Emerytalne-1n(1).pdf

(3531 KB) Pobierz
III FILAR
– RECEPTA NA WYŻSZĄ EMERYTURĘ
Warszawa 2010
DOKUMENTACJA KONFERENCJI „III FILAR – RECEPTA NA WYŻSZĄ EMERYTURĘ”
– MAJ 2010
Otwarcie konferencji i wprowadzenie do obrad
Witold Walkowiak
Dodatkowe zabezpieczenie emerytalne
– diagnoza i ubezpieczeniowy kierunek zmiany
Tadeusz Szumlicz
Dodatkowe oszczędzanie na emeryturę – spojrzenie makroekonomiczne
Halina Wasilewska-Trenkner
Między racjonalnością a „jakoś to będzie”
– polski paradoks zarządzania finansami osobistymi
Janusz Czapiński
Propozycja Komitetu Obywatelskiej Inicjatywy Ustawodawczej RAZEM
Adam Sankowski
Stan i rozwój produktów emerytalnych
Michał Herbich
Panel dyskusyjny z udziałem referentów i dyskusja
3
5
25
39
63
67
79
OPRACOWANIE DLA POLSKIEJ IZBY UBEZPIECZEŃ – KWIECIEŃ 2010
Diagnoza, analiza i symulacja wariantowa możliwych ubezpieczeniowych form
dobrowolnych programów emerytalnych na rynku polskim
Michał Herbich
93
III filar – recepta na wyższą emeryturę
WITOLD WALKOWIAK
Otwarcie konferencji i wprowadzenie
do obrad
Szanowni Państwo,
jest mi niezmiernie miło powitać Państwa na zorganizowanej przez Polską Izbę Ubez-
pieczeń konferencji pod tytułem: III filar – recepta na wyższą emeryturę. Bardzo dzięku-
ję za przyjęcie naszego zaproszenia. Chciałem przywitać wszystkich przedstawicieli
organów administracji państwowej, stowarzyszeń gospodarczych, pracowników uczel-
ni i instytucji badawczych, uczestników życia gospodarczego, w tym oczywiście osoby
reprezentujące firmy ubezpieczeniowe. Serdecznie witam wszystkich uczestników
naszej konferencji.
Szanowni Państwo, dobrowolne ubezpieczenia emerytalne to temat nie wyłącznie
branżowy, nie tylko adresowany do specjalistów od ubezpieczeń. Wzbudza on szerokie
zainteresowanie ekonomistów, socjologów, polityków, mediów; niesie ze sobą jak nie-
wiele innych tematów bardzo szeroki wydźwięk społeczny. Jednocześnie ubezpieczenia
społeczne to ten rodzaj problemów, które mimo swojej wielkiej wagi społecznej i gos-
podarczej, nie spotykają się z jednolitością poglądów co do najlepszych sposobów ich
rozwiązywania w praktyce.
Zapewne ta wielość poglądów bierze się w znacznej mierze z wielu punktów widze-
nia, z jakich można i należy patrzeć na przyszłość systemu emerytalnego w Polsce.
Przede wszystkim jest to – jak już wspomniałem – z natury rzeczy problem wielkiej wagi
społecznej, dotyczy bowiem zabezpieczenia materialnego wszystkich Polaków na okres
ich jesieni życia. Z drugiej jednak strony, choć jest oczywiste, że Polacy powinni być
godziwie zabezpieczeni na przyszłość i że będzie to wymagało zmobilizowania znacz-
nego wolumenu oszczędności zabezpieczających przyszłe świadczenia, jest mniej oczy-
wiste jak pobudzić skłonność do oszczędzania na cele emerytalne. Czy jest to kwestia
przede wszystkim odpowiednich zmian w otoczeniu instytucjonalnym, jak podatki?
Czy konieczne jest w pierwszym rzędzie zwiększenie atrakcyjności rynku na produkty
oszczędnościowe i produkty ubezpieczeń emerytalnych? Czy może jest to kwestia
znacznie głębsza, dotycząca wzorców naszych zachowań, które dzisiaj nie sprzyjają
oszczędzaniu czy przezorności?
–3–
III filar – recepta na wyższą emeryturę
Ubezpieczenia emerytalne to także problem o bardzo różnorakich uwarunkowa-
niach. Niekorzystne tendencje demograficzne, które widzimy teraz, i które będą wystę-
powały w dalszych latach, stawiają oczywiście pytanie o źródło finansowania przy-
szłych świadczeń emerytalnych. Już w tej chwili koszty utrzymania systemu emerytal-
nego mają zasadnicze znaczenie dla deficytu sektora finansów publicznych.
Dotychczasowe rozwiązania, mające pobudzać dobrowolne ubezpieczenia emery-
talne, Indywidualne Konta Emerytalne czy Pracownicze Programy Emerytalne, przynio-
sły efekty ograniczone, efekty poniżej oczekiwań.
Dzisiaj chcemy się zastanawiać nad przyszłością trzeciego filaru systemu emerytal-
nego, biorąc pod uwagę różne aspekty tego zagadnienia. Sądzimy bowiem, że otwar-
ta, merytoryczna debata, w której mogą pojawić się różne perspektywy i różne argu-
menty, przyczyni się do lepszego zrozumienia tej dość trudnej i złożonej materii. Mam
nadzieję także, że przyczyni się do wypracowania rozwiązań, które w praktyce mogły-
by się okazać efektywne i adekwatne społecznie.
Zgromadziliśmy dzisiaj grono wybitnych ekspertów z dziedziny finansów i spraw
społecznych, którzy będą prelegentami na tej konferencji. Witam serdecznie profesora
Tadeusza Szumlicza, kierownika Katedry Ubezpieczenia Społecznego Szkoły Głównej
Handlowej; profesor jest jednocześnie przewodniczącym Rady Programowej naszej
konferencji. Witam serdecznie dr Halinę Wasilewską-Trenkner, byłą minister finansów,
byłą członkinię Rady Polityki Pieniężnej, a obecnie eksperta z Katedry Finansów
Akademii Leona Koźmińskiego. Miło mi także powitać profesora Janusza Czapińskiego
z Katedry Psychologii Społecznej Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Jest w naszym gronie także prezes Adam Sankowski, który podjął się zmierzenia z pro-
blematyką oszczędności na cele emerytalne w wymiarze w pełni praktycznym, stanął
bowiem na czele Komitetu „Razem”, który – jak część z Państwa zapewnie wie – wniósł
inicjatywę ustawodawczą dotyczącą właśnie tego problemu. Chcę także przywitać dr.
Michała Herbicha, partnera w Trio Management Consulting, który będzie prezentował
tezy niezwykle interesującego raportu dotyczącego rozwoju produktów emerytalnych.
Korzystając z okazji chciałbym także podziękować patronom medialnym naszej kon-
ferencji – dziennikowi „Rzeczpospolita” oraz „Dziennikowi Ubezpieczeniowemu”.
Dziękuję Państwu za uwagę i życzę udanych obrad.
A teraz proszę profesora Tadeusza Szumlicza o wygłoszenie pierwszego referatu.
–4–
Dodatkowe zabezpieczenie emerytalne – diagnoza i kierunek zmiany
TADEUSZ SZUMLICZ
Dodatkowe zabezpieczenie emerytalne –
diagnoza i ubezpieczeniowy kierunek zmiany
Problem „trzeciofilarowego” zabezpieczenia emerytalnego postanowiłem przedstawić
dość ogólnie, zwracając uwagę na sprawy – moim zdaniem – najistotniejsze dla diag-
nozy systemu właśnie z punktu widzenia dodatkowego zabezpieczenia emerytalnego
oraz ubezpieczeniowego kierunku zmiany systemu emerytalnego w ogóle. Bardzo liczę
przy tym na empiryczne uzupełnienie mojego wywodu, które będzie zawarte w re-
feracie doktora Herbicha.
Dla podjętych rozważań zasadnicze znaczenie ma charakterystyka ryzyka starości,
w którym należy wyraźnie wyróżnić dwie fazy. Obrazując z perspektywy emerytalnej
swoisty paradoks ryzyka jakim jest starość, można najogólniej stwierdzić, że pierwsza
faza ryzyka starości wiąże się z możliwością dożycia wieku emerytalnego, a więc para-
doksalnie „zagrożeniem” ze wszech miar pożądanym. Jeszcze bardziej paradoksalnie
wygląda druga faza ryzyka starości, która wiąże się z możliwością „zbyt długiego” życia
na emeryturze. Obserwuje się dwie tendencje, zresztą bardzo pozytywne. Po pierwsze,
coraz więcej ludzi dożywa umownego wieku emerytalnego oraz – po drugie – przecięt-
ne dalsze trwanie życia po osiągnięciu tego wieku stale się wydłuża. Niestety niekorzyst-
nie zmieniają się międzypokoleniowe relacje demograficzne, z których dla systemów
emerytalnych szczególnie niepokojący jest wzrost liczby ludności w wieku poprodukcyj-
nym w stosunku do liczby ludności w wieku produkcyjnym, a więc „emerytalnego”
współczynnika obciążenia ekonomicznego. Wymienione zmiany ludnościowe wywołu-
ją bardzo duże zainteresowanie systemami zabezpieczenia emerytalnego, gdyż ryzyko
starości, związane z brakiem dostatecznych środków utrzymania na wydłużający się
okres starości, okazuje się coraz poważniejszym problemem społecznym, o poważnym
wymiarze ekonomicznym.
Konstrukcja systemu zabezpieczenia emerytalnego musi brać pod uwagę dwie fazy
ryzyka starości, bez względu na politykę zabezpieczenia emerytalnego i przyjmowane
konkretne rozwiązania systemowe. Czyli najogólniej mówiąc, pierwsza faza ryzyka sta-
rości wiąże się z bardziej lub mniej precyzyjną odpowiedzią na pytanie o zasady naby-
wania prawa do świadczeń emerytalnych, czyli o tzw. ekspektatywy emerytalne, inaczej
– oczekiwania emerytalne. W drugiej fazie ryzyka starości następuje zrealizowanie tych
oczekiwań w postaci dożywotnich świadczeń emerytalnych.
–5–
Zgłoś jeśli naruszono regulamin