Czołg PzKpfw IV Ausf. D 1939.pdf

(31611 KB) Pobierz
NIEMCY
Technika lądowa
BROŃ
Czołgi
1939
Czołg średni Panzerkampfwagen IV Ausf. D
Panzerkampfwagen IV Ausf. D (4/BW, 5/BW; Sd.Kfz 161)
PzKpfw IV Ausf. D.
Typ:
czołg średni.
Lata produkcji:
IX.1939
- V.1941.
Wyprodukowano:
229 po-
jazdów.
Długość:
5,92 m.
Szerokość:
2,84 m.
Wysokość:
2,68 m.
Prześwit:
40 cm.
Masa bojowa:
20000 kg.
Opancerzenie:
20-35 mm.
Trakcja:
gąsienicowa.
Napęd:
dwunastocylin-
drowy, górnozaworowy silnik gaźniko-
wy chłodzony cieczą, w układzie V (kąt
rozwarcia bloków cylindrów wynosił
60°) typu Maybach HL 120 TRM, o
mocy 300 KM przy 3000 obrotów/min. i
pojemności skokowej 11867 cm
3
.
Po-
jemność zbiorników paliwa:
470 l.
Zużycie paliwa:
droga 250 l/100 km,
teren 350 l/100 km.
Transmisja:
mechaniczna, 6 bie-
gów do przodu, jeden wsteczny.
Nacisk jednostkowy
na grunt:
0,77 kg/cm
2
.
Długość oporowa gąsienicy:
3,72 m.
Szerokość gąsienicy:
36 cm.
Ilość ogniw
gąsienicy:
99.
Prędkość:
na drodze 42 km/h, w tere-
nie 20 km/h.
Zasięg:
droga 200 km, teren 130 km.
Promień skrętu:
5,92 m.
Pokonywanie przeszkód:
ściany 60 cm, brody 1,0 m, rowy (okopy) 2,3 m, stoki
o nachyleniu do 30°.
Uzbrojenie:
armata 7,5 cm KwK
37 L/24 (zapas amunicji 80 pocisków) oraz dwa kara-
biny maszynowe kal. 7,92 mm MG-34 (zapas amunicji
3150 naboi).
Załoga:
5 osób (dowódca,
celowniczy,
ładowniczy, kierowca i strzelec-radiotelegrafista).
Gdy rozpoczęła się wojna z Polską w zakładach Krupp-Gruson AG zaczęto montować czołgi kolejnej serii -
Pz-
Kpfw IV Ausf. D.
Czołgi Ausf. D nosiły numery fabryczne 80501-80700 (4/BW) i 80701-80748 (5/BW). Czołgi Ausf. D
planowano budować w następujących seriach: I seria - 35 sztuk. II i III seria łącznie 182 sztuki, IV - 200, V - 48 czołgów, a
VI - seria 223 czołgi. Zrealizowano jedynie pierwsze trzy serie produkcyjne.
2
W
pojazdach
tych przywrócono sto-
sowany
w czołgach
pierwszej serii łamany
kształt pancerza płyty
czołowej i stanowisko
przedniego
karabinu
maszynowego strzelca-
radiotelegrafisty
(umieszczonego w jarz-
mie
Kugelblende 30),
które dodatkowo opan-
cerzono
kwadratową
płytą pancerną. Najważ-
niejszą modyfikacją była
jednak przebudowa me-
chanizmu podniesienia
działa, z narażonego na
zaklinowanie
wskutek
ognia
nieprzyjaciela
nieosłoniętego
jarzma
wewnętrznego - na ze-
wnętrzne
dodatkowo
osłonięte 35 mm płytą
pancerną. Pod armatą
zamocowana była osło-
na, która odpychała
antenę w dół, gdy wieża
dokonywała obrotu (po-
dobne urządzenie sto-
sowano w Ausf. B i C.).
Dodatkowy otwór strze-
lecki został umieszczony
na załamaniu płyty czo-
łowej (tak jak w Ausf. A).
W latach 1940-41 do-
datkową płytą pancerną
grubości
20
mm wzmac-
niano również pancerz
czołowy i boczny. Ilość
ogniw
w
gąsienicy
zmniejszono ze 101 do
99
równocześnie zwięk-
szając wysokość ich
grzebienia. Czołgi Ausf.
D późnych wersji pro-
dukcyjnych miały dodat-
kowe otwory wentylacyj-
ne na pancerzu silniko-
wym (wersja Tp. - tro-
pen). W
kwietniu 1940
roku
dziesięć
Aus-
fuhrüng D zakładach
PzKpfw IV Ausf. D
C.D. Magirus w Ulm przebudowano na
czołgi
mostowe.
W sierpniu 1940 roku
dwa czołgi mostowe z powrotem przy-
wrócono do wersji bojowej a w
maju 1941
roku uczyniono to z pozostałymi wozami.
Ponieważ uzbrojenie PzKpfw IV
było mało skuteczne w walce z czołgami,
w maju 1941 roku jeden czołg PzKpfw IV
Ausf. D doświadczalnie uzbrojono w ar-
matę 5 cm KwK 39 L/60 kal. 50 mm. Za-
mierzano w ten sposób zmodyfikować
229 czołgów PzKpfw IV, lecz po wprowa-
dzeniu do uzbrojenia wersji Ausf. F2
uzbrojonej w długolufową armatę kalibru
3
75 mm z przebudowy zrezygnowa-
no. Czołg zimą 1942 roku był testo-
wany w Winterschule der Panzer-
truppen (zimowa szkoła wojsk pan-
cernych) w St. Johann. w Tyrolu.
Podczas remontów w latach 1942-
1943 część pojazdów tej wersji
przezbrojono w armaty KwK 40 L/48.
Początkowo używano ich do szkole-
nia, ale z braku innego sprzętu i one
trafiły na front. Czołgi wersji D z
różnymi armatami były używane
jeszcze w 1944 roku.
W lutym 1942 roku dwa
podwozia PzKpfw IV Ausf. D zostały
wykorzystane do przebudowy na
działa samobieżne 10,5 cm K18
L/52 Panzer-Selbstfahrlafette IVa
uzbrojone w armatę kalibru 105 mm.
W latach 1942-1943 część remontowanych czoł-
gów PzKpfw IV Ausf. D przezbrojono w działa 7,5
cm KwK 40 L/43. Jeden z takich czołgów znajdował
się w zbiorach RAC Tank Museum w Bovington
(Wielka Brytania). Produkcję pojazdów tej wersji
zakończono w
maju 1941
roku. Ostatecznie z pla-
nowanej liczby 1188 wyprodukowano tylko
229
pojazdów.
W chwili rozpoczęcia działań na Zachodzie
wojska niemieckie dysponowały
290
czołgami Pz-
Kpfw IV oraz
20
czołgami mostowymi zbudowany-
mi na ich podwoziach, zgrupowanymi przede
wszystkim w siedmiu dywizjach pancernych operu-
jących na głównym kierunku przełamania. Podczas
kampanii francuskiej czołgi niemieckie nie miały już
tak wyraźnej przewagi technicznej jak w Polsce.
Francuskie czołgi jak średnie Somua S-35, ciężkie
Char B1bis czy brytyjskie Matilda Mk II były bardzo groźnym przeciwnikiem dla każdego niemieckiego czołgu nie wyłą-
czając PzKpfw IV. Przewaga wojsk niemieckich w trakcie kampanii na Zachodzie nie wynikała z przewagi jakościowej czy
ilościowej, a z rewolucyjnego zastosowania samodzielnych wielkich jednostek pancernych.
4
PzKpfw IV Ausf. D
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin