Scenariusz zajęć dla klasy I ( 3 godziny lekcyjne)
Dorota Gadzina
Temat: K jak kot. Poznanie litery „K” pisanej i drukowanej .
Cele ogólne:
Doskonalenie umiejętności konstruowania poprawnej wypowiedzi ustnej w zdaniu.
Zapoznanie z wyglądem pisanej i drukowanej litery „K, k”
Rozwijanie umiejętności poprawnego czytania i przeliczania
Nauka pisania litery „K, k” i łączenie jej z samogłoskami .
Stymulowanie aktywności dzieci poprzez zabawę.
Cele operacyjne:
W wyniku udziału w zajęciach uczeń:
Odnajduje pary w grze „Piotruś” – poprawnie odczytuje nazwy zaczynające się na literę „K”.
Klasyfikuje przedmioty według jednej z cech;
Naśladując nauczyciela kreśli literę i słowa z literą „ K” .
Wie że litera „K, k” jest spółgłoską.
Podaje przykłady wyrazów zawierających głoskę „k” w nagłosie, śródgłosie i wygłosie.
Dzieli wyrazy na sylaby i głoski.
Śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru.
Rozpoznaje literę „k” wśród innych liter drukowanych.
Ćwiczy słuch fonemowy.
Rysuje przedmioty. Których nazwy zaczynają się na głoskę „k”.
Zna podstawowe informacje i ciekawostki o życiu kotów.
Dzieli koty na domowe i dzikie .
Metody pracy:
Podające: opowiadanie, wyjaśnienia
Aktywizujące : gry i zabawy dydaktyczne, burza mózgów.
Operatywne: ćwiczenia.
Formy pracy:
Zbiorowa
Indywidualna
Środki dydaktyczne:
Karty do gry (ilustracja i napisy)
Karteczki z wyrazami i ilustracje rzeczy zawierające głoskę „k”.
Literki „k” „K” drukowane zawieszone na tablicy
Wzór litery „k” pisane w liniaturze z uwzględnieniem kierunku kreślenia liter.
Karty do albumu liter.
Niebieskie i czerwone kartoniki do analizy głoskowej
Zdjęcia kotów domowych i dzikich
Kredki, Ołówki,
Płyty CD z muzyką dziecięcą.
DZIAŁANIA NAUCZYCIELA
DZIAŁANIA UCZNIA
CZAS
Przywitanie. Sprawdzenie obecności.
Wprowadzenie do zajęć.
Zabawa dydaktyczna „ Piotruś”
Nauczyciel rozkłada na dywanie ilustracje z przedmiotami zaczynającymi się na literę „k”.
Uczniowie mają za zadanie odkrycie kart z rozsypanki, odczytanie nazwy
15 min.
Podanie celu zajęć, zabawy.
Nauczyciel zadaje pytania dotyczące celu zabawy.
Nauczyciel wyjaśnia że dzisiaj poznajemy literkę „k”, nauczymy się ją czytać i pisać.
Dzieci odpowiadają ze wszystkie przedmioty zaczynają się na literę „k”
5 min
Nauczyciel pokazuje rysunki kotów i wyraz kot oraz rozsypankę literowa z wyrazem kot, koty.
Uczniowie tworzą wyrazy kot i koty z rozsypanki wyrazowej.
Zabawa ruchowa przy piosence „Stary Donald farmę miał.”
Nauczyciel daję dzieciom do wylosowania karteczki z nazwami zwierząt które występują w tekście piosenki i instruuje je o przebiegu zabawy, piosenkę nauczyciel puszcza 2 razy pomiędzy jednym utworem a drugim nauczyciel przerywa na chwilę aby dzieci miały czas na przeliczenie ilości zwierząt na swoich karteczkach.
Uczniowie losują karteczki z nazwami zwierząt, występującymi w piosence.
W trakcie zabawy słuchają jakie są i ile jest zwierząt. W czasie krótkiej przerwy dzieci mają czas na przeliczenie zwierząt. Podczas drugiego utworu dzieci włączają się aktywnie w zabawę, w odpowiednich zwrotkach, dzieci z nazwą zwierzęcia ze swojej etykietki wchodzą do koła i naśladują odgłosy tych zwierząt.
10 min
Omówienie z dziećmi kształtu oraz sposobu kreślenia litery „k” małej i wielkiej.
Nauczyciel pokazuje wzór litery „k” pisanej i drukowanej i pozostawia go na tablicy.
.
Uczniowie piszą literkę „k” palcem w powietrzu, następnie po śladzie na tablicy, zwraca uwagę na poprawność wykonywanej przez siebie litery.
Wprowadzenie litery „k” nauczyciel prosi uczniów o wykonanie zadania w podręczniku, karcie pracy.
Nauczyciel czyta wyrazy z głoską „k”
Uczniowie wykonują kolejno ćwiczenia:
Zaznaczanie głoski „k” w wyrazach.
Dzielenie na sylaby wyrazów a literą „k”
Dokonują analizy słuchowej wyrazów.
Podają przykłady wyrazów zawierających głoskę „k” w nagłosie, śródgłosie i wygłosie.
15 min
Pisanie litery „k”
Nauczyciel pisze wzór litery na tablicy w liniaturze.
Nauczyciel zwraca uwagę na poprawność kreślenia litery przez ucznia.
Uczeń kreśli literę „k” na plecach kolegi, na ławce, na tacce z kaszą oraz pośladzie wydrukowanej litery na kartce.
Pisanie litery „k” w zeszycie oraz w albumie liter.
Rysowanie w albumie liter wyrazów zaczynających się na głoskę „k”.
20 min
Utrwalenie litery „k”.
Nauczyciel czyta zagadki dotyczące przedmiotów i osób które mają w swojej wymowie głoskę ‘k” .
Rozdaje uczniom krótki tekst.
Uczniowie odgadują zagadki .
Odnajdują w tekście wyrazy z literka „ k”
Zakończenie zajęć.
Omówienie zabawy ruchowej „Koty”
Nauczyciel włącza muzykę o zmiennym rytmie.
Uczniowie na zmianę rytmu muzyki chodzą jak koty na paluszkach, miałczą lub zasypiają.
fokaaszara