Śpiewanki pokazywanki - teksty.doc

(60 KB) Pobierz

01Jak chodzą zwierzątka

 

Treść piosenki:
Kołyszę się jak kaczka
Ciężko chodzę tak jak słoń
Skradam się jak kotek
Wierzgam tak jak koń

Opis: w trakcie zabawy naśladujemy sposób chodzenia wymienionych zwierzątek


Kołyszę się jak kaczka
Ciężko chodzę tak jak słoń
Skradam się jak kotek
Wierzgam tak jak koń

Opis: w trakcie zabawy naśladujemy sposób chodzenia wymienionych zwierzątek

 

02. Tak-nie

 

Ćwiczymy głowę poruszając nią zgodnie ze słowami piosenki w coraz szybszym tempie:

Głowa mówi tak, tak, tak
Głowa mówi nie, nie, nie
Moja głowa w koło kręci się
Tak, tak, tak, nie, nie, nie
Moja głowa wesoło kręci się

Ćwiczymy głowę poruszając nią zgodnie ze słowami piosenki w coraz szybszym tempie:

Głowa mówi tak, tak, tak
Głowa mówi nie, nie, nie
Moja głowa w koło kręci się
Tak, tak, tak, nie, nie, nie
Moja głowa wesoło kręci się

 

03. Dmucha wiatr

 

Dmucha wiatr (dmuchamy)
Szumią drzewa (poruszamy dłońmi na głową mówiąc: szzszzszz...)
Idzie burza (uderzamy dłońmi o uda)
I ulewa (młynek dłońmi)
A jak w domu schowam się (robimy daszek nad głową)
Deszcz nie zmoczy mnie (gest palcem "nie")
Kap, kap, kap, kap, kap, kap
deszcz nie zmoczy mnie (klaszczemy lub gramy na dzwonkach)
Kap, kap, kap, kap, kap, kap
deszcz nie zmoczy mnie

Dmucha wiatr (dmuchamy)
Szumią drzewa (poruszamy dłońmi na głową mówiąc: szzszzszz...)
Idzie burza (uderzamy dłońmi o uda)
I ulewa (młynek dłońmi)
A jak w domu schowam się (robimy daszek nad głową)
Deszcz nie zmoczy mnie (gest palcem "nie")
Kap, kap, kap, kap, kap, kap
deszcz nie zmoczy mnie (klaszczemy lub gramy na dzwonkach)
Kap, kap, kap, kap, kap, kap
deszcz nie zmoczy mnie

 

04. Koniki             

 

Treść piosenki:
Noga goni nogę
Bujają koniki
Stukają kopytka
W rytm muzyki
Jedna noga tupie: tup, tup, tup
Druga noga stuka: stuk, stuk, stuk
Konik skacze sobie: hop, hop, hop
Koniku w drogę! Wioooooooooooo!

Opis: piosenka wykonywana w kole wiązanym, uczy cwału bocznego "Noga goni nogę". Co jakiś czas ruch zostaje wstrzymany, wykonujemy czynności z tekstu piosenki, tupiemy i skaczemy.

Treść piosenki:
Noga goni nogę
Bujają koniki
Stukają kopytka
W rytm muzyki
Jedna noga tupie: tup, tup, tup
Druga noga stuka: stuk, stuk, stuk
Konik skacze sobie: hop, hop, hop
Koniku w drogę! Wioooooooooooo!

Opis: piosenka wykonywana w kole wiązanym, uczy cwału bocznego "Noga goni nogę". Co jakiś czas ruch zostaje wstrzymany, wykonujemy czynności z tekstu piosenki, tupiemy i skaczemy.

 

05. Idziemy na zakupy

Treść:
Idziemy na zakupy do sklepu z zabawkami
Do sklepu nasza mama idzie razem z nami
Wkładamy do koszyka misia
Wkładamy do koszyka laleczkę
Wkładamy do koszyka piłeczkę

Opis:
Idziemy po obwodzie koła, trzymając dziecko z rękę. Zamieniamy się zgodnie z treścią w człapiące ciężko misie, tańczącą laleczkę i poskakującą piłeczkę

Idziemy na zakupy do sklepu z zabawkami
Do sklepu nasza mama idzie razem z nami
Wkładamy do koszyka misia
Wkładamy do koszyka laleczkę
Wkładamy do koszyka piłeczkę

Opis:
Idziemy po obwodzie koła, trzymając dziecko z rękę. Zamieniamy się zgodnie z treścią w człapiące ciężko misie, tańczącą laleczkę i poskakującą piłeczkę

 

06. Kurka

Zabawa na zasadzie masażyku
Puk, puk, puk (delikatnie pukamy w plecy dziecka)
Puk, puk, puk
Kto tam? Kto tam? (zaglądamy na dziecko raz z prawej, raz z lewej strony)
To ja kurka mała (uderzamy delikatnie, rytmicznie czubkami palców)
Wejść bym bardzo chciała
Raz, dwa, trzy, raz, dwa, trzy (klaszczemy razem z dzieckiem)
Już otwieram kurce drzwi (rozkładamy ręce na boki, przytulamy dziecko)

Zabawa na zasadzie masażyku
Puk, puk, puk (delikatnie pukamy w plecy dziecka)
Puk, puk, puk
Kto tam? Kto tam? (zaglądamy na dziecko raz z prawej, raz z lewej strony)
To ja kurka mała (uderzamy delikatnie, rytmicznie czubkami palców)
Wejść bym bardzo chciała
Raz, dwa, trzy, raz, dwa, trzy (klaszczemy razem z dzieckiem)
Już otwieram kurce drzwi (rozkładamy ręce na boki, przytulamy dziecko)

 

07. Zabawa w motylki

Jesteśmy motylki, cały dzień fruwamy, cały dzień fruwamy
Najładniejsze kwiatki na łące szukamy
Skrzydełko, skrzydełko, nóżki i wąsiki
Fruwają motylki w takt muzyki

Opis: Dzieci zamieniają się w motyle, biegają w różnych kierunkach. Zatrzymują się podnoszą jedną, potem drugą rękę, dotykają nóżek, pokazują wąsiki i odfruwają.

Jesteśmy motylki, cały dzień fruwamy, cały dzień fruwamy
Najładniejsze kwiatki na łące szukamy
Skrzydełko, skrzydełko, nóżki i wąsiki
Fruwają motylki w takt muzyki

Opis: Dzieci zamieniają się w motyle, biegają w różnych kierunkach. Zatrzymują się podnoszą jedną, potem drugą rękę, dotykają nóżek, pokazują wąsiki i odfruwają.

 

 

08. Wycieczka

Kiedy słonko jasno świeci
Na wycieczkę idą dzieci
Idę ja, idziesz ty, kaczki, koty, kury, psy
Kaczka: kwa, kwa, kwa
kotek: miau
Kurka: ko, ko, ko
A piesek: hau

Opis: rysujemy z dzieckiem wymienione zwierzątka, naśladujemy ich odgłosy. Kładziemy obrazki na podłodze i wędrujemy wokół nich. Zatrzymujemy się na słowa "Kaczka kwa, kwa ..." śpiewamy i pokazujemy zwierzątko

Kiedy słonko jasno świeci
Na wycieczkę idą dzieci
Idę ja, idziesz ty, kaczki, koty, kury, psy
Kaczka: kwa, kwa, kwa
kotek: miau
Kurka: ko, ko, ko
A piesek: hau

Opis: rysujemy z dzieckiem wymienione zwierzątka, naśladujemy ich odgłosy. Kładziemy obrazki na podłodze i wędrujemy wokół nich. Zatrzymujemy się na słowa "Kaczka kwa, kwa ..." śpiewamy i pokazujemy zwierzątko

 

09. Hej, zielona żabko

Hej, zielona żabko, miło poznać cię (witamy się z żabką)
Ładnie sobie skaczesz, skakać naucz mnie
Podskoczymy jak żabki (poskoki jak żaba)
Hej złota rybko, miło poznać cię (powitanie)
Ładnie sobie pływasz, pływać naucz mnie
Popływajmy jak rybki (pływają)
Hej, żółta pszczoło, miło poznać cię (powitanie)
ładnie sobie fruwasz, fruwać naucz mnie
Pofruwajmy jak pszczoły (fruwają)

Hej, zielona żabko, miło poznać cię (witamy się z żabką)
Ładnie sobie skaczesz, skakać naucz mnie
Podskoczymy jak żabki (poskoki jak żaba)
Hej złota rybko, miło poznać cię (powitanie)
Ładnie sobie pływasz, pływać naucz mnie
Popływajmy jak rybki (pływają)
Hej, żółta pszczoło, miło poznać cię (powitanie)
ładnie sobie fruwasz, fruwać naucz mnie
Pofruwajmy jak pszczoły (fruwają)

 

10. Opalamy brzuszki i plecy

Opalamy nad morzem, opalamy brzuszki
A jak brzuszki opalimy, to się odwrócimy
Opalamy nad morzem, opalamy plecy
A jak plecy opalimy, to się odwrócimy

Opis: dzieci leżą na podłodze, raz na plecach, raz na brzuchu. Obracają się, wykonujemy delikatny masażyk.

Opalamy nad morzem, opalamy brzuszki
A jak brzuszki opalimy, to się odwrócimy
Opalamy nad morzem, opalamy plecy
A jak plecy opalimy, to się odwrócimy

Opis: dzieci leżą na podłodze, raz na plecach, raz na brzuchu. Obracają się, wykonujemy delikatny masażyk.

 

11. Taniec butów

Jeden but, drugi but
Tańczy but tak, jak z nut
Hopsa sa, hopsa sa
Każdy do tańca swa buty ma

Opis: uczymy prostych kroków tanecznych. Najpierw na zmainę wysuwamy przed siebie prawą i lewą stopę, podskakujemy, a w instrumentalnych refrenach podskakujemy, przeciągamy skrzyżowane ręce, klaszczemy lub wykonujemy dowolne figury taneczne

Jeden but, drugi but
Tańczy but tak, jak z nut
Hopsa sa, hopsa sa
Każdy do tańca swa buty ma

Opis: uczymy prostych kroków tanecznych. Najpierw na zmainę wysuwamy przed siebie prawą i lewą stopę, podskakujemy, a w instrumentalnych refrenach podskakujemy, przeciągamy skrzyżowane ręce, klaszczemy lub wykonujemy dowolne figury taneczne

 

12. Rysujemy pogodę

Pada, pada, pada, wieje, wieje, grzmi
Pada, pada, pada, wieje, wieje, grzmi
Szybko zamknij okno, szybko zamknij drzwi
W domu zostać trzeba, pada deszczyk z nieba
Burzę, wiatr i wodę narysować mogę
Narysujemy kropelki deszczu
Narysujemy wietrzyk
Narysujemy burzę

Opis: potrzebna duża kartka papieru i kredki; rysujemy kropelki deszczu stukając kredkami o papier, wietrzyk wykonując zamaszystekoła oraz burzę rysując zygzaki.
Treśc piosenki można zilustrować grając na trzech instrumentach

Pada, pada, pada, wieje, wieje, grzmi
Pada, pada, pada, wieje, wieje, grzmi
Szybko zamknij okno, szybko zamknij drzwi
W domu zostać trzeba, pada deszczyk z nieba
Burzę, wiatr i wodę narysować mogę
Narysujemy kropelki deszczu
Narysujemy wietrzyk
Narysujemy burzę

Opis: potrzebna duża kartka papieru i kredki; rysujemy kropelki deszczu stukając kredkami o papier, wietrzyk wykonując zamaszyste koła oraz burzę rysując zygzaki.
Treść piosenki można zilustrować grając na trzech instrumentach

 

13. Strach na wróble

W polu na jednej nodze strach na wróble stoi
Rozłożył długie ręce, niczego się nie boi
Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir
Uciekają wróble ile sił

Opis: w pierwszej części trzymamy za rączki stojące na jednej nóżce dziecko, udające stracha na wróble; w drugiej dziecko zmienia się we wróbelka, a my je gonimy

W polu na jednej nodze strach na wróble stoi
Rozłożył długie ręce, niczego się nie boi
Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir
Uciekają wróble ile sił

Opis: w pierwszej części trzymamy za rączki stojące na jednej nóżce dziecko, udające stracha na wróble; w drugiej dziecko zmienia się we wróbelka, a my je gonimy

 

15. Zbieramy owoce

Jesień, jesień, owoce z drzew spadają
Jesień, jesień, dzieci je zbierają
Jabłko bęc na ziemię, gruszka do fartuszka
Wiśnie do koszyka, a śliwka do brzuszka
Spadły jabłka, spadły gruszki, dzieci pełne mają brzuszki

Opis: Rysujemy szablony wymienionych owoców, rozkładamy je na podłodze i tańczymy dookoła. Śpieewamy i pokazujemy razem z dziećmi owoce w kolejności, w jakiej występują w piosence

Jesień, jesień, owoce z drzew spadają
Jesień, jesień, dzieci je zbierają
Jabłko bęc na ziemię, gruszka do fartuszka
Wiśnie do koszyka, a śliwka do brzuszka
Spadły jabłka, spadły gruszki, dzieci pełne mają brzuszki

Opis: Rysujemy szablony wymienionych owoców, rozkładamy je na podłodze i tańczymy dookoła. Śpiewamy i pokazujemy razem z dziećmi owoce w kolejności, w jakiej występują w piosence

 

16. Marsz

Czy gotowe nogi do dalekiej drogi?
Marsz, marsz, maszerują wkoło
Marsz, marsz, bardzo mi wesoło
Marsz, marsz nogi mnie słuchają
Nagle stop - odpoczywają
Liczymy do czterech: raz, dwa, trzy, cztery
Czy gotowe nogi do dalekiej drogi?

Opis: maszerujemy, unosimy wysoko kolanka, tupiemy wesoło. Na przerwę w muzyce zastygamy w bezruchu, nast. liczymy do 4 i zaczynamy zabawę od początku.
Piosenkę możemy śpiewać maszerując i akompaniując sobie na instrumentach perkusyjnych

Czy gotowe nogi do dalekiej drogi?
Marsz, marsz, maszerują wkoło
Marsz, marsz, bardzo mi wesoło
Marsz, marsz nogi mnie słuchają
Nagle stop - odpoczywają
Liczymy do czterech: raz, dwa, trzy, cztery
Czy gotowe nogi do dalekiej drogi?

Opis: maszerujemy, unosimy wysoko kolanka, tupiemy wesoło. Na przerwę w muzyce zastygamy w bezruchu, nast. liczymy do 4 i zaczynamy zabawę od początku.
Piosenkę możemy śpiewać maszerując i akompaniując sobie na instrumentach perkusyjnych

 

17. Kołysanka misia i słonka

Śpiewamy kołysząc dziecko na kolanach, można rysować słowa piosenki:
Słonko się schowało, spać już bardzo chciało
Luli laj, luli laj, miś ze słonkiem będzie spał, będzie spał
Słonko się zbudziło, buzię już umyło
Miś już też zbudził się i ze słonkiem tańczyć chce, tańczyć chce

Śpiewamy kołysząc dziecko na kolanach, można rysować słowa piosenki:
Słonko się schowało, spać już bardzo chciało
Luli laj, luli laj, miś ze słonkiem będzie spał, będzie spał
Słonko się zbudziło, buzię już umyło
Miś już też zbudził się i ze słonkiem tańczyć chce, tańczyć chce

 

18. Zima, zima, zima

Tańczymy z dzieckiem, w drugiej części robimy w parach saneczki i naśladujemy jazdę:
Zima, zima, zima, mróz i zawierucha
A my się śmiejemy od ucha do ucha
My lubimy zimę, zima lubi nas
Szybko na saneczki chodźmy wszyscy wraz
Wsiadamy na saneczki i zjeżdżamy z góreczki

Tańczymy z dzieckiem, w drugiej części robimy w parach saneczki i naśladujemy jazdę:
Zima, zima, zima, mróz i zawierucha
A my się śmiejemy od ucha do ucha
My lubimy zimę, zima lubi nas
Szybko na saneczki chodźmy wszyscy wraz
Wsiadamy na saneczki i zjeżdżamy z góreczki

 

19. Rysujemy kotka

Tu kółeczko, tu kółeczko, tu małe usteczka
To o kotku z czarną łatką krótka jest bajeczka
Tu wąsiki, tu ogonek, uszka dwa
Małe łapki i pazurki kotek ma

Tu kółeczko, tu kółeczko, tu małe usteczka
To o kotku z czarną łatką krótka jest bajeczka
Tu wąsiki, tu ogonek, uszka dwa
Małe łapki i pazurki kotek ma

 

20. Buch w śnieżny puch

Rzucamy śnieżkami raz i dwa (udajemy rzucanie)
Wsiadamy na sanki, ty i ja (trzymamy się za ręce i kucamy)
Jedziemy na nartach, nagle co za pech (wstajemy, przeciągamy skrzyżowane ręce)
Bęc i buch, bęc i buch (upadamy na podłogę, robimy aniołka "na śniegu")

Rzucamy śnieżkami raz i dwa (udajemy rzucanie)
Wsiadamy na sanki, ty i ja (trzymamy się za ręce i kucamy)
Jedziemy na nartach, nagle co za pech (wstajemy, przeciągamy skrzyżowane ręce)
Bęc i buch, bęc i buch (upadamy na podłogę, robimy aniołka "na śniegu")

 

21. Rozpoznajemy figury

Wycinamy trójkąty, kółeczka i kwadraty. Rozkładamy je na podłodze, szukamy figur wymienionych w piosence, a następnie układamy pajacyki - czapeczka (trójkącik), głowa (koło), brzuszek (kwadrat). Przyklejamy je na kartkę, dorysowujemy ręce i nogi:
Czapeczka, kółeczko, małe okieneczko
Czapeczka, kółeczko, małe okieneczko
Figury oglądamy, czapeczek poszukamy
Figury oglądamy, kółeczek poszukamy
Figury oglądamy, okienek poszukamy

Wycinamy trójkąty, kółeczka i kwadraty. Rozkładamy je na podłodze, szukamy figur wymienionych w piosence, a następnie układamy pajacyki - czapeczka (trójkącik), głowa (koło), brzuszek (kwadrat). Przyklejamy je na kartkę, dorysowujemy ręce i nogi:
Czapeczka, kółeczko, małe okieneczko
Czapeczka, kółeczko, małe okieneczko
Figury oglądamy, czapeczek poszukamy
Figury oglądamy, kółeczek poszukamy
Figury oglądamy, okienek poszukamy

 

22. Wyliczanka zimowa

Wyliczankę wyklaskujemy, gramy na instrumentach lub ilustrujemy ruchem:
Spodnie, kurtka, rękawice
Śnieżnobiałe już ulice
Załóż ciepłe buty
Idzie zimny luty
Idzie luty, załóż buty, idzie luty, załóż buty

Wyliczankę wyklaskujemy, gramy na instrumentach lub ilustrujemy ruchem:
Spodnie, kurtka, rękawice
Śnieżnobiałe już ulice
Załóż ciepłe buty
Idzie zimny luty
Idzie luty, załóż buty, idzie luty, załóż buty

 

23. Zabawa w pociąg

Jedzie pociąg, jedzie pociąg (tworzymy pociąg, poruszamy sie po sali)
A w pociągu dzieci
Jadą jadą na wycieczkę
...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin