Analiza łańcucha napędu głównego tokarki kłowej.pdf
(
1559 KB
)
Pobierz
POLITECHNIKA LUBELSKA
KATEDRA PODSTAW INŻYNIERII PRODUKCJI
LABORATORIUM MASZYN TECHNOLOGICZNYCH
Analiza łańcucha napędu głównego tokarki kłowej
1. CEL ĆWICZENIA
Celem ćwiczenia jest zapoznanie studentów z budową łańcucha napędu głównego tokarki kłowej uniwer-
salnej. Na podstawie dokumentacji technicznej student projektuje stopniową skrzynkę prędkości tokarki kłowej
uniwersalnej.
2. WIADOMOŚCI PODSTAWOWE
Łańcuchy kinematyczne ruchu głównego i posuwowego składają się z przekładni stałych i przekładni, któ-
re służą do zmiany wielkości przełożenia. Przekładnie stałe są nieprzełączalne o stałym przełożeniu, natomiast do
uzyskania zmiany przełożenia łańcucha napędowego stosuje się najczęściej skrzynki prędkości, a rzadziej prze-
kładnie z kołami pasowymi stopniowymi i przekładnie bezstopniowe. Skrzynka prędkości jest to zespół przekładni
zębatych, połączonych ze sobą funkcjonalnie w ten sposób, że z jednej prędkości obrotowej no wałka pierwszego
(napędzającego) można otrzymać szereg prędkości obrotowych n
1
, n
2
, n
3
, ... na wałku ostatnim (napędzanym).
2.1.
PRZEKŁADNIE PODSTAWOWE SKRZYNEK PRĘDKOŚCI
W skład skrzynki prędkości wchodzą grupy przekładni, zwane przekładniami podstawowymi. Są to prze-
kładnie przełączalne. W zależności od sposobu przełączania, przekładnie podstawowe można podzielić na prze-
kładnie:
z kołami wymiennymi,
z kołami przesuwnymi,
sprzęgłowe.
Na rys. 1 przedstawiono przekładnie z kołami wymiennymi. Należy zwrócić uwagę, że odległość osi tych
przekładni jest stała, z tego względu sumy zębów współpracujących par kół muszą być stałe.
Rys. 1.
Przekładnie z kołami wymiennymi: a) pojedyncza, b) podwójna, c) trójkątna (osie wałów rozmieszczone na wierzchoł-
kach trójkąta równobocznego)
Ponieważ graniczne wartości przełożeń dla jednej pary kół przyjmuje się zazwyczaj w granicach
i
min
≥
1 1
i
max
≤ 2÷2,8
4 5
więc dla przekładni pojedynczej rozpiętość przełożeń wynosi
2
R
max
�½
i
max
�½
8
14
i
min
Przekładnie te mają zastosowanie w skrzynkach prędkości obrabiarek, w których czas pomocniczy (wy-
miany kół takiej przekładni) jest niewielki w stosunku do czasu maszynowego.
Najczęściej stosowane są przekładnie podstawowe z kołami przesuwnymi. Przekładnie te w zależności od
liczby występujących w nich elementarnych przekładni, noszą nazwę dwójek, trójek lub czwórek przesuwnych. Dla
przykładu: dwójka przesuwna posiada dwie przekładnie elementarne umożliwiające zrealizowanie dwóch różnych
prędkości obrotowych. Na rys. 2 podano typowe przekładnie podstawowe przesuwne.
Rys. 2. Przekładnie przesuwne: a) dwójka przesuwna, b) trójka przesuwna, c) czwórka przesuwna
Przekładnie stopniowe sprzęgłowe (rys. 3) różnią się od przekładni z kołami przesuwnymi tym, że po-
szczególne pary kół zębatych pozostają w stałym zazębieniu, przy czym jedno z każdej pary kół (koło sprzęgłowe)
osadzone jest na wale luźno (na łożyskach tocznych lub ślizgowych). Zaletą przekładni sprzęgłowych jest możność
stosowania kół z zębami śrubowymi, a ponadto — w przekładniach ze sprzęgłami ciernymi — możność przełącza-
nia prędkości podczas ruchu wałów. Są one jednak droższe i powodują większe straty mocy przy ruchu jałowym.
Rys. 3.
Przekładnie stopniowe sprzęgłowe: a) dwójka ze sprzęgłami kłowymi, b) dwójka ze sprzęgłami ciernymi, c) trójka ze
sprzęgłami kłowymi
2.2.
SKRZYNKI PRĘDKOŚCI Z KOŁAMI WYMIENNYMI
Najprostszymi konstrukcyjnie skrzynkami prędkości są skrzynki z wymiennymi kołami (rys. 4). Mają zasto-
sowanie w obrabiarkach do masowej i seryjnej produkcji oraz w obrabiarkach specjalnych.
3
Rys. 4. Schematy skrzynek z kołami wymiennymi
Występują w nich oprócz przekładni wymiennej przekładnie stałe, których obecność jest podyktowana
przeważnie koniecznością zredukowania prędkości obrotowych. Konstrukcja tych skrzynek jest zazwyczaj prosta i
tania. Odmianą tej skrzynki (rys. 5) jest skrzynka z kołami przesuwnymi i wymiennymi. W tym przypadku te ostat-
nie służą do zwiększenia zakresu prędkości. Skrzynki te mają zastosowanie w obrabiarkach do seryjnej produkcji,
a ich odmiany bardziej złożone także w obrabiarkach uniwersalnych.
Rys. 5.
Schematy skrzynek z kołami wymiennymi i przesuwnymi
2.3.
Projektowanie stopniowych skrzynek prędkości o regularnej strukturze przełożeń
Liczbę stopni geometrycznego ciągu prędkości wału wyjściowego skrzynki przekładniowej określa wzór
k = p
1
p
2
p
3
..... p
n =
p
j
n
1
gdzie:
p
1
,
p
2
, ...,
p
n
— liczba stopni przełożeń kolejnych przekładni elementarnych, nazywanych również grupami
przekładniowymi o numerach porządkowych
j= 1,2,..., n.
Liczba stopni prędkości nie zależy od kolejności rozmieszczenia przekładni elementarnych, np. dla 12-
stopniowej skrzynki prędkości możliwe są następujące warianty
12=223=232=322
lub
12=4X3=3X4
Struktura przełożeń
Podstawowym zagadnieniem występującym przy projektowaniu stopniowych skrzynek prędkości jest do-
bór przełożeń elementarnych w grupach przekładniowych. Jednakże istota projektowania polega nie na wyznacze-
niu wartości przełożeń elementarnych, lecz na doborze ich stosunków w poszczególnych grupach przekładnio-
wych, co ogólnie określa się nazwą struktury przełożeń. Rozróżnia się stopniowe skrzynki prędkości o strukturze
przełożeń regularnej i nieregularnej.
4
Stopniowe skrzynki prędkości o regularnej strukturze przełożeń są znamienne tym, że:
a) Liczba stopniowanych geometrycznie prędkości obrotowych wału wyjściowego wyraża się iloczynem
liczb stopni prędkości poszczególnych grup przekładniowych,
b) Wartości przełożeń elementarnych w grupach przekładniowych tworzą postęp geometryczny o ilorazie
φ
p
= φ
x
, gdzie:
φ
— iloraz ciągu prędkości wyjściowego wału skrzynki przekładniowej,
x
— liczba natu-
ralna. Regularną strukturę przełożeń dowolnej p-stopniowej grupy przekładniowej można zatem zapi-
sać
(1, φ
x,
φ
2x, ...,
φ
(p-1)x
)
Regularne układy strukturalne przełożeń w skrzynkach przekładniowych dzieli się na podstawowe i pochodne. Do
układów regularnych podstawowych zaliczamy takie układy, dla których:
a) Przełożenia w pierwszej grupie przekładniowej, zwanej podstawową, stopniowane są według ilorazu
φ
p1
= φ.
Zapis potęgowy stosunków przełożeń w grupie przekładniowej podstawowej
p
1
-stopniowej
wyraża wzór strukturalny
(1, φ
,
φ
2x, ...,
φ
(p1-1)
)
b) W drugiej grupie przekładniowej przełożenia są stopniowane według ilorazu
φ
p2
= φ
liczba stopni przełożeń w pierwszej (poprzedzającej) grupie przekładniowej.
c)
p1
,
gdzie
p
1
—
W trzeciej grupie przekładniowej iloraz ciągu przełożeń
φ
p3
= φ
p1
p2
, w czwartej
φ
p4
= φ
p1
p2
p3
, itd., co
można zapisać ogólnie
φ
pj
= φ
p1
p2
p3 .....pj-1
,
Na przykład dla 12-stopniowej skrzynki prędkości złożonej z jednej trójki i dwóch dwójek otrzymamy następujące
układy strukturalne regularne podstawowe:
2
2
3: (1, φ) (1, φ
2
) (1, φ
4
, φ
8
)
2
3
2: (1, φ) (1, φ
2
, φ
4
) (1, φ
6
)
3
2
2: (1, φ, φ
2
) (1, φ
3
) (1, φ
6
)
Układy regularne pochodne powstają przez zmianę kolejności (permutacje) grup przekładniowych układów pod-
stawowych.
Wykresy strukturalne
Zapisane w postaci wzoru strukturalnego stosunki przełożeń przekładni elementarnych przedstawia się
wykreślnie na siatce logarytmicznej (rys. 6), na której linie pionowe oddzielają od siebie kolejne grupy przekła-
dniowe, a linie poziome oznaczają stosunki przełożeń w poszczególnych grupach przekładniowych. Wykresy struk-
turalne rysuje się zwykle w układzie symetrycznym, tzn. początkowy punkt wykresu (wejście) umieszcza się w
środku pierwszej linii pionowej, a pozostałe punkty (odpowiadające prędkościom obrotowym poszczególnych wa-
łów) są równooddalone od poziomej środkowej linii siatki.
Na rys. 7 przedstawiono dwa wykresy strukturalne 12-stopniowej skrzynki prędkości — jeden o regularnej
strukturze podstawowej (rys. 7a), a drugi o strukturze regularnej pochodnej (rys. 7b). Na wykresach zaznaczono
rozpiętości przełożeń
R
1
, R
2
, R
3
, czyli stosunki skrajnych przełożeń poszczególnych grup przekładniowych, oraz
rozpiętość prędkości obrotowych R wału wyjściowego. Z wykresów wynika, że
R = R
1
R
2
R
3
.
Rys. 6. Wykresy strukturalne 12-stopniowej skrzynki przekładniowej — układy regularne podstawowe
5
Plik z chomika:
fear258
Inne pliki z tego folderu:
Analiza łańcucha napędu głównego tokarki kłowej.pdf
(1559 KB)
Obróbka kół zębatych na frezarkach obwiedniowych.pdf
(1362 KB)
Podzielnice.pdf
(770 KB)
Strona tytułowa.doc
(34 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin