Silnik to maszyna zamieniająca doprowadzoną energię na pracę mechaniczną.
Energia ta w większości przypadków odbierana jest od obracającego się wału, czyli wykorzystuje się moment obrotowy. Natomiast w innych silnikach takich jak silnik odrzutowy ważniejsza jest wytworzona siła pchająca.
1. silnik cieplny
o silnik o spalaniu wewnętrznym - silnik spalinowy, silnik rakietowy
o silnik o spalaniu zewnętrznym - maszyna parowa, turbina parowa
2. silnik elektryczny
3. silnik hydrauliczny
4. silnik pneumatyczny
5. silnik Stirlinga
6. silnik słoneczny
7. silnik wiatrowy - wiatrak
8. silnik wodny - koło wodne, turbina wodna
9. silnik DSIM
10. silnik HE - hydroelektryczny
11. silnik żywy - człowiek, zwierzę - nazwa aktualnie bardzo rzadko używana
W zależności od elementu odbierającego energię:
1. tłokowe - silnik spalinowy (silnik tłokowy)
2. turbinowe
3. bez takiego elementu - silnik rakietowy
· przed 200 p.n.e. - koło wodne
· 140 p.n.e. - bania Herona (turbina parowa) - Heron
· ok. 120 p.n.e. - mechanizm otwierania drzwi świątyni - pierwszy znany mechanizm napędzany parą
· 107 p.n.e. - wiatrak
· 1605 - Fontanna parowa Salomona de Causa
· ok. 1628 - podnośnik wody Somerseta
· 1690 - Silnik Denisa Papina - pierwszy tłokowy silnik parowy
· 1699 - podnośnik wody Thomasa Savery'ego - pierwszy przypadek plagiatu
· 1712 - silnik atmosferyczny Thomasa Newkonena
· 1782 - maszyna parowa, patent James Watt - pierwsza, szerzej zastosowana w przemyśle
· 1788 - dodanie regulatora odśrodkowego obrotów
· 1816 - silnik Stirlinga - Robert Stirling
· 1821 - silnik elektryczny - Michael Faraday
· 1876 - czterosuwowy silnik benzynowy - Nikolaus Otto
· 1892 - silnik Diesela - Rudolf Diesel
· 1888 - silnik indukcyjny - Nikola Tesla
· 1960 - silnik Wankla
· 9 września 1992 - silnik Woźniaka
· 28 marzec 2005 - silnik DSIM
Silnik spalinowy - silnik wykorzystujący ciśnienie gazów spalinowych, uzyskanych w wyniku chemicznej reakcji spalania, do wytworzenia siły.
Ze względu na sposób spalania można wyróżnić silniki spalinowe spalania otwartego i zamkniętego. Silniki spalania otwartego nie uszczelniają przestrzeni, w której następuje reakcja spalania. Silniki spalania zamkniętego przeprowadzają reakcję spalania w szczelnej komorze.
Ze względu na czynnik roboczy można wyróżnić silniki spalinowe tłokowe, turbinowe oraz reakcyjne.
Najczęściej spotykane konfiguracje:
· silnik spalinowy tłokowy o ruchu posuwisto-zwrotnym tłoka, najczęściej spotykana jednostka napędowa samochodów, jako napęd główny i pomocniczy siłowni okrętowych a nawet jako napęd generatorów awaryjnych w elektrowniach atomowych. Moce największych silników okrętowych sięgają 60000 kW a średnice cylindra 1050 mm. Jest to silnik spalania zamkniętego.
· silnik spalinowy tłokowy o tłoku rotacyjnym, zwany też silnikiem Wankla, spotykany w motoryzacji, jest to silnik spalania zamkniętego.
· silnik Stirlinga o chemicznym źródle ciepła (silnik tego typu może też korzystać z innych źródeł ciepła, niż spalanie), jest to silnik spalania otwartego.
· silnik odrzutowy przepływowy - jest to silnik reakcyjny, spalania otwartego, używany głównie w lotnictwie
· silnik rakietowy - jest to silnik reakcyjny, spalania otwartego, przy czym spotyka się eksperymentalne konstrukcje o niechemicznych źródłach energii.
Silnik gwiazdowy
Silnik tłokowy gwiazdowy
Silnik tłokowy – silnik, który do wytwarzania pracy wykorzystuje tłoki poruszające się w cylindrach. Tłoki najczęściej są połączone z wałem korbowym, od którego odbierany jest moment obrotowy.
Najbardziej znanymi silnikami tłokowymi są spalinowe silniki tłokowe i silniki parowe tłokowe jednak termin ten przypisywany jest najczęściej już tylko tym pierwszym, między innymi dlatego, że już dawno porzucono prace rozwojowe maszyn parowych.
Ze względu na czynnik roboczy
· silniki spalinowe
· silniki parowe
· silniki pneumatyczne
· silniki hydrauliczne
Ze względu na ustawienie cylindrów:
· silniki rzędowe
· silniki widlaste (w układzie V)
· silniki gwiazdowe
· silniki w układach specjalnych: dwurzędowy, X i Delta
Ze względu na rodzaj ruchu tłoka
· silniki z tłokiem posuwisto-zwrotnym
· silnik z tłokami przeciwbieżnymi
· silniki z tłokiem obrotowym
Ze względu na ilość suwów w cyklu roboczym
· silniki dwusuwowe
· silniki czterosuwowe
Ze względu na prędkość obrotową
· silniki szybkoobrotowe
· silniki średnioobrotowe
· silniki wolnoobrotowe
Ze względu na sposób prowadzenia tłoka
· silniki bezwodzikowe
· silniki wodzikowe lub krzyżulcowe /wodzik dwustronny/.
Zakresy prędkości determinujące ten ostatni podział są bardzo umowne.
Silnik dwusuwowy jest to silnik spalinowy, w którym cztery fazy pracy (ssanie, sprężanie, praca i wydech) wykonywane są w ciągu dwóch suwów (od górnego do dolnego skrajnego położenia) tłoka.
1. Suw sprężania - w pierwszej fazie suwu sprężania następuje "przepłukanie" przestrzeni roboczej silnika (1). Wtedy to spaliny powstałe w poprzednim cyklu pracy są wytłaczane przez kanał wydechowy (2), jednocześnie do przestrzeni roboczej przez kanał międzykomorowy (3) napływa mieszanka paliwowa zgromadzona wcześniej w przestrzeni korbowej silnika (4). W dalszej fazie suwu sprężania tłok (5), pełniący także rolę zaworu, zamyka kanał wydechowy i międzykomorowy, odsłaniając jednocześnie kanał ssawny (6). W czasie sprężania paliwa w komorze spalania, świeża porcja mieszanki paliwowej napływa przez kanał ssawny do przestrzeni korbowej silnika.
2. Suw pracy - Przed dojściem do górnego martwego położenia tłoka następuje zapłon paliwa, które gwałtownie się rozprężając powoduje ruch tłoka w dół do dolnego skrajnego położenia. W końcowej fazie tego suwu odsłaniany jest kanał wydechowy i spaliny zaczynają opuszczać przestrzeń roboczą. Cykl się powtarza.
...
Tamtam5689