Historia 1 - historia najnowsza, podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych.pdf

(9355 KB) Pobierz
Bogum iła Burda
Bohdan Halczak
Roman M aciej Józefiak
Anna Roszak
Małgorzata Szymczak
Część 1
historia
HISTORIA NAJNOWSZA
podręcznik
dla szkół ponadgim nazjalnych
zakres
podstawowy
Ip D P E ^ D N
2012
Konsultacja merytoryczna:
Iwona Walendziak
Projekt okładki:
Artur Tarasiewicz
Redaktor prowadzący:
Magdalena Gliniecka
Redakcja językowa:
Piotr Salewski
Redakcja graficzna i skład:
Joanna Byczkowska, Jarosław Gołąbek
Ilustracje i opracowanie map
-.Joanna Byczkowska, Jarosław Gołąbek, Katarzyna Gostępska, Tomasz Mnich
Fotoedycja:
zespół
Korekta:
Anna Izraelska, Magdalena Śmiechewicz
Zdjęcia: BE&W, East News, East News/Wojciech Laski, FORUM, Erazm Ciołek/FORUM, NAF
Dementi/FORUM, FoKa/FORUM, Leszek Kasprzak/FORUM, Piotr Męcik/FORUM, Jan Morek/FORUM,
Radosław Nawrocki /FORUM, Chris Niedenthal/FORUM, K rzysztof Paweła/FORUM, Zbyszko
Siemaszko/FORUM, Marek Skorupski/FORUM, Foto Channels, Kamiński Kuba/Fotorzepa, MJS Media,
Muzeum Narodowe w Poznaniu, Wilczyński Krzysztof/ Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Tradycji
Niepodległościowych w Łodzi, Muzeum Wojska Polskiego/M. Skoczeń, Muzeum Wojskowej Składnicy
Tranzytowej na Westerplatte, Narodowe Archiwum Cyfrowe, PAP, Shutterstock, Universal History Archive.
Ilustracje:
Maciej Olender
Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON oświadcza, że z należytą starannością podjęło wszelkie działania
zmierzające do powiadomienia podmiotów majątkowych praw autorskich do utworów słownych i fotogra­
ficznych wykorzystanych w podręczniku o zamiarze ich publikacji celem uzyskania od twórców lub ich na­
stępców prawnych wymaganej zgody za przysługującym wynagrodzeniem w stosownej wysokości. Osoby,
których prawa w sposób niezawiniony przez wydawnictwo zostały naruszone, prosimy o bezpośredni kon­
takt z wydawcą.
Podręcznik dopuszczony do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania
i wpisany do wykazu podręczników przeznaczonych do kształcenia ogólnego do nauczania historii w zakresie
podstawowym, na podstawie opinii rzeczoznawców: mgr Małgorzaty Meissner, dr. hab. Andrzeja Szwarca,
dr. Marka Gumkowskiego.
Zakres kształcenia: podstawowy.
Etap edukacyjny: IV.
Typ szkoły: szkoły ponadgimnazjalne.
Rok dopuszczenia 2012.
Numer dopuszczenia: 456/2012
© Copyright by Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON Sp. z o.o. & Bogumiła Burda, Bohdan Halczak,
Roman Maciej Józefiak, Anna Roszak, Małgorzata Szymczak
Gdynia 2012
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie w całości lub we fragmentach bez zgody wydawcy zabronione.
08-12/N4996/XIV
Wydawca:
Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON Sp. z o.o.
81-212 Gdynia, ul. Hutnicza 3
teł. 58 679 00 00
e-mail: info@operon.pl
www.operon.pl
ISBN 978-83-7680-705-8
Spis treści
Wstęp
Dział I. Świat w okresie międzywojennym
1 Mapa polityczna Europy po I wojnie światowej
.
2. Kształtowanie się systemów totalitarnych we Włoszech i Niemczech
3. System totalitarny w ZSRR
4. Gospodarcze i społeczne przemiany na świecie w okresie międzywojennym
5
7
9
20
32
42
Dział II. Druga Rzeczpospolita
5. Odrodzenie państwa polskiego
6. Gospodarcze i społeczne problemy odrodzonego państwa polskiego
7. Życie polityczne II Rzeczypospolitej w latach 1918-1926
8. Kryzys demokracji parlamentarnej w Polsce - przewrót majowy i rządy sanacji
9. Polska polityka zagraniczna w dwudziestoleciu międzywojennym
10. Gospodarka i społeczeństwo II Rzeczypospolitej
1 . Kultura, sztuka i nauka okresu międzywojennego w Polsce
1
51
53
64
72
80
89
97
105
Dział III. Druga wojna światowa
12. Geneza II wojny światowej
13. Działania zbrojne w latach 1939-1941
14. Walki na terenach pozaeuropejskich
15. Działania zbrojne w latach 1942-1945
16. Europa pod okupacją niemiecką. Holokaust
17. Kształtowanie się Wielkiej Koalicji. Konferencje Wielkiej Trójki
113
15
1
126
139
148
157
168
Dział IV. Polska w okresie II wojny światowej
18. Ziemie polskie pod dwiema okupacjami
19. Sprawa polska w czasie II wojny światowej
20. Udział Polaków w walkach na frontach II wojny światowej
21. Polskie Państwo Podziemne. Powstanie warszawskie
22. Bilans II wojny światowej
Zestawienie chronologiczne
Indeks pojęć
Indeks osób
177
179
11
9
201
209
220
229
231
231
3
__________
_
Wstęp
Niniejszy podręcznik stanowi część zintegrowanego pakietu edukacyjnego, w któ­
rego skład wchodzą ponadto: program nauczania, zbiór tekstów źródłowych, testy
sprawdzające, zestawy testów przygotowujących do matury, przewodnik metodycz­
ny dla nauczyciela, scenariusze lekcji oraz foliogramy, prezentujące mapy i schema­
ty, filmy edukacyjne. Zestaw ten pozwala na pełne wykorzystanie nowoczesnych
metod dydaktycznych w nauczaniu historii oraz skuteczne przygotowanie uczniów
do matury.
W opracowaniu podręcznika duży nacisk położono na jego funkcję samokształce­
niową. Podręcznik obejmuje dzieje świata od 1918 r. do końca XX w. Należy jednak
pamiętać, że w historii wszelkie podziały na epoki są umowne, a ukazanie genezy
pewnych zjawisk wymaga cofnięcia się do wydarzeń wcześniejszych. Również cezu­
ra końcowa w podręczniku nie jest traktowana sztywno. Dla ukazania pełnego obra­
zu zjawisk i wydarzeń narracja podręcznika w wielu miejscach doprowadzona jest
do roku 2003.
Treść podręcznika została podzielona na sześć działów obejmujących zarówno
historię powszechną, jak i historię Polski. Ujęto w nich nie tylko zagadnienia
polityczne, ale także tematy poruszające obszary gospodarki, kultury, nauki i życia
społecznego. Każdy rozdział poprzedzony jest skierowaną do ucznia propozycją
przypomnienia dotychczasowo zdobytej wiedzy oraz zwięzłym wprowadzeniem za­
wierającym informacje o najważniejszych wydarzeniach omawianych w rozdziale.
Tekst właściwy podręcznika wzbogacono o liczne ilustracje, mapy, tabele i schema­
ty. Ilustracje dobrano tak, by nie tylko obrazowały treść wykładu, ale także stanowi­
ły podstawę przygotowania ucznia do analizy źródeł ikonograficznych. Blok ćwicze­
niowy, zamieszczony po każdym rozdziale, zawiera zadania o różnym stopniu
trudności, pozwalające na powtórzenie wiadomości i doskonalenie umiejętności.
Istotnym uzupełnieniem treści podręcznika są teksty przeznaczone do samodziel­
nej analizy. W dużej części są to teksty źródłowe, ale również fragmenty prac nauko­
wych i popularnonaukowych. Dla uczniów chcących poszerzyć swoją wiedzę i zain­
teresowania podano propozycje lektur uzupełniających. Na końcu podręcznika
zamieszczono indeks pojęć oraz indeks osób, a także zestawienie chronologiczne
najważniejszych wydarzeń.
Prosimy o nadsyłanie na adres Wydawnictwa wszelkich uwag i sugestii. Będą one
niezwykle przydatne w pracach nad kolejnymi publikacjami. Uczniom życzymy, aby
praca z podręcznikiem przyczyniła się do wielu sukcesów w nauce historii.
Autorzy
Zgłoś jeśli naruszono regulamin