Krysicki W. - Iksy i Igreki.pdf
(
1822 KB
)
Pobierz
WŁODZIMIERZ KRYSICKI
Ik sy i igreki
Noszo Księgarnia »Warszawa 1989
WSTĘP
Często jeszcze spotkać się można z poglądem, że algebra to to
samo, co działania na wielkościach literowych. Nic bardziej błęd-
negof Identyfikacja algebry z rachunkiem literowym jest, łagodnie
rzecz biorąc, wielkim nieporozumieniem, aczkolwiek rachunek ten
w poważnym stopniu przyczynił się do rozwoju tej dziedziny ma
tematyki.
Czym zatem jest algebra?
Algebra należy do najstarszych i chyba najobszerniejszych dzia
łów matematyki. Nazwa jej wywodzi się z tytułu dzieła uczonego
arabskiego Alchwarizmiego (IX w. n.e.) „Hisab al-djabr wa’l-mu-
kabala". Słowa „aldjabr” dotyczą przenoszenia niewiadomej z Jed
nej strony równania na drugą.
W ciągu wieków algebra przechodziła liczne metamorfozy, roz
szerzając stale zakres swych zainteresowań. Początkowo była
teorią rozwiązywania równań. Dlatego też w pojęciu klasycznym
rozumiemy algebrę jako naukę o równaniach. Ponieważ zaś ope
racja (przenoszenie niewiadomej z jednej strony równania na
drugą), od której algebra wzięła swoją nazwę, była bardzo istotna
w rozwiązywaniu równań, nazwa więc była usprawiedliwiona.
Aby rozwiązać równanie, trzeba było rachować na literach, bę
dących symbolami niewiadomej. Gdy zaś spostrzeżono, że racho
wać na literach można nie tylko w przypadku, gdy są one niewia
domymi w równaniach, zaczęto zaliczać do algebry wszelkie roz
ważania dotyczące rachunków na symbolach zmiennych w prze
ciwieństwie do rachunku na liczbach szczegółowych, który — jak
wiadomo — należy do arytmetyki. Tak więc pogląd, że algebra to
I
5
teoria rachunku na „liczbach ogólnych”, jest poglądem fałszywym.
Nie ma bowiem „liczb ogólnych”, są tylko zmienne, które w rów
naniach, ze względu na nasz do nich stosunek, nazywamy niewia
domymi.
Algebra współczesna w odróżnieniu od algebry klasycznej jest
tak rozwiniętym działem matematyki, że zazębia się właściwie
o wszystkie pozostałe jej dziedziny. Przedmiotem badań algebry
są abstrakcyjne twory takie, jak: grupy, pierścienie, ciała, struk
tury, algebra Boole’a, przestrzenie wektorowe i in. Wszystkie dzia
ły algebry współczesnej znajdują szerokie zastosowanie nie tylko
w matematyce, lecz również w fizyce, technice oraz w teorii elek
tronowych maszyn cyfrowych. Metody algebraiczne stosowane są
z powodzeniem także w logice matematycznej i w dyscyplinach
geometrycznych.
Algebra wykładana w szkole średniej i na wydziałach niemate-
matycznych szkół wyższych obejmuje swym zakresem jedynie
część faktów zaliczanych do algebry klasycznej. Do nich między
innymi należą rozwiązywania równań i ich układów, własności
liczb zespolonych, własności wielomianów oraz nierówności.
Zanim algebra osiągnęła obecny stopień rozwoju, upłynąć mu
siały dziesiątki stuleci. Początki bowiem stosowania liter w rozwa
żaniach matematycznych spotykamy już u Egipcjan około 4000
łat temu. Dowodzi tego papirus Rhinda*. Jego autor, Ahmes, na
dworny pisarz faraona Rha-a-us (ok. 2000—1700 lat p.n.e.), po
daje jedenaście zadań, których rozwiązanie prowadzi do prostego
równania, gdzie niewiadoma oznaczona została słowem „hau”. Jed
no z tych zadań ma następującą treść:
„Wchodzę trzykrotnie do naczynia; jedna trzecia mojej wiel
kości dodana do mnie i jedna trzecia z jednej trzeciej mojej wiel
kości dodana do mnie, i jeszcze jedna dziewiąta mojej wielkości —
dają jeden”.
„
*
Nawet nie rozwiązując tego zadania, łatwo spostrzegamy, że nie
odbiega ono od dzisiejszej formy przykładów tego typu.
Równania w starożytności rozwiązywali nie tylko Egipcjanie.
Czynili to również dobrze Babilończycy. Przed kilkudziesięciu laty
znaleziono wiele glinianych tabliczek babilońskich pokrytych pis
* Nazwisko uczonego, który odkrył ten papirus.
6
mem klinowym. Po odczytaniu stwierdzono, że zawierają one
równania matematyczne, przy czym niewiadoma występuje w nich
w drugiej bądź w trzeciej potędze. Mimo że zadania te nie mają
w tabliczkach rozwiązań, należy przypuszczać, iż Babilończycy
dawali sobie z tym doskonale radę. Jest to fakt zdumiewający.
Upłynąć bowiem musiało od tamtych czasów aż trzy tysiące lat,
by znaleźli się kontynuatorzy Babilończyków w dziedzinie rów
nań trzeciego stopnia.
Równaniami pierwszego stopnia, ich układami, a także równa
niami drugiego stopnia zajmowali się także Chińczycy, i to już
prawdopodobnie
2000
lat przed naszą efą.
Do rozwoju koncepcji używania liter, a tym samym do później
szego rozwoju algebry przyczynili się również Grecy, przede
wszystkim zaś żyjący w HI stuleciu n.e. wybitny matematyk Dio-
fantos z Aleksandrii. Główne jego dzieło „Arytmetyka”, z które
go zachowało się sześć ksiąg z prawdopodobnie napisanych trzy
nastu, zawiera 189 równań wraz z rozwiązaniami. Są to przeważ
nie równania nieoznaczone, a więc mające na ogół wiele rozwią
zań. Ogólnie „Arytmetyka” Diofantosa jest dowodem genialnych
osiągnięć algebraicznych tego matematyka. Rozwiązuje on rów-
niania do trzeciego stopnia włącznie w zakresie znacznie szerszym
niż Babilończycy, niewiadome zaś oznacza specjalnymi literami.
Posługuje się już symbolem odejmowania i na szeroką skalę sto
suje skróty słowne dla poszczególnych określeń i działań. Jest
więc Diofantos autorem pierwszego języka algebraicznego. Aczkol
wiek stosowane przez niego oznaczenia nie stanowią jeszcze współ
czesnej symboliki algebraicznej, to jednak można je traktować
jako etap pośredni między tak zwaną algebrą retoryczną a sym
boliczną.
Przedmiot zainteresowań Diofantosa zaliczamy dziś do teorii
równań nieoznaczonych, a pewne typy równań nazywamy rów
naniami Diofantosa. Dzieło Diofantosa nie znalazło przez długi
czas kontynuatorów. Czerpali z niego w średniowieczu Arabowie,
znane było w Indiach, lecz pełny, obfity plon wydało dopiero
w XVII wieku.
O tym, jak bardzo nazwisko Diofantosa kojarzono z rozwiązy
waniem równań, świadczy słynne „Epitafium Diofanta”, będące
zadaniem tekstowym w formie następującego wiersza:
7
Plik z chomika:
cysia27
Inne pliki z tego folderu:
Skrypt_dla_nauczyciela_matematyka_fizyka_chemia.pdf
(3301 KB)
Kostecki R. - Krótka historia matematyki.pdf
(22378 KB)
Zakrzewski M. - Kombinatoryka, prawdopodobieństwo i zdrowy rozsądek.pdf
(9984 KB)
Kółko matematyczne dla olimpijczyków.pdf
(6901 KB)
Egzamin próbny z matematyki - poziom rozszerzony.pdf
(692 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 01.06.2025
Pliki dostępne do 19.01.2025
### KSIĄŻKI RELIGIJNE ###
_Fizyka. Serie
♥♥Kurs rysunku Manga
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin