ENTLICZEK, 4-latki
Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej (tematy dni od 1. do 50.)
Krąg tematyczny: Przyjaciół poznać czas, przedszkole wita nas
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Zapoznanie się dzieci w obrębie grupy, a także z nauczycielem, salą, bohaterem „Książki";
• Kształtowanie umiejętności zgodnego współdziałania w zabawie z innymi dziećmi i współpracy z nauczycielem;
• Poznanie pomieszczeń przedszkolnych i ich funkcji;
• Wspomaganie dzieci w dobrym funkcjonowaniu społecznym i w budowaniu dobrego samopoczucia;
• Wzbudzanie zaufania do nauczyciela i innych dzieci;
• Kształtowanie świadomości własnego „ja” oraz orientacji przestrzennej.
Działania dzieci
Przewidywane osiągnięcia dziecka
Środki dydaktyczne
Realizowane
obszary podstawy
programowej
1. W naszym przedszko-lu jest wesoło!
I.
• „Mam na imię...” – przypomnienie imion dzieci, poznanie nowych kolegów i koleżanek
• „Kto to taki?” – zabawa muzyczno-
-ruchowa, utrwalenie imion dzieci
- poznaje i zapamiętuje imiona koleżanek i kolegów
- integruje się z innymi dziećmi w zabawie
rekwizyt do przekazywania (mała piłeczka, kostka do gry)
CD Piosenki... – „Kto to taki?" (CD 1 nr 31)
1.5
8.1
II.
• „Pani Waleria i różowy kocyk” – uważne wysłuchanie opowiadania, zapoznanie dzieci z Bęckiem, bohaterem „Książki”, prezentacja pacynki
• „W naszym przedszkolu” – zabawa dydaktyczna, przypomnienie zasad panujących w przedszkolu, karta pracy
• „Mój znaczek” – przydzielenie dzieciom indywidualnych znaczków w łazience lub w sali
- uważnie słucha tekstu czytanego przez nauczyciela
- przypomina sobie zasady panujące w przedszkolu
- potrafi zaprojektować znaczek do szatni
- rozpoznaje i zapamiętuje swój znaczek
„Książka" s. 4–5, pacynka Bęcek
„Karty pracy” cz. 1, s. 3
znaczki samoprzylepne dla każdego dziecka
14.5
6.5
14.2
III.
• „Mało nas” – zabawa muzyczno-ruchowa w kole ze śpiewem, z wymienianiem imion
• „Czyj to znaczek?” – utrwalenie znajomości przydzielonych znaczków, rozpoznawanie ich i nazywanie
- chętnie bawi się z koleżankami i kolegami
- pamięta swój znaczek
CD Utwory... – „Mało nas do pieczenia chleba" (CD 1 nr 25)
kopie znaczków dla każdego dziecka
2. Jestem superprzed szkolakiem
• „Do kogo toczy się piłka?" – zabawa integracyjna utrwalająca imiona dzieci
• „Pajacyki" – zabawa ruchowa z podskokami
- rozpoznaje dzieci z grupy i pamięta ich imiona
- ćwiczy skoczność
- reaguje na umówiony sygnał
piłka
tamburyn
5.3
5.4
• „Tymek, Tomek i pierwszy dzień w przedszkolu” – uważne wysłuchanie opowiadania z „Książki”; rozmowa o bohaterach utworu oraz własnych doświadczeniach dzieci związanych z pierwszym kontaktem z przedszkolem
• „Nasze przedszkole” – opisywanie ilustracji sali przedszkolnej i odnajdywanie różnic między nimi – karta pracy
• „O przedszkolnym rysowaniu” – ustalenie reguł obowiązujących podczas zajęć
• „Rysunek dla Bęcka” – wykonanie rysunku kredkami świecowymi na małej kartce
- opowiada o sobie i swoich doświadczeniach
- opisuje ilustracje i dostrzega różnice między nimi
- wykonuje rysunek dla Bęcka
„Książka" s. 6–7
„Karty pracy” cz. 1, s. 4
kartony, kredki
kredki świecowe, pacynka Bęcek
...
jasminowa6