Wiertla, skaly, mineraly PL.pdf

(9556 KB) Pobierz
1
I
nstrukcja
Autorzy: projekt gry: Gavan Brown i Matt Tolman. Oprawa graficzna: Gavan Brown, Scott
Carmichael, Lisa Cossette i David Forest (mrcuddington.com). Rozwój i dopracowanie
gry: Gavan Brown, Paul Saxberg, Joseph McDaid, Orin Bishop i Tom Sarsons. Specjalne
podziękowania dla wszystkich testerów i stowarzyszenia Game Artisans of Canada
(gameartisans.ca).
Prawa autorskie: Roxley Game Laboratory. Marka Super
Motherload została wykorzystana na podstawie oficjalnej licencji.
Prawa do marki: XGen Studios.
Edycja polska:
Games Factory Publishing - www.gamesfactory.pl
Kierownik projektu: Piotr Sobieraj. Skład i opracowanie graficzne:
Przemysław Kasztelaniec. Tłumaczenie: Łukasz Małecki.
Korekta: Anna Mann. Podziękowania: Magdalena Maroszek.
T ŁO FA B U L A R N E
Mars. Nieodległa przyszłość.
Korporacja Solarus odkryła niewyczerpane źródło rzadkich
i cennych minerałów zakopanych głęboko pod skorupą
Czerwonej Planety. Zasoby te pozwoliłyby rozwiązać kryzys
energetyczny Ziemi i zasilić wyprawy w głąb kosmosu,
niezbędne z powodu postępującego przeludnienia planety.
Zostałeś wybrany do zarządzania załogą elitarnych pilotów
Kapsuł, którzy zagłębią się w powierzchni Marsa podczas
pierwszej wielkiej ekspedycji wiertniczej Korporacji Solarus.
W ramach tej dziewiczej podróży korporacja zgodziła się, aby
dowódcy inwestowali zyski w szkolenie pilotów Kapsuł, w celu
poprawy ich umiejętności i skuteczności działania. Czy historia
zapamięta Cię jako najwspanialszego pracownika Korporacji
Solarus w całej galaktyce?
FILMOWY PRZEWODNIK
Jesteś wzrokowcem? Bez obaw, przygotowaliśmy także coś
dla Ciebie. Otwórz przeglądarkę internetową i wejdź na stronę
www.roxley.com/super-motherload,
a znajdziesz tam filmowy
przewodnik, dzięki któremu szybko poznasz reguły gry (film
w języku angielskim).
KOMPONENT Y
P O D S TAW Y R O Z G R Y W K I
Wiertła, skały, minerały
to gra oparta na mechanice budowania
talii. Oznacza to, że każdy z was dysponuje własną talią,
z której w każdej turze dobiera karty. Z początku wasze talie
składać się będą wyłącznie z kilku słabszych kart, z pomocą
których, w miarę postępu rozgrywki, zdobywać będziecie
kolejne coraz silniejsze karty.
Kart używa się do akcji Wysadzania i Wiercenia minerałów oraz
zdobywania innych korzyści na Planszy Gry, a zgromadzony
kruszec służy jako waluta do zakupu silniejszych kart. Niektóre
z kart dają natychmiastowe korzyści po zakupie, podczas
gdy inne dopiero w chwili, kiedy są wykorzystywane do akcji
Wiercenia.
Każda zakupiona karta ma określoną wartość
Punktów Zwycięstwa (PZ). Dodatkowe PZ uzyskuje
się z kart Osiągnięć dostępnych w trakcie rozgrywki.
Zwycięzcą zostanie ten gracz, który na końcu gry
zgromadzi najwięcej Punktów Zwycięstwa.
20 kart
Małych
Osiągnięć
10 kart
4 Talie
16
16 żetonów
Dużych
Pilotów
żetonów Artefaktów
Osiągnięć (po 23 karty Bomb
w każdej)
76 żetonów
Tuneli
(o trzech różnych
długościach)
80 dwustronnych
żetonów
Minerałów
(o sześciu różnych
wartościach)
4 dwustronne
Plansze Gry
2
P R Z YG O T O WA N I E D O R O Z G R Y W K I –
OBSZAR GRY
Wybierzcie pierwszego gracza – jest nim ta osoba, która jako
ostatnia wykopała dziurę. Następnie możecie przystąpić do
przygotowania obszaru gry:
3
4
1
2
3
4
Połóżcie na środku stołu Planszę Gry z oznaczeniem
„Głębokość 1”. Stronę Planszy Gry wybiera osoba
siedząca po prawej stronie od pierwszego gracza.
Umieśćcie żetony Minerałów obok Planszy Gry.
Wymieszajcie żetony Artefaktów i rozłóżcie je rewersem
do góry obok Planszy Gry.
Potasujcie wszystkie karty Dużych Osiągnięć. Dobierzcie
losowo 3 z nich, a następne rozłóżcie je w jednym
rzędzie awersem do góry obok Planszy Gry. Pozostałe
7 kart Dużych Osiągnięć należy odłożyć do pudełka.
Potasujcie 20 kart Małych Osiągnięć i połóżcie talię
rewersem do góry obok Planszy Gry. Następnie
wszystkie karty Małych Osiągnięć, uformujcie w stos
i połóżcie rewersem do góry (stroną zakrytą) 4 (jeżeli
gracie w 2 osoby) albo 3 (jeżeli gracie w 3 lub 4 osoby)
i rozłóżcie je awersem do góry w jednym rzędzie, pod
rzędem kart Dużych Osiągnięć.
Umieśćcie żetony Tuneli obok Planszy Gry.
Umieśćcie żetony Bomb obok Planszy Gry.
Pozostałe Plansze Gry odłóżcie chwilowo na bok,
w łatwo dostępne miejsce
(nie widać ich na załączonym
przykładzie graficznym).
Następnie wybierzcie po jednej z 4 Talii Pilotów
dostępnych w grze i przygotujcie swój obszar gry.
Talie Pilotów różnią się kolorem pojazdu wiertniczego
widocznego na rewersie kart (może on być
fioletowy,
zielony,
pomarańczowy
lub
szary).
5
5
2
1
6
7
8
9
3
7
P R Z Y G O T O WA N I E D O R O Z G R Y W K I –
OBSZAR GRY
Każdy gracz przygotowuje swój obszar osobisty, wykorzystując
do tego celu wybraną Talię Pilotów:
1
6
2
3
4
Z Talii Pilotów wybierz 7 podstawowych kart Pilotów (te
karty nie mają kosztu w prawym górnym rogu), przetasuj je,
uformuj w stos, a następnie połóż przed sobą rewersem do
góry. Tworzą one Talię Gracza.
Wybierając miejsce na Talię Gracza, warto zostawić
sobie odrobinę przestrzeni z lewej lub prawej strony –
przeznacz ją na Strefę Kart Odrzuconych.
Weź z zasobów jeden żeton Bomby
i połóż go w swoim obszarze.
Pozostałe 16 kart Pilotów podziel na cztery stosy,
zgodnie z kolorem symbolu Wierteł (na załączonym
przykładzie widnieją one w kolejności:
czerwony,
niebieski,
żółty
i
wielokolorowy).
Karty Pilotów w
każdym ze stosów ułóż w kolejności od najtańszej do
najdroższej, kierując się kosztem podanym w zielonym
polu w prawym górnym rogu karty (na górze stosu
powinna znajdować się karta o koszcie 10$, a na spodzie
karta o koszcie 25$). Tak przygotowane stosy połóż obok
siebie awersem do góry swoim obszarze gry.
Po przygotowaniu swojego obszaru gry, dobierz na
rękę 4 karty ze swojej Talii Gracza.
5
9
4
1
3
2
S T R E FA K A R T
O D R Z U CO NYC H
5
4
PRZEBIEG ROZGRY WKI
W grze
Wiertła, skały, minerały
gracze naprzemiennie wykonują
swoje tury w kolejności zgodnej z ruchem wskazówek zegara, aż
do chwili, gdy spełniony zostanie warunek zakończenia rozgryw-
ki. W każdej turze przysługują ci 2 akcje. W ramach każdej z nich
możesz wykonać jedną z następujących czynności:
1
2
3
Dobieranie kart
Wiercenie
Dobierz na rękę 2 karty ze swojej Talii Gracza.
Dobierz z Planszy Gry żetony Minerałów i korzyści, uży-
wając do tego celu pasujących symboli Wierteł.
Dobierz z Planszy Gry żetony Minerałów i korzyści, po-
sługując się żetonem Bomby i wzorem Wysadzenia.
Wysadzanie
Ważne:
w swojej turze
możesz wykonać tę samą akcję więcej
niż raz.
Jeśli na koniec swojej tury masz na ręce więcej niż 5 kart,
odrzuć dowolne karty, redukując ich liczbę do dokładnie 5-ciu.
1. AKCJA DOBIERANIA KART
Wykonując tę akcję, dobierz na rękę
2 karty ze swojej Talii Gracza. Jeżeli w dowol-
nym momencie gry musisz dobrać karty,
a twoja Talia Gracza jest pusta, weź wszystkie
karty ze Strefy Kart Odrzuconych , przetasuj
je i utwórz tym samym nową Talię Gracza.
Następnie dobierz brakującą liczbę kart.
Ważne:
karty ze Strefy Kart Odrzuconych
należy użyć do stworzenia nowej talii dopiero
w chwili, gdy zabraknie kart w Talii Gracza.
Przykładowo, jeżeli w Talii Gracza zostały
2 karty i właśnie tyle musisz dobrać, nie wolno
ci przetasować Strefy Kart Odrzuconych.
x2
5
2. AKCJA WIERCENIA
Akcji Wiercenia używa się do zbierania Minerałów i korzyści z Planszy
Gry. Aby wykonać akcję Wiercenia, przeprowadź poniższe kroki:
3. AKCJA WYSADZANIA
Podobnie jak akcja Wiercenia, akcja Wysadzania służy do zbie-
rania Minerałów i korzyści z Planszy Gry. Aby wykonać akcję
Wysadzania, przeprowadź poniższe kroki:
1
Odrzucanie kart
Zagraj z ręki dowolną liczbę
kart z symbolami Wierteł
(
) w tym samym kolo-
rze i odłóż je do Strefy Kart
Odrzuconych. Wielokolorowe
symbole Wierteł traktuje się
jak jokery – możesz je łączyć
zarówno z czerwonymi, żółty-
mi, jak i niebieskimi Wiertłami.
Jeżeli zagrasz wyłącznie wielo-
kolorowe Wiertła, musisz zdecydować jakiego są one
koloru.
1
Odrzucanie kart
i żetonu Bomby
Zapłać 1 żeton Bomby (
)
i odłóż go do puli zasobów. Akcji
Wysadzania nie możesz przeprowa-
dzić, jeśli nie posiadasz żadnego
żetonu Bomby. Następnie zagraj
z ręki kartę czerwonego Pilota z wzorem
Wysadzenia widniejącym po lewej stronie (
i odłóż ją do Strefy Kart Odrzuconych.
)
2
Układanie żetonów Tuneli
2
Układanie żetonów Tuneli
Weź z zasobów żetony Tuneli o łącznej długości rów-
nej liczbie zagranych Wierteł. Wszystkie żetony ułóż
na Planszy Gry w taki sposób, żeby utworzyły nieprze-
rwaną, prostą linię (szczegółowe zasady w rozdziale
„Układanie żetonów Tuneli”).
Gracz bierze z zasobów żetony Tuneli i układa je we
wzór przedstawiony na zagranej karcie Pilota. Wzór
Wysadzenia może być odwracany w dowolną stronę
(szczegółowe zasady w rozdziale „Układanie żetonów
Tuneli”).
przed
po
przed
po
3
Zbieranie
3
Zbieranie
Weź z zasobów wszyst-
kie Minerały
i korzyści, jakie zakryłeś
na Planszy Gry za po-
mocą żetonów Tuneli
(szczegółowe zasady w rozdziale „Zbieranie”).
Weź z zasobów wszyst-
kie Minerały i korzyści,
jakie zakryłeś na Planszy
Gry za pomocą żetonów
Tuneli (szczegółowe zasady w rozdziale „Zbieranie”).
Zgłoś jeśli naruszono regulamin