100 sposobow na PHP.pdf

(518 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TREŒCI
100 sposobów na PHP
Autor: Jack Herrington
T³umaczenie: Rados³aw Meryk
ISBN: 83-246-0426-X
Tytu³ orygina³u:
PHP Hacks
Format: B5, stron: 440
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Zbiór rozwi¹zañ dla twórców dynamicznych witryn WWW
• Korzystanie z danych pochodz¹cych z innych witryn WWW
• Dynamiczne generowanie grafiki i animacji Flash
• Obs³uga komunikatorów internetowych i protoko³u IRC
Jêzyk PHP zdoby³ ogromn¹ popularnoœæ jako narzêdzie do tworzenia dynamicznych
witryn WWW, a grono jego u¿ytkowników stale siê powiêksza. Programiœci i projektanci
doceniaj¹ jego mo¿liwoœci, szybkoœæ i wygodê. Standardowe ju¿ zastosowania jêzyka
PHP — ³¹czenie witryny WWW z baz¹ danych, przechowywanie treœci artyku³ów
w tabelach i obs³uga formularzy nie wyczerpuj¹ mo¿liwoœci tej platformy
programistycznej. PHP oferuje znacznie wiêcej — pozwala miêdzy innymi na
dynamiczne generowanie grafiki, korzystanie z us³ug sieciowych i protoko³u SOAP
oraz przetwarzanie plików XML.
Ksi¹¿ka „100 sposobów na PHP” to coœ wiêcej ni¿ kolejny podrêcznik tworzenie
aplikacji WWW. Znajdziesz w niej mniej znane sposoby wykorzystywania PHP przy
budowaniu witryn internetowych. Nauczysz siê korzystaæ z biblioteki PEAR, tworzyæ
interfejsów u¿ytkownika z wykorzystaniem jêzyka DHTML oraz technologii SVG oraz
generowaæ pliki RTF, CSV i XLS. Dowiesz siê, jak stosowaæ wzorce projektowe
i testowaæ aplikacje wykorzystuj¹c testy jednostkowe. Poznasz zasady programowania
obiektowego w PHP i tchniesz nowe ¿ycie w dzia³aj¹ce ju¿ aplikacje dodaj¹c do nich
ciekawe „wodotryski”, których przyk³ady znajdziesz w tej ksi¹¿ce.
• Instalacja PHP oraz biblioteki PEAR
• Projektowanie interfejsów u¿ytkownika
• £¹czenie PHP z DHTML oraz JavaScript
• Generowanie grafiki bitmapowej i wektorowej
• Manipulowanie danymi w bazie za pomoc¹ plików XML
• £¹czenie aplikacji WWW z GoogleMaps oraz Wikipedi¹
• Wykorzystywanie wzorców projektowych
• Testowanie aplikacji
• Generowanie animacji Flash
• Wysy³anie SMS-ów oraz wiadomoœci na serwery IRC
Poznaj nietypowe zastosowania jêzyka PHP
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
O autorach ...................................................................................................................................... 9
Przedmowa ................................................................................................................................... 13
Rozdział 1. Instalacja i podstawy ................................................................................................ 21
1. Instalacja PHP .................................................................................................................. 21
2. Instalacja modułów PEAR .............................................................................................. 32
Rozdział 2. Projektowanie aplikacji internetowych ................................................................... 35
Tworzenie interfejsu z wykorzystaniem „skórek” ..................................................... 35
Tworzenie nawigacji typu breadcrumb ....................................................................... 39
Tworzenie ramek na stronach WWW .......................................................................... 43
Zastosowanie zakładek w interfejsie aplikacji internetowych ................................. 47
Zapewnienie użytkownikom możliwości formatowania stron
z wykorzystaniem techniki XSL .................................................................................... 50
8. Tworzenie prostych wykresów HTML ........................................................................ 53
9. Prawidłowe ustawianie rozmiaru znaczników graficznych .................................... 55
10. Wysyłanie wiadomości e-mail w formacie HTML .................................................... 57
3.
4.
5.
6.
7.
Rozdział 3. DHTML ....................................................................................................................... 61
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
Umieszczenie na stronie interaktywnego arkusza kalkulacyjnego ......................... 61
Tworzenie wyskakujących wskazówek ....................................................................... 64
Tworzenie list w trybie przeciągnij i upuść ................................................................ 66
Tworzenie dynamicznych wykresów .......................................................................... 69
Podział treści na rozwijane sekcje ................................................................................. 74
Tworzenie rozwijanych „samoprzylepnych” karteczek ........................................... 78
Tworzenie dynamicznych menu nawigacyjnych ....................................................... 80
Dynamiczne ukrywanie kodu JavaScript .................................................................... 83
Tworzenie zegara binarnego za pomocą kodu DHTML .......................................... 85
Ułatwienie implementacji Ajax za pomocą modułu JSON ....................................... 88
Utworzenie pokazu slajdów za pomocą kodu DHTML ........................................... 91
Wykorzystanie grafiki wektorowej w PHP ................................................................. 93
Spis treści
|
5
23.
24.
25.
26.
Tworzenie narzędzia do wybierania kolorów ............................................................ 96
Tworzenie grafu łączy .................................................................................................... 98
Utworzenie interaktywnego kalendarza ................................................................... 101
Tworzenie efektu przewijania map Google .............................................................. 105
Rozdział 4. Grafika ..................................................................................................................... 113
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
Tworzenie miniaturek ................................................................................................... 113
Tworzenie atrakcyjnej grafiki za pomocą SVG ......................................................... 115
Uproszczenie obsługi grafiki dzięki wykorzystaniu obiektów ............................. 118
Podział obrazu na kilka mniejszych ........................................................................... 126
Tworzenie wykresów w PHP ...................................................................................... 130
Nakładanie obrazów ..................................................................................................... 132
Dostęp do zdjęć iPhoto z poziomu PHP ................................................................... 136
Rozdział 5. Bazy danych i XML ................................................................................................. 149
34.
35.
36.
37.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
Projektowanie lepszego schematu SQL ..................................................................... 149
Uniwersalny dostęp do bazy danych ......................................................................... 154
Tworzenie dynamicznych obiektów dostępu do bazy danych ................................ 156
Generowanie instrukcji CRUD dla baz danych ........................................................ 160
Zastosowanie wyrażeń regularnych do łatwego czytania dokumentów XML .. 169
Eksportowanie schematu bazy danych w formacie XML ...................................... 172
Prosty mechanizm obsługi zapytań do bazy danych w formacie XML ............... 174
Generowanie kodu SQL ............................................................................................... 175
Generowanie kodu PHP dostępu do bazy danych .................................................. 178
Konwersja CSV na PHP ................................................................................................ 184
Odczyt danych ze stron WWW ................................................................................... 187
Odczytywanie danych z arkuszy Excela wgranych na serwer ................................ 192
Ładowanie danych z Excela do bazy danych ........................................................... 196
Przeszukiwanie dokumentów programu Microsoft Word .................................... 200
Dynamiczne tworzenie dokumentów RTF ............................................................... 203
Dynamiczne tworzenie arkuszy Excela ..................................................................... 208
Tworzenie kolejki wiadomości .................................................................................... 213
Rozdział 6. Projektowanie aplikacji .......................................................................................... 217
51.
52.
53.
54.
55.
56.
57.
Tworzenie modularnych interfejsów ......................................................................... 217
Obsługa tekstu Wiki ...................................................................................................... 221
Przekształcanie dowolnych obiektów na tablice ...................................................... 224
Tworzenie prawidłowego kodu XML ........................................................................ 227
Rozwiązanie problemu podwójnego przesyłania .................................................... 230
Tworzenie spersonalizowanych raportów ................................................................ 234
Tworzenie systemu logowania .................................................................................... 236
6
|
Spis treści
58.
59.
60.
61.
62.
63.
64.
65.
66.
Zabezpieczenia z wykorzystaniem ról ....................................................................... 241
Migracja do haseł MD5 ................................................................................................. 248
Zastosowanie modułu mod_rewrite do tworzenia użytecznych adresów URL ........252
Utworzenie mechanizmu przekierowania reklam ................................................... 257
Wykorzystanie przycisku Buy Now serwisu PayPal .............................................. 260
Odczytywanie informacji o lokalizacji użytkowników aplikacji ................................ 269
Import informacji z plików vCard .............................................................................. 270
Tworzenie plików vCard na podstawie danych aplikacji ...................................... 273
Tworzenie koszyka na zakupy .................................................................................... 274
Rozdział 7. Wzorce projektowe ................................................................................................. 283
67.
68.
69.
70.
71.
72.
73.
74.
75.
76.
77.
78.
Obserwacja obiektów .................................................................................................... 284
Tworzenie obiektów z wykorzystaniem wzorca Fabryka Abstrakcyjna ............. 287
Elastyczne tworzenie obiektów z wykorzystaniem wzorca Metoda Fabrykująca ....290
Wyodrębnienie kodu konstrukcyjnego za pomocą wzorca Budowniczy ............ 292
Oddzielenie części „co” od „jak” za pomocą wzorca Strategia ............................. 296
Łączenie dwóch modułów z wykorzystaniem wzorca Adapter ........................... 299
Pisanie przenośnego kodu z wykorzystaniem wzorca Most ................................. 302
Rozszerzalne przetwarzanie z wykorzystaniem
wzorca Łańcuch odpowiedzialności .......................................................................... 305
Podział rozbudowanych klas na mniejsze
z wykorzystaniem wzorca Kompozyt ....................................................................... 309
Uproszczenie interfejsu API z wykorzystaniem wzorca Fasada ........................... 311
Tworzenie stałych obiektów za pomocą wzorca Singleton .................................... 315
Ułatwienie wykonywania operacji z danymi
dzięki zastosowaniu wzorca Wizytator ..................................................................... 318
Rozdział 8. Testowanie .............................................................................................................. 323
79.
80.
81.
82.
83.
84.
85.
Testowanie kodu za pomocą testów jednostkowych .............................................. 323
Generowanie własnych testów jednostkowych ....................................................... 325
Wyszukiwanie niesprawnych łączy ........................................................................... 329
Testowanie aplikacji z wykorzystaniem symulowanych użytkowników ........... 331
Testowanie aplikacji z wykorzystaniem robotów .................................................... 335
Testowanie witryny za pomocą aplikacji typu „pająk” .......................................... 339
Automatyczne generowanie dokumentacji ............................................................... 343
Rozdział 9. Alternatywne interfejsy użytkownika .................................................................... 347
86.
87.
88.
89.
Tworzenie map z wykorzystaniem systemu MapServer ........................................ 347
Tworzenie interfejsów GUI z wykorzystaniem biblioteki GTk ............................. 357
Wysyłanie nagłówków RSS do komunikatorów za pomocą protokołu Jabber ....... 360
Komunikacja z aplikacją internetową za pomocą IRC ............................................ 367
Spis treści
|
7
90.
91.
92.
93.
94.
Odczyt źródeł RSS na konsoli PSP ............................................................................. 369
Wyszukiwanie w Google według słów kluczowych ............................................... 372
Utworzenie nowego interfejsu witryny Amazon.com ............................................ 378
Wysyłanie wiadomości SMS za pomocą komunikatorów ..................................... 381
Generowanie animacji Flasha ...................................................................................... 385
Rozdział 10. Dla zabawy ............................................................................................................ 395
95.
96.
97.
98.
99.
100.
Tworzenie własnych map Google .............................................................................. 395
Tworzenie dynamicznych list odtwarzania .............................................................. 400
Utworzenie centrum wymiany plików multimedialnych ...................................... 403
Sprawdzanie statusu gry sieciowej za pomocą skryptu PHP ................................ 408
Wikipedia na konsoli PSP ............................................................................................ 410
Gdzie jest lepsza pogoda? ............................................................................................ 417
Skorowidz ................................................................................................................................... 421
8
|
Spis treści
Zgłoś jeśli naruszono regulamin