ABC OpenOffice ux pl.pdf

(618 KB) Pobierz
ABC OpenOffice.ux.pl
Autor: Adam Jaronicki
ISBN: 978-83-246-0944-4
Format: B5, stron: oko³o 200
OpenOffice.org to najpopularniejszy i najbardziej rozbudowany pakiet aplikacji
biurowych o otwartym dostêpie do kodu Ÿród³owego. W jego sk³ad wchodz¹ miêdzy
innymi: edytor tekstu Writer, arkusz kalkulacyjny Calc i program Impress s³u¿¹cy
do tworzenia prezentacji. Wszystkie te aplikacje daj¹ podobne mo¿liwoœci co ich
komercyjne odpowiedniki autorstwa Microsoftu i sk³adaj¹ siê na pakiet programów,
który zaspokoi potrzeby ka¿dego u¿ytkownika. OpenOffice dostêpny jest w wersjach
dla ró¿nych systemów operacyjnych, dziêki czemu dokumenty utworzone na przyk³ad
w systemie Windows mo¿na wygodnie otwieraæ i modyfikowaæ w Linuksie.
Ksi¹¿ka
„ABC
OpenOffice” to przystêpne wprowadzenie w œwiat najbardziej
zaawansowanego bezp³atnego pakietu oprogramowania biurowego. Dziêki niej dowiesz
siê, jak zainstalowaæ i skonfigurowaæ OpenOffice’a, oraz poznasz sposoby pracy
z najwa¿niejszymi programami wchodz¹cymi w jego sk³ad. Nauczysz siê sprawnie
tworzyæ i edytowaæ dokumenty za pomoc¹ edytora tekstu Writer, zarz¹dzaæ danymi
przy u¿yciu arkusza kalkulacyjnego Calc, projektowaæ grafikê wektorow¹ w programie
Draw i przygotowywaæ atrakcyjne prezentacje w aplikacji Impress.
Instalowanie pakietu OpenOffice
Tworzenie dokumentów w edytorze tekstu Writer
Zarz¹dzanie danymi w arkuszu kalkulacyjnym Calc
Projektowanie obrazów w aplikacji Draw
Przygotowywanie prezentacji multimedialnych w programie Impress
Tworzenie formu³ matematycznych w aplikacji Math
Otwórz siê na niesamowite mo¿liwoœci darmowego pakietu OpenOffice!
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
SPIS TREŚCI
1
Zaczynamy ................................................................... 13
Funkcjonalny pakiet biurowy ....................................................... 13
Wysoka jakość za darmo ......................................................... 13
Składniki pakietu ..................................................................... 14
Licencjonowanie ...................................................................... 14
Pobieranie plików instalacyjnych ................................................. 15
Instalator pakietu OpenOffice ................................................. 15
Środowisko
uruchomieniowe JRE .......................................... 15
Instalacja ........................................................................................ 16
Środowisko
Java Runtime Environment ................................ 16
Pakiet OpenOffice .................................................................... 16
Startujemy ..................................................................................... 18
Uruchamianie programów składowych .................................. 18
Moduł szybkiego uruchamiania .............................................. 19
Skróty na pulpicie .................................................................... 20
Polecenie Uruchom… .............................................................. 21
2
Writer — poprawna edycja tekstu ................................ 23
Dostosowanie
środowiska
pracy .................................................. 24
Wygląd interfejsu ..................................................................... 24
Granice tekstu .......................................................................... 27
Panele dodatkowe .................................................................... 28
Wpisywanie tekstu ........................................................................ 29
Obsługa klawiatury ................................................................. 30
Reguły wpisywania tekstu ...................................................... 31
Struktura dokumentu .............................................................. 33
Tryb zastępowania starego tekstu nowym ............................ 35
Cofnij/Ponów ............................................................................ 36
ABC OpenOffice.ux.pl
Zapisywanie dokumentu ................................................................37
Zapisywanie nowego dokumentu ............................................37
Format zapisu dokumentu .......................................................40
Otwieranie dokumentów w formacie Microsoft .....................42
Eksport do formatu PDF ..........................................................43
Tworzenie nowych dokumentów ............................................44
Narzędzia wspomagające edycję ...................................................45
Autokorekta ..............................................................................45
Sprawdzanie pisowni ...............................................................48
Słownik wyrazów bliskoznacznych ........................................50
Dokument w języku obcym ......................................................50
Usprawnianie edycji .......................................................................53
Przygotowanie dokumentu do dalszych
ćwiczeń
...................53
Nawigacja i zaznaczanie fragmentów dokumentu .................54
Mechanizm schowka ................................................................56
Metoda przeciągnij i upuść ......................................................58
Znajdowanie i zamiana elementów dokumentu .....................60
3
Writer — efektowny format i usprawnianie prac ........... 63
Formatowanie znaków ..................................................................64
Korzystanie z paska narzędzi ...................................................64
Ustawienia zaawansowane w oknie dialogowym ..................65
Formatowanie akapitów ................................................................67
Wyrównanie akapitu ................................................................67
Wcięcia akapitu ........................................................................69
Odstępy od góry, od dołu i wewnątrz akapitu ........................70
Podsumowanie ..........................................................................72
Krawędzie i tło ...............................................................................72
Krawędzie akapitu ....................................................................73
Tło akapitu ................................................................................74
Krawędzie i tło strony ..............................................................77
Malarz formatów ...........................................................................77
Tryb jednokrotny ......................................................................78
Tryb ciągły ................................................................................78
Automatyzacja formatowania poprzez style ................................79
Korzystanie ze stylów wbudowanych .....................................79
Style użytkownika ....................................................................80
Sterowanie przepływem tekstu .....................................................83
Spacja nierozdzielająca ............................................................83
Łącznik
nierozdzielający ..........................................................84
Dzielenie wyrazów w akapicie ................................................85
Ręczny podział wiersza ............................................................86
Ręczny podział strony ..............................................................87
Przepływ wierszy akapitu pomiędzy stronami .......................88
Numerowanie i wypunktowanie akapitów ..................................89
Korzystanie z pasków narzędzi ...............................................89
Niestandardowe ustawienia numeracji ...................................92
Wypunktowanie .......................................................................94
6
Spis treści
Kolumny typu gazetowego ............................................................ 95
Kolumny w całym dokumencie ............................................... 95
Ręczny podział kolumny ......................................................... 96
Kolumny we fragmencie dokumentu ...................................... 96
Praca z tabelami ............................................................................ 97
Struktura tabeli ........................................................................ 98
Formatowanie tabeli .............................................................. 100
Właściwości tabeli ................................................................. 104
Tabulatory i tabulacje ................................................................. 105
Korzystanie z tabulatorów domyślnych ............................... 105
Wstawianie własnych tabulatorów ...................................... 106
Osadzanie obiektów graficznych ................................................ 108
Wykorzystanie map bitowych .............................................. 108
Wykorzystanie obiektów wektorowych ............................... 111
Obiekty tekstowe ......................................................................... 111
Pola tekstowe ......................................................................... 112
Ramki ..................................................................................... 113
Fontwork ................................................................................ 115
Automatyczny spis treści ............................................................ 118
Przygotowanie struktury dokumentu .................................. 118
Generowanie spisu treści ...................................................... 120
Formatowanie ........................................................................ 122
Wykorzystanie stylów własnych .......................................... 122
Nagłówki i stopki ......................................................................... 123
Edycja obszarów .................................................................... 124
Wstawianie informacji zmiennych — numer strony ........... 125
Przypisy ....................................................................................... 126
Przypisy dolne ........................................................................ 126
Przypisy końcowe .................................................................. 127
Niestandardowe formatowanie przypisów .......................... 127
Drukowanie ................................................................................. 127
Podgląd wydruku ................................................................... 127
Opcje wydruku ....................................................................... 128
Wydruk jednostronny z oprawą ............................................ 129
Wydruk dwustronny z oprawą ............................................. 129
Broszura ................................................................................. 130
4
Calc — edycja i formatowanie danych
w arkuszu kalkulacyjnym ........................................... 131
Zastosowania programu Calc ...................................................... 131
Przygotowanie do pracy .............................................................. 132
Uruchamianie programu ....................................................... 132
Konfiguracja
środowiska
pracy ............................................. 133
Edycja danych w arkuszu ........................................................... 135
„Komórkowa” struktura arkusza .......................................... 135
Wpisywanie danych tekstowych i liczbowych .................... 136
Poprawianie danych .............................................................. 139
Zarządzanie arkuszami w skoroszycie ................................. 140
7
ABC OpenOffice.ux.pl
Zapisywanie i otwieranie skoroszytów .......................................143
Zapisywanie skoroszytu w formacie OpenDocument ...........143
Obsługa formatu Microsoft ....................................................144
Konwertowanie zawartości skoroszytu do formatu PDF
oraz HTML ............................................................................144
Import i eksport danych (z i do formatu tekstowego) ..........145
Praca nad strukturą tabeli ...........................................................147
Szybka nawigacja w obszarze arkusza ..................................147
Zaznaczanie obszarów arkusza .............................................148
Dostosowanie rozmiarów kolumn i wierszy .........................150
Usuwanie i dodawanie kolumn i wierszy .............................152
Ukrywanie kolumn i wierszy .................................................154
Scalanie komórek ....................................................................154
Usprawnianie edycji .....................................................................155
Kopiowanie i przenoszenie za pośrednictwem schowka ......155
Szybkie kopiowanie i przenoszenie metodą
przeciągnij i upuść ................................................................156
Automatyczne przeszukiwanie i zamiana zawartości
komórek ................................................................................157
Listy sortowania ...........................................................................158
Generowanie serii liczb ..........................................................159
Szybkie generowanie nazw miesięcy i dni tygodnia ............160
Tworzenie własnych list sortowania ....................................161
Formatowanie liczb ......................................................................162
Szybka zmiana postaci liczby ................................................163
Dostosowanie formatu liczbowego ........................................166
Format daty ............................................................................168
Zmiana wyglądu komórek ...........................................................169
Rozmieszczenie zawartości w obszarze komórki .................170
Tło i krawędzie komórek ........................................................174
Formatowanie znaków ...........................................................175
Malarz formatów i style .........................................................177
Autoformatowanie ..................................................................178
Drukowanie zawartości arkusza .................................................178
Podgląd wydruku ....................................................................179
Określanie zakresu wydruku .................................................179
Powtarzanie informacji w nagłówkach i stopkach ...............181
Opcje wydruku ........................................................................182
5
Calc — obliczenia, porządkowanie danych i wykresy ... 183
Automatyzacja obliczeń — wprowadzanie formuł ....................183
Podstawowe operacje obliczeniowe ......................................184
Kolejność działań ....................................................................188
Szybkie kopiowanie formuł ...................................................189
Skąd pochodzi wynik formuły, czyli o
śledzeniu
odwołań .....190
Zastępowanie formuł wartościami stałymi ...........................191
8
Zgłoś jeśli naruszono regulamin