Czołg PzKpfw IV Ausf. C 1938(1).pdf

(26887 KB) Pobierz
NIEMCY
Technika lądowa
BROŃ
Czołgi
1938
Czołg średni Panzerkampfwagen IV Ausf. C
Panzerkampfwagen IV Ausf. C (3/BW, Sd.Kfz 161)
PzKpfw IV Ausf. C.
Typ:
czołg średni.
Lata
produkcji:
IX.1938 - VIII.1939.
Wyprodukowano:
140
egzemplarzy.
Długość:
5,87 m.
Szerokość:
2,83 m.
Wysokość:
2,85 m.
Prześwit:
40 cm.
Masa bojowa:
19000 kg.
Opancerzenie:
10-30 mm.
Trakcja:
gąsieni-
cowa.
Napęd:
dwunastocylindrowy, górnozaworowy
silnik gaźnikowy chłodzony cieczą, w układzie V (kąt
rozwarcia bloków cylindrów wynosił 60°) typu Maybach
HL 120 TR, o mocy 300 KM przy 3000 obrotów/min. i
pojemności skokowej 11867 cm
3
.
Pojemność zbiorni-
ków paliwa:
470 l.
Zużycie paliwa:
droga 330 l/100 km,
teren 500 l/100 km.
Transmisja:
mechaniczna, 6 biegów
do przodu, jeden wsteczny.
Nacisk jednostkowy na
grunt:
0,75 kg/cm
2
.
Długość oporowa gąsienicy:
3,72
m.
Szerokość gąsienicy:
36 cm.
Ilość ogniw gąsienicy:
101.
Prędkość:
na drodze 35 km/h, w terenie 20 km/h.
Zasięg:
droga 140
km, teren 90 km.
Promień skrętu:
5,92 m.
Pokonywanie prze-
szkód:
ściany 60 cm, brody 80 cm, rowy (okopy) 2,3 m, stoki o na-
chyleniu do 30°.
Uzbrojenie:
armata 7,5 cm KwK 37 L/24 (zapas
amunicji 80 pocisków) oraz karabin maszynowy MG-34 kal. 7,92 mm
(zapas amunicji 2700 naboi).
Załoga:
5 osób (dowódca,
celowniczy,
ładowniczy, kierowca i radiotelegrafista).
Czołgi wersji
Ausf. C
tylko nieznacznie różniły się od czołgów
Ausf. B. Od
września 1938
roku do
sierpnia
następnego roku wy-
produkowano
140
czołgów (numery fabryczne w bloku 80301-80500).
Od czołgu o numerze fabrycznym 80341 stosowano silnik Maybach
HL 120 TRM. Był to silnik gaźnikowy, dwunastocylindrowy (V), chłodzony cieczą, górnozaworowy o pojemności skokowej
11867 cm
3
. Był stosowany do napędu wszystkich pozostałych wersji czołgu PzKpfw IV.
2
Zmiany w kon-
strukcji czołgu Ausf. C
ograniczyły się jedynie
do opancerzenia lufy
karabinu maszynowe-
go MG-34 i zabudo-
wania pod armatą
odbojnicy, która zapo-
biegała zerwaniu an-
teny w czasie obrotu
wieży czołgu. Zmie-
niony został kształt
płyty czołowej pance-
rza w kadłubie. Zrezy-
gnowano z dotychcza-
sowego
pancerza
trójdzielnego wyposa-
żonego w szczelinę
obserwacyjną kierow-
cy na prawą stronę
czołgu, zastępując ją
płaską płytą pancerną
o grubości 30 mm.
Czołgi
PzKpfw
IV
Ausf. A, B i C posiada-
ły mechanizm podnie-
sienia lufy armaty 7,5
cm KwK 37 L/24
umieszczony
we-
wnątrz za jarzmem
działa.
Czołgi PzKpfw
IV Ausf. C uzbrojone
były w armatę
7,5 cm
KwK 37 L/24
o lufie o
długości 24 kalibrów
(1765,3
mm).
Kąt
przemieszczania
ar-
maty w pionie wynosił
od -10° do +20°. Ar-
mata wyposażona była
w
hydrauliczno-
pneumatyczny oporo-
powrotnik
zamonto-
wany na zewnątrz
wieży pod lufą działa
oraz elektryczny spust
umieszczony na sta-
nowisku celowniczego
w manipulatorze obro-
tu wieży. W naprowa-
dzaniu lufy na cel we
wczesnych wersjach
pomagał celownik typu
TzF 5b o 2,5-krotnym
powiększeniu. Stoso-
PzKpfw IV Ausf. C
wano następujące rodzaje amunicji kalibru 75 mm: przeciwpancerne
- KgrRotPz, kumulacyjne - Gr38Hl, Gr38Hl/A, Gr38Hl/B, Gr38Hl/C,
burzące - SprGr., dymne. Uzbrojeniem dodatkowym PzKpfw IV Ausf.
C był jeden karabin maszynowy Rheinmetall-Borsig MG-34 kalibru
7,92 mm.
Czołgi średnie PzKpfw IV Ausf. C napędzane były czterosu-
wowymi, dwunastocylindrowymi silnikami gaźnikowymi o układzie V i
kącie rozwarcia bloków cylindrów 60° typu Maybach HL120 TR i
Maybach HL120 TRM. Były to silniki chłodzone cieczą o mocy 300
KM przy 3000 obr/min. Planetarne skrzynie przekładniowe typu Za-
hnradfabrik ZF SGG 76 umożliwiały jazdę z 6 biegami do przodu i 1
3
wstecznym. Zbiorniki paliwa z benzyną etylizowaną
74 posiadały pojemność 470 litrów. Układ jezdny
identyczny jak Ausf. B.
Jesienią 1939 roku dwa czołgi Ausf. C ostat-
niej serii produkcyjnej przebudowano na czołgi mo-
stowe. Obie wersje Ausf. B i Ausf. C były bardzo po-
dobne, dlatego niekiedy jest niezwykle trudno określić
wersję pojazdu. W kampanii przeciwko Polsce wzięło
udział 211 czołgów PzKpfw IV z ogólnej liczby 3166
wszystkich niemieckich Panzerkampfwagen. Ich sto-
sunkowo niewielka liczba spowodowała, że trudno
było już wtedy ocenić ich prawdziwą wartość bojową.
Jednak indywidualne sukcesy tych wozów spowodo-
wały, że zwrócono na nie baczniejszą uwagę. Wersja
C pozostawała w służbie jeszcze w 1943 roku.
4
PzKpfw IV Ausf. C
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin