Przewodnik_metodyczny.Czterolatek_cz.2.pdf

(3671 KB) Pobierz
przewodnik metodyczny
2
c z t e r o l at e k
Autorzy
Iwona Fabiszewska, Klaudia Wilk,
Aleksandra Ziewiecka
Joanna Pietrzak, Magdalena Weker
(zajęcia umuzykalniające)
Anna Dworak
(zabawy ruchowe)
Koordynator projektu
Beata Szurowska
Redakcja merytoryczna
Agnieszka Górecka, Barbara Tichy
Redakcja językowa i korekta
Barbara Tichy
Ikony wykorzystywane w przewodniku:
– zajęcia umuzykalniające
– zabawy ruchowe
– zajęcia plastyczne i techniczne
– CD
Opowiadania
Wydawca oświadcza, że dołożył wszelkich starań, aby dotrzeć do wszystkich właścicieli i dys-
ponentów praw autorskich.
Książka, którą nabyłeś, jest dziełem twórcy i wydawcy. Prosimy, abyś przestrzegał praw, jakie
im przysługują. Jej zawartość możesz udostępnić nieodpłatnie osobom bliskim lub osobiście
znanym. Ale nie publikuj jej w internecie. Jeśli cytujesz jej fragmenty, nie zmieniaj ich treści
i koniecznie zaznacz, czyje to dzieło. A kopiując jej część, rób to jedynie na użytek osobisty.
Szanujmy cudzą własność i prawo.
Więcej na
www.legalnakultura.pl
Polska Izba Książki
Opracowanie graficzne
Paweł Kowalski, Studio KARANDASZ
Projekt okładki
Studio KARANDASZ
Skład i łamanie
Tomasz Ptak
© Copyright by Wydawnictwo JUKA-91 Sp. z o. o. 2015
ISBN 978-83-7873-568-7
Grupa Edukacyjna S.A.
25-655 Kielce, ul. Łódzka 308
tel. 41 366 53 66; faks 41 366 55 55
e-mail: mac@mac.pl; http://www.mac.pl
GRUDZIEŃ, TYDZIEŃ I
Dzień 1
Zapis w dzienniku
Temat dnia: Każdy z nas jest wyjątkowy
II.
Słuchanie opowiadania B. Szurowskiej
Nauka latania,
rozmowa na temat jego treści. Zabawa ruchowa
Je-
steśmy wyjątkowi.
Wycinanie i układanie historyjki ob-
razkowej zgodnie z kolejnością zdarzeń – wykonanie
zadań z
KP
i
Prac plastycznych.
III.
Zabawa ruchowa
Skaczę jak Kicuś i latam jak Gwarek.
Zabawa słuchowa
Kto ma Kicusia?
Swobodne zabawy
w kącikach tematycznych.
Cele ogólne
rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
rozwijanie mowy.
Cele operacyjne
Dziecko:
słucha opowiadania czytanego przez N. i wypowiada
się na temat jego treści,
wycina obrazki historyjki obrazkowej i układa je we
właściwej kolejności.
Środki dydaktyczne:
obrazki przedstawiające scenerię
zimową, tamburyn, bębenek, nożyczki, klej, pacynka za-
jączka Kicusia,
Opowiadania,
s. 11,
Prace plastyczne,
karta
13,
KP1,
karta 23.
Przebieg dnia
I.
1.
Rozmowa na temat rozpoczynającego się miesiąca – grudnia.
N. pokazuje obrazki przedstawiające scenerię zimową. Następnie prosi dzieci, aby
podeszły do okna i opisały pogodę, jaka jest na dworze. Potem dzieci siadają w kole
na dywanie i rytmicznie powtarzają nazwę nowego miesiąca. Omawiają pogodę cha-
rakterystyczną dla grudnia.
Zabawa na powitanie
Podaj mi swój uśmiech.
Dzieci ustawione są w kole trzymają się za ręce. Powitanie rozpoczyna N., odwracając
się do dziecka po prawej stronie i przekazując mu uśmiech. Dzieci kolejno odwracają
się w prawą stronę i uśmiechają się do swoich kolegów i koleżanek.
Prace plastyczne,
cz. 1, karta 13
Karty pracy,
cz. 1, karta 23
2.
Krąg tematyczny: To jestem ja
I.
Rozmowa na temat rozpoczynającego się miesiąca –
grudnia. Zabawa na powitanie
Podaj mi swój uśmiech.
Zabawa orientacyjno-porządkowa
Usiądź poprawnie.
3
3.
Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym
Usiądź poprawnie.
Dzieci poruszają się po sali w rytmie wystukiwanym przez N. na tamburynie. Na prze-
rwę w grze dzieci, w siadzie skrzyżnym, kładą ręce na kolana i prostują plecy.
II.
Słuchanie opowiadania B. Szurowskiej
Nauka latania.
Rozmowa na temat opowiadania.
N. rozmawia z dziećmi na temat indywidualnych cech każdego człowieka. Każdy
może mieć jakieś zdolności i umiejętności – jedni są dobrymi sportowcami, inni pi-
sarzami, lekarzami itp. Każdy człowiek ma cechy, które go wyróżniają i dzięki którym
jest wyjątkowy.
Zabawa ruchowa
Jesteśmy wyjątkowi.
Przy dźwiękach bębenka dzieci biegają po sali. Na przerwę w grze każdy pokazuje
ruchem czynność, którą lubi najbardziej, uważa, że robi ją bardzo dobrze. Dzieci np.:
tańczą, naśladują grę w piłkę, śpiewają, naśladują malowanie.
Wycinanie i układanie historyjki obrazkowej zgodnie z kolejnością zdarzeń.
Dzieci wycinają obrazki historyjki –
Prace plastyczne,
karta 13. Omawiają kolejno,
co znajduje się na każdym obrazku. Następnie układają je we właściwej kolejności
(zgodnie z kolejnością wydarzeń w opowiadaniu), uzasadniając, dlaczego taka jest
kolejność ułożonych obrazków. Potem przyklejają obrazki historyjki w
KP1,
karta 23.
III.
1.
2.
3.
4.
1.
Zabawa ruchowa
Skaczę jak Kicuś i latam jak Gwarek.
Kiedy N. gra na tamburynie, dzieci naśladują lot ptaka – latają jak Gwarek. Kiedy N.
gra na bębenku, dzieci zgodnie z wystukiwanym rytmem podskakują obunóż po ca-
łej sali – skaczą jak Kicuś.
Zabawa słuchowa
Kto ma Kicusia?
Dzieci siedzą w kręgu na dywanie, ręce mają założone za plecy. Chętne dziecko na
chwilę odchodzi na bok, a N. wręcza jednemu dziecku z kręgu pacynkę zajączka Ki-
cusia. Do kręgu wraca dziecko, które stało z boku, a osoba, która trzyma zajączka za
plecami, cicho mówi:
kic, kic, kic.
Zadaniem dziecka, które stało z boku, jest wskazanie
osoby, która chowa zajączka Kicusia.
Swobodne zabawy w kącikach tematycznych.
Zabawy na świeżym powietrzu
2.
3.
1.
2.
Spacer po ogrodzie i najbliższej okolicy – obserwowanie zmian zachodzących w przy-
rodzie.
Zabawa ruchowa
Kolory.
N. podaje nazwę wybranego koloru, a dzieci wyszukują w ogrodzie elementy w tym
kolorze.
Swobodne zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
3.
4
Dzień 2
Zapis w dzienniku
Temat dnia: Nasze ciało
I.
Zabawa z wykorzystaniem wizytówek według metody I. Majchrzak. Zabawa
Pociąg
z imionami.
Zabawa ruchowa
Wielkie poruszenie.
II.
Zajęcia umuzykalniające – wyliczanka rytmiczno-ruchowa
Ręce i nogi.
Wysłuchanie,
omówienie i nauka piosenki
To jestem ja.
Śpiewanie piosenki
To jestem ja
w trakcie
improwizacji ruchowych.
III.
Zabawa ruchowa
Moje ciało
– próby nauki wiersza na pamięć. Omawianie wyglądu
człowieka – części ciała. Zagadka wzrokowa
Co się tu ukryło?
Cele ogólne
rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności poruszania się zgodnie z muzyką,
utrwalenie nazw części ciała.
Cele operacyjne
Dziecko:
powtarza rytmy i wykonuje improwizacje ruchowe – rapuje,
wymienia i wskazuje części ciała.
Środki dydaktyczne:
wizytówki z imionami, pacynka zajączka Kicusia, płyta muzycz-
na – rytmiczna muzyka, piosenka
To jestem ja,
sł. M. Jakucy, muz. J. Pietrzak , strój raper-
ski, obrazki z postaciami lub symbolami ilustrującymi emocje: radość, smutek, odwagę,
strach, miłość, złość, obrazki różnych części ciała, biała kartka z wyciętymi otworami,
długi sznurek,
Tablice demonstracyjna. Części ciała,
CD
Niezbędnik nauczyciela.
Przebieg dnia
I.
1.
Zabawa z wykorzystaniem wizytówek według metody I. Majchrzak – utrwalenie zapi-
su graficznego swojego imienia.
W różnych miejscach w sali rozstawione są krzesełka, na których umieszczone są wi-
zytówki z imionami dzieci. Każde dziecko musi znaleźć krzesełko ze swoim imieniem.
Kiedy je odszuka, ustawia krzesełko w pociąg, w wyznaczonym przez N. miejscu.
Zabawa
Pociąg z imionami.
Dzieci siadają w rzędzie na ustawionych wcześniej krzesełkach. Konduktorem pocią-
gu jest zajączek Kicuś, którego trzyma N. (stoi przed krzesełkami). N. najpierw spraw-
dza obecność podróżnych, podając ich imiona. Dziecko, którego imię wypowie, wsta-
je z krzesła i mówi:
Jestem.
Kiedy obecność zostanie sprawdzona, pociąg rusza w dro-
gę, N. wraz z zajączkiem Kicusiem zajmuje miejsce na pierwszym krzesełku. Dzieci
wspólnie z N. śpiewają znaną piosenkę
Jedzie pociąg z daleka.
Zabawa ruchowa
Wielkie poruszenie.
Dzieci stoją w rozsypce. N. kolejno wymienia różne części ciała człowieka, a dzieci
je pokazują. Następnie N. włącza rytmiczną muzykę, podczas której dzieci dowolnie
2.
3.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin