Tom 1 Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna.pdf

(410 KB) Pobierz
Podstawa programowa z komentarzami
Tom 1.
Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
Szanowni Państwo,
Niniejszy tom jest częścią ośmiotomowej publikacji poświęconej nowej podstawie programowej wycho-
wania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych, gimnazjach i liceach.
Sposób wdrażania nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkołach przygotowujących do
zawodu będzie tematem odrębnej publikacji.
Każdy tom poświęcony jest odrębnej grupie zajęć. Zawiera on wszystkie fragmenty podstawy progra-
mowej dotyczące tych zajęć oraz komentarze ekspertów, pozwalające lepiej zrozumieć intencje twórców
podstawy. Ponieważ poszczególne tomy adresowane są do różnych grup nauczycieli, w każdym tomie
powtórzono części wstępne odpowiednich załączników podstawy programowej, skierowane do wszyst-
kich nauczycieli.
Wdrażaniu w szkołach i przedszkolach nowej podstawy programowej towarzyszą jeszcze inne zmia-
ny w prawie oświatowym. Tych zmian, porządkujących edukacyjną rzeczywistość od września 2009 r.
jest sporo: to m.in. zmieniona ustawa o systemie oświaty, nowe rozporządzenie o ramowych planach
nauczania (obowiązujące w szkołach publicznych), nowe rozporządzenie o kwalifikacjach nauczycieli,
nowe zadania dla nauczycieli, wynikające ze zmian w Karcie Nauczyciela, a także kolejne podwyżki płac
nauczycieli. Dlatego każdy tom zawiera także pewne informacje ogólne, związane ze zmianami progra-
mowymi i organizacyjnymi wchodzącymi do polskich szkół, wynikającymi z tych nowelizacji. Wszystkie
te zmiany mają uczynić polską szkołę bardziej skuteczną, przyjazną i nowoczesną.
Nowa podstawa programowa jest efektem zbiorowej refleksji dużego zespołu uczonych, metodyków,
nauczycieli oraz pracowników systemu egzaminacyjnego. W swoich pracach zespół ten korzystał z do-
świadczeń
oraz dorobku twórców wcześniejszych podstaw, w tym z projektu podstawy, który powstał
w Instytucie Spraw Publicznych w 2005 r. W trwających niemal trzy miesiące publicznych konsultacjach
aktywnie uczestniczyły setki respondentów. Twórcy podstawy wspierali się przy jej doskonaleniu dzie-
siątkami zamówionych recenzji najznamienitszych gremiów i towarzystw naukowych.
Szczególną rolę w pracach zespołu odegrali uczeni, którzy podjęli trud koordynowania prac nad poszcze-
gólnymi obszarami tematycznymi podstawy programowej:
prof. dr hab. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska – edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna,
prof. dr hab. Sławomir Jacek
Żurek
– język polski i edukacja artystyczna,
dr Magdalena Szpotowicz – języki obce nowożytne,
dr hab. Jolanta Choińska-Mika – edukacja historyczna i obywatelska,
prof. dr hab. Ewa Bartnik – edukacja przyrodnicza,
prof. dr hab. Zbigniew Semadeni – edukacja matematyczna i techniczna,
prof. dr hab. Wojciech Przybylski – wychowanie
zyczne i edukacja dla bezpieczeństwa.
Wszystkim uczestnikom tych prac składam niniejszym serdeczne podziękowanie.
Każda szkoła otrzyma co najmniej dwa wydrukowane komplety wszystkich tomów tej publikacji. Dalsze
egzemplarze można pobrać ze strony www.reformaprogramowa.men.gov.pl. Na tej stronie można też
znaleźć szereg informacji pomocnych przy organizowaniu zreformowanej szkolnej rzeczywistości, m.in.
dotyczących stosowania nowych ramowych planów nauczania. Jest tam także dostępny wykaz wszyst-
kich podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego, zgodnych z nową podstawą programową. Li-
czę,
że
wszystko to pomoże nam razem zmieniać polską szkołę na lepsze.
Katarzyna Hall
Minister Edukacji Narodowej
Spis treści
I. Część ogólna
O potrzebie reformy programowej kształcenia ogólnego
Zbigniew Marciniak ...................
II. Część szczegółowa
Wychowanie przedszkolne
Podstawa programowa – wychowanie przedszkolne
....................................................................
Zalecane warunki i sposób realizacji
............................................................................................
Komentarz do podstawy programowej wychowania przedszkolnego
Edyta Gruszczyk-Kolczyńska ...............................................................................................
Edukacja wczesnoszkolna
Część wstępna podstawy programowej dla szkół podstawowych
.................................................
Podstawa programowa – edukacja wczesnoszkolna
.....................................................................
Zalecane warunki i sposób realizacji
............................................................................................
Komentarz do podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej
Edyta Gruszczyk-Kolczyńska ...............................................................................................
III. Opinie o podstawie programowej
Uchwała Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego ..........................................................................
Uwagi Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich ......................................................
69
70
60
35
39
57
25
17
23
7
Uwaga:
Rozdziały, których tytuły złożone są drukiem pochyłym przedstawiają odpowiednie fragmenty rozporządze-
nia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania
przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, opublikowanego w dniu 15 stycznia
2009 r. w Dzienniku Ustaw Nr 4, poz. 17.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin