Uposledzenie_w_stopniu_umiarkowanym(1).pdf

(61 KB) Pobierz
Uczniowie upośledzeni
umysłowo
w stopniu umiarkowanym i
znacznym
oprac. Wiesława Machul
Kurs: Konstruowanie IPE-T- ów
Symptomy trudności
Upośledzenie w stopniu
umiarkowanym
i znacznym
Kurs: Konstruowanie IPE-T- ów
1
Spostrzeganie:
obniżona sprawność spostrzegania
dziecko spostrzega cechy konkretne
problemy z odróżnianiem cech ważnych
od nieistotnych
Kurs: Konstruowanie IPE-T- ów
Uwaga:
dominuje uwaga mimowolna
trudności z koncentrowaniem uwagi
dowolnej
dobra koncentracja na interesujących
przedmiotach i przy wykonywaniu
prostych, mechanicznych czynności
Kurs: Konstruowanie IPE-T- ów
2
Pamięć
-
upośledzenie w stopniu
umiarkowanym:
ograniczony zakres pamięci
bardzo wolne tempo uczenia się
lepsza pamięć mechaniczna
pamięć do uczenia prostych piosenek
i wierszyków
osoby dorosłe potrafią powtórzyć zdanie
(16-18 sylab), 5 cyfr
Kurs: Konstruowanie IPE-T- ów
Pamięć -
upośledzenie w stopniu
znacznym:
Zapamiętywanie wybitnie utrudnione.
Zakres pamięci znikomy, mała trwałość
pamięci.
Potrafi zapamiętać najprostsze układy
ruchowe na rytmice.
Osoby dorosłe potrafią powtórzyć zdanie
(12 sylab), 4 cyfry, 3 proste polecenia
zapamiętać i wykonać.
Kurs: Konstruowanie IPE-T- ów
3
Mowa-
upośledzenie w stopniu
umiarkowanym:
znacznie upośledzony rozwój mowy
pojedyncze wyrazy ok. 5-go roku
życia,
formułowanie zdań ok.. 7-go roku
życia
trudności z wypowiadaniem myśli
i przytaczaniem argumentów
ograniczony zasób słownictwa
brak pojęć abstrakcyjnych
wymowa wadliwa i niewyraźna
Kurs: Konstruowanie IPE-T- ów
Mowa-
upośledzenie w stopniu
znacznym:
Głębokie opóźnienie rozwoju mowy:
pojedyncze wyrazy w wieku szkolnym.
Często nie buduje zdań, wypowiedzi
monosylabami lub jednym wyrazem.
Niekiedy używa zdań prostych.
Nie odmienia przez przypadki.
Wymowa bełkotliwa.
Zasób słownictwa minimalny.
Kurs: Konstruowanie IPE-T- ów
4
Myślenie-
upośledzenie w stopniu
umiarkowanym:
słabo rozwinięte myślenie pojęciowo-
słowne
dominuje konkretno-obrazowe
definiowanie pojęć przez opis, znaczenie
użytkowe, funkcjonalne
upośledzenie funkcji abstrahowania,
uogólniania, rozumowania przyczynowo-
skutkowego, wnioskowania i tworzenia pojęć
Kurs: Konstruowanie IPE-T- ów
Myślenie-
upośledzenie w stopniu
umiarkowanym:
sztywność, niesamodzielność myślenia
brak krytycyzmu, samodzielności,
zdolności do samokontroli
wolne tempo myślenia
pojęcia definiuje poprzez opis przedmiotu i
materiału, z którego jest zrobiony lub
„przez użytek”.
Kurs: Konstruowanie IPE-T- ów
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin