uczen_2_64_Bogactwa naturalne_poklady soli.pdf

(1803 KB) Pobierz
kacja
du
onistyczn
E
ol
a
p
Ad@ i J@ś na matematycznej wyspie – materiały dla ucznia, klasa II, pakiet 64, s.
1
KARTA:
..........................................
Z KLASY:
.......................................
acja
du
t
k
matycz
E
a
e
na
m
Bogactwa naturalne – pokłady soli
1
Posłuchaj uważnie legendy o św. Kindze.
Skąd w Polsce wzięła się sól?
Dawno, dawno temu w Krakowie na Wawelu żył książę Bolesław Wstydliwy. W życiu
owan
mężczyzny nawet wtedy, gdy jest on księciem, przychodzi taki moment, że myśli
ych
yczne
ie
iz
W
f
o założeniu rodziny. Szuka wtedy narzeczonej. Sposobów szukania jest tyle, ilu
szukających przyszłej żony. Nie będziemy o nich wspominać. Powiemy za to rzecz
najważniejszą: nasz książę znalazł narzeczoną na Węgrzech i była nią księżna Kinga.
Zanim odbędzie się ślub, zwyczaj nakazuje, by kandydat na męża uroczyście,
oficjalnie poprosił o rękę swej wybranki. Wtedy też wręcza swej ukochanej pierścionek
zaręczynowy. Taki pierścień otrzymała również Kinga. Zapewne ucieszyła się bardzo.
Nie znaczy to jednak, że kochała błyskotki. Gdy jej ojciec w prezencie ślubnym chciał
ac
jej
dać
ja
dużo złota, cennych, szlachetnych kamieni, Kinga wszystkich zaskoczyła. Nie
duk
tyczna
s
E
pla
przyjęła tych bogactw, nie chciała ich. Poprosiła za to o… kopalnię. Kopalnię soli.
Marzyła, by mogła, gdy zamieszka już na Wawelu, ofiarować swym poddanym sól. Phi!
– powiecie – sól? Owszem, cukier, miód, czekoladę! Ale sól? Też mi prezent! I tu Was
zaskoczę. Nasza opowieść dzieje się, jak pamiętacie, dawno, dawno temu, czyli tak
dawno, że na świecie nie było lodówek, elektryczności. Sól wówczas była cenniejsza
niż
a
kacj
złoto! Dlaczego? Ponieważ zastępowała na przykład lodówki. Solono mięso, by się
du
astyczna
E
pl
nie psuło, by je długo przechowywać. Prezent w postaci soli był więc bardzo cenny.
Ale jak przenieść kopalnię z Węgier do Polski? Da się? No jasne, że nie. Tak też
pomyślała Kinga. Gdy odwiedziła kopalnię podarowaną jej przez ojca, wrzuciła do
kopalnianego szybu swój zaręczynowy pierścień. Zerwała zaręczyny – pomyślicie. Nie,
nic z tych rzeczy. Kinga była szlachetną i mądrą królewną. Niedługo po tym zdarzeniu
Kinga dotarła do Polski. Czy książę zauważył brak pierścienia, czy dotarła do niego
wieść o tym, co zrobiła Kinga? To zagadka dla superdetektywa. Ale powiem wam, jak
się ta historia skończyła.
Gdy książę Bolesław oprowadzał Kingę po swych ziemiach, gdy zwiedzali jego
księstwo, w pewnej wsi pod Krakowem miało miejsce dziwne zdarzenie: nastąpiło
małe trzęsienie ziemi. Wystraszeni ludzie obudzili Kingę, a ona poleciła robotnikom,
by w miejscu, gdzie osunęła się ziemia, zaczęli kopać dół. Podczas kopania natrafiono
na skałę. Gdy królewna Kinga poprosiła o wydobycie skały i jej rozkruszanie, okazało
się, że ta bryła to... sól! Jakże wszyscy się zdziwili, gdy z rozkruszonej skały wypadł
także pierścień, który Kinga wrzuciła do kopalni daleko na Węgrzech! Kinga upadła
wtedy na kolana, by podziękować Bogu za tak wielki dar. Tu kończy się legenda.
A czy wiecie, że Kinga została świętą? Papież Jan Paweł II kanonizował ją szesnastego
czerwca tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiątego dziewiątego roku.
Publikacja bezpłatna
am
i
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
kacja
du
onistyczn
E
ol
a
p
Ad@ i J@ś na matematycznej wyspie – materiały dla ucznia, klasa II, pakiet 64, s.
2
KARTA:
..........................................
Z KLASY:
.......................................
2
acja
du
t
k
matycz
w
Wskaż
a
E
a
e
n
m
tekście, co zdarzyło się naprawdę, a co jest wymyślone.
Elementy realistyczne
zaznacz na zielono, a
elementy fikcyjne
na niebiesko. Potem zapisz po jednym przykładzie w tabeli.
Elementy realistyczne
Elementy fikcyjne
owan
ych
yczne
ie
W
fiz
acja
duk
tyczna
E
plas
3
Odpowiedz na pytania zgodnie z treścią legendy.
a) Dlaczego
c
a
uka
yc
j
zn
d
ast
a
E
pl
ludzi i zwierzęta ogarnął lęk?
b) Co nakazała zrobić Kinga?
c) Co wydobyto z szybu?
am
i
Publikacja bezpłatna
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
kacja
du
onistyczn
E
ol
a
p
Ad@ i J@ś na matematycznej wyspie – materiały dla ucznia, klasa II, pakiet 64, s.
3
KARTA:
..........................................
Z KLASY:
.......................................
4
ukacja
d
Utwórz
E
atematyczna
m
rodzinę wyrazów od wyrazu
górnik.
owan
ych
yczne
ie
W
fiz
GÓRNIK
5
Podkreśl te określenia, które najbardziej pasują do zawodu górnika.
Zapisz je w liniach. Może masz inne pomysły?
acja
duk
tyczna
E
plas
leniwy, pracowity, strachliwy, niecierpliwy, słaby,
odważny, sprytny, wytrwały, silny
kacja
du
astyczna
E
pl
6
Uzupełnij wyrazy taką samą literą. Jaka to litera?
og rek
sk ra
wr bel
kr l
p łka
ż łw
r ża
źr dło
jask łka
Publikacja bezpłatna
am
i
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
acja
du
t
k
matycz
E
a
e
na
m
Ad@ i J@ś na matematycznej wyspie – materiały dla ucznia, klasa II, pakiet 64, s.
4
KARTA:
..........................................
Z KLASY:
.......................................
1
owan
ych
yczne
ie
W
fiz
Bogactwa naturalne – pokłady soli
Podkreśl właściwe odpowiedzi.
Na litry kupujemy:
A. wodę.
C. sól.
D. mleko.
E. olej.
F. cukier.
G. sok.
B.
cja
mąkę.
a
2
uk
Ed
lastyczna
p
Ile jest litrów płynu w wiaderkach i beczkach? Policz i zapisz
odpowiednie liczby. Otocz pętlą pojemnik, w którym jest
największa ilość płynu.
kacja
du
astyczna
E
pl
10 l
1l
1l
1l
1l
1l
20 l
10 l
3
Wykonaj polecenia.
Ponumeruj pojemniki od tego, który ma najmniejszą
pojemność, do tego, który ma największą pojemność.
cam
i
woda
15 l
woda
2l
3l
20 l
12 l
0,5 l
Oblicz, ile jest wody we wszystkich pojemnikach.
Publikacja bezpłatna
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
acja
du
t
k
matycz
E
a
e
na
m
Ad@ i J@ś na matematycznej wyspie – materiały dla ucznia, klasa II, pakiet 64, s.
5
KARTA:
..........................................
Z KLASY:
.......................................
4
W
owanie
ych
y
każdej
W
fiz
czne
beczce mieści się 30 litrów wody. Odczytaj, ile litrów
wody wlano do każdej beczki. Zapisz odpowiednie liczby.
30
30
30
20
acja
duk
tyczna
E
plas
30
20
20
l
10
30 l
10
30 l
10
0
0
0
5
kacja
du
astyczna
E
pl
czterech
W
małych kartonikach
mieści się 1 litr soku.
Ile małych kartoników
potrzeba, aby napełnić
pół dużego kartonu
soku? Wykonaj
odpowiedni rysunek.
1l
cam
i
Ile małych kartoników potrzeba,
aby napełnić 2 duże kartony
soku? Wykonaj odpowiedni
rysunek.
1l
1l
Publikacja bezpłatna
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Zgłoś jeśli naruszono regulamin