Dz. U. 2014 poz. 1465.pdf

(268 KB) Pobierz
DZIENNIK USTAW
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Warszawa, dnia 28 października 2014 r.
Poz. 1465
OBWIESZCZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU
1)
z dnia 1 sierpnia 2014 r.
w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Transportu w sprawie warunków technicznych 
dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji
specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych
1. Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych
aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 i Nr 232, poz. 1378) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwiesz-
czenia jednolity tekst rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 20 października 2006 r. w sprawie warunków technicznych
dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji specjalistycznych urzą-
dzeń ciśnieniowych (Dz. U. Nr 199, poz. 1469), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych:
1)
rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 15 lipca 2011 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków
technicznych dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji spe-
cjalistycznych urządzeń ciśnieniowych (Dz. U. Nr 156, poz. 932);
rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 7 sierpnia 2013 r. zmieniającym
rozporządzenie w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eks-
ploatacji, naprawy i modernizacji specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych (Dz. U. poz. 1019).
2. Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity rozporządzenia nie obejmuje:
1)
odnośnika nr 2 oraz § 2–4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 15 lipca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie
w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, napra-
wy i modernizacji specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych (Dz. U. Nr 156, poz. 932), które stanowią:
2)
Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 24 marca 2011 r., pod numerem
2011/0141/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funk-
cjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r.
Nr 65, poz. 597), które wdraża dyrektywę 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r.
ustanawiającą procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczą-
cych usług społeczeństwa informacyjnego (Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998, str. 37, z późn. zm.; Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 20, str. 337, z późn. zm.).”
2)
„§ 2. 1. Urządzenia, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 6 rozporządzenia wymienionego w § 1, eksploatowane przed
dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia powinny zostać zgłoszone do dnia 31 grudnia 2012 r. do TDT.
2. Do zgłoszenia należy dołączyć, w dwóch egzemplarzach, dokumentację, o której mowa w § 3 ust. 3 rozporzą-
dzenia wymienionego w § 1.
3. W przypadku braku dokumentacji, o której mowa w § 3 ust. 3 rozporządzenia wymienionego w § 1, może być
sporządzona dokumentacja uproszczona zawierająca co najmniej:
1)
1)
opis i charakterystykę techniczną;
Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju
(Dz. U. poz. 1391).
Dziennik Ustaw
2)
3)
4)
–2–
Poz. 1465
rysunek zestawieniowy urządzenia wraz z mocowaniem jego do pojazdu, z podaniem głównych wymiarów,
w szczególności grubości elementów przesyłowych oraz zastosowanych połączeń i uszczelnień;
dokument potwierdzający wykonanie i zbadanie urządzenia, o ile taki dokument został wystawiony;
dokumenty dostarczane przez wytwarzającego elementy i osprzęt urządzenia określone w przepisach dotyczą-
cych oznakowania CE – w przypadku urządzeń wprowadzonych do obrotu po dniu 1 maja 2004 r., o ile ma za-
stosowanie;
dokumenty kontroli jakości dla zastosowanych materiałów, o ile takie dokumenty istnieją, lub wykaz zastosowa-
nych materiałów;
oświadczenie eksploatującego urządzenie o przeprowadzonej modernizacji lub zmianach konstrukcyjnych;
instrukcję obsługi i konserwacji urządzenia.
5)
6)
7)
4. Na podstawie dokumentacji, o której mowa w ust. 2 lub 3, oraz czynności, o których mowa w § 7 ust. 1 rozpo-
rządzenia wymienionego w § 1, TDT wydaje decyzję zezwalającą na eksploatację specjalistycznego urządzenia ciś-
nieniowego.
§ 3. Osoby napełniające zbiorniki CNG, LNG i wodoru zamontowane w instalacjach zasilania pojazdów i statków
żeglugi śródlądowej oraz osoby obsługujące kotły parowozowe muszą uzyskać uprawnienia, o których mowa w § 15a
rozporządzenia wymienionego w § 1, w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.”;
2)
§ 2 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 7 sierpnia 2013 r. zmieniającego
rozporządzenie w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eks-
ploatacji, naprawy i modernizacji specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych (Dz. U. poz. 1019), który stanowi:
„§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.”.
Minister Infrastruktury i Rozwoju:
E. Bieńkowska
Dziennik Ustaw
–3–
Poz. 1465
Załącznik do obwieszczenia Ministra Infrastruktury
i Rozwoju z dnia 1 sierpnia 2014 r. (poz. 1465)
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU
1)
z dnia 20 października 2006 r.
w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, 
naprawy i modernizacji specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych
2)
Na podstawie art. 54 ust. 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 963, z późn.
zm. ) zarządza się, co następuje:
3)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. 1. Rozporządzenie określa warunki techniczne dozoru technicznego w zakresie projektowania, materiałów i ele-
mentów stosowanych do wytwarzania, wytwarzania, eksploatacji oraz naprawy i modernizacji specjalistycznych urządzeń
ciśnieniowych.
2. Do specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych zalicza się:
1)
zbiorniki ciśnieniowe, o iloczynie nadciśnienia (PS) i pojemności (V) większym niż 50 bar × dm
3
i nadciśnieniu (PS)
wyższym niż 0,5 bara zamontowanych:
a)
4)
w układzie hamulcowym pojazdu kolejowego, metra i tramwaju lub w układzie sterującym elementami za- i wy-
ładowczymi pojazdu kolejowego i metra lub w urządzeniu przeciwpożarowym pojazdu kolejowego, metra
i tramwaju lub w innych układach tych pojazdów,
b)
2)
na stałe w agregatach proszkowych gaśniczych pojazdów drogowych;
cysterny ciśnieniowe – zbiorniki wraz z wyposażeniem obsługowym, konstrukcyjnym i osprzętem zabezpieczającym,
trwale połączone z podwoziem drogowym lub kolejowym, stanowiące nieodłączną część ramy lub umożliwiające
transport multimodalny:
a)
napełniane podciśnieniowo i opróżniane ciśnieniem (PS) wyższym niż 0,5 bara, do przewozu odpadów, w tym
materiałów, roztworów, mieszanin, które nie są przewidziane do bezpośredniego zastosowania i są przewożone
w celu ich utylizacji, składowania lub zniszczenia przez spalenie lub inny sposób,
napełniane lub opróżniane ciśnieniem (PS) wyższym niż 0,5 bara, w szczególności do przewozu materiałów sta-
łych (sypkich lub granulowanych), mieszanek paszowych,
napełniane materiałami płynnymi i przewożące te materiały pod ciśnieniem (PS) wyższym niż 0,5 bara,
odejmowalne (zbiorniki kontenerowe), napełniane, opróżniane lub przewożone pod ciśnieniem, dla których ilo-
czyn nadciśnienia (PS) i pojemności (V) jest większy niż 50 bar × dm
3
, a nadciśnienie (PS) większe niż 0,5 bara
b)
c)
d)
– stosowane w ruchu drogowym, kolejowym oraz żegludze śródlądowej do przewozu towarów niezaliczonych do to-
warów niebezpiecznych;
1)
2)
3)
4)
Obecnie działem administracji rządowej – transport kieruje Minister Infrastruktury i Rozwoju, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozpo-
rządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury
i Rozwoju (Dz. U. poz. 1391).
Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 22 lutego 2006 r., pod numerem 2006/0108/PL, zgod-
nie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfika-
cji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), które wdraża dyrektywę 98/34/WE Parlamen-
tu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów
technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998, str. 37, z późn. zm.;
Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 20, str. 337, z późn. zm.).
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 984 i 1611 oraz z 2014 r. poz. 822.
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a tiret pierwsze rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 15 lipca 2011 r. zmieniają-
cego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji,
naprawy i modernizacji specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych (Dz. U. Nr 156, poz. 932), które weszło w życie z dniem 13 sierp-
nia 2011 r.
Dziennik Ustaw
–4–
Poz. 1465
3)
5)
zbiorniki zamontowane w instalacjach zasilania pojazdów i statków żeglugi śródlądowej, napełniane:
a)
b)
c)
d)
skroplonym gazem węglowodorowym LPG stanowiącym mieszaninę węglowodorów, zwane dalej „zbiornikami
LPG”,
sprężonym gazem ziemnym CNG, zwane dalej „zbiornikami CNG”,
skroplonym schłodzonym gazem ziemnym LNG, zwane dalej „zbiornikami LNG”,
wodorem, zwane dalej „zbiornikami wodoru”;
4)
5)
zbiorniki na gaz skroplony lub sprężony zamontowane w instalacjach grzewczych pojazdów lub statków żeglugi śród-
lądowej, stosowane:
a)
w celu ogrzewania:
– kabin pojazdów drogowych, kolejowych lub statków żeglugi śródlądowej,
– przyczep kempingowych oraz turystycznych,
b)
w celu prowadzenia procesów technologicznych;
5)
5)
kotły parowozowe;
6)
5)
urządzenia służące do podawania pod ciśnieniem płynnego betonu, zamontowane na pojazdach drogowych;
7)
5)
zbiorniki magazynowe LNG znajdujące się na obszarze kolejowym, na terenie portów i przystani morskich oraz że-
glugi śródlądowej.
3. W zakresie projektowania, materiałów i elementów stosowanych do wytwarzania i wytwarzania specjalistycznych
urządzeń ciśnieniowych stosuje się odpowiednio:
1)
2)
rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 21 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń ciśnie-
niowych i zespołów urządzeń ciśnieniowych (Dz. U. Nr 263, poz. 2200);
rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 23 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla prostych zbior-
ników ciśnieniowych (Dz. U. Nr 259, poz. 2171);
3)
6)
Regulaminy nr 67 i nr 110 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych stanowiące za-
łączniki do Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wypo-
sażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych
na podstawie tych wymagań, sporządzonego w Genewie dnia 20 marca 1958 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 104, poz. 1135
i 1136);
4)
6)
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 79/2009 z dnia 14 stycznia 2009 r. w sprawie homologacji
typu pojazdów silnikowych napędzanych wodorem oraz zmieniające dyrektywę 2007/46/WE (Dz. Urz. UE L 35
z 04.02.2009, str. 32).
