NKB NT Ewangelia według św.Mateusza 1-13. Tom II.doc

(10090 KB) Pobierz

NOWY

KOMENTARZ BIBLIJNY

Zespół redakcyjny

ks. Antoni Paciorek (KUL) - przewodniczący

ks. Roman Bartnicki (UKSW), ks. Tadeusz Brzegowy (PAT),

ks. Antoni Tronina (KUL), ks. Julian Warzecha (UKSW)


EWANGELIA WEDŁUG ŚWIĘTEGO MATEUSZA

rozdziały 1-13

WSTĘP

PRZEKŁAD Z ORYGINAŁU KOMENTARZ

ks. Antoni Paciorek

profesor zwyczajny Wydziału Teologicznego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego

Część I

ŚWIĘTY PAWEŁ


Pamięci Ojca Świętego Jana Pawła II

który umiłowaniem i znajomością Bożego natchnionego słowa

stał się dla nas i dla wielu

Nauczycielem i Przewodnikiem

na drodze odkrywania skarbów zawartych w Biblii

Autorzy serii i Wydawca


Od dwudziestu wieków Kościół wiernie podejmuje Chrystusowe wezwanie: „Idźcie na cały świat i głoście Ewangelię wszelkiemu stworzeniu!" (Mk 16, 15). Czyni to na różne sposoby, w trosce, aby słowo Boże, które „trwa na wieki" (por. Iz 40, 8; 1 P 1, 23-25), rozszerzało się w świecie i rozsławiało (por. 2 Tes 3, 1).

To misyjne zadanie w sposób szczególny podejmują uczeni, którzy zgłębiają treść Objawienia z wiarą, a równocześnie w oparciu o głęboką wiedzę w różnorakich dziedzinach, od historii, archeologii i etnografii, .poprzez hermeneutykę i językoznawstwo, do teologii biblijnej zapoczątkowanej przez Ojców. Kościoła i nieustannie rozwijanej na przestrzeni wieków. Cieszę się, że polskie środowiska biblijne włączają się w ten nurt, podejmując inicjatywę opracowania nowej serii komentarzy do ksiąg Starego i Nowego Testamentu. Ufam, że stanie się ona zachętą i pomocą do pełniejszej „zażyłości z Pismem Świętym" (por. DV 25) na ziemi polskiej.

Wiem, że inicjatywa ta jest w pewnym sensie kontynuacją prac zmarłych już Profesorów Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego: Stanisława Łacha, Eugeniusza Dąbrowskiego, Feliksa Gryglewicza i tylu innych, którzy wnikliwą wiedzą i szczerą troską o integralność wiary dobrze zasłużyli się biblistyce w Polsce.

U progu tej nowej pracy całego środowiska biblistów polskich pragnę przypomnieć to, co wielokrotnie mówiłem, że egzegeza jest taką dyscypliną nauki, która wymaga z jednej strony zastosowania właściwych jej metod badawczych nie związanych bezpośrednio z teologią, a z drugiej domaga się głębokiej wiary w Chrystusa, Syna Bożego, w którym Objawienie dokonało się w pełni. Wówczas studium Pisma Świętego nie jest tylko suchą analizą historyczną, literacką czy strukturalną tekstu, ale odkrywaniem najgłębszych treści, jakie dzięki natchnieniu Ducha Świętego zechciał Bóg przekazać człowiekowi. Jak mówiłem podczas spotkania z Papieską Komisją Teologiczną w 1991 roku, „Lud Boży potrzebuje takich egzegetów, którzy z jednej strony bardzo uczciwie będą wykonywać swą pracę naukową, z drugiej, nie zatrzymają się w połowie drogi, lecz przeciwnie, będą kontynuować swe wysiłki aż do pełnego ukazania skarbów światła i życia zawartych w świętych Pismach, tak aby pasterze i wierni mieli do nich łatwiejszy dostęp i obficiej korzystali z ich owoców" (11.04.1991).

Niech Chrystus, Słowo Boga, udziela światła Ducha Świętego, aby Jego natchnienie towarzyszyło zgłębianiu tajemnic Objawienia i było rękojmią przyszłych owoców w sercach tych, którzy korzystać będą z tego dzieła.

Autorom Nowego Komentarza Biblijnego, Czytelnikom, a także wydawnictwu Edycji Świętego Pawła z serca błogosławię.

Watykan, 11 lutego 2005 r.


OD ZESPOŁU REDAKCYJNEGO

Jeśli chcesz znaleźć źródło, musisz iść do góry... Gdzie jesteś, źródło?... Gdzie jesteś?...

Jan Paweł II, Tryptyk Rzymski

Prawie 50 lat temu środowisko biblistów Katolickiego Uniwersytetu Lubel­skiego zainicjowało wydawanie serii obszernych komentarzy do wszystkich ksiąg Pisma Świętego. Od tamtych czasów wiele zmieniło się zarówno w obszarze ogól-nokościelnym, jak i w samej egzegezie. Do korzystnych zmian w obszarze ogólno-kościelnym należy zaliczyć pojawienie się wielu doskonale przygotowanych teo­logów biblistów w różnych ośrodkach naukowych w Polsce. W samej natomiast egzegezie jesteśmy świadkami zaistnienia nowych kierunków, nowych metod i no­wych prężnych ośrodków badawczych. Jest rzeczą oczywistą, że w takiej sytuacji opracowanie nowych komentarzy biblijnych stało się wymogiem chwili.

Niniejsza seria komentarzy, Nowy Komentarz Biblijny (NKB), jest owocem współpracy ośrodków lubelskiego, warszawskiego i krakowskiego, a także innych środowisk teologicznych w Polsce. Mając na uwadze szeroki krąg odbiorców -nie tylko biblistów i teologów, ale także innych uczestników procesu ewangeliza­cji - przygotowywane komentarze będą unikać nadmiernego przeciążenia szcze­gółami dla specjalistów. Z drugiej strony dołożymy starań, aby komentarze były metodycznie wszechstronne, uwzględniające filologię, analizę literacką, historię powstawania tekstu, tło historyczne i archeologiczne, teksty paralelne biblijne i pozabiblijne. Poszczególne tomy odznaczać się będą podobnym układem, za­chowując jednak charakter autorski.

Jako Zespół Redakcyjny, w imieniu Autorów oraz Wydawcy ośmieliliśmy się prosić Ojca Świętego Jana Pawła II o błogosławieństwo dla rozpoczętego dzieła, a także o pozwolenie na dedykowanie całej pracy Jego Osobie. Sądziliśmy, że będzie to odpowiedni sposób podkreślenia znamiennej „biblijności" całego Jego nauczania. Pragnęliśmy także gorąco, aby w rzędzie wielu naszych rodaków, wy­rażających najgłębszą cześć dla Ojca Świętego, nie zabrakło biblistów polskich.

„Jeśli chcesz znaleźć źródło, musisz iść do góry...". Słowa Ojca Świętego niechaj wolno nam będzie odczytać także w ten sposób, że praca egzegety-biblisty jest w pewnym sensie „drogą do góry": przynosi radość, ale i kosztuje sporo tru­du. Wymaga trudu zwłaszcza wtedy, kiedy chce się ową drogę wyrównać i uczy­nić łatwiejszą dla innych. Otóż taka właśnie jest intencja Autorów niniejszej se­rii. Nie oznacza to, że trud wspinaczki będzie zupełnie obcy Czytelnikom. Ale nieobca będzie także - jak ufamy - radość z powodu przebywania w bliskości Źródła, „które jest" (por. Wj 3, 14).

W uroczystość Objawienia Pańskiego 2005 roku


WYKAZ SKRÓTÓW

1. Apokryfy Starego i Nowego Testamentu


2   Bar

3   Bar
4Ezd
ApPt
ApPw
DzP
DzTm
EwHbr
EwDzArab
EwNaz
EwTm
HenEt
HenSł
Herm
Jub
OdSal
OrSib
ParJer
ProtEwJ
PsClem Rec
PsMt
PsSal
TestAbr
TestXII

TestAs

TestBen

TestDan

Testlss

TestJzf

TestJud

TestLew

TestNef


Apokalipsa Barucha (syryjska) (= ApBaSyr)

Apokalipsa Barucha (grecka) (=ApBaGr)

4. Księga Ezdrasza

Apokalipsa Piotra

Apokalipsa Pawła

Dzieje Piłata

Dzieje Tomasza

Ewangelia Hebrajczyków

Ewangelia Dzieciństwa (arabska)

Ewangelia Nazarejczyków

Ewangelia Tomasza

Księga Henocha etiopska (= 1 Hen)

Księga Henocha słowiańska (= 2 Hen)

Pasterz Hermasa

Księga Jubileuszów

Ody Salomona

Wyrocznie Sybilli

Paralipomena Jeremiae

Protoewangelia Jakuba

Pseudoklementyńskie Recognitiones

Ewangelia Pseudo-Mateusza

Psalmy Salomona

Testament Abrahama

Testament Dwunastu Patriarchów

Testament Asera

Testament Beniamina

Testament Dana

Testament Isachara

Testament Józefa

Testament Judy

Testament Lewiego

Testament Neftalego


12

WYKAZ SKRÓTÓW

 

TestRub

Testament Rubena

TestSym

Testament Symeona

TestHi

Testament Hioba

TestSal

Testament Salomona

ŻAdEwŁac.

Życie Adama i Ewy (łaciński)

2. Pisma z Qumran

 

1Q, 4Q

numer groty w Qumran, w której znaleziono dany

 

rękopis; po nim następuje skrót dokumentu lub

 

księgi biblijnej

1QH

Hodajot (hymny dziękczynne)

1QM

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin