Światło i ekspozycja. Warsztaty artystyczne dla fotografów - Harold Davis.pdf

(194346 KB) Pobierz
Idź do
• Spis treści
• Przykładowy rozdział
• Skorowidz
Katalog książek
• Katalog online
• Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
• Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
• Zamów informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Światło i ekspozycja.
Warsztaty artystyczne
dla fotografów
Autor:
Harold Davis
Tłumaczenie: Radosław Brzozowski
ISBN: 978-83-246-2940-4
Tytuł oryginału:
Practical Artistry:
Light& Exposure for Digital Photographers
Format: 200×230, stron: 184
Sztuka błyskotliwej fotografii
• Praca z trybami ekspozycji
• Odnajdowanie najlepszego światła
• Twórcze wykorzystanie szumów
• Twórcza obróbka zdjęć w cyfrowej ciemni
I stała się światłość! Oto jeden z najwybitniejszych współczesnych fotografów napisał prawdziwie
smakowitą książkę dla wszystkich miłośników cyfrowej fotografii. Jeśli Ty również jesteś świadom,
że każde wybitne zdjęcie rozpoczyna się od dobrego zrozumienia oświetlenia i twórczej ekspozycji,
bez wątpienia docenisz wartość tego podręcznika. Zaprzyjaźnij się ze swoją przesłoną, poznaj
zasady użycia czasu otwarcia migawki i doboru czułości – dowiedz się, kiedy należy te parametry
zmienić i w jaki sposób ta zmiana wpłynie na zdjęcie.
Dzięki opatrzonym przejrzystymi podpisami zdjęciom poznasz tajniki wykonania każdej fotografii,
co pozwoli Ci tworzyć własne perfekcyjne prace. Książka oferuje również zestaw praktycznych
rozwiązań, dotyczących doboru światła i naświetlania, gotowych do natychmiastowego
wykorzystania. Ponadto studiowanie wyśmienitych fotografii autorstwa Davisa oraz jego pasja,
bezkompromisowość i inwencja twórcza staną się źródłem nieustającej inspiracji dla Twoich
nowych cyfrowych dzieł.
• Wybór czasu otwarcia migawki
• Korzystanie z trybu pełnej automatyki
• Twórcze naświetlanie
• Makrofotografia a przesłona
• Przygotowanie do zdjęć nocnych
• Wykonywanie bardzo długich naświetleń
• Celowe prześwietlenie lub niedoświetlenie
• Cyfrowa ciemnia
Książka, która rozświetli wszystkie Twoje dni pracy z aparatem
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
© Helion 1991–2011
Spis treści
Wstęp
8
1.
Zrozumieć ekspozycję
Czym jest ekspozycja?
Równanie ekspozycji
Praca z trybami ekspozycji
Pomiar światła
Celowe prześwietlenie lub niedoświetlenie
13
14
20
32
40
46
2.
Praca z przesłoną
Przesłona a głębia ostrości
Ostrość selektywna i bokeh
Przesłona i narracja
Gdy przesłona nie ma znaczenia
Makrofotografia a przesłona
53
54
66
70
76
80
3.
Wybór czasu otwarcia migawki
Wszystko jest kwestią czasu
Czas otwarcia migawki i drgania aparatu
Czas otwarcia migawki a ruch fotografowanego obiektu
Twórcze wykorzystanie ruchu
85
86
92
96
104
4.
ISO i szum
Zrozumieć czułość na światło
Kiedy należy podnieść czułość ISO
Twórcze wykorzystanie szumów
109
110
114
116
5.
Korzystanie ze światła
Twórcza ekspozycja
Odnajdowanie najlepszego światła
Światło i temperatura barwowa
Praca z balansem bieli
Oświetlenie przednie
Oświetlenie boczne
Oświetlenie tylne
Pochmurny dzień
Fotografia nocna
Korzystanie z lampy błyskowej
Własne studio
121
122
126
130
132
136
138
140
142
144
148
152
6.
Cyfrowa ciemnia
Konwersja plików RAW
Korekcja ekspozycji
Korekcja balansu bieli
Redukcja szumów
Wielokrotne wywołanie plików RAW
Krosowanie
Czerń i biel
157
158
162
166
168
170
174
178
7.
Skorowidz
182
3. Wybór czasu otwarcia migawki
Wszystko jest kwestią czasu
Ustawienie czasu otwarcia migawki określa to, jak
długo pozostanie ona otwarta, naświetlając tym
samym matrycę. W czasie, przez który migawka po-
zostaje otwarta, światło odbite przez fotografowany
obiekt przechodzi przez obiektyw i jest zapisywane
przez matrycę.
Jak już wyjaśniłem w rozdziale 1., czas otwarcia
migawki jest jednym z trzech elementów równania
ekspozycji i jednym z trzech ustawień, za pomocą
których określamy naświetlenie. Ustawienie czasu
ekspozycji jest niezwykle ważne w niemal każdej
sytuacji zdjęciowej.
Jestem pewny, że wszyscy zgodzimy się, iż czas
otwarcia migawki 1/10 sekundy przepuszcza jedną
dziesiątą światła, które wpada do aparatu w ciągu
sekundy, czas otwarcia migawki 1/125 s — dwa
razy więcej niż czas otwarcia migawki wynoszący
1/250 s i tak dalej. Związek między czasami otwar-
cia migawki jest bezpośredni i liniowy.
Korzystanie z czasów otwarcia migawki jest stosun-
kowo łatwe. Jesteśmy przyzwyczajeni do obliczania
czasu w naszym codziennym życiu. Nie ma po-
trzeby zagłębiania się w obliczanie czasu otwarcia
migawki tak, jak było to konieczne w przypadku
przesłony (zob. rozdział 2.). Aby na matrycę padło
dwa razy więcej światła, wystarczy znaleźć nowy
czas otwarcia migawki, mnożąc poprzedni czas
przez dwa (na przykład 1/15 s wpuszcza dwa razy
więcej światła niż 1/30 s). Aby zmniejszyć ilość
światła o połowę, wystarczy podzielić czas otwarcia
migawki na pół (1/60 s przepuszcza połowę światła,
które wpadłoby do aparatu przy czasie otwarcia
migawki wynoszącym 1/30 s). To jest naprawdę
takie proste.
Wyzwaniem nie jest opanowanie sposobu obliczania
czasu otwarcia migawki, lecz nauczenie się, kiedy
należy użyć jakiego czasu. Wybór czasu otwarcia
migawki jest tak ważny, że najprawdopodobniej nie
powinieneś pozostawiać go aparatowi, z wyjątkiem
sytuacji, w których jest on bez znaczenia (zob. strony
89 i 97, gdzie znajdziesz więcej informacji o sytua-
cjach, kiedy czas otwarcia migawki jest nieistotny).
Ustawienie czasu otwarcia migawki określa, w jaki
sposób na zdjęciu zapisany zostanie
ruch.
Warto tu
pamiętać, że możemy mieć do czynienia z dwoma
rodzajami ruchu: ruchem fotografowanego obiektu
i ruchem aparatu. Każdy z nich odgrywa rolę przy
tworzeniu zdjęcia.
Gdy analizujemy czas otwarcia migawki w odnie-
sieniu do ruchu aparatu, są to zwykle rozważania
techniczne, związane z mechaniką. Czy krótki
czas otwarcia migawki sprawi, że zdjęcie zostanie
rozmyte przez drgania aparatu? W większości wy-
padków, gdy ktoś widzi nieostre zdjęcie, po prostu
odwraca się od niego. Nikt nie zatrzyma się, by
odgadnąć powód nieostrości.
Robienie zdjęć przy użyciu czasu otwarcia migawki,
który jest zbyt długi, by utrzymać aparat bez ruchu,
stanowi jeden z najczęstszych powodów braku
ostrości (rozmycia). To, że na zdjęciu nie ma rozmyć
wynikających z drgań aparatu, stanowi warunek po-
czątkowy (i konieczny) dla powstania dobrej fotografii.
Mglista noc nad mostem Golden Gate połączona z długim czasem naświetlania pozwoliły
na zapisanie ruchu samochodów i śladów pozostawionych na niebie przez samoloty.
Obiektyw 18 – 200 mm VR; 18 mm, 120 s, f/8, ISO 100, statyw
Strony 84 – 85: Wybrałem długi czas otwarcia migawki, by stworzyć z pędzących samo-
chodów niemal abstrakcyjną kompozycję. Trwająca dwie minuty ekspozycja sprawiła, że
światła jadących samochodów wyglądają jak ciągłe linie o kształcie litery S.
Obiektyw 18 – 200 VR; 55 mm, 120 s, f/11, ISO 100, statyw
86
Światło i ekspozycja. Warsztaty artystyczne dla fotografów
Zgłoś jeśli naruszono regulamin