4.
7)
Warunki techniczne dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, naprawy i modernizacji, dla
zbiorników magazynowych LNG znajdujących się na obszarze kolejowym, na terenie portów i przystani morskich oraz że-
glugi śródlądowej, zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym, określa Dyrektor Trans-
portowego Dozoru Technicznego, zwany dalej „TDT”.
§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
2)
najwyższe ciśnienie dopuszczalne oznaczone symbolem „PS” (bar) – graniczną wartość ciśnienia roboczego, na którą
urządzenie zostało zaprojektowane;
ciśnienie dopuszczalne oznaczone symbolem „PD” (bar) – graniczną wartość ciśnienia roboczego w najwyższym
punkcie przestrzeni ciśnieniowej urządzenia ciśnieniowego występującą podczas jego napełniania, opróżniania lub
transportu;
temperatura dopuszczalna oznaczona symbolem „TD” (°C) – graniczną wartość najwyższej lub najniższej temperatu-
ry roboczej;
Dodany przez § 1 pkt 1 lit. a tiret drugie rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4.
Dodany przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4.
Dodany przez § 1 pkt 1 lit. c rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4.
3)
5)
6)
7)
Dziennik Ustaw
4)
–5–
Poz. 1465
wyposażenie obsługowe – urządzenia dla napełniania i opróżniania zbiornika, wentylacji, zabezpieczenia;
5)
8)
wyposażenie konstrukcyjne – wewnętrzne lub zewnętrzne elementy wzmacniające, stabilizujące, wsporcze, izolacja
cieplna;
6)
osprzęt zabezpieczający – urządzenia przeznaczone do zabezpieczania specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych
przed przekroczeniem parametrów dopuszczalnych;
7)
9)
wyposażenie eksploatacyjne – urządzenia zabezpieczające przed przepełnieniem zbiornika, urządzenia grzewcze,
urządzenia chłodnicze, sprężarki, pomposprężarki, przyrządy kontrolno-pomiarowe;
8)
9)
materiał płynny – gaz lub ciecz, a także ich mieszaniny; materiał płynny może zawierać zawiesiny ciał stałych;
eksploatujący – właściciel, przewoźnik lub użytkownik specjalistycznego urządzenia ciśnieniowego;
10)
10)
podmiot uprawniony – podmiot posiadający uprawnienie, odpowiednio w zakresie wytwarzania, modernizacji lub
naprawy urządzeń technicznych, wydane przez TDT na podstawie art. 9 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze
technicznym;
11)
10)
zbiorniki magazynowe LNG – zbiorniki magazynowe na skroplony, schłodzony gaz ziemny przechowywany w tem-
peraturze nie wyższej niż
   
163°C.
Rozdział 2
Dokumentacja
§ 3. 1.
11)
W celu uzyskania decyzji zezwalającej na eksploatację specjalistycznego urządzenia ciśnieniowego eksploatu-
jący zgłasza pisemnie urządzenie do TDT.
2. W zgłoszeniu, o którym mowa w ust. 1, należy podać nazwę lub imię i nazwisko eksploatującego specjalistyczne
urządzenie ciśnieniowe.
rać:
1)
2)
3)
3. Do zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, eksploatujący dołącza dwa egzemplarze dokumentacji, która powinna zawie-
opis techniczny specjalistycznego urządzenia ciśnieniowego;
dokumenty dostarczane przez wytwarzającego wraz ze specjalistycznym urządzeniem ciśnieniowym, określone
w przepisach dotyczących oznakowania CE albo w specyfikacjach technicznych uzgodnionych z TDT;
rysunek zestawieniowy pojazdu lub pojazdu kolejowego i metra – z zamontowanym specjalistycznym urządzeniem
ciśnieniowym z podstawowymi wymiarami, pokazujący sposób połączenia zbiornika z podwoziem (ramą podwozia
lub wózkiem pojazdu);
rysunek specjalistycznego urządzenia ciśnieniowego z podaniem nominalnej i minimalnej grubości ścianek głównych
elementów, w szczególności płaszcza, den, przegród i falochronów oraz z wykazem materiałów użytych do jego bu-
dowy;
schemat instalacji do napełniania i opróżniania z zaznaczeniem osprzętu zabezpieczającego, ciśnieniowego oraz źró-
deł zasilania, z opisem wyposażenia (armatury), z podaniem typów wyposażenia i wytwórców;
obliczenia wytrzymałościowe określające minimalną grubość ścianek;
protokół z pomiarów grubości ścianek zbiornika;
opis doboru osprzętu zabezpieczającego wraz z jego dokumentacją, z uwzględnieniem źródeł zasilania;
4)
5)
6)
7)
8)
9)
12)
instrukcję obsługi specjalistycznego urządzenia ciśnieniowego zawierającą wszystkie niezbędne informacje dotyczące
zasad bezpiecznej obsługi i konserwacji, zwaną dalej „instrukcją eksploatacji”.
8)
9)
10)
11)
12)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4.
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4.
Dodany przez § 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4.
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4.
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin