Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer IV 1944.pdf
(
13940 KB
)
Pobierz
NIEMCY
Technika lądowa
BROŃ
1944
Pojazdy specjalne
Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer IV
Bergepanzer IV
Dane taktyczno-techniczne Bergepanzer IV
Typ:
wóz pogotowia technicznego i
pojazd ewakuacyjny.
Lata produkcji:
X.1944
– III.1945.
Wyprodukowano:
21 wozów.
Długość:
5,92 m.
Szerokość:
2,88 m.
Wy-
sokość:
2,10 m.
Masa bojowa:
20000 kg.
Opancerzenie:
16-50 mm.
Trakcja:
gąsieni-
cowa.
Napęd:
dwunastocylindrowy, górnoza-
worowy silnik gaźnikowy chłodzony cieczą, w
układzie V (kąt rozwarcia bloków cylindrów
wynosił 60°) typu Maybach HL 120 TRM, o
mocy 300 KM.
Pojemność zbiorników pali-
wa:
470 l.
Transmisja:
mechaniczna, 6 bie-
gów do przodu, jeden wsteczny.
Prędkość:
na drodze 40 km/h, w terenie 15 km/h.
Za-
sięg:
droga 210 km, teren 130 km.
Pokony-
wanie przeszkód:
ściany 60 cm, brody 80
cm, rowy (okopy) 2,3 m, stoki o nachyleniu do
30°.
Wyposażenie:
radiostacja FuG-5.
Uzbrojenie:
1 karabin maszynowy kal. 7,92 mm MG-34 (zapas amunicji 600
sztuk).
Załoga:
2 osoby (dowódca-mechanik, kierowca-mechanik).
Ostatnim z wozów zabezpieczenia technicznego stwo-
rzonych dla Panzerwaffe był
Bergepanzer IV. 21 maja 1944
roku
Heereswaffenamt wydał polecenie stworzenia wozu zabezpieczenia
technicznego opartego na podwoziu czołgu średniego PzKpfw IV.
Początkowo planowano kompletować je w oparciu o standardowe
podwozie czołgu bez żadnych przeróbek. Jednak później w zakła-
dach Krupp-Gruson dokonano pewnych nieznacznych zmian polega-
jących m.in. na przyspawaniu do kadłuba zaczepów służących do
montażu składanego dźwigu oraz przyspawaniu z tyłu kadłuba haka
służącego do holowania uszkodzonych pojazdów.
Główna modyfikacja
pojazdu polegała na usunię-
ciu wieży czołgu. Powstały
w ten sposób otwór zakryto
deskami. Na kadłubie po
jego lewej stronie znajdował
się rozłożony dźwig nośno-
ści 2000 kg, natomiast po
prawej umieszczono drew-
niane belki służące do ho-
lowania niesprawnych czoł-
gów. Większość dodatko-
wego sprzętu przewożono
we wnętrzu kadłuba. Pier-
wotnie zamierzano również
zamontować specjalną wy-
ciągarkę, ale ostatecznie do
końca wojny tych planów nie
udało się zrealizować.
Masa pojazdu wy-
nosiła około
20000
kg. Dłu-
gość i szerokość kadłuba
były takie same jak czołgu
PzKpfw IV, natomiast wyso-
kość wynosiła 2,10 m. Ber-
gepanzer IV napędzany był
silnikiem Maybach HL 120
TRM. Zbiornik mieścił 470 l
benzyny, co pozwalało na
pokonanie w terenie dystan-
su około 130 km.
Warto
zaznaczyć,
że do przedstawianej kon-
wersji stosowano podwozia
pojazdów starszych odmian
przewidzianych do remontu
kapitalnego. Z tego powodu,
między
październikiem
1944
a
marcem 1945
roku
powstało jedynie
21 wozów
tego typu. Najwięcej, bo aż
11 skonstruowano w listo-
padzie 1944 roku. Według
raportu z 15 stycznia 1945
roku w tym czasie w jed-
nostkach bojowych znajdo-
wały się tylko cztery Berge-
panzer IV: jeden w 1. kom-
pani Panzerjager Abteilung
510, jeden w 11. Dywizji
Piechoty, jeden w 2. Dywizji
Pancernej SS Das Reich i
jeden w 212. Dywizji Grena-
dierów Ludowych. Ponadto
wiadomo, że pojazdy te
służyły również w 4. Policyj-
nej Dywizji Grenadierów
Pancernych SS, 559. Dywi-
zji Grenadierów Ludowych oraz 4. Brygadzie Kawalerii.
Prawdopodobnie wszystkie Bergepanzer, tak jak i czołgi malowane były według instrukcji Heeres Mitelungen
Nummer 181 z 18 lutego 1943. Kolorem bazowym, który nanoszono zarówno na nowo wyprodukowane Bergepanzer, jak
i już będące w służbie, stał się piaskowoszary, określany jako Dunkelgelb lub Wehrmacht Olive. Uzupełniano go zazwy-
czaj dwubarwnym kamuflażem, składającym się z koloru oliwkowozielonego i brązowego. Wzór zależał od inwencji malu-
jącego. Zimą pokrywano je białą zmywalną farbą lub wapnem. Jak wynika z analizy archiwalnych fotografii, niektóre ma-
szyny wysyłano do walki pokryte tylko farbą podstawową. Niektóre, od sierpnia 1944 roku, pokrywano nowym wzorem
malowania z wykorzystaniem zmienionej kombinacji kolorów. Dotychczas stosowany oliwkowozielony zastąpiono
odcieniem ciemniejszym, a
kolor brązowy nasycono
ceglastą czerwienią. Zda-
rzały się również pojazdy
malowane
nietypowo,
zwłaszcza pod koniec II
wojny światowej.
Wozy
zabezpie-
czenia technicznego rato-
wały z opresji czołgi i ich
załogi unieruchomione na
polu walki. Mimo swoich
ewidentnych zalet, dziś
pozostają w cieniu kla-
sycznych wozów bojowych,
zwłaszcza słynnych Panter
i Tygrysów. Jednak gdyby
nie Bergepanzer, których
załogi wkładały olbrzymi
wysiłek, by ratować z opresji swych pierwszoliniowych towarzyszy, wiele pojazdów Panzerwaffe zostałoby bezpowrotnie
utraconych, nawet mimo odniesienia niewielkich uszkodzeń czy z powodu błahych awarii. O tym jak ważną rolę dla
wszelkich dysponujących różnego rodzaju pojazdami jednostek odgrywa, zaplecze warsztatowe, pamięta się i dziś. Roz-
wiązania zastosowane w niemieckich wozach zabezpieczenia technicznego spotkać można także we współczesnych po-
jazdach tego typu.
Plik z chomika:
jaciom2
Inne pliki z tego folderu:
Czołg mostowy Bruckenleger IV 1939.pdf
(17984 KB)
Czołg obserwacyjny artylerii Panzerbeobachtungswagen IV 1944.pdf
(9484 KB)
Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer IV 1944.pdf
(13940 KB)
Czołg A12 Mk II Matilda AMRA.pdf
(2232 KB)
Czołg A12 Mk II Matilda Baron.pdf
(6783 KB)
Inne foldery tego chomika:
Amfibie
Ciągniki
Czołgi
Motocykle
Pojazdy dowodzenia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin