Android UI Podrecznik dla projektantow Smashing Magazine.pdf

(750 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Smashing Android UI: Responsive Android UI and Design Patterns
for Phones and Tablets
Tłumaczenie: Mikołaj Szczepaniak
ISBN: 978-83-246-6859-5
This edition first published 2013
© 2013 John Wiley & Sons, Inc.
Translation copyright © 2014 by Helion S.A.
All Rights Reserved. Authorized translation from the English language edition published by
John Wiley & Sons Limited. Responsibility for the accuracy of the translation rests solely
with Helion S.A. and is not the responsibility of John Wiley & Sons Limited.
Wiley and the Wiley logo are trademarks or registered trademarks of John Wiley & Sons, Inc.
and/ or its affiliates in the United States and/or other countries, and may not be used without
written permission. All trademarks are the property of their respective owners. John Wiley & Sons,
Inc. is not associated with any product or vendor mentioned in the book.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form
or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by
any information storage retrieval system, without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi
ich właścicieli.
Wydawnictwo HELION dołożyło wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie bierze jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie,
ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Wydawnictwo
HELION nie ponosi również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/andrui.zip
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/andrui
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
O autorze
Podziękowania autora
Wprowadzenie
9
11
13
CZĘŚĆ I
Rozdział 1.
WPROWADZENIE DO ARCHITEKTURY
SYSTEMU ANDROID
Użyteczność i projekt interfejsu użytkownika — wprowadzenie
Technologia kontra projekt interfejsu
Zrozumieć model mentalny
Projektowanie dla użytkowników
Żadna aplikacja nie może robić wszystkiego — wybierz właściwe
obszary działania
To Ty jesteś ekspertem; użytkownicy nie są projektantami
Poznaj swoich użytkowników — projektuj dla prawdziwych ludzi
Podsumowanie
Wstrzymaj się z kodowaniem
Budowa prototypów
Narzędzia projektowe
Testowanie przez użytkowników
Podsumowanie
Specy ka rozwiązań mobilnych i urządzeń z ekranami dotykowymi
Projektowanie dla urządzeń mobilnych
Projektowanie pod kątem interfejsów dotykowych
Podsumowanie
Wprowadzenie do platformy Android
Wyzwania stwarzane przez platformę Android
Wersje Androida
Dystrybucja aplikacji dla Androida
Co oznacza open source?
Podsumowanie
17
19
20
21
26
29
30
30
33
35
36
38
42
46
47
48
55
59
61
62
70
73
75
77
Rozdział 2.
Rozdział 3.
Rozdział 4.
Kup książkę
Poleć książkę
SPIS TREŚCI
CZĘŚĆ II FUNKCJE I KOMPONENTY INTERFEJSU
UŻYTKOWNIKA PLATFORMY ANDROID
Rozdział 5.
Struktura aplikacji Androida i wskazówki dostępne w internecie
Ogólna struktura aplikacji Androida
Ogólna struktura projektu Androida
Oficjalne wskazówki dla Androida
Podsumowanie
Intencje Androida
Intencje umożliwiają aplikacjom wzajemną współpracę
Korzystanie z serwisów społecznościowych i udostępnianie zasobów
Praca z przeglądarkami
Jak działają intencje Androida?
Tworzenie własnych akcji
Intencje są wszędzie
Intencje kontra interfejsy API aplikacji
Podsumowanie
Struktura nawigacji w aplikacjach Androida
Komponenty nawigacji w systemie Android, aktywności i intencje
Kontrolki nawigacyjne Androida
Podsumowanie
Widgety aplikacji na ekranie domowym
Zastosowania widgetów aplikacji ekranu domowego
Aktualizowanie danych widgetu aplikacji
Układ i funkcje widgetu aplikacji
Implementacja widgetu aplikacji
Podsumowanie
Powiadamianie i informowanie użytkowników
Metody powiadamiania użytkownika w systemie Android
Kiedy powiadamiać użytkowników
Kiedy nie powiadamiać użytkowników
Unikanie wyskakujących okien
Optymalne wykorzystywanie powiadomień na pasku statusu
Podsumowanie
79
81
82
86
88
89
91
92
93
95
97
103
104
104
105
107
108
109
121
123
124
128
130
135
137
139
140
143
148
149
150
157
Rozdział 6.
Rozdział 7.
4
Rozdział 8.
Rozdział 9.
Rozdział 10.
Projektowanie obsługi przycisków sprzętowych, metod wprowadzania
danych i czujników
159
Projektowanie obsługi ekranu dotykowego
160
Projektowanie obsługi przycisków sprzętowych
161
Projektowanie obsługi klawiatury ekranowej
162
Projektowanie obsługi klawiatur sprzętowych
170
Projektowanie obsługi krzyżyków i gładzików
170
Projektowanie obsługi rysika
171
Poleć książkę
Kup książkę
SPIS TREŚCI
Projektowanie głosowego sterowania aplikacją
Projektowanie obsługi zewnętrznych klawiatur, myszy i touchpadów
Projektowanie obsługi dołączonych inteligentnych akcesoriów
Projektowanie obsługi czujników
Projektowanie obsługi dodatkowego ekranu
Podsumowanie
Rozdział 11.
Projektowanie komponentów interfejsu użytkownika platformy
Stosowanie widgetów interfejsu użytkownika
Modyfikowanie widgetów interfejsu użytkownika
Modyfikowanie typografii
Stosowanie ikon
Stosowanie animacji i efektów przejść
Podsumowanie
172
172
174
174
174
175
177
178
189
191
197
203
211
CZĘŚĆ III SKALOWALNY PROJEKT ANDROIDA
Rozdział 12.
Zarządzanie zasobami Androida
Stosowanie zasobów Androida
Projektowanie zasobów pod kątem gęstości pikseli
Projektowanie pod kątem różnych wymiarów ekranu
Projektowanie interfejsu pod kątem różnych języków i regionów
Projektowanie obsługi kontrolek urządzenia
Projektowanie interfejsu dla różnych wersji platformy
Projektowanie interfejsu dla różnych trybów pracy urządzeń
Podsumowanie
Układy aplikacji Androida
Strategia układu systemu Android
Układy definiowane w plikach XML i w kodzie
Menedżery układów
Definiowanie wielkości układu
Przewijanie
Oś Z, porządek komponentów w ramach układu
Dopełnienia i marginesy
Importowanie i scalanie plików układu
Układy niestandardowe
Narzędzia do budowy interfejsu użytkownika dla systemu Android
Diagnozowanie układów
Podsumowanie
Skalowalna gra ka
Format 9-patch
Obiekty drawable definiowane w plikach XML
Rysowanie z poziomu kodu aplikacji
Podsumowanie
213
215
216
218
223
225
226
226
227
227
229
230
232
232
243
244
245
245
246
247
247
248
249
251
252
257
265
269
5
Rozdział 13.
Rozdział 14.
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin