu.
Kolejnym zmianom uległa
wieża.
Zlikwidowano mocowania karabinów maszynowych i wyposażono ją w podwyż-
szony strop z jednoczęściowym włazem i 9 szczelinami obserwacyjnymi na obwodzie z wkładkami ze szkła pancernego
(3 w przód, 3 na lewą i 2 na prawą stronę oraz 1 w tył). Na burtach wieży dospawano uchwyty. Tak zmodyfikowane LVT
oznaczono
LVT(A)-5 Modified,
chociaż początkowo stosowana była sygnatura
LVT(A)-6.
Liczba przebudowanych w ten
sposób pojazdów nie jest znana, zwłaszcza że zaraz po wojnie koreańskiej większość ich została złomowana. Zwiększo-
ne możliwości morskie nie zostały sprawdzone w praktyce, jako że w Korei przede wszystkim Amtanki spełniały rolę arty-
lerii polowej prowadzącej ogień z miejsca.
Plik z chomika:
glamdring3
Inne pliki z tego folderu:
Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer IV 1944.pdf
(13940 KB)
Samochód pancerny AMD Panhard 178 1933.pdf
(99182 KB)
Samochód pancerny Sd.Kfz 221 1934.pdf
(42899 KB)
Samochód pancerny wz.28 1925.pdf
(13416 KB)
Szabla polska wz.1917.pdf
(10430 KB)
Inne foldery tego chomika:
--- Józef Retinger
Pliki dostępne do 01.06.2025
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 19.01.2025
Pliki dostępne do 21.01.2024
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin