Autodesk 3ds Max 2014 Oficjalny podrecznik.pdf

(1050 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: 3ds Max 2014 Essentials: Autodesk Official Press
Tłumaczenie: Piotr Cieślak
ISBN: 978-83-246-8803-6
Copyright © 2013 by John Wiley & Sons, Inc., Indianapolis, Indiana
All Rights Reserved.
This translation published under license with the original publisher John Wiley & Sons, Inc.
No part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval system or transmitted in any form or by
any means, electronic, mechanical, photocopying, recording, scanning or otherwise without either the prior
written permission of the Publisher.
Wiley, the Wiley logo, and the Sybex logo are trademarks or registered trademarks of John Wiley & Sons,
Inc. and/or its affiliates, in the United States and other countries, and may not be used without written
permission. Autodesk and 3ds Max are registered trademarks of Autodesk, Inc. All other trademarks are
the property of their respective owners. John Wiley & Sons, Inc. is not associated with any product or
vendor mentioned in this book.
Translation copyright © 2014 by Helion S.A.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie bierze jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za
związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Wydawnictwo HELION
nie ponosi również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/ad24op.zip
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/ad24op
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
O autorach ....................................................................................................................... 13
Wst p .............................................................................................................................. 15
ROZDZIA 1. Interfejs programu 3ds Max .......................................................................... 21
Przestrzeń robocza .........................................................................................................................21
Elementy interfejsu użytkownika ..........................................................................................22
Okna widoków .........................................................................................................................24
Kostka ViewCube ....................................................................................................................26
Przyciski myszy ........................................................................................................................27
Czteroczęściowe menu kontekstowe .....................................................................................27
Wyświetlanie obiektów w oknie widoku ..............................................................................28
Nawigacja w oknach widoków ...............................................................................................30
Przekształcanie obiektów za pomocą gizm ................................................................................31
Zestaw narzędzi do modelowania Graphite ...............................................................................33
Panel poleceń ..................................................................................................................................35
Parametry obiektów oraz wartości ........................................................................................35
Stos modyfikatorów .................................................................................................................35
Obiekty i podobiekty ...............................................................................................................36
Suwak oraz listwa czasu .................................................................................................................36
Zarządzanie plikami ......................................................................................................................37
Konfigurowanie projektu .......................................................................................................37
Zapisuj kolejne wersje! ............................................................................................................38
ROZDZIA 2. Pierwszy projekt w 3ds Max .......................................................................... 41
Wstępne prace nad projektem .....................................................................................................41
Do modelowania, gotowi, start… projektu! .........................................................................41
Jeszcze w blokach startowych — materiały pomocnicze ....................................................42
Czas na zegar! .................................................................................................................................46
Modelowanie w trybie podobiektu ........................................................................................47
Ale faza! .....................................................................................................................................51
Pora na wyoblanie ....................................................................................................................54
Kup książkę
Poleć książkę
8
Spis tre ci
Za co kochamy splajny? ................................................................................................................60
Tokarka może wszystko ..........................................................................................................67
Poznaj dynamiczny duet modyfikatorów .............................................................................71
Łączenie wszystkich elementów układanki ................................................................................76
ROZDZIA 3. Modelowanie w 3ds Max — model architektoniczny, cz
1. .......................... 81
Konfigurowanie jednostek miary ................................................................................................82
Importowanie rysunku CAD ........................................................................................................82
Projektowanie ścian .......................................................................................................................86
Projektowanie drzwi ......................................................................................................................89
Projektowanie okien ......................................................................................................................93
Projektowanie podłogi i sufitu .....................................................................................................94
Tworzenie listew przypodłogowych ......................................................................................97
ROZDZIA 4. Modelowanie w 3ds Max — model architektoniczny, cz
2. ........................ 105
Modelowanie kanapy ...................................................................................................................105
Rozplanowanie modelu .........................................................................................................105
Zastosowanie techniki NURMS do „zmiękczania” obiektów .........................................108
Dodawanie kolejnych detali do kanapy ..............................................................................111
Leżanka ....................................................................................................................................115
Modelowanie nóżek mebla ...................................................................................................117
Modelowanie fotela ......................................................................................................................119
Tworzenie płaszczyzn dla ilustracji pomocniczych ..........................................................120
Dodawanie materiałów pomocniczych ...............................................................................121
Tworzenie splajnów do wymodelowania ramy fotela ......................................................121
Modelowanie siedziska fotela ...............................................................................................128
Modelowanie podstawy fotela ..............................................................................................129
Łączenie wszystkich elementów ...........................................................................................135
ROZDZIA 5. Wst p do animacji ..................................................................................... 139
Animowanie piłki .........................................................................................................................140
Kopiowanie klatek kluczowych ............................................................................................141
Obsługa widoku ścieżek i edytora krzywych ......................................................................142
Interpretowanie krzywych animacji ....................................................................................145
Udoskonalanie animacji ..............................................................................................................147
Edytowanie krzywych animacji ...........................................................................................148
Ściskanie i rozciąganie ...........................................................................................................150
Synchronizacja zdarzeń .........................................................................................................152
Przemieszczanie piłki do przodu .........................................................................................153
Zastosowanie modyfikatora XForm ....................................................................................155
Animowanie modyfikatora XForm .....................................................................................157
Kup książkę
Poleć książkę
Spis tre ci
ROZDZIA 6. Zasady animacji ......................................................................................... 161
9
Ruch poprzedzający oraz pęd na przykładzie rzutu nożem ...................................................161
Rozplanowanie animacji .......................................................................................................161
Trajektorie ..............................................................................................................................164
Dodawanie rotacji ..................................................................................................................166
Ruch poprzedzający ...............................................................................................................168
Następstwa ruchu ...................................................................................................................170
Przenoszenie pędu na tarczę ................................................................................................171
ROZDZIA 7. Modelowanie ciankowe — posta , cz
1. ................................................. 175
Przygotowanie sceny ...................................................................................................................175
Tworzenie płaszczyzn pomocniczych .................................................................................176
Nakładanie materiałów na płaszczyzny ..............................................................................177
Rozpoczęcie pracy nad modelem żołnierza ..............................................................................177
Formowanie tułowia ..............................................................................................................178
Modelowanie rąk ...................................................................................................................188
Modelowanie nóg ..................................................................................................................194
Korygowanie górnej części tułowia .....................................................................................199
ROZDZIA 8. Modelowanie ciankowe — posta , cz
2. ................................................. 203
Kończenie głównej części sylwetki ............................................................................................203
Modelowanie akcesoriów ............................................................................................................206
Pas wojskowy ..........................................................................................................................207
Zasobnik ..................................................................................................................................209
Kamizelka ................................................................................................................................210
Pasek na kaburę ......................................................................................................................212
Kabura .....................................................................................................................................216
Zakładanie butów .........................................................................................................................217
Modelowanie dłoni ......................................................................................................................223
ROZDZIA 9. Modelowanie ciankowe — posta , cz
3. ................................................. 229
Modelowanie głowy .....................................................................................................................229
Tworzenie konturów głowy ..................................................................................................231
Zaokrąglanie twarzy ..............................................................................................................239
Modelowanie tyłu głowy .......................................................................................................240
Lustrzane odbicie głowy ........................................................................................................241
Projektowanie akcesoriów i umieszczanie ich na głowie .......................................................244
ROZDZIA 10. Wst p do materia ów: wn trza i umeblowanie ............................................ 247
Edytor materiałów Slate ..............................................................................................................247
Typy materiałów ..........................................................................................................................249
Materiały standardowe ..........................................................................................................249
Typy materiałów dla renderera mental ray ..............................................................................249
Shadery ..........................................................................................................................................250
Mapowanie kanapy i fotela .........................................................................................................251
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin