Corpus-Hermeticum-VIII-O-Blednej-Interpretacji-Transformacji-Jako-Smierci.pdf
(
538 KB
)
Pobierz
Corpus Hermeticum VIII
O Błędnej Interpretacji Transformacji Jako
Śmierci
Wprowadzenie
W traktacie tym poruszony jest temat wieczności i nieśmiertelności. Bóg, jako
pierwsza przyczyna, jest nie tylko nieśmiertelny (t.j. bez końca) ale też wieczny
(t.j. bez początku). Jest on ojcem Kosmosu (porządku), który stworzył na swoje
podobieństwo. Stworzył także materię, której pierwotnym stanem jest nieład i
która dąży do rozkładu. Bóg otoczył ją jednak wiecznością i tchnął w nią
życie
aby
utrzymać ją w
ładzie
(por. współczesne teorie dot. negentropii). Materia ta
zorganizowana jest w postaci sfery. Im bliżej powłoki, tym stabilniejsze (i
objawiające się jako wieczne) są organizmy (t.j. ciała niebieskie), a im dalej (niżej
– organizmy ziemskie), tym większa jest oscylacja i amplituda przyrostu i spadku,
której końcowa faza objawia się niedoskonałym zmysłom jako
śmierć.
Jednak
człowiek, jako istota posiadająca umysł, jest w stanie wbrew zmysłom pojąć
wieczną naturę Boga i Kosmosu.
Podobnie jak w przypadku poprzednich traktatów, w tłumaczeniu posłużyłem się
angielskim przekładem G. R. S. Meada. W przypadku niejasności konsultowałem
tekst z pozycjami przedstawionymi w bibliografii. Zarówno poprzednie traktaty,
jak i przyszłe tłumaczenia dostępne będą w dziale „Biblioteka” na moim blogu
(hermetyk.pl/biblioteka).
Skontaktować ze mną można się przez formularz na blogu (hermetyk.pl) albo na
Facebooku (facebook.com/hermetyk).
Rafał Wąsowski
Wrzesień, 2014
Z niniejszego dokumentu można korzystać na zasadach licencji Creative Commons CC BY-NC-ND 3.0, tzn.
wolno go kopiować i rozpowszechniać na następujących zasadach: należy podać, kto jest autorem, nie wolno go
używać w celach komercyjnych i nie wolno go zmieniać, przekształcać ani tworzyć nowych dzieł na jego
podstawie. Pełen tekst licencji można znaleźć na:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/
hermetyk.pl Corpus Hermeticum VIII – O Błędnej Interpretacji Transformacji Jako Śmierci
1
O Błędnej Interpretacji Transformacji Jako Smierci
[Hermes do Tat]
1. [Hermes:] Synu, porozmawiajmy teraz o Duszy i Ciele; w jaki sposób
jest Dusza nieśmiertelna i skąd pochodzi energia, która tworzy i rozkłada
Ciało.
Żadna
z [istniejących] rzeczy nie podlega
śmierci;
znaczenie tego słowa
albo nie ma nic wspólnego z rzeczywistością, albo też brakuje mu jednej
sylaby i to, co zwane jest jako ‘śmiertelne’ jest w rzeczy samej
‘nieśmiertelne’.
Śmierć
jest bowiem destrukcją, a nic w Kosmosie nie może być
zniszczone. Bo jeśli Kosmos jest drugim Bogiem,
życiem,
które nie
może umrzeć, to
żadna
z części tego nieśmiertelnego
życia
nie może
umrzeć. Wszystko w Kosmosie jest częścią Kosmosu, tym bardziej
człowiek, jako racjonalna istota.
2. Bóg, Stworzyciel wszechświata, jest pierwszy, wieczny i transcendujący
narodziny. Drugi jest Kosmos „stworzony na Jego podobieństwo”,
powołany przez Niego do bytu, podtrzymywany i karmiony przez Niego,
uczyniony nieśmiertelnym jak i Ojciec, wiecznie
żywy,
na zawsze wolny
od
śmierci.
Tymczasem to, co
żyje
wiecznie różni się od Wiecznego. Albowiem nikt
nie powołał Go do
życia,
a nawet jeśli został on do
życia
powołany, nie
powołał się do
życia
sam, lecz jest nieustannie do
życia
powoływany.
Gdyż Wieczny, przez to
że
jest wieczny, jest wszystkim. Ojciec jest sam
w Sobie wieczny, lecz Kosmos stał się wieczny i nieśmiertelny przez
Ojca.
3. Zaś co do materii poniżej, Ojciec uczynił z niej uniwersalne ciało i nadał
jej kształt sferyczny - obwijając ją wokół
życia
- [sferę], która jest sama
w sobie wieczna i przez to sprawia,
że
materia jest też wieczna.
Lecz Ojciec, przepełniony Swoimi ideami, zasiał je w sferze
życia
i
zamknął je niczym w jaskini, chcąc powołać
życie
każdej istoty.
Tak więc otoczył uniwersalne ciało nieśmiertelnością, aby materia nie
mogła odizolować się od składu ciała i rozłożyć się do swego
[oryginalnego] stanu nieporządku.
hermetyk.pl Corpus Hermeticum VIII – O Błędnej Interpretacji Transformacji Jako Śmierci
2
Bowiem materia, synu, była w stanie nieporządku zanim stała się
cielesna. I w dalszym ciągu zachowała ona tą [naturę nieporządku] tu, na
dole, obejmując pomniejsze
życia
- te przyrost-i-spadek, który ludzie
nazywają
śmiercią.
4. Nieporządek ten dotyczy ziemskich
żyć.
Bowiem
życia
ciał niebieskich
zachowują porządek nadany im przez Ojca i poprzez odnawianie się
każdego [z nich] porządek ten pozostaje zachowany.
Zatem „odnawianie się” ciał ziemskich jest [przez to] ich składem,
podczas gdy ich rozkład przywraca je tym ciałom, które nigdy się
rozłożyć nie mogą, to znaczy nie znają
śmierci.
To co postrzegamy nie jest utratą ciała, lecz wynikiem niedoskonałości
zmysłów.
5. A teraz trzecie
życie
- człowiek, stworzony na obraz Kosmosu [i] z woli
Ojca, posiadający umysł, wzniesiony ponad wszelkie ziemskie
życia
-
nie tylko wyczuwa drugiego Boga, ale też ma posiada koncepcję
pierwszego. Pierwszy bowiem jest dostępny jego zmysłom niczym ciało,
podczas gdy drugi przejawia się jako bezcielesny Umysł Dobra.
Tat: Czy zatem
życie
nie ginie?
Her: Milcz, synu! I zrozum, czym [jest] Bóg, czym Kosmos, czym jest
życie,
które nie może umrzeć, a czym
życie
poddane rozkładowi.
Zrozum,
że
Kosmos jest poprzez Boga i w Bogu, lecz Człowiek poprzez
Kosmos i w Kosmosie.
Bóg jest
źródłem,
i końcem i esencją wszystkiego.
Tłumaczenie na podstawie:
Mead, G. R. S.
Thrice-Greatest Hermes.
Vol. 2. London: The Theosophical Publishing Society, 1906.
Źródła
pomocnicze:
Copenhaver, Braian P.
Hermetica.
Cambridge: Cambridge University Press, 1992.
Liddel, Henry George; Scott, Robert.
Greek-English Lexicon.
New York: Harper & Brothers, 1883.
Parthey, Gustavus.
Hermetis Trismegisti Poemander.
Berolini [Berlin]: Prostat in Libraria Fr. Nicolai,
1854.
Salaman, Clement; van Oyen, Dorine; Wharton, William D.; Mahé, Jean-Pierre.
The Way of Hermes.
Rochester, Vermont: Inner Traditions, 2004.
Scott, Walter.
Hermetica. The Ancient Greek and Latin Writings Which Contain Religious or
Philosophic Teachings Ascribed to Hermes Trismegistus.
Boston: Shambala, 1993.
Plik z chomika:
greki
Inne pliki z tego folderu:
Corpus HermeticumEng.pdf
(1361 KB)
Boski_Pymander_Pimander_.pdf
(745 KB)
Corpus-Hermeticum-I-Poimandres.pdf
(584 KB)
Corpus-Hermeticum-II-Do-Asklepiosa.pdf
(574 KB)
Corpus-Hermeticum-IV-Hermes-do-Tat.pdf
(533 KB)
Inne foldery tego chomika:
Alchemia
Heinrich Cornelius Agrippa
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin