EBP Tom 05.pdf

(14838 KB) Pobierz
ENCYKLOPEDIA
„BIAŁYCH PLAM”
TOM
V
DEMOKRACJI „KULT” - EUTANAZJA
Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne
RADOM 2001
SPIS HASEŁ TOMU V
DEMOKRACJI „KULT”
DEMOKRATYZACJA KOŚCIOŁA
DEMOLIBERALIZM
DEMONOLOGIA
DEMONY
DEPORTACJE
DESPOTYZM
DETERMINIZM
DEYOTIO
DEZINFORMACJA
DIABEŁ
DIALEKTYKA
DIALOG
DIALOGIZM
DIDEROT DENIS
DIVINI REDEMPTORIS
DŁUGOSZOWSKI-WIENIAWA BOLESŁAW
DMOWSKI-PIŁSUDSKI
DMOWSKI ROMAN
DOBOSZYŃSKI ADAM WŁADYSŁAW
DOBRO GOSPODARCZE
DOBRO WSPÓLNE
„DOCENCI MARCOWI”
DOCHÓD NARODOWY
DOGMAT
DOGMATÓW ROZWÓJ
DOGMATYZM
DOKTORZY KONTRRE WOLUCJI
DOLLFUSS ENGELBERT
DOMINUS JESUS
DONCOWDMYTRO
DONOSO CORTES JUAN FRANCISCO
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
DREYFUSA SPRAWA
DRIEU LA ROCHELLE PIERRE
„DROGA”
DUCH
DUCHY
DUNKIERKA
DUSZA
DWORAKOWSKI WŁADYSŁAW
„DWÓJKA”
DYBA JOHANNES abp
DYKTATURA
DYKTATURA PROLETARIATU
DYMEK WALENTY abp
DYNÓW
DYSYDENCKI RUCH W ZSRR
DZIECKO
DZIERZGOWSKI SZYMON
DZIERŻYŃSKI FELIKS
„DZIŚ I JUTRO”
EDUKACJA
EFEKT BUMERANGU
EFFERT EDMUND
EGALITARYZM
EGZEKUTYWA ZJEDNOCZENIA
NARODOWEGO
EGZORCYZMY
EGZYSTENCJALIZM
EGZYSTENCJALIZM W LITERATURZE
EICHMANN ADOLF
EINSATZGRUPPEN
EKOLOGIZM
EKOTERRORYZM
EKSPRESJONIZM
EKSTAZA
EKSTERIORYZACJA
EKUMENIZM
ELEUSIS
ELITA
EMENCYPACJA KOBIET
ENCYKLOPEDIA
ENCYKLOPEDYŚCI
ENERGIA DUCHOWA
ENGELS FRIEDRICH
ENIGMA
ERROR COMMUNIS
ESEROWCY
ETATYZM
EURAZJATYZM
EUTANAZJA
Wykaz skrótów
adm.
afh
alb.
amer.
analog.
ang.
anglik.
antropol.
arab.
aram.
archeol.
argent.
art.
arystokr.
arystot.
atom.
austr.
austral.
azjat.
bałk.
barok.
belg.
białor.
bibl.
bizant.
bolszew.
braz.
bryt.
bułg.
ces.
chiń.
chorw.
chrześc.
czes.
dawn.
demokr.
duń.
egip.
ekonom.
etn.
europ.
filol.
filoz.
administracyjny
afrykański
albański
amerykański
analogiczny
angielski
anglikański
antropologiczny
arabski
aramejski
archeologiczny
argentyński
artystyczny
arystokratyczny
arystotelesowski
atomowy
austriacki
australijski
azjatycki
bałkański
barokowy
belgijski
białoruski
biblijny
bizantyjski
bolszewicki
brazylijski
brytyjski
bułgarski
cesarski, cesarz
chiński
chorwacki
chrześcijański
czeski
dawny, dawniej
demokratyczny
duński
egipski
ekonomiczny
etniczny
europejski
filologiczny
filozoficzny
fiń.
fiz.
flam.
franc.
gat.
germ.
gosp.
got.
gr-
handl.
hebr.
hind.
hist.
hiszp.
hitler.
hoi.
human.
ideol.
ind.
indonez.
irl.
islam.
izrael.
jap.
jęz.
jug.
kanad.
kapł.
katol.
komun.
konserw.
kośc.
krak.
król.
klas.
liber.
liter.
litew.
log.
lotn.
lud.
fiński
fizyczny
flamandzki
francuski
gatunkowy, gatunek
germański
gospodarczy
gotycki
grecki
handlowy
hebrajski
hinduski
historyczny
hiszpański
hitlerowski
holenderski
humanistyczny
ideologiczny
indyjski
indonezyjski
irlandzki
islamski
izraelski
japoński
językowy,język
jugosłowiański
kanadyjski
kapłański
katolicki
komunistyczny
konserwatywny
kościelny
krakowski
królewski
klasyczny
liberalny
literacki
litewski
logiczny
lotniczy
ludowy
łac.
łot.
maced.
mat.
mech.
metafiz.
mist.
mit.
mong.
mor.
muz.
nacjonalist.
nar.
nast.
nauk.
niderl.
niem.
norw.
nowoż.
oświeć.
łaciński
łotewski
macedoński
matematyczny
mechaniczny
metafizyczny
mistyczny
mityczny
mongolski
moralny
muzyczny
nacjonalistyczny
narodowy
następnie
naukowy
niderlandzki
niemiecki
norweski
nowożytny
oświeceniowy
republ.
rom.
romant.
ros.
rum.
rzym.
serb.
skand.
słow.
słowac.
socjalist.
socjol.
sow.
społ.
stalin.
staroż.
szkoc.
szlach.
szwaj c.
szwedz.
średnio w.
świat.
teatr.
teol.
teor.
totalit.
tow.
trad.
tur.
ukr.
warsz.
węg.
wewn.
wł.
właśc.
woj.
wojsk.
współcz.
wyd.
zał.
zewn.
zwł.
żyd.
republikański
romański
romantyczny
rosyjski
rumuński
rzymski
serbski
skandynawski
słowiański
słowacki
socjalistyczny
socjologiczny
sowiecki
społeczny
stalinowski
starożytny
szkocki
szlachecki
szwajcarski
szwedzki
średniowieczny
światowy
teatralny
teologiczny
teoretyczny
totalitarny
towarzystwo
tradycyjny
turecki
ukraiński
warszawski
węgierski
wewnętrzny, wewnętrznie
włoski
właściwy, właściwie
wojewódzki, województwo
wojskowy
współczesny, współcześnie
wydany
j
J
założony
zewnętrzny, zewnętrznie
zwłaszcza
żydowski
pane.
państw.
pap.
patriot.
pedag.
piat.
pocz.
poet.
poi.
polit.
portug.
powsz.
pozytywist.
prakt.
praw.
prawosł.
protest.
prus.
przyr.
psych.
psychol.
publ.
radz.
rei.
renes.
pancerny
państwowy
papieski, papież
patriotyczny
pedagogiczny
platoński
początkowy, początek
poetycki
polski
polityczny
portugalski
powszechny
pozytywistyczny
praktyczny
prawniczy
prawosławny
protestancki
t
pruski‘
przyrodniczy
psychiczny
psychologiczny
publiczny
radziecki
religijny
renesansowy
D
DEMOKRACJI „KULT” (gr.
demos-lu
d
,kra-
tos
- władza) - ufundowany na ideologii demo­
kratycznej quasi-religijny kult publ., oparty na
wyznawaniu „wiary demokratycznej”.
Fenomen
demokracji, a zwł. demokr. men­
>
talności i ideologii, wykracza daleko poza sferę
polityczności i nie może być kojarzony wyłącznie
z jedną z możliwych form polit, egzystencji społe­
czeństwa; wchodzi on głęboko w zakres sfery wie­
rzeń i psychologii społ. - tak dalece, że zdaniem
niektórych: „iluzja dem okratyczna należy do
najcięższych form psychozy społecznej” (Szymon
Dzierzgowski,
Król źródłem władzy,
„Pro F ide
Rege et Lege” 1928 nr 3); również bardzo powścią­
gliwy i pogodzony z nieuchronnością demokra­
tyzacji analityk demokracji Alexis de Tocqueville
zaobserwował, że „w rewolucjach, a zwłaszcza
demokratycznych, wariaci, i to nie ci, których się
tak określa przez metaforę, lecz prawdziwi wariaci
odgrywali ważną rolę polityczną” (Wspomnienia,
Wrocław 1987). Przekonanie o destrukcyjności
sączenia w społeczeństwo „trucizny demokratycz­
nej” (morbus
democraticus
- określenie sir H.JS.
Maine’a) żywione jest przez bezkompromisowych
wrogów demokracji, wg których - jak Ch. — Maur-
»
rasa - „dem okracja je st złem, dem okracja to
śmierć”, albowiem „rząd liczby prowadzi do dez­
organizacji państwa; niszczy wszystko, co go po­
wstrzymuje, wszystko, co odróżnia się od niego:
religię, rodzinę, tradycję, klasy, wszelkiego rodza­
ju organizacje. Każda demokracja izoluje i osłabia
jednostkę, rozwija zaś państwo poza właściwą mu
sferą działania. Natomiast w sferze, w której pań­
stwo powinno być królem, pozbawia je kompe­
tencji, energii, wreszcie życia”; demokracja jest
również kłamstwem, a „mówić ludowi to, czego
nie ma, byłoby brakiem szacunku. Opowiadać mu
szkodliwe bajki to znaczy albo nienawidzić go, albo
kochać nieumiejętnie. Korzystać z naiwnego za­
ufania, jakie zechciał w was złożyć, aby mówić
kłamstwa, to nadużycie, zdrada i degradacja was
samych. [...] Oto dlaczego bierzem y naród na
świadka ogromu naszej nienawiści do demokracji,
jako do całkowicie fałszywej zasady suwerenno­
ści liczby. W grę wchodzi tak nasz honor, jak i
nasze bezpieczeństwo, oraz wszystkie inne dobra
publiczne” (Demokracja, „Pro Fide Rege et Lege”
1991 nr 2). Jednak nie tylko antydemokratyczni
„reakcjoniści” postrzegają demokrację jako „świec­
ką religię” zdechrystianizowanego świata, „opar­
tą na całkowicie irracjonalnym kryterium większo­
ści i równości (mającej źródło w zawiści)” /E. von
Kuehnelt-Leddihn,
Większość i moralność,
„Cri­
ticón. Konservativ heute” 1990 nr 121/; również
ci obrońcy demokracji, którzy usiłują zbudować
odpowiadającą wymogom krytycznego myślenia
jej teorię, dają wyraz trudnościom będącym pro­
stym następstwem faktu, że kult „dwulicowego
bożka - współczesnego Lelum-Polelum” (demo­
kracja - prawa człowieka) opiera się na poznaniu
typu
eihasia
(iluzji), obrażającym rozum (J. La­
skowski,
Do podstaw polityki polskiej,
„Arcana”
1997 nr 17). H. Kelsen nie waha się przyznać, że
fundament demokracji składa się z samych fikcji:
„suwerenności” narodu jako „abstrakcyjnego sys­
temu działań indyw idualnych, uregulow anych
przez porządek państwowy”; fikcji reprezentacji,
tj. koncepcji, „iż parlament jest tylko zastępcą na­
rodu, który swą wolę objawić może tylko w parla­
mencie i poprzez parlament”; fikcji ideologicznej
contrat social
jako domniemanego źródła społe­
czeństwa i władzy (mającej atoli zawierać „praw­
dę psychologiczną”); fikcji suwerenności ludu,
będącej „co prawda bardzo wysubtelnioną i udu­
Zgłoś jeśli naruszono regulamin