IS06 - Stare Samochody (1979).pdf

(34557 KB) Pobierz
- -·
,
Wszystko, co
ciekowe -
w Ilustracjach Samoprzylepnych,
do kolekcjonowania
w specjalnie
opracowanych zeszytach.
*
*
*
*
Poczet królów polskich
Samoloty, na których
wałczyli
Polacy
Gwiazdy muzyki
rozrywkowej
Polscy olimpijczycy
"'
Kontynenty - Afryka
*
Stare samochody
*
Ptaki Polski
*
Od Aten do Moskwy
*
Samochody
wyścigowe
:t:
Inne w przygotowaniu
NOWOŚĆ
DLA KOLEK CJONE RÓW
J
l
Autor: ALEKSANDER MARIAN ROSTOCKI
Ilustracje somoprzylepne
opracował:
BOHDAN WRóBLEWSKI
Rysunki
:
BOHDAN WRóBLEWSKI
Opracowanie graficzne: B02:ENA
CIESIELSKA-LESZCZYŃSKA
Redaktor serii: ADAM
JOŃCA
Redaktor techniczny: ANDRZEJ BRONIAK
Druk: Prosowe
Zakłady
Graficzne RSW .,Proso -
Zam.
1442.
Nakład
Książka
-
Ruch"
w
Koszalinie
100 360.
Formot
20,5X18,5.
S-93
Przygotowanie do druku Ilustracji Samoprzylepnych:
Dom
Słowa Połskiego
w Warszawie.
Druk Ilustracji Somoprzylepnych: Lubelskie
Zakłady
Graficzne
-
1600
r.
to
2AGLOWIE C STEVINA -
jeszcze
nie
był
samochód.
Po-
jazd
ten raczej
można
by
na·
zwać łodzią żaglową
na
kołach.
Simon Stevin,
trochę
uczony
a
trochę
budowniczy statków, skon·
około
1600
·
toku taki
struowal
wehikuł,
który
nie
mial
co
praw-
ale
dzięki żaglowi
da silnika,
sam
się poruszał. Miało
to miej-
sce
na
terenach obecnej Holan-
dii.
1
1670
r.
WOZEK FARFLERA - ludzie od
najdawniejs zych
czasów szukall
zmechanizować
aby
sposobu,
przenoszenie
się
z
mieJsca
na
ze-
Farfler,
miejsce. Stefan
garmistrz z Norymbergi , zbu-
dował coś
w
rodzaju
wózka in-
walidzkiego (mial
sparaliżowa­
ne nogi),
napędzanego
ręcznie
obracaną korbą.
2
Ludzie od dawna chcie-
li
zbudować
pojazd, który
by .. sam
jeździł".
Najpierw
do poruszani a
różnych
we-
wykorzystywali
hikułów
zwierzęta, przeważnie
ko-
nie.
Próbowoli
także
wyko-
wiatru, tak
siłę
rzystać
jak
ma
to m1ejsce do dzi-
siaj w
żeglarstwie. Usiło­
pojazdy
napędzać
wali
sprężynorni
takimi, jakie sq
w zegarach. ale olbrzy-
mich rozm1arów. Starali
się
uwielokrotnić
siłę
mięśni
1678
r.
raczej
MODEL VERBIESTA -
zabawka,
niż
pojazd
użytecz­
ny.
Ferdynand Verbiest, z po-
chodzenia Belg, zakonnik, który
dworze cesarza
przebywał
no
chińskiego,
ws1.echstronny uczo-
ny,
zbudował mały
model
po-'
jazdu
(60 cm
długości),
który
som
się
poruszal
napędzany
pa-
·
uderzającą
w
łopatki
turbin·
ki.
ludzkich poprzez
różnego
typu
dźwignie, pedały
itp.
Wszystko
to
jednak
nie
dawało
najlepszy ch rezul-
tatów
wynalezie nie
Dopiero
maszyny parowej w
końcu
XVIII wieku
pozwoliła
skon-
pojazd samo
struować
jezdny. Pierwszy taki
po-
kapitan
zbudował
jazd
STARE SAMOCHODY
1
'
l
4
1770
r.
ten
CUGNOT
A
-
już
som
pojazd
dziwoczni
jeździł.
M
i
kołoi
Cugnot, froncu
wojskowy, skon-
i
nżyn;er
ski
pierwszy no
świecie
struował
wehikuł
nopedzony
maszyną
pa-
rową, też
jego
pomysłu.
Był
to
Rozwijał
artyleryj ski.
ciągnik
szybkość
zoledwie
4-6
km/h ole
stoi
się
pierwo•·norem wszystkich
somojezdnych
poj<..z l
ów.
CIĄGNIK
5
1103
r.
DYLIZANS TREVITHICKA
- me-
chanicy angielscy
uchodtil;
za
najlepszych
w
tomtych czasach.
Wielu z
nich próbowolo budo-
wać dyliżanse
no wzór
zaprzę­
gowych,
ole
napędzone
maszy-
nami parowymi. Jednym
z
pierw-
szych, który
odniósł
sukces
w
tym zo kresie,
był
Ryszard Trevi
·
thick. Jego
dyliżans
parowy
był
pierwszym, który
pokazał się
no
ulicoch
londynu.
wojsk francuskich
-
Miko-
łaj
Józef
Cugnot. Czasy
te
Francji bardzo
były
dla
burzliwe; panujqcym wów-
czas
był
Ludwik XV, jego
następca
Ludwik XVI
zginqł
na
szafocie,
wybuchła
Re-
wolucja Francuska, potem
nastały
rzqdy Napoleona.
Nie
był
to
więc
okres naj-
lepszy do tworzenia wiel-
kich wynalazków. Cugnot
nie
doczekał się
uznania
współczesnych
i
zmarł
w
biedzie,
a
jego
dzieło
sta-
ło się
eksponatem muzeal-
nym
i
do dzisiaj jest wy-
stawiane w
Muzeum
Tech-
niki w
Paryżu.
Czy jednak ciqgnik arty-
leryjski Cugnota
można
u-
.
,
znac za
p1erwszy
samo-
chód? Na pewno
był
to
2
6
1804
r.
~OJAZD
DE RIVAZA -
szuka-
źródeł
innych
parowo.
napędu niż
maszyno
lssoc
de Rivoz,
Szwajcar
z po-
chodzenia,
kopiton wojsk
napo-
leońskich,
zbudował
prymitywny
silnik
wybuchowy, który zomon
-
do eksperymentalnego
towal
wózka. Wózek ten
przejechał
zaledwie
przez mole podwórko,
udało
się
ale
doświadczenie
i
de Rivaz
uzyskał
patent
no
swój
wynalazek.
no
także
i
STARE SAMOCHODY
7
1815 '·
BRYCZKA B02K A - nie tylko
we
Francji i
w Anglii szu-
kano
rozwiązania
proble mu
no-
pędu
mecha niczne go
pojaz dów.
Również
no tereni e
Czech zna-
lazł się
genio lny mechanik, któ-
ry
skonstruował
udany pojazd
wyposażony
w dwucy l
indrowy
sil-
nik
parowy.
Joseph
Bożek
za-
demonstrował
swą
somoj ezdną
)
ll
!
bryczkę
w 1815
roku
w Pradze.
1828
r
JAMESA
-
w Wiel-
bardz
iej
coraz
Brytanii
kiej
rozwij ała się
komun
ikacja
pa-
sażerska
przy pomocy
dyliio n·
sów parowych.
Były
one coraz
sprawniejsze. Ten
piękny
dyli-
ians
zbudowany
przez Willio ma
Jamesa
zab
i
erał
18
pasożerów
:
był
wyposażony
w silnik poro-
wy o mocy
oicoło
18
KM.
Roz-
wijał
szybkość
do
20
km/h.
DYLiżANS
9
1834
r.
LOKO MOTY WA
DIETZA -
po·
koncepcje
różne
dejmo wono
konstrukcyjne. Karol Dietz, Fran-
komunikację
uruchomił
cuz,
Paryż
-
posożerskq
na
trasie
-
Wersa
l
przy
pomocy przez sie-
bie
skonstruowanej
lokomotywy
l doczepionych
do niej wago
-
nów.
Pociqg ten
nie
poruszał
się
jedna
k po szynach,
lecz
po
drodze.
pierw szy samo jezdn y we-
hikuł.
ale w niczy m jeszc ze
nie
przypominał
samo cho-
du.
Jednakże
genia lny je-
go
budo wnic zy
udowodnił,
że
samo jezdn e pojaz dy nie
sq utopi q,
że
sq moili -
we do wyko nania . T
o
za-
niepo kój twórc zy w
siało
umysłach
wielu ówcz esnyc h
techn ików .
Zaczęto
do na-
pędu
pojaz dów
stosować
cora z
to
dosk onals ze ma-
szyny paro we. Pocz qtkow o
budo wano
małe
mode le,
wielkości dużych
zaba wek,
a
następnie pojawiły się
paro -
wielk ie
dyliżanse
.
,
we, mogq ce przew oztc po
kilkanaście
osób .
Był
to
początek
XIX wie-
ku.
Najwięcej
samo jezd-
nych
dyliżansów powstało
3
STARE SAMOCHODY
Zgłoś jeśli naruszono regulamin