kl_2_mat_cz_2.pdf

(18784 KB) Pobierz
PODRĘCZNIK do szkoły podstawowej
k lasa
część
2
2
Z tego podręcznika korzysta teraz:
Nasza szkoła
Matematyka
Agata Ludwa
współpraca Maria Lorek
1
2
3
Kochane Drugoklasistki,
Kochani Drugoklasiści,
ten podręcznik powstał dzięki
pracy wielu osób.
Dbajcie o niego i nie rysujcie w nim.
W przyszłym roku szkolnym
będzie przewodnikiem dla Waszych
młodszych koleżanek i kolegów.
Podręcznik do szkoły podstawowej
klasa 2
część 2
Warszawa 2015
ISBN 978-83-64735-38-7 (całość)
ISBN 978-83-64735-44-8 (część 2)
Figury
Jak mierzymy?
1.
Odczytajcie na linijce, ile centymetrów ma zielona kredka.
Spis treści
14
Powtórki
przez pagórki
1.
Tata Roberta porównuje ceny bombek na choinkę.
Które bombki są najtańsze, a które najdroższe?
33 zł
3.
Robert i jego starszy brat kupują szachy, książkę i notes.
Ile zapłacą za zakupy?
Wskażcie na ilustracji
jak najwięcej elementów
w kształcie znanych wam
figur geometrycznych.
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
49 zł
Czy na tej stronie zmieści się ołówek o długości 15 cm, ułożony
podobnie jak zielona kredka?
2.
Zmierzcie długość każdego przedmiotu.
31 zł
5 zł
4 zł
Ile kosztują szachy i książka razem?
34 zł
52 zł
O ile mniej kosztuje notes niż szachy i książka razem?
Którymi banknotami i monetami chłopcy mogą zapłacić
za wszystkie zakupy?
4 cm
Tata wybrał bombki, które kosztowały mniej niż 40 zł,
ale nie były najtańsze. Które bombki wybrał?
2.
Mama Roberta kupiła najtańsze lampki na choinkę.
Które lampki wybrała?
4.
Babcia Roberta ma zapłacić za zakupy 42 zł. Ma w portfelu trzy
banknoty: 20 zł, 50 zł i 100 zł. Którym banknotem może zapłacić?
Babcia otrzymała 8 zł reszty. Który banknot podała?
5.
Jakie znaki ukryły się pod znakami zapytania?
3.
Sławek i Tomek mierzyli swoje jednakowe temperówki. Czy obaj
mierzyli poprawnie? Porozmawiajcie na ten temat.
Tak mierzył Sławek.
Tak mierzył Tomek.
12 zł
10 zł
19 zł
0
1
2
3
4
5
6
7
0
1
2
3
4
5
6
7
29 zł
43 ? 47
88 ? 80
72 ? 77
39 ? 34
Jaką długość ma każda temperówka?
s.
118–119
Jaka jest różnica między ceną najdroższych a najtańszych
lampek?
Jakie liczby mogły się ukryć pod znakami zapytania?
25 < ? < 27
73 < ? < 76
64 > ? > 62
95 > ? > 91
15
12
POWTÓRKI PRZEZ PAGÓRKI
s.
118–119
13
POCZĄTEK DZIAŁU
Ilustracja inspirująca do samodzielnego
konstruowania zadań przez dzieci.
Przystanek zadanek
1.
W czterech rogach obrusa są wyszyte takie same
liście. Ile razem liści jest we wszystkich rogach?
POWTÓRKI PRZEZ PAGÓRKI
Powtórzenie wiedzy
oraz nabytych umiejętności.
5.
Tomek zrobił łańcuch z 81 ogniw.
Tola zrobiła dwa krótkie łańcuchy:
jeden z 4 ogniw i drugi krótszy.
Jak długi będzie cały łańcuch,
jeśli dzieci połączą ogniwa?
Podajcie różne rozwiązania.
2.
Tola złożyła kartki papieru
na pół i wycięła różne
ozdoby. Których ozdób
nie mogła otrzymać?
5
6–11
12–13
DODAWANIE,
ODEJMOWANIE
Która liczba jest większa?
Jak dodajemy?
Jak odejmujemy?
Powtórki przez pagórki
FIGURY
Jak mierzymy?
Czy kwadrat jest prostokątem?
Symetryczne, czyli jakie?
Czym się różnią figury?
Przystanek zadanek
Powtórki przez pagórki
36–37
38–39
40–43
44–47
48–49
Jak dawniej mierzono?
Przystanek zadanek
Jak płynie czas?
Co to jest dekagram?
Powtórki przez pagórki
MNOŻENIE, DZIELENIE
Jak mnożymy?
Czy kolejność liczb
w mnożeniu jest ważna?
Jak mnożymy?
Jak grupujemy?
Jak dzielimy?
Ile to jest litr?
Ile to jest pół litra?
Przystanek zadanek
Powtórki przez pagórki
Gra planszowa
6.
W śpiewniku jest
razem 18 kolęd
i pastorałek. Kolęd
jest o 2 więcej
niż pastorałek.
Ile jest kolęd,
a ile pastorałek?
4.
Tomek zrobił ozdoby
choinkowe z patyczków
i plasteliny. Do których ozdób
użył mniej niż 10 patyczków?
Edukacja
polonistyczna
26
3.
Jakiego koloru są choinki
na papierze pakowym?
7.
W jaki sposób zostało sklejone to ogniwo?
Zróbcie podobne ogniwo do łańcucha.
PRZYSTANEK ZADANEK
Propozycja zachęcająca
do wykorzystania wiedzy
i umiejętności w nowych,
również niestandardowych,
sytuacjach.
27
PRZYSTANEK ZADANEK
1–7
Tekst popularnonaukowy.
15
16–19
20–21
22–25
26–27
28–29
51
52–53
54–61
62–65
66–71
72–73
74–75
76–77
78–79
Edukacja
przyrodnicza
Jak dawniej mierzono?
Dawno temu ludzie nie znali
centymetrów, litrów ani godzin.
Dokładne zmierzenie czegoś
nie było wtedy łatwe. Używano
„miarek”, które każdy miał
przy sobie, czyli palców, dłoni,
stóp i łokci. Łokieć oznaczał
odległość od łokcia do końca
środkowego palca. Mierzono
nim na przykład tkaniny.
Dawniej niektóre przedmioty liczono na tuziny. Tuzin oznaczał 12 sztuk.
Do dziś wiele towarów pakuje się po 12, na przykład kredki, farby,
napoje, jajka.
2.
Ile jajek jest w dwóch tuzinach?
3.
O ile więcej jajek jest w dwóch
tuzinach niż w tuzinie?
Do mierzenia ilości płynów, na przykład mleka, używano garnca, czyli
glinianego naczynia podobnego do garnka. Niestety naczynia, które
robili garncarze, nie były dokładnie tej samej wielkości i w dwóch
garncach mogło nie być tyle samo mleka.
Edukacja
artystyczna
Większe odległości odmierzano
krokami.
1.
Stańcie obok siebie w szeregu
i zróbcie 5 kroków do przodu.
Czy po zatrzymaniu nadal
wszyscy stoicie w równym
szeregu? O czym to świadczy?
Dawne miary miały poważną
wadę – były niedokładne.
Długość kroków, stóp i dłoni
poszczególnych ludzi jest
różna. Powodowało to konflikty
w czasie mierzenia i kupowania.
Jak myślicie, dlaczego?
Jednym z pierwszych zegarów była klepsydra. Czas odmierzał
w niej przesypujący się piasek. W niektórych klepsydrach piasek
przesypywał się przez minutę, w innych nawet przez wiele godzin.
LICZBY, MIARY, CZAS
31
Ile miesięcy ma rok?
32–35
Jak wykonać kalendarz?
4.
Piasek w klepsydrze przesypuje się przez godzinę. O której godzinie
zaczął się przesypywać, jeśli przesypał się do końca o godzinie 12.00?
s.
118–119
Edukacja
społeczna
36
LICZBY, MIARY, CZAS
37
JAK KORZYSTAĆ Z PODRĘCZNIKA
SPIS TREŚCI
Dodawanie, odejmowanie
Jak myślicie, jakie polecenie
daje trener żabkom? Na które
kamienie skoczą żabki?
Zaproponujcie inne polecenia.
Która liczba jest większa?
1.
Porównajcie liczbę bombek każdego koloru.
Których znaków: >, < lub = brakuje?
41 ? 47
41 < 47 < 64
47 ? 64
+2
2.
Jakie znaki ukryły się pod znakami zapytania?
78 ? 85
52 ? 50
52 ? 49
99 ? 100
Jakie liczby mogły się ukryć pod znakami zapytania?
63 < ? < 65
95 < ? < 99
67 > ? > 64
84 > ? > 80
3.
Jola i Emil zadają sobie zagadki liczbowe. Ile jest odpowiedzi
na zagadkę Joli, a ile na zagadkę Emila?
Moja liczba
Moja liczba
jest parzysta,
jest nieparzysta,
większa od 63,
mniejsza od 60,
ale mniejsza od 69.
ale większa od 57.
Zadawajcie sobie w parach
podobne zagadki.
4
3
s.
118–119
5
SPIS TREŚCI
Jak dodajemy? Jak odejmujemy?
1.
Karol i Tomek robią łańcuch na choinkę. Teraz składa się on
z 43 kokardek. Z ilu kokardek będzie się składał, jeśli chłopcy dołożą
jeszcze 6?
4.
– Do zrobienia łańcuchów zużyliśmy 42 arkusze papieru
jednokolorowego i 4 arkusze papieru we wzorki – mówi pani.
– Ile razem arkuszy zużyliśmy?
10
arkuszy
papier
10
arkuszy
papier
10
arkuszy
papier
10
arkuszy
papier
Ala wykonała taki rysunek i zapisała działanie.
42 + 4 = ?
43 + 6 = ?
2.
Maja i Natalka wykonały łańcuch z 37 kokardek. Ostatnie
5 kokardek dziewczynki zrobiły z papieru we wzorki. Nie wszystkim
to się podobało, więc postanowiły je zdjąć. Ile kokardek zostało?
Zróbcie rysunek do działania: 53 + 6 = ? .
5.
– Przygotowaliśmy 35 arkuszy papieru we wzorki, a wykorzystaliśmy
tylko 4 – dodaje pani. – Ilu arkuszy nie wykorzystaliśmy?
35 – 4 = ?
6.
Ile kokardek ma łańcuch Ali? Ile kokardek może mieć łańcuch Darka?
37 – 5= ?
Mój łańcuch
jest najdłuższy.
Ma 99 kokardek.
Mój łańcuch
jest drugi
w kolejności.
Mój łańcuch
jest trzeci w kolejności.
Ma o 9 kokardek mniej
niż najdłuższy.
3.
Obliczcie sumy i różnice.
2+7= ?
8–3= ?
12 + 7 = ?
18 – 3 = ?
22 + 7 = ?
28 – 3 = ?
32 + 7 = ?
38 – 3 = ?
Jola
6
Darek
Ala
s.
118–119
6
DODAWANIE, ODEJMOWANIE
7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin