ABC CorelDRAW X3 PL.pdf

(663 KB) Pobierz
ABC CorelDRAW X3 PL
Autor: Roland Zimek
ISBN: 978-83-246-1277-2
Format: B5, stron: 280
Nowa ods³ona CorelDRAW – dla laików i wtajemniczonych
Przekonaj siê, jak prosta i efektywna mo¿e byæ praca z CorelDRAW X3 PL!
Osi¹gnij mistrzostwo w stosowaniu niesamowitych funkcji programu!
Stwórz inspiruj¹ce projekty, które przyci¹gn¹ uwagê odbiorców!
Program CorelDRAW, istniej¹cy na rynku ju¿ od dobrych kilkunastu lat, wci¹¿ cieszy siê
nies³abn¹cym powodzeniem. Czêste aktualizacje sprawi³y, ¿e najnowsze wydanie tej
aplikacji jest ju¿ trzynaste z kolei. Wraz ze zmian¹ oznaczeñ wersji firma Corel
wprowadzi³a tak¿e szereg innowacji u³atwiaj¹cych pracê z programem zarówno osobom
pocz¹tkuj¹cym, jak i profesjonalnym u¿ytkownikom. Do najwa¿niejszych z nich nale¿y
paleta Podpowiedzi, zawieraj¹ca wskazówki zmieniaj¹ce siê w zale¿noœci
od u¿ywanego narzêdzia, a tak¿e uproszczenie pracy zwi¹zanej z tworzeniem
i wype³nianiem obiektów oraz dopasowywaniem tekstu do œcie¿ki.
„ABC
CorelDRAW X3 PL” jest znakomitym podrêcznikiem s³u¿¹cym do nauki obs³ugi
tego programu lub do rozwijania swoich umiejêtnoœci przy u¿yciu najnowszych
rozwi¹zañ wprowadzonych przez producenta. Dziêki tej ksi¹¿ce dowiesz siê,
jak rysowaæ i modyfikowaæ obiekty, jak zmieniaæ parametry dodawanego tekstu,
jak wykorzystaæ dostêpne mo¿liwoœci do tworzenia oryginalnych projektów. Zawarte tu
informacje pomog¹ Ci odpowiednio o¿ywiæ i uzupe³niæ tworzone przez Ciebie obiekty,
umieœciæ je w okreœlonym miejscu na stronie, dostosowywaæ je do Twoich potrzeb.
W przystêpny i klarowny sposób wyjaœniono tu kwestie kadrowania, u¿ywania
precyzyjnych narzêdzi przy dokonywaniu ostatecznych poprawek projektów, pracy
z mapami bitowymi i uzyskiwania efektów specjalnych.
Instalacja i uruchamianie CorelDRAW X3 PL
Tworzenie i zapisywanie projektów
Korzystanie z okien dokowanych
Podstawy rysunku wektorowego
Praca z obiektami – rysowanie i przekszta³canie
Wprowadzanie tekstu – znaki specjalne i narzêdzia jêzykowe
Zabawa z konturami i wype³nieniami
Precyzyjne rysowanie – przyci¹ganie do obiektów i siatki
Stosowanie œrodków artystycznych i efektów specjalnych
Kszta³towanie obiektów i ich powielanie
Wykorzystywanie mened¿erów obiektów, danych obiektu i widoków
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Poznaj CorelDRAW X3 PL
i zdob¹dŸ klucz do fascynuj¹cego œwiata niesamowitych projektów!
SPIS TREŚCI
1
Wstęp ............................................................................ 7
Opis programu CorelDRAW X3 ....................................................... 7
Co nowego w programie? ................................................................ 8
Wymagania systemowe ................................................................... 9
Różnice między rysunkiem rastrowym a wektorowym .............. 10
Instalacja programu CorelDRAW X3 ............................................ 15
Uruchamianie programu ............................................................... 20
Podstawowe terminy ..................................................................... 22
Wygląd ekranu ............................................................................... 22
Zapisywanie, otwieranie i drukowanie rysunków ...................... 26
Zapisywanie rysunków ............................................................ 26
Otwieranie rysunków .............................................................. 29
Drukowanie rysunków ............................................................ 30
Przydatne informacje .................................................................... 32
Korzystanie z okien dokowanych ................................................. 35
Okno dokowane Podpowiedzi ....................................................... 37
Obszar roboczy .............................................................................. 40
Rozmiar strony ........................................................................ 40
Tło strony ................................................................................. 42
Wstawianie i usuwanie stron ................................................. 43
Korzystanie z Pomocy ................................................................... 44
Rysowanie prostych obiektów ...................................................... 47
Prostokąty, elipsy, wielokąty, gwiazdy i spirale .................... 48
Kształty podstawowe .............................................................. 51
2
Pierwsze kroki ............................................................. 15
3
Podstawy rysunku wektorowego ................................... 47
ABC CorelDRAW X3 PL
Obiekty z 3 punktów ................................................................53
Inteligentne rysowanie ............................................................53
Nadawanie obiektom kolorów .......................................................55
Transformacje obiektów ................................................................58
Precyzyjne transformacje obiektów ..............................................62
Tworzenie kopii obiektu ................................................................64
Tworzenie kopii obiektu podczas transformacji .....................64
Tworzenie wielu kopii obiektu ................................................65
Duplikowanie obiektu ..............................................................67
Klonowanie obiektów ...............................................................68
Symbole ..........................................................................................71
Kolejność obiektów ........................................................................76
Wybieranie obiektów .....................................................................78
Grupowanie obiektów ....................................................................79
Blokowanie obiektów .....................................................................81
Wyrównywanie i rozkładanie obiektów .......................................82
Wyrównywanie ........................................................................82
Rozkładanie ..............................................................................84
4
Praca z tekstem ............................................................ 87
Wprowadzanie tekstu ....................................................................87
Importowanie tekstu ......................................................................89
Formatowanie tekstu .....................................................................91
Formatowanie znaków .............................................................91
Formatowanie akapitów ..........................................................93
Tabulatory ................................................................................94
Kolumny ....................................................................................95
Znaki wypunktowania .............................................................97
Inicjały wpuszczane .................................................................98
Interakcyjne formatowanie tekstu ..........................................98
Ramki tekstu ...........................................................................100
Dzielenie wyrazów .................................................................100
Narzędzia językowe ................................................................102
Zmiana wielkości liter ............................................................107
Przekształcanie tekstu ...........................................................107
Statystyka tekstu ....................................................................108
Wyrównywanie obiektów względem tekstu ..............................109
Wstawianie znaków specjalnych ................................................109
5
Używanie wypełnień i konturów .................................. 111
Zmiana ustawień domyślnych .....................................................112
Wypełnienie jednolite ..................................................................113
Wypełnienie tonalne ....................................................................117
Wypełnienie deseniem .................................................................120
Wypełnienie teksturą ...................................................................122
Wypełnienie postscriptowe .........................................................124
Okno dokowane Kolor ..................................................................125
Kontury obiektów .........................................................................126
4
Spis treści
Interakcyjne wypełnienie ............................................................ 131
Interakcyjne wypełnienie siatkowe ............................................ 132
Inteligentne wypełnianie ............................................................ 133
Przekształcanie konturu w obiekt .............................................. 134
6
Precyzyjne rysowanie ................................................. 137
Linijki ........................................................................................... 139
Siatka ........................................................................................... 140
Prowadnice .................................................................................. 143
Dynamiczne prowadnice ............................................................. 145
Przyciąganie do obiektów ........................................................... 147
7
Edycja krzywych ........................................................ 151
Rysowanie linii ............................................................................ 151
Rysunek odręczny .................................................................. 152
Krzywe Béziera ...................................................................... 154
Środki
artystyczne ................................................................. 155
Pisak ....................................................................................... 157
Łamana
................................................................................... 158
Krzywa z 3 punktów .............................................................. 159
Interakcyjny
łącznik
.............................................................. 160
Wymiary ................................................................................. 161
Krzywe Béziera ............................................................................ 165
Zmiana kształtu krzywych .......................................................... 167
Zmiana kształtu obiektów ........................................................... 171
8
Modyfikacje obiektów ................................................. 173
Narzędzia kadrowania ................................................................ 173
Kadrowanie ............................................................................ 174
Nóż .......................................................................................... 175
Gumka .................................................................................... 175
Usuwanie segmentów wirtualnych ...................................... 176
Narzędzia kształtu ....................................................................... 177
Pędzel rozmazujący ............................................................... 177
Pędzel chropowaty ................................................................. 178
Swobodna transformacja ....................................................... 179
Łączenie
obiektów ....................................................................... 180
Kształtowanie .............................................................................. 181
Spawanie ................................................................................ 182
Przycinanie ............................................................................. 183
Część wspólna ........................................................................ 184
Uprość ..................................................................................... 184
Przód bez tyłu ........................................................................ 185
Tył bez przodu ....................................................................... 185
9
Praca z bitmapami ...................................................... 187
5
ABC CorelDRAW X3 PL
10
Efekty ......................................................................... 195
Dopasowanie, transformacje i korekcja ......................................196
Metamorfoza ................................................................................198
Obrys .............................................................................................203
Obwiednia .....................................................................................205
Głębia ............................................................................................208
Faza ...............................................................................................214
Soczewka ......................................................................................217
Perspektywa .................................................................................222
Utwórz granice .............................................................................223
Kadrowanie ...................................................................................224
Efekty interakcyjne ......................................................................228
Interakcyjna metamorfoza .....................................................228
Interakcyjny obrys ..................................................................229
Interakcyjne zniekształcenie .................................................229
Interakcyjny cień ....................................................................231
Interakcyjna obwiednia .........................................................232
Interakcyjna głębia .................................................................232
Interakcyjna przezroczystość ................................................233
Dopasowanie tekstu do
ścieżki
....................................................237
Obwiednia i oblewanie tekstem obiektów ............................240
11
Narzędzia ................................................................... 243
Menedżer obiektów ......................................................................244
Zarządzanie obiektami ...........................................................245
Warstwy ..................................................................................247
Menedżer danych obiektu ............................................................253
Menedżer widoków ......................................................................256
Style grafiki i tekstu .....................................................................258
Teczka podręczna .........................................................................262
Skorowidz ................................................................... 265
6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin