SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O AWANS NA SYOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO.docx

(47 KB) Pobierz

 

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O AWANS NA SYOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO

 

 

Mgr Alicja Sikorska                                   

Nauczyciel kontraktowy

§       nauczyciel techniki

§       wychowawca świetlicy szkolnej

 

Szkoła Podstawowa im Kornela Makuszyńskiego w Wiechlicach filia Leszno Górne

Okres stażu: 2 lata i 9 miesięcy ( 02.09.2013r – 31.05.2016r.)

Dyrektor szkoły: mgr
Opiekun stażu: mgr

 

 

 

Cel podstawowy podejmowanego stażu: uzyskanie w wyniku postępowania kwalifikacyjnego

stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego.

 

 

 

WSTĘP

 

              Zdając sobie sprawę z tego, że awans zawodowy ma służyć rozwojowi i doskonaleniu zawodowemu nauczyciela, czyli podwyższeniu, jakości jego pracy obrałam to, jako mój cel nadrzędny i postanowiłam dążyć do jego realizacji poprzez odbycie stażu na stopień nauczyciela mianowanego. Okres pierwszego roku trwania stażu był dla mnie czasem intensywnego wysiłku, ukierunkowanym na realizację planu rozwoju zawodowego, który sporządziłam na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Czas ten przeznaczyłam na podnoszenie swoich kompetencji, umiejętności dydaktyczno – wychowawczych i opiekuńczych, a przez to doskonalenie, jakości swojej pracy. Zadania, które zawarłam w planie pracy były ściśle powiązane z programem pracy szkoły: Statutem Szkoły, jej Programem Wychowawczym i Profilaktycznym oraz potrzebami i oczekiwaniami uczniów i ich rodziców. Stanowiły one kontynuację realizowanych wcześniej zadań i stały się podstawą do podejmowania kolejnych działań w ramach pełnionych przeze mnie obowiązków.              
          Poniżej przedstawiam sprawozdanie z działań, które wykonałam w trakcie trwania stażu na nauczyciela mianowanego.
 

 

 

 

 

 

 

§ 7 ust. 2 pkt. 1

„Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania

ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.”




1. Na początku roku szkolnego 2013 nawiązałam współpracę z przydzieloną opiekunką stażu, panią Aliną Kaczmarek, która udzieliła mi              wskazówek na temat przebiegu stażu oraz sporządzenia planu rozwoju zawodowego. Zawarłyśmy ze sobą ustny kontrakt dotyczący zasad                 współpracy, a następnie napisałam plan rozwoju, który został zatwierdzony przez dyrekcję szkoły.             

2. Obserwowałam i na bieżąco analizowałam wraz z opiekunką stażu prowadzone przez nią zajęcia oraz zajęcia prowadzone przez innych               nauczycieli. Pozwoliło mi to korzystać z pomysłów bardziej doświadczonych koleżanek, wzbogacić własny warsztat pracy oraz doskonalić               umiejętność ewaluacji pracy własnej i innych osób.             

3. Prowadziłam zajęcia obserwowane przez opiekuna stażu oraz kierownika szkoły. Omawiałam scenariusze i przebieg zajęć, wyjaśniałam               celowość zastosowanych podczas zajęć świetlicowych jak również lekcji zajęć techniki działań, metod i form pracy oraz stopień realizacji               założonych celów. Dzięki analizowaniu zajęć wyciągałam wnioski do dalszej pracy, jak również doskonaliłam umiejętność tworzenia               konspektów i scenariuszy zajęć.              

4. Przez cały okres stażu systematycznie prowadziłam dokumentację obowiązującą na moich stanowiskach pracy oraz potwierdzającą realizację               planu rozwoju zawodowego. Jako wychowawca świetlicy, w oparciu o zadania wynikające z programu wychowawczego szkoły oraz potrzeby               i zainteresowania uczniów, tworzyłam roczne plany pracy, konspekty i scenariusze zajęć. Pisałam semestralne i roczne sprawozdania z               pracy               świetlicy i regularnie wypełniał dziennik. Sprawowałam także opiekę nad salą świetlicy szkolnej i starałam się doposażać ją w nowe pomoce               dydaktyczne.                           
    Na stanowisku nauczyciela zajęć technicznych analiza i wybór programów nauczania w oparciu o ich wartości merytoryczne, stosowanie                 aktywnych metod nauczania, opracowywanie pomocy dydaktycznych – gazetki, plakaty, testy itp.., Dobieranie różnorodnych metod i narzędzi w procesie               sprawdzania i oceniania, opieka nad salą 12. Prowadzenie dokumentacji szkolnej, dzienniki lekcyjne i elektroniczny, dzienniki zajęć pozalekcyjnych,               dodatkowych, arkusze ocen itd..             


5. Aby poszerzać swoją wiedzę uczestniczyłam w różnych formach doskonalenia zawodowego, zarówno zewnątrz, jak i wewnątrzszkolnego.
   - Obecnie zaliczyłam I rok studiów podyplomowych zorganizowanych przez Wydział Pedagogiki, Socjologii i Nauk o Zdrowiu na Uniwersytecie               Zielonogórskim w Zielonej Górze o kierunku "Logopedia i terapia pedagogiczna".                                                                                                               
      Brałam udział w konferencji dotyczącej edukacji domowej. Brałam udział w kursie komunikacji drogowej, w akcji bijemy rekord                             w resuscytacji


Wiedzę, którą zdobyłam na wymienionych wyżej kursach często stosowałam zarówno w pracy wychowawcy świetlicy, jak i nauczyciela techniki.

 

6. W czasie trwania stażu uczestniczyłam w realizacji zadań edukacyjnych i wychowawczych wynikających ze statutu placówki. Jako członek              Rady Pedagogicznej brałam udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej oraz w posiedzeniach zespołów samokształceniowych szkoły. Brałam aktywny udział we wszystkich uwzględnionych w harmonogramie pracy placówki, posiedzeniach szkoleniowych.

ü      Rada Pedagogiczna „Odpowiedzialność nauczyciela”.

ü      Przygotowanie rady szkoleniowej „ Funkcje oceny szkolnej. Zasady prawidłowego oceniania umiejętności i zachowania.”             
Rada szkoleniowa „ zajęcia muzyczne” wg. Kamy Palińskiej.             

ü      Udział w zespole pracujący program wychowawczy ( mgr Alina Górska, mgr Monika Maziec, mgr Alicja Sikorska)

ü      Utworzenie zespołu szkolnego do przeprowadzenia ewaluacji wewnętrznej ( mgr Alina Kaczmarek, mgr Alina Górska, mgr Alicja Sikorska) Problem badawczy: Organizacja i efektywność pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole.

ü        Uczestniczenie w posiedzeniach Rady Pedagogicznej w ciągu roku, klasyfikacyjnych i podsumowujących, przygotowanie sprawozdań,                      przygotowanie protokołu.             

7. Swój warsztat i metody pracy dydaktycznej doskonaliłam wyszukując wartościowych książek, związanych tematycznie z moją pracą oraz              gromadząc i aktualizując własną biblioteczkę pedagogiczną.              
    Podczas pracy w świetlicy często korzystałam z czasopisma "Świetlica w szkole" oraz bardzo wartościowych książek, m.in.:
           - "Świetlicowe zajęcia" (tom I i II) pod redakcją B. Bleja - Sosna,
           - "Teoretyczno – metodyczne podstawy pracy opiekuńczo – wychowawczej w świetlicy" G. Gajewskiej i K. Bazydło - Stodolnej,
           - "Teoretyczne i metodyczne aspekty kalendarza wychowawcy" G. Gajewskiej, A. Dolińskiego i A. Szczęsnej,
           - "Zabawy dla grup" J. Griesbecka.

           - Zakupiłam pomoc dydaktyczną w formie segregatora Aktywna świetlica. Klasy 0-6 praca zbiorowa. Redaktor merytoryczny: Katarzyna                              Leśniewska


8. W pracy nauczyciela zajęć technicznych posługiwałam się: książkami, programami nauczania, kartami pracy, testami i nagraniami                                 przydatnymi w działaniach dydaktycznych. Wiele interesujących wiadomości uzyskałam korzystając z edukacyjnych portali internetowych,               na których mogłam nie tylko wyszukiwać    wartościowe informacje, ale również dzielić się doświadczeniami z innymi nauczycielami.              
    Nowo zdobyte wiadomości i umiejętności wprowadzałam do swojej pracy, dostosowując je odpowiednio do potrzeb dzieci. Gromadzone i               przygotowywane samodzielnie materiały oraz pomoce dydaktyