Michael Cobley - Ogień ludzkości 2 - Osierocone.pdf

(4049 KB) Pobierz
The Orphaned Worlds
Przełożyła
Agnieszka Hałas
Księga
2
z cyklu Ogień ludzkości
redakcja:
W
UJO
P
RZEM
(2016)
Ta książka – nareszcie – jest
dla Davida Wingrove,
wiernego przyjaciela,
świetnego pisarza.
Główne postacie
Greg Cameron
– archeolog pracujący przy wykopaliskach na Ramieniu Olbrzyma.
Po przejęciu przez Hegemonię kontroli nad Darienem Greg zostaje jednym z
przywódców ruchu oporu.
Catriona Macreadie
– niegdysiejsza Ulepszona. Segrana, rozumny ekosystem
lesistego księżyca, wybrała Catrionę na swoją Opiekunkę, wykonawczynię swojego
celu.
Teo Karlsson
– wuj Grega, emerytowany major Ochotniczego Korpusu Dariena.
Teo pomógł ważnemu zespołowi badawczemu Ulepszonych uniknąć pojmania przez
siły Hegemonii.
Kao Czi
– emisariusz wysłany na Dariena przez Gromadę Ludzi, odłam
mieszkańców zaginionej kolonii Ludzi na Pyre; w toku swej misji niechcący
umożliwił agentowi Legionu Awatarów dotarcie na Dariena.
Julia Bryce
– uczona kierująca zespołem badawczym złożonym z Ulepszonych,
który odkrył metodę wykorzystywania ciemnej antymaterii.
Cheluvahar (Chel)
– Widzący z rasy Uvovo i bliski przyjaciel Grega Camerona.
Utavess Kuros
– ambasador Hegemonii Sendrukańskiej, przysłany na Dariena, by
przejąć kontrolę nad starożytną krzywstudnią Przodków ukrytą we wnętrzu
Ramienia Olbrzyma.
Robert Horst
– ambasador Ziemiosfery na Darienie, fałszywie oskarżony o
działalność terrorystyczną, wysłany w głąb krzywstudni przez Strażnika tejże.
Konstrukt
– inteligentna maszyna stworzona przez Przodków przed ponad stoma
tysiącami lat, aby pomagać w walce z Legionem Awatarów; czujnie strzeże
głębin hiperprzestrzeni, dokąd wysłany został Robert Horst.
Rycerz Legionu Awatarów
– opancerzony cyborg, który przeżył wojnę Legionu z
Przodkami; jeden z jego potomków, mechów, omal nie przejął kontroli nad
krzywstudnią na Darienie, teraz jednak Rycerz musi rozważyć alternatywne
strategie.
1
Główne rozumne gatunki
Ludzie
– dwunożne ssaki; dwoje oczu, śladowe owłosienie, ograniczona czułość
słuchu i wzroku; średni wzrost 1,7 m
Sendrukanie
– dwunożne humanoidy; dwoje oczu, niemal nieowłosione ciało;
średni wzrost 2,8 m
Bargalile
– sześcionożni, owłosienie na 20% powierzchni ciała; średni wzrost 2 m
Henkayanie
– dwunożni, cztery ręce, muskularny tors; średni wzrost 2,1 m
Kiskashińczycy
– dwunożni, ptasio-gadzi, z ogonem; szorstka, grudkowata skóra;
średni wzrost 1,8 m
Makhori
– płazy o ośmiu odnóżach i licznych mackach, duże oczy; średnia
długość ciała 1,5 m
Achorga
– insektoidy; tworzą roje, prowadzą agresywną ekspansję terytorialną,
tylko Królowe i wyspecjalizowane trutnie wykazują inteligencję; średni wzrost 1,2
m
Uvovo
– nieduże, dwunożne humanoidy; owłosienie na 70% powierzchni ciała,
dwoje oczu, doskonały słuch; średni wzrost 1,3 m
Gomedranie
– dwunożni, postawa pionowa, pokryci futrem, o nieco psim/wilczym
wyglądzie; średni wzrost 1,4 m
Vusarkowie
– pseudoinsektoidy; dziesięcionożni, oczy złożone; średni wzrost – 1
m, gdy poruszają się na większości odnóży, lub 2,1 m, gdy stają na tylnych
odnóżach
Vothowie
– dwunożne ssaki; długie przedramiona, owłosienie na 75% powierzchni
ciała, często używają implantów cyborgizujących, chętnie noszą odzież skrywającą
całe ciało; średni wzrost 1,4 m
Piraseryjczycy
– trójnożna rozumna rasa, która pierwotnie żyła w środowisku
wodnym; mają zwężający się tułów z odrzuconą do tyłu głową okoloną małymi
mackami; średni wzrost 1,6 m
Rougowie
– smukłe dwunogi o chudych kończynach, przypuszczalnie bezwłosi,
zazwyczaj ciasno owinięci od stóp do głów paskami grubej i sztywnej tkaniny;
średni wzrost 1,9 m
Naszburowie
– solidnie opancerzone gadopodobne dwunogi; chitynowa skorupa
tworzy kaptur nad głową; agresywnie targujący się kupcy; średni wzrost 1,5 m
Hodralogowie
– ptakopodobne rozumne istoty występujące pospolicie na
niektórych poziomach hiperprzestrzeni; wątła budowa ciała; średni wzrost 0,8 m
Keklirowie
– niskie, muskularne dwunogi występujące na większości górnych
poziomów hiperprzestrzeni; mają szerokie, zwężające się ryje o dwóch otworach
gębowych; średni wzrost 1 m
Pozu
– przysadzista, brązowoskóra rasa pochodząca ze świata o dużej grawitacji;
ponure usposobienie; wysoko wykwalifikowani w dziedzinie biotechnologii roślin;
średni wzrost 0,7 m
2
Światlejsi
– niegdysiejsi Sendrukanie, których osobiste SI zyskały pełną kontrolę
nad ich ciałami w wyniku wymazania pierwotnej osobowości, zazwyczaj w
następstwie wyroku sądowego, lecz niekiedy wskutek dobrowolnej decyzji o
likwidacji własnego umysłu.
3
Prolog
Instytut DarieŃski:
Projekt Odzysku Danych Hyperion
Lokalizacja klastru
- Główny substrat hardmem
(Kopie zapasowe trzeciego rzędu)
Transza
- 31
Status deszyfrowania
- 24. cykl, odzyskano 3 pliki wideo
Plik 3
– Implant wariant 6 (niemy); test wartości bojowej [obiekt zidentyfikowany jako
Andriej Wyszkow]
Zgodność – Niezmodyfikowane nagranie na żywo
Pierwotna data i godzina – 30 października 2127, 18:23:14
Wprowadzenie
– dr Jelena Dobrunow
Posłowie
– dr James Kelvin
»»»»» «««««
Narrator I:
Wydarzenia, do których doszło po awaryjnym lądowaniu
Hyperiona
150 lat
temu, odcisnęły głębokie piętno na rozwoju naszej kolonii. Drastycznie niski poziom
technologiczny, na jakim zmuszeni byli egzystować jej założyciele w kolejnych dekadach,
oznaczał, że wspomnienia tej ponurej walki o przetrwanie istnieją jedynie w formie spisanych
relacji oraz nielicznych rycin. Również tradycja ustna w formie opowieści przekazywanych
sobie nawzajem przez członków Pierwszych Rodzin przyczyniła się do tego, że w pamięci
kolejnych pokoleń zapisały się imiona kapitana Olssona, Keri McAllister oraz Andrieja
Wyszkowa. Wszyscy znamy historię Mapy Wyszkowa.
Jednakże niedawno poczynione odkrycia w dziedzinie odszyfrowywania danych nareszcie
pozwoliły badaczom z Instytutu wydobyć spójne zapisy z węzłów pamięci
Hyperiona
.
Znalazły się wśród nich trzy pliki wideo nagrane przez SI statku i pokazujące coraz
skuteczniejsze metody zmuszania więźniów do posłuszeństwa. Kolonistom wybudzonym z
kriosnu wszczepiała ona urządzenia tak zaprojektowane, by wywoływać ból i w ten sposób
przymuszać ofiary do atakowania załogi statku, która zamieszkała w obozowisku kilka mil
dalej.
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin