Aktualnosci rachunkowosci budzetowej wydanie listopad 2014 r.pdf

(183 KB) Pobierz
A
w numerze
AKTUALNOŚCI
PODATKI
FINANSE PUBLICZNE
listopad 201412
issn 1689-4634
ktualności
RACHUNKOWOŚCI BUDŻETOWEJ
T E M AT M I E S I Ą C A
1
2
3
3
1
7
7
8
9
9
Praktyczne rozwiązania dla księgowych i skarbników JSFP
Koniec z problemami przy obliczaniu
opłat za upomnienie
Nowelizacja zamówień publicznych
– cena jako jedyne kryterium
Rozliczenie dotacji celowych
na przedszkola na starym wzorze
Dodatkowe środki na budowę
dróg lokalnych
Nakłady na modernizację centralnego ogrzewania
wpływają na wartość całego budynku
Przed zbliżającym się okresem zimowym przedstawiciele jednostek publicznych
powinni zadbać m.in. o sprawdzenie sprawności urządzeń grzewczych. Jeśli oka-
że się, że niezbędne jest poniesienie dodatkowych wydatków na ich wymianę,
trzeba pamiętać, że nie stanowią one zazwyczaj oddzielnego środka trwałego.
Ostatni kwartał roku dla przedstawicieli jednostek publicznych to okres, w którym
należy zintensyfikować przygotowania związane ze zbliżającym się okresem zimo-
wym. Zakup opału, prace remontowe, zaplanowanie zakupu usług odśnieżania dróg
i placów – wszystkie te zdarzenia trzeba oczywiście odpowiednio zaksięgować.
Właściwe przygotowanie jednostek publicznych do sprawnego funkcjonowania
w okresie zimowym wymaga zaangażowania i współpracy wszystkich komórek
organizacyjnych.
ciąg dalszy na stronie 4
RACHUNKOWOŚĆ BUDŻETOWA
TEMAT MIESIĄCA:
Przygotowania
jednostki do sezonu zimowego
Ugoda sądowa
w sprawozdaniu Rb-Z
Ewidencja odsetek od wypłat
zasiłków dla opiekunów
Zaokrąglanie VAT – skutki
ewidencyjne
Korygowanie odpisów
amortyzacyjnych za poprzednie lata
Rozliczanie przez gminę
zaległych wpłat od podatników
Zmiany w procedurze
odwróconego obciążenia VAT
– udogodnienia dla JSFP
Wynajem pomieszczeń
szkolnych a VAT
Odmowa przygotowania
czasochłonnej informacji publicznej
Wyznaczanie inkasenta
opłaty śmieciowej
Naliczanie kosztów upomnienia dłużnika
będzie łatwiejsze
Koszt upomnienia skierowanego przez wierzyciela do zobowiązanego przed
wszczęciem egzekucji administracyjnej ma być określony kwotowo i będzie wy-
nosił 11,60 zł. Resort finansów rezygnuje z niejasnych regulacji odnoszących się
do opłaty za polecenie przesyłki listowej.
Aktualnie w rozporządzeniu ministra finansów w sprawie wysokości kosztów upo-
mnienia skierowanego przez wierzyciela do zobowiązanego przed wszczęciem
egzekucji administracyjnej wskazane jest, że wynoszą one czterokrotną wartość
opłaty dodatkowej pobieranej przez państwowe przedsiębiorstwo użyteczności
publicznej „Poczta Polska” za polecenie przesyłki listowej.
ciąg dalszy na stronie 2
11
11
13
13
NOWY E-BOOK DLA PRENUMERATORÓW
Co miesiąc na portalu SerwisRB znajdziesz e-book
przygotowany tylko dla stałych klientów miesięcznika.
Kolejna propozycja z serii to:
KADRY I PŁACE W JSFP
Nagroda jubileuszowa dla pracownika
zawieszającego emeryturę
14
Umowy na zastępstwo
a ocena okresowa
14
Wynagrodzenie pracownika
w okresie absencji
15
„Osoby odpowiedzialne za inwentaryzację w JSFP”
Już dziś wejdź na
www.serwisrb.pl
i ściągnij publikację.
Aktualności
Naliczanie kosztów upomnienia dłużnika będzie łatwiejsze
ciąg dalszy ze strony 1
Od września 2009 roku Poczta Pol-
ska w wyniku komercjalizacji została
przekształcona w spółkę akcyjną i nie
funkcjonuje już jako przedsiębiorstwo
użyteczności publicznej. Prawo pocztowe
natomiast zamiast pojęcia „operatora
publicznego” posługuje się nazwą „ope-
rator wyznaczony”. Takie odwołanie do
przepisów zewnętrznych niejednokrotnie
rodzi wśród osób odpowiedzialnych za
rozliczenie egzekucji problemy inter-
pretacyjne.
Resort finansów postanowił więc zrezyg-
nować z kłopotliwych regulacji odwołują-
cych się do Cennika usług Powszechnych
w Obrocie Krajowym i Zagranicznym Poczty
Polskiej SA. Po nowelizacji ma być stosowa-
na konkretna kwota – 11,60 zł. Wyliczona
wysokość tak jak dotychczas ma związek
z opłatami za traktowanie przesyłki listowej
jako poleconej, jednak wskazana będzie
w rozporządzeniu wprost.
Rozporządzenie
PODSTAWA PRAWNA:
z 27 listopada 2001 r.
w sprawie wysokości kosztów upomnie-
nia skierowanego przez wierzyciela do
zobowiązanego przed wszczęciem egzekucji
administracyjnej (Dz.U. nr 137, poz. 1543).
Karol Zawadzki
specjalista ds. finansów publicznych
Jeżeli zakupy realizowane w ramach zamówień publicznych różnią się
tylko ceną, może być ona jedynym kryterium oceny ofert
W przypadku gdy przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępny oraz ma usta-
lone standardy jakościowe kryterium ceny może być zastosowane jako jedyne przy
ocenie ofert. To jedna z ważniejszych zmian wprowadzonych nowelizacją ustawy
– Prawo zamówień publicznych. Jednostki publiczne będą jednak musiały wykazać
w jaki sposób zostały uwzględnione koszty ponoszone w całym okresie korzysta-
nia z przedmiotu zamówienia.
Zdaniem ekspertów wiele ze zmian, które
wprowadza nowelizacja ustawy – Prawo
zamówień publicznych z października
2014 roku, zawiera uregulowania, które
tylko z pozoru są korzystne. O opinię popro-
siliśmy Ewarysta Kowalczyka
doktora
nauk prawnych, wykładowcę, doradcę
prawnego, konsultanta i trenera w Apexnet.
Redakcja:
Jedną z nowości jest zmniejszenie
formalności w przypadku zamówień na
usługi niepriorytetowe. Na czym dokładnie
mają te ułatwienia polegać?
Ekspert:
Najdonioślejsza zmiana polega
na umożliwieniu udzielenia zamówienia na
usługi niepriorytetowe o wartości poniżej
progów unijnych w procedurze innej niż
określona trybami postępowań uregulo-
wanymi w Pzp. Podstawowe zasady tej
procedury zawarto w jednym artykule
Pzp (art. 5a). Procedura ta oparta jest na
modelu ofertowym.
Redakcja:
Osoby zajmujące się zamówienia-
mi z pewnością zainteresuje wprowadzenie
nowej przesłanki wykluczenia wykonawcy
z przetargu. Kiedy zamawiający będzie mógł
ją zastosować?
Ekspert:
Zgodnie brzmieniem nowo
wprowadzonego art. 24 ust. 2a ustawy
Pzp: zamawiający powinien wykluczyć
z postępowania o udzielenie zamówienia
wykonawcę, który w okresie 3 lat przed
jego wszczęciem w sposób zawiniony
poważnie naruszył „obowiązki zawodowe”.
Przesłanka wykluczenia ma więc zasto-
sowanie w zamówieniach związanych
z osobistymi świadczeniami i wiąże się
z naruszeniem przyjmowanych w prawie
standardów wykonywania określonego
zawodu. Zważywszy, że typowy wykonaw-
ca dość często jest osobą prawną, należy
uznać, że przepis ten został sformułowany
dość niefortunnie.
Redakcja:
Pomysłodawca nowelizacji
ponownie odnosi się do kwestii powoły-
wania się przez wykonawców na zasoby
podmiotów trzecich. Tym razem w nieco
innym zakresie…
nabycie, wymiana lub remont pieca grzewczego,
drobne prace remontowe, zatrudnienie dodatkowej
osoby z zewnątrz do odśnieżania – wszystkie te
czynności trzeba także odpowiednio rozliczyć
pod kątem księgowym. Należy brać przy tym pod
uwagę m.in. definicję środka trwałego zawartego
w ustawie o rachunkowości. Okazuje się bowiem,
że modernizując centralne ogrzewanie, nie będzie-
my mieli do czynienia z ulepszeniem samego pieca,
lecz całego budynku. Jeśli chodzi o zamawianie
Ekspert:
Ustawodawca zamierzał zniwelo-
wać iluzoryczny charakter dotychczasowej
normy z art. 26. ust. 2b. Główny akcent
został przesunięty na konieczność udo-
wodnienia przez wykonawcę, że będzie
dysponował odpowiednimi zasobami
podmiotu trzeciego w trakcie realizacji
zamówienia. Z tego wynikają też – nie-
stety nie najlepiej skonstruowane – zapisy
o solidarnej odpowiedzialności wykonawcy
i podmiotu udostępniającego zasoby za
szkodę powstałą z tytułu nieudostępnienia
tych zasobów.
Redakcja:
Proszę przybliżyć Czytelnikom
zmiany w zakresie zatrzymania wadium.
Ekspert:
Nowelizacja w tym zakresie zmie-
rza do uzupełnienia dotychczasowych luk
w przepisach, które stanowiły niekiedy przy-
czynę nadużyć. Dotychczas zamawiający
zatrzymywał wadium nawet w przypadku,
gdy np. wykonawca nie wyraził zgody
na poprawienie omyłki, co powodowało
brak możliwości wybrania oferty złożonej
przez wykonawcę jako najkorzystniejszej.
Po wejściu w życie nowych przepisów
(art. 46 ust. 4a) zamawiający będzie mógł
zatrzymać wadium wykonawcy, który
zaniechał wezwania zamawiającego i tym
samy doprowadził się do wykluczenia
z postępowania lub odrzucenia jego oferty
– jednak tylko wtedy, gdy po uzupełnieniu
usług zimowego utrzymania dróg, należy z kolei
pamiętać o sprawdzeniu, czy mamy do czynienia
z dostawą lub usługą tego samego rodzaju. Przy tej
kwalifikacji pomocniczo można korzystać z tzw.
kodów CPV, które standaryzują terminologię
wykorzystywaną przy opisywaniu przedmiotu
zamówienia przez instytucje zamawiające.
redaktor prowadzący
Szanowni Czytelnicy,
praca osób reprezentujących
sektor publiczny wymaga
szczególnej wyobraźni
i zdolności planistycznych.
W ostatnim kwartale roku
szczególnie istotne jest odpowiednie przygotowa-
nie się do sprawnego funkcjonowania jednostek
w okresie zimowym. Zamówienie i zakup opału,
Karol Zawadzki
2
Kup książkę
Aktualności
dokumentów jego oferta mogłaby być
uznana za najkorzystniejszą.
Redakcja:
Jedną z ważniejszych zmian jest
ograniczenie stosowania wyłącznie kryterium
najniższej ceny. W jakich przypadkach jest
to możliwe?
Ekspert:
Najkrócej mówiąc kryterium ceny
może być zastosowane jako jedyne kryterium
oceny ofert, jeżeli przedmiot zamówienia jest
powszechnie dostępny oraz ma ustalone
standardy jakościowe (art. 91 ust. 2a). Podob-
ną formułę znamy z przepisów Pzp doty-
czących przesłanki trybu zapytania o cenę.
Można powiedzieć, że sytuacja taka odnosić
się będzie do zakupu dóbr, które w aktualnej
sytuacji rynkowej różnią się zasadniczo tylko
ceną. Dodatkowe obostrzenia w tym zakre-
sie spoczywają np. na jednostkach sektora
finansów publicznych, które muszą wykazać,
w jaki sposób zostały uwzględnione w opisie
przedmiotu zamówienia koszty ponoszone
w całym okresie korzystania z przedmiotu
zamówienia.
Redakcja:
Za tym z kolei idzie następna
zmiana, a mianowicie sprawdzanie ofert
pod kątem występowania rażąco niskiej
ceny. Jak ma ono przebiegać?
Ekspert:
Podobnie jak poprzednio, jeżeli cena
oferty będzie się wydawać zamawiającemu
rażąco niska w stosunku do przedmiotu
zamówienia i budzić z tego powodu jego
wątpliwości co do możliwości wykonania
przedmiotu zamówienia zgodnie z wyma-
ganiami określonymi przez zamawiającego
lub wynikającymi z odrębnych przepisów,
zamawiający będzie zwracał się o udzielenie
wyjaśnień. Dotyczy to również złożenia dowo-
dów, dotyczących elementów oferty mających
wpływ na wysokość ceny. Zmieniony przepis
zawiera pewną wskazówkę dotyczącą poję-
cia „rażąco niskiej ceny” – tj. gdy jest niższa
o 30% od wartości zamówienia lub średniej
arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert,
oraz opisuje elementy jej oceny.
Ustawa
PODSTAWA PRAWNA:
z 29 sierpnia 2014 r. o zmianie
ustawy – Prawo zamówień publicznych (Dz.U.
nr 2014, poz. 1232).
Rozmawiała:
Anna
Śmigulska-Wojciechowska
prawnik specjalizujący się
w prawie zamówień publicznych
Gminy będą mogły rozliczać dotację na przedszkola na starym wzorze
Dotychczasowy formularz rocznego rozliczenia dotacji celowej z budżetu państwa na
wsparcie realizacji zadań z zakresu wychowania przedszkolnego będzie obowiązywał
jeszcze przez kolejny rok. Wydłużenie stosowania dotychczasowego wzoru również na
2015 rok związany, jest z koniecznością łagodzenia procesu obniżania wieku szkolnego.
Do uzgodnień międzyresortowych trafił
projekt nowelizacji rozporządzenia ministra
edukacji narodowej w sprawie udzielania
gminom dotacji celowej z budżetu pań-
stwa na dofinansowanie zadań w zakresie
wychowania przedszkolnego.
Jej głównym celem jest dostosowanie regu-
lacji rozporządzenia do zmian w ustawie
o systemie oświaty rozkładającej proces
obniżania wieku rozpoczynania obowiązku
szkolnego na kilka lat. Rozszerzenie tego
okresu spowodowało również konieczność
wydłużenia o rok możliwości rozliczania
na dotychczasowych wzorach otrzymanej
przez gminy dotacji celowej z budże-
tu państwa na wsparcie realizacji zadań
z zakresu wychowania przedszkolnego.
I tak, dotychczasowy formularz rocznego
rozliczenia dotacji określony w załączniku
nr 1 rozporządzenia będzie mógł być również
wykorzystywany w 2015 roku. Tak jak do tej
pory, również i w kolejnym roku w kalkulacji
dotacji pobranej w nadmiernej wysokości
oraz średniorocznej liczby dzieci korzystają-
cych z wychowania przedszkolnego należy
uwzględniać dzieci w wieku od 2,5 do 5 lat.
Według projektu, nowy wzór określony
w załączniku nr 2 rozporządzenia, któ-
ry początkowo miła obowiązywać od
2015 roku, będzie miał zastosowanie
dopiero w 2016 roku.
ETAP LEGISLACYJNY:
z 30 sierpnia 2013 r. o zmianie usta-
wy o systemie oświaty oraz ustawy o zmianie
ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie
niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r.
poz. 1265).
Projekt rozporządzenia ministra edukacji
narodowej zmieniającego rozporządzenie
w sprawie udzielania gminom dotacji celowej
z budżetu państwa na dofinansowanie zadań
w zakresie wychowania przedszkolnego
– skierowany do uzgodnień.
Ustawa
oprac. Karol Zawadzki
specjalista ds. finansów publicznych
Państwo chce wesprzeć samorządy przy budowie dróg lokalnych
Nawet 50% wartości inwestycji dotyczących samorządowej infrastruktury dro-
gowej będzie mogło być dofinansowane ze środków pochodzących z budżetu
państwa. Takie rozwiązanie zakłada planowana nowelizacja ustawy o docho-
dach jednostek samorządu terytorialnego.
Do uzgodnień oraz konsultacji trafił projekt
ustawy o zmianie ustawy o dochodach jed-
nostek samorządu terytorialnego. Projekt
zakłada przede wszystkim dofinansowanie
budowy lub przebudowy dróg publicznych
powiatowych i gminnych oraz budowy lub
przebudowy skrzyżowań dróg lokalnych
z krajowymi realizowanych przez jednostki
samorządu terytorialnego. Zadania te
miałyby być współfinansowane ze środ-
ków budżetu państwa do wysokości 50%
kosztów realizacji zadania.
Obecne narzędzie wsparcia w formie dota-
cji na przebudowę, budowę lub remonty
dróg powiatowych i gminnych miałoby być
zastąpione innym instrumentem w postaci
rezerwy celowej. Nowy mechanizm wsparcia
w dużej części opierałby się na już istnieją-
cym Narodowym Programie Przebudowy
Dróg Lokalnych. Podziału środków miałby
dokonywać minister transportu (zamiast
obecnie działającego ministra właściwego
do spraw administracji publicznej). Ustalałby
on corocznie zasady podziału rezerwy, które
dodatkowo byłyby opiniowane przez repre-
zentacje jednostek samorządu terytorialnego.
Pomysł nowelizacji powstał z uwagi na
stwierdzony niezadowalający stan tech-
niczny dróg powiatowych i gminnych. Jak
wskazują projektodawcy, ze względu na
ograniczone możliwości finansowe jednostek
samorządu terytorialnego nie jest możliwe
zwiększenie ich wydatków na drogi lokalne.
Istnieje zatem potrzeba, aby inwestycje
z zakresu samorządowej infrastruktury
drogowej mogły być dofinansowane ze
środków pochodzących z budżetu państwa.
oprac. Karol Zawadzki
specjalista ds. finansów publicznych
3
Kup książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin