Czołg mostowy Bruckenleger IV 1939.pdf
(
17984 KB
)
Pobierz
NIEMCY
Technika lądowa
BROŃ
1939
Pojazdy specjalne
Czołg mostowy Bruckenleger IV
Brückenleger auf Fgst PzKpfw IV
Bruckenleger IVb Typ:
czołg mostowy.
Lata
produkcji:
II.1940 - IV.1940.
Wyprodukowano:
20
pojazdów.
Długość:
11,00 m.
Szerokość:
2,97 m.
Wy-
sokość:
3,28 m (Magirus), 3,54 m (Krupp).
Prześwit:
40 cm.
Masa bojowa:
28000 kg.
Opancerzenie:
do
14,5 mm.
Trakcja:
gąsienicowa.
Napęd:
dwunastocylin-
drowy, górnozaworowy silnik gaźnikowy chłodzony cie-
czą, w układzie V (kąt rozwarcia bloków cylindrów wy-
nosił 60°) typu Maybach HL 120 TRM o mocy 300 KM
przy 3000 obrotów/min. i pojemności skokowej 11867
cm
3
.
Pojemność zbiorników paliwa:
470 l.
Zużycie
paliwa:
droga 250 l/100 km, teren 350 l/100 km.
Transmisja:
mechaniczna, 6 biegów do przodu, jeden
wsteczny.
Długość oporowa gąsienicy:
3,72 m.
Szerokość gąsienicy:
36 cm.
Ilość ogniw gąsienicy:
99.
Prędkość:
na drodze 40 km/h, w terenie 20 km/h.
Zasięg:
droga 180 km, teren 110 km.
Uzbrojenie:
karabin maszynowy MG-34
kalibru 7,92 mm (zapas amunicji 4500 sztuk).
Załoga:
2 osoby (dowódca,
kierowca-mechanik).
W dniu
22 lutego 1939
roku In 6 Wa.Pruf 6 po-
lecił firmie
Krupp
wyprodukować
6
podwozi czołgu Pz-
Kpfw IV
Ausf. C
(o numerach fabrycznych od 80435 do
80440), które miały zostać przekonwertowane na
pojaz-
dy mostowe o nośności 18 ton.
Zamówione kadłuby
zostały skompletowane w
czerwcu/lipcu 1939
roku a
następnie - w połowie
listopada
- wyposażone (z wyjąt-
kiem jednego) w mosty i przekazane wydziałowi Wa.Pruf
5, odpowiedzialnemu za rozwój i testy wojskowego
sprzętu inżynieryjnego. Późniejszy los wozów nie jest
znany. Powszechnie uważa się, że w pierwszym kwarta-
le 1940 roku zostały one z powrotem wysłane do zakła-
dów Kruppa i po nałożeniu wież jako pełnowartościowe
czołgi zasiliły szeregi dywizji pancernych.
2
W okresie od
lutego
do
kwietnia
1940
roku zakłady Krupp wyprodukowały
20
podwozi
PzKpfw IV Ausf. D,
które
zostały wyposażone w wysuwane, poje-
dyncze przęsła mostowe i oznaczone
nazwą
Bruckenleger IVb
(dziesięć z nich
otrzymało mosty w firmie Magirus w Ulm,
stąd też pomiędzy wozami obu producen-
tów występują pewne różnice, np. w wy-
sokości). Wszystkie skompletowane po-
jazdy trafiły na stan pięciu dywizji pancer-
nych (1., 2., 3., 5. i 10. - po cztery sztuki
dla każdej), w których zasiliły szeregi
plutonów czołgów mostowych
wcho-
dzących w skład kompanii pancernych
batalionów saperów (Panzer-Pionier-
Bataillon). Strukturę organizacyjną batalionów de-
terminował głównie etat K.St.N 716 z 6 marca 1940
roku. Czołgi budowane przez Magirusa i Kruppa
różniły się sposobem osadzenia przęsła na kadłu-
bie i mechanizmem układania. Czołg mostowy Kru-
pa układał przęsło po ustawieniu podpory przed
czołgiem i zwolnieniu mechanizmu blokującego.
Przęsło mostu po obrocie wokół osi podpory przed-
niej pod własnym ciężarem opadało na ziemię.
Czołg Magirusa niejako wysuwał przęsło przed
czołg (w podobny sposób jak w mechanicznej dra-
binie strażackiej) Czołgi mostowe były uzbrojone w
jeden karabin maszynowy MG-34 w przednim sta-
nowisku strzeleckim.
W
maju 1940
roku Bruckenleger IVb w
składzie wymienionych wcześniej związków bojo-
wych uczestniczyły w operacji Fall Gelb, nie wyka-
zując się jednak większą przydatnością. Niemcom
wyraźnie dały się we znaki znaczne gabaryty wo-
zów oraz skutki niewłaściwego balansu dynamicz-
nego, będącego efektem fatalnego rozkładu masy
przewożonych mostów, które w połączeniu z innymi
negatywnymi czynnikami (mierną zwrotnością, niedo-
stateczną przekraczalnością i niewielką średnią pręd-
kością) utrudniały nawet zwykły przemarsz. Zaob-
serwowane trudności stały się pretekstem do zasto-
powania w dniu
3 czerwca 1940
roku prac nad dal-
szym rozwojem tych pojazdów i anulowania planów
dotyczących wyprodukowania kolejnych kilkudziesię-
ciu maszyn.
Pomimo niekorzystnego dla Bruckenleger IVb
obrotu wypadków i związanej z tym decyzji o zanie-
chaniu dalszej produkcji, w
styczniu 1941
roku zakła-
dy
Kruppa
w Essen skompletowały jeszcze partię 4
czołgów mostowych opartych o kadłuby
PzKpfw IV
Ausf. E,
które otrzymały oznaczenie
Brückenleger
IVc.
W nowych pojazdach uproszczeniu poddano kon-
strukcję mostu, usuwając z niej szereg zbędnych ele-
mentów wpływających na jego masę. Wyproduko-
wane maszyny trafiły na stan
3. kompanii 39. Pan-
cernego Batalionu Saperów
(3.Kp./Pz.Pi.Btl.39)
wchodzącego w skład
3. Dywizji Pancernej
(3. Pan-
zerdivision) i wraz z nią wzięły czynny udział w wojnie
przeciwko ZSRS. W ostatnim tygodniu czerwca 1941
roku Bruckenleger IVc zostały kilkakrotnie z powo-
dzeniem wykorzystane do forsowania przeszkód
wodnych (rzeki). Szczegóły ich dalszej służby pozo-
stają nieznane.
Bruckenleger auf Fgst. Begleitwagen II.
Prawdopodobnie pod koniec 1939 lub na początku
1940 roku zakłady Kruppa skonstruowały kolejny
3
pojazd mostowy
w klasie wozów o nośności 18 ton, który
powstał w oparciu o kadłub jednego z prekursorów PzKpfw
IV - czołgu Begleitwagen II (B.W. II), wyposażonego w za-
wieszenie z resorami skrętnymi. Z powodu pewnego podo-
bieństwa podwozia B.W. II do kadłuba eksportowej wersji
PzKpfw III - M.K.A (mittlerer Kampfwagen fur Ausland), wóz
ten jest czasami mylnie identyfikowany jako Bruckenleger auf
Fgst. M.K.A. Rzeczony pojazd otrzymał most o konstrukcji
stalowej, którego zrzut obywał się za pomocą urządzeń me-
chanicznych. Po opuszczeniu fabryki Kruppa, czołg został
oddany do dyspozycji Wa.Pruf 5 i pod egidą jego pracowni-
ków przeszedł serię testów poligonowych. Jego dalsze losy
nie są znane. Autorzy niektórych opracowań twierdzą, że
wziął on udział w agresji na Francję.
Niemieckie czołgi mostowe wskutek
incydentalnych przypadków zastosowania
bojowego nie odegrały praktycznie żadnej roli
w działaniach prowadzonych na frontach II
wojny światowej. Choć kilka z nich udanymi
akcjami dowiodło swojej przydatności, w osta-
tecznym rozrachunku niemieccy wojskowi nie
zdecydowali się na rozpowszechnienie tego
rodzaju wozów w dywizjach pancernych, jako
powód wskazując przede wszystkim kwestię
wykorzystywania do ich produkcji podwozi
gąsienicowych, przeznaczonych pierwotnie
dla cenniejszych czołgów. Nie bez znaczenia
pozostawał także fakt, że w gruncie rzeczy
maszyny te mogły zostać zastąpione przez
alternatywne środki przeprawowe (mosty pon-
tonowe, barki itp.), które odznaczały się z reguły lepszymi parametrami taktyczno-technicznymi (przede wszystkim więk-
szą nośnością i możliwością szerszego zastosowania). Wśród licznej grupy maszyn inżynieryjnych używanych przez
wojska niemieckie w latach 1939-1945, czołgi mostowe z pewnością stanowiły jednak jedne z ciekawszych i niepospoli-
tych konstrukcji, dlatego też choćby z tych powodów należało pokrótce przedstawić ich słabo znaną i niespopularyzowa-
ną w piśmiennictwie militarnym historię.
Plik z chomika:
jaciom2
Inne pliki z tego folderu:
Czołg mostowy Bruckenleger IV 1939.pdf
(17984 KB)
Czołg obserwacyjny artylerii Panzerbeobachtungswagen IV 1944.pdf
(9484 KB)
Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer IV 1944.pdf
(13940 KB)
Czołg A12 Mk II Matilda AMRA.pdf
(2232 KB)
Czołg A12 Mk II Matilda Baron.pdf
(6783 KB)
Inne foldery tego chomika:
Amfibie
Ciągniki
Czołgi
Motocykle
Pojazdy dowodzenia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin