Przewodnik_metodyczny.Czterolatek_cz.1.pdf

(4450 KB) Pobierz
przewodnik metodyczny
1
c z t e r o l at e k
Autorzy:
Iwona Fabiszewska, Katarzyna Łukasiak, Klaudia Wilk
Aleksandra Ziewiecka
Joanna Pietrzak, Magdalena Weker
(zajęcia umuzykalniające)
Anna Dworak
(zabawy ruchowe)
Koordynator projektu
Beata Szurowska
Redakcja merytoryczna
Barbara Tichy
Redakcja językowa i korekta
Małgorzata Taczanowska
Ikony wykorzystywane w przewodniku:
– zajęcia umuzykalniające
– zabawy ruchowe
– zajęcia plastyczne i techniczne
– CD
Opowiadania
Wydawca oświadcza, że dołożył wszelkich starań, aby dotrzeć do wszystkich właścicieli i dys-
ponentów praw autorskich.
Książka, którą nabyłeś, jest dziełem twórcy i wydawcy. Prosimy, abyś przestrzegał praw, jakie
im przysługują. Jej zawartość możesz udostępnić nieodpłatnie osobom bliskim lub osobiście
znanym. Ale nie publikuj jej w internecie. Jeśli cytujesz jej fragmenty, nie zmieniaj ich treści
i koniecznie zaznacz, czyje to dzieło. A kopiując jej część, rób to jedynie na użytek osobisty.
Szanujmy cudzą własność i prawo.
Więcej na
www.legalnakultura.pl
Polska Izba Książki
Opracowanie graficzne
Paweł Kowalski, Studio KArAndASZ
Projekt okładki
Studio KArAndASZ
Skład i łamanie
Tomasz Ptak
© Copyright by Wydawnictwo JUKA-91 Sp. z o. o. 2015
ISBN 978-83-7873-567-0
Grupa Edukacyjna S.A.
25-655 Kielce, ul. Łódzka 308
tel. 41 366 53 66; faks 41 366 55 55
e-mail: mac@mac.pl; http://www.mac.pl
WRZESIEŃ, TYDZIEŃ I
Dzień 1
Zapis w dzienniku
I.
Nawiązywanie spontanicznych kontaktów przez dzieci. Rozmowa na temat indy-
widualnych znaczków w przedszkolu. Zabawa orientacyjno-porządkowa
Wyjście na
spacer.
II.
Zabawa integracyjna
Powitanie.
Zapoznanie się dzieci z salą przedszkolną. Zabawa
orientacyjno-porządkowa wyrabiająca szybką reakcję na zmianę tempa muzyki
Od-
szukaj swoją parę.
Zabawa rozwijająca orientację przestrzenną
Poszukiwanie misia.
III.
Podawanie przez dzieci zdrobnień słów związanych z przedszkolem. Swobodne za-
bawy w kącikach tematycznych.
Cele ogólne
poznanie przez dzieci wyglądu i przeznaczenia sali przedszkolnej,
rozwijanie orientacji przestrzennej.
Cele operacyjne
Dziecko:
nazywa poszczególne kąciki zainteresowań znajdujące się w sali,
określa położenie misia, stosując przyimki:
na, pod, obok, między, za.
Środki dydaktyczne:
klocki, puzzle, znaczki indywidualne, tamburyn, płyta muzyczna
– nagranie z muzyką wolną i szybką, pluszowy miś.
Przebieg dnia
I.
1.
Nawiązywanie przez N. spontanicznych kontaktów z przychodzącymi dziećmi – za-
chęcanie do poznawania kolegów, ośmielanie dzieci nieśmiałych. Zabawy konstruk-
cyjne z wykorzystaniem różnorodnych klocków, układanie puzzli – zwracanie uwagi
na odkładanie zabawek na miejsce po skończonej zabawie.
Mój znaczek
– rozmowa kierowana z dziećmi. Przydzielanie dzieciom znaczków indy-
widualnych. Zapoznanie się dzieci z wyglądem własnego znaczka. Wyszukiwanie go
w sali, np.: na segregatorach, teczkach, szafkach; opisywanie jego wyglądu, wskazy-
wanie go wśród innych znaczków.
Zabawa orientacyjno-porządkowa
Wyjście na spacer.
Dzieci spacerują po sali w rytm tamburynu, podczas przerwy w grze dobierają się
w pary. Dźwięki tamburynu zapraszają do ponownego marszu.
II.
1.
Zabawa integracyjna
Powitanie.
Dzieci stoją w kole. N. kolejno je wita, wymieniając cechy ich wyglądu. Dzieci, które
uznają, że o nich mowa, wbiegają do środka i machają wyciągniętymi do góry ręka-
mi, np.
Witam dzieci, które mają... ciemne włosy, niebieskie oczy, noszą okulary.
2.
3.
Krąg tematyczny: W naszym przedszkolu
Temat dnia: Witajcie w przedszkolu!
3
2.
Zapoznanie z salą przedszkolną. Zapoznanie dzieci, które są pierwszy rok w przed-
szkolu, z poszczególnymi kącikami znajdującymi się w sali, a uczęszczających kolejny
rok do przedszkola – ze zmianami, jakie zaszły w ich sali podczas wakacji. Zapoznanie
dzieci z wyposażeniem sali, ze stałym miejscem zabawek, klocków, gier, układanek.
Zabawa orientacyjno-porządkowa
Odszukaj swoją parę.
Dzieci dobierają się w pary i stają w rozsypce. Następnie maszerują po sali przy wol-
nej muzyce. Gdy zmienia się tempo muzyki z wolnej na szybką, dzieci rozdzielają się
i swobodnie, bezpiecznie biegają w różnych kierunkach. Powrót muzyki wolnej jest
sygnałem do odszukania swojego partnera i ponownego marszu po sali.
Zabawa rozwijająca orientację przestrzenną
Poszukiwanie misia.
Jedno dziecko odchodzi na bok, a pozostałe razem z N. chowają w sali misia. Za-
daniem dziecka, które stało z boku, jest odszukanie misia i określenie, gdzie on się
znajdował, z zastosowaniem przyimków:
na, pod, obok, między, za.
III.
Zabawa słowna
Zdrobnienia.
Podawanie przez dzieci zdrobnień słów wymienionych przez N. związanych z przed-
szkolem, np.:
worek – woreczek; znak – znaczek; półka – półeczka; krzesło – krzesełko.
Swobodne zabawy w kącikach tematycznych, zachęcanie do wspólnych i zgodnych
zabaw oraz do stosowania zwrotów grzecznościowych.
Zabawy na świeżym powietrzu
Wyjście do ogrodu przedszkolnego, poznanie miejsc i urządzeń przeznaczonych do
zabawy, zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
Zabawy dowolne dzieci z wykorzystaniem sprzętu terenowego, ustalenie sygnału zbiórki.
3.
4.
1.
2.
1.
2.
Dzień 2
Zapis w dzienniku:
Temat dnia: Poznajmy się
I.
Zabawa rozwijająca umiejętność zapamiętania imion koleżanek i kolegów z grupy
Moje imię.
Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem różnorodnych klocków. Zabawa
z elementem czworakowania
Tunel.
II.
Rozmowa na temat wrażeń z pierwszego dnia pobytu w grupie. Zajęcia umuzykalnia-
jące
zabawa integracyjna przy piosence
Wędrujący kapelusz.
Przypomnienie tech-
nik gry na: bębenku, kołatce, marakasie, tamburynie – zabawa rytmiczno – słuchowa
z instrumentami. Opowieść ruchowa do piosenki
Znam już twoje imię.
Zabawa twór-
cza z wykorzystaniem piosenki
Wędrujący kapelusz.
III.
Budowanie złożonych wypowiedzi na temat obrazka – wykonanie zadania z
KP.
Za-
bawa rozwijająca spostrzegawczość
Kogo brak?
Cele ogólne
rozwijanie mowy,
rozwijanie umiejętności wokalnych, poczucia rytmu i pamięci muzycznej.
4
Cele operacyjne
Dziecko:
wypowiada się na określony temat,
śpiewa piosenkę, zapamiętuje i gra jej rytm na instru-
mentach perkusyjnych.
Środki dydaktyczne:
klocki, piłka, koc lub chusta anima-
cyjna, szarfy, muszle, foremki, łopatki, płyta muzyczna –
piosenka
Wędrujący kapelusz,
sł. i muz. J. Pietrzak, piosen-
ka
Znam już twoje imię,
sł. i muzyka J. Pietrzak, tamburyny,
kołataki, marakasy, bębenki, trzy kapelusze,
KP1,
karta 1.
Karty pracy,
cz. 1, karta 1
Przebieg dnia
I.
1.
Zabawa rozwijająca umiejętność zapamiętania imion kolegów z grupy
Moje imię.
Dzieci stoją w kole. Jedno z nich podaje piłkę do wybranej osoby, wymieniając przy
tym swoje imię i imię osoby, od której dostało piłkę, np.
Mam na imię Kasia. Dostałam
piłkę od Oli.
Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem różnorodnych klocków znajdujących się w sali.
Dzieci zgodnie bawią się klockami, tworząc różne budowle według własnych pomysłów.
Przypominanie nazw kolorów, zwracanie uwagi na szanowanie pracy kolegów.
Zabawa z elementem czworakowania
Tunel.
N. ustawia dzieci w rzędzie – jedno dziecko za drugim ustawione w rozkroku – tworzą
tunel. Ostatnie dziecko przechodzi przez tunel na czworakach. Zabawę kończymy,
kiedy wszystkie dzieci przejdą przez tunel.
II.
1.
Rozmowa na temat wrażeń z pierwszego dnia pobytu w grupie.
– Opowiedz o swoich wrażeniach z pierwszego dnia pobytu w naszej grupie.
– Co wam się podoba w przedszkolu? Czy jest coś, co chcielibyście zmienić?
Zajęcia umuzykalniające
1.
Zabawa integracyjna przy piosence
Wędrujący kapelusz.
Dzieci stoją w kole i, słuchając piosenki, przekazują sobie z rąk do rąk kapelusz. Po
zakończeniu piosenki osoba, która zostanie z kapeluszem, przedstawia się – wyraź-
nie wypowiada swoje imię i wykonuje dowolny gest powitalny kapeluszem. Oddając
kapelusz wybranej osobie, wypowiada jej imię i zabawa zaczyna się od początku.
Podczas powtórzeń można przekazywać dwa, ewentualnie trzy kapelusze jednocze-
śnie, zachowując między jednym, a drugim kapeluszem odległość przynajmniej 4–5
dzieci. Po zatrzymaniu nagrania N. wskazuje kolejność przedstawiania się dzieci.
2.
3.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin