kl_2_mat_cz_4.pdf

(12334 KB) Pobierz
PODRĘCZNIK do szkoły podstawowej
k lasa
część
4
2
Z tego podręcznika korzysta teraz:
Nasza szkoła
Matematyka
Agata Ludwa
współpraca Maria Lorek
1
2
3
Podręcznik do szkoły podstawowej
Kochane Drugoklasistki,
Kochani Drugoklasiści,
ten podręcznik powstał
dzięki pracy wielu osób.
Dbajcie o niego i nie rysujcie w nim.
W przyszłym roku szkolnym
będzie przewodnikiem dla Waszych
młodszych koleżanek i kolegów.
klasa 2
część 4
Warszawa 2016
ISBN 978-83-64735-38-7 (całość)
ISBN 978-83-64735-46-2 (część 4)
Liczby, miary, plany, czas
Spis treści
20
I
Ile to jest tysiąc?
1.
Przyjrzyjcie się rysunkom. Odczytajcie liczby.
Powtórki
przez pagórki
1.
Przed sobotnim wyjazdem tata Bartka kupił
napoje i koszyk piknikowy. Zapłacił w sumie
58 zł. Ile kosztowały napoje?
Które napoje mógł wybrać tata?
3.
Ile razem kosztuje wynajęcie na godzinę łodzi i roweru wodnego?
45 zł
Który pociąg według rozkładu jazdy
powinien już odjechać?
Ułóżcie inne pytania do ilustracji.
100
sto
CENNIK
2 zł
2 zł
5 zł
6 zł
3 zł
Sprzęt
kajak
dwa kajaki
rower wodny
Cena
15 zł za godzinę
53 zł za cały dzień
24 zł za godzinę
16 zł za godzinę
23 zł za godzinę
Tata zapłacił za zakupy jednym banknotem. Który to banknot?
200
dwieście
300
trzysta
400
czterysta
2.
Bartek i jego starszy brat Jarek liczą swoje oszczędności. Jaką
kwotę uzbierał Bartek? Jaką Jarek? Ile pieniędzy mają razem?
łódź
500
pięćset
600
sześćset
700
siedemset
Bartek
Jarek
Ile pieniędzy potrzebują na rakietki i lotki do badmintona?
Rodzice Bartka przeznaczyli 45 zł na wynajem sprzętu
wodnego. Wynajęli na godzinę dwa kajaki. Z jakiego sprzętu
mogą jeszcze skorzystać?
4.
Obliczcie.
11 zł
46 zł
64 + 15 = ?
25 + 43 = ?
52 + 36 = ?
87 + 13 = ?
78 – 42 = ?
56 – 45 = ?
62 – 31 = ?
98 – 86 = ?
Czy chłopcom wystarczy pieniędzy na te zakupy?
800
osiemset
900
dziewięćset
1000
tysiąc
21
18
POWTÓRKI PRZEZ PAGÓRKI
19
POCZĄTEK DZIAŁU
Ilustracja inspirująca do samodzielnego
konstruowania zadań przez dzieci.
PRZYSTANEK
ZADANEK
1.
Dla każdego dziecka spakowano
po 2 kanapki. Gdy odłożono
4 kanapki, to dla każdego dziecka
zostało po 1 kanapce. Dla ilu
dzieci spakowano kanapki?
POWTÓRKI PRZEZ PAGÓRKI
Powtórzenie wiedzy
oraz nabytych umiejętności.
4.
Babcia Zuzi i Zuzia zapłaciły 26 zł
za lody dla 5 osób. Jeden z lodów był
droższy i kosztował 6 zł. Pozostałe lody
były w tej samej cenie. Ile kosztowały?
DODAWANIE,
ODEJMOWANIE
5–9
Jak dodajemy?
Jak odejmujemy?
10–13
Która suma jest większa?
Która różnica jest większa?
14–17
Ile należy dodać? Ile odjąć?
18–19
Powtórki przez pagórki
LICZBY, MIARY, PLANY,
CZAS
Ile to jest tysiąc?
Co to jest kilometr?
Jak odczytujemy informacje?
Jak odmierzamy?
Przystanek zadanek
Jak korzystamy z kalendarza?
Jak sprawdzamy temperaturę?
Powtórki przez pagórki
5.
Zuzia układa 3 jednakowe
bukiety stokrotek dla mamy,
babci i prababci. W dwóch
bukietach razem jest
o 9 kwiatów więcej niż
w jednym. Ile kwiatów jest
w trzech bukietach?
Edukacja
polonistyczna
48
2.
Maja, Zuzia, Emil
i Tomek grają mecze
w badmintona każdy
z każdym. Ile meczów
rozegrają?
3.
Natalia, Tomek, Emil
i jego mama rzucają
piłką do celu. Razem
zanotowali 49 trafień,
najwięcej mama
Emila – 20, najmniej
Tomek – 9. Natalia
i Emil mieli po tyle
samo trafień. Po ile?
PRZYSTANEK ZADANEK
Propozycja zachęcająca
do wykorzystania wiedzy
i umiejętności w nowych,
również niestandardowych
sytuacjach.
6.
Babcia Zuzi, Basia, ma mamę Eleonorę. Eleonora jest babcią Agaty,
mamy Zuzi. Jak ma na imię mama Agaty? Jak ma na imię prababcia Zuzi?
PRZYSTANEK ZADANEK
1–6
49
Wiersz z zadaniem.
MNOŻENIE, DZIELENIE
39– 47
Jak mnożymy? Jak dzielimy?
48– 49
Przystanek zadanek
50–51
Powtórki przez pagórki
FIGURY
Jak położone są figury?
Ile jest klocków w dużej
kostce?
Czym się różnią figury?
Powtórki przez pagórki
Gra planszowa
Edukacja
przyrodnicza
1.
Natalia wykonała rysunki do dodawania. Co zauważacie?
Natalia Usenko
45+3= ?
45+4= ?
45+5= ?
Która suma jest większa?
64 + 3 ? 64 + 4
67 + 30 ? 67 + 20
5 + 82 ? 8 + 82
Kałuże
Roztargniona królewna uwielbiała kałuże.
Te zupełnie malutkie i te średnie, i duże!
Gdy deszcz padać zaczynał,
biegła zaraz na spacer.
A co z kotem? Biegł za nią!
Taką właśnie miał pracę...
Każdy spacer pod deszczem
to jest powód uroczy,
by ominąć kałużę albo przez nią przeskoczyć,
więc królewna w kaloszach
po alejce szalała: to mijała kałuże,
to znów przeskakiwała!
Gdy na końcu alejki przystanęła zmęczona,
kot był mokry – od wąsów do czubeczka ogona...
– Dość mam wody! – zawołał.
– Czy ty wiesz, moja miła,
ile kałuż minęłaś? Ile ich przeskoczyłaś?
– Tę ostatnią minęłam.
Gdybym ją przeskoczyła, byłoby ich po równo,
ale się zagapiłam...
Trochę szkoda, bo wolę, gdy jest równo i ładnie.
Kałuż było dwadzieścia, policzyłam dokładnie.
Otrząsnęła parasol i do zamku wróciła.
Ile kałuż minęła? Ile ich przeskoczyła?
21–23
24–25
26–29
30–31
32–33
34–35
36–37
2.
Tomek wykonał rysunki do odejmowania. Co zauważacie?
53–55
56–57
58–59
60–61
62–63
Edukacja
artystyczna
56#4= ?
56#5=
?
56#6=
?
Która różnica jest większa?
85 – 2 ? 85 – 5
65 – 40 ? 65 – 20
99 – 10 ? 99 – 8
3.
Jakie liczby mogły się ukryć pod znakami zapytania?
70 + 5 < 70 + ? < 70 + 9
50 – 3 > 50 – ? > 50 – 8
Edukacja
społeczna
12
DODAWANIE, ODEJMOWANIE
3
13
Zadania dla ciekawych.
JAK KORZYSTAĆ Z PODRĘCZNIKA
Dodawanie, odejmowanie
Zawodnik skacze
drugi raz.
Ile razem punktów
przyznali sędziowie
za ten skok?
Zadajcie inne
pytania do ilustracji.
SPIS TREŚCI
Jak dodajemy? Jak odejmujemy?
1.
Iwona wymyśliła taki szyfr.
50
20
10
5
4
3
2
1
Za pomocą tego szyfru zapisała dwoma sposobami liczbę 92.
Jak można inaczej zaszyfrować tę liczbę?
Zapiszcie liczbę 54 za pomocą szyfru Iwony. Podajcie kilka możliwości.
Jak będzie wyglądać najkrótszy szyfr tej liczby, a jak najdłuższy?
Pobawcie się w parach w szyfrowanie i odgadywanie liczb.
2.
Hoan zapisał liczby za pomocą dodawania. Co zauważacie?
78=70+8
43=40+3
99=90+9
Zapiszcie podobnie liczby: 24, 67, 98.
3.
Szymek też zapisał liczby za pomocą dodawania. Wśród składników
jest zawsze liczba 10. Jak inaczej mógłby zapisać te liczby?
78=60+10+8
43=10+10+10+10+3
4.
Ola ma o 10 zł więcej niż Maja. Razem mają 34 zł. Ile złotych ma
każda z nich?
4
4
5
SPIS TREŚCI
1.
Obliczcie, ile jest razem fasolek.
46 + 23 = ?
Najpierw dodaję
fasolki w woreczkach,
potem pojedyncze
fasolki.
4.
Obliczcie, ile fasolek zostanie.
57 – 31 = ?
Mam 57 fasolek.
Odkładam jedną fasolkę,
a potem 30 fasolek,
czyli 3 woreczki.
46
+
23
57
40 + 20
Obliczcie podobnie.
28 + 41 = ?
+
35 + 45 = ?
6 + 3
53 + 36 = ?
85 – 32 = ?
57 – 1 – 30
Obliczcie podobnie.
59 – 45 = ?
67 – 36 = ?
2.
Jola wykonała rysunek do działania: 24 + 35 = ? . Jaki wynik otrzymała?
5.
Emil zrobił rysunek do działania: 68 – 41 = ? . Jaki wynik otrzymał?
3.
Karol i Łucja dodają: 67 + 12. Który sposób jest poprawny?
6.
Lena i Patryk odejmują: 87 – 25. Który sposób jest poprawny?
Karol
67+10=77
77+2= ?
67+2=69
69+10= ?
Łucja
Lena
87#20=67
67#5= ?
87#5=82
82#20= ?
Patryk
6
DODAWANIE, ODEJMOWANIE
7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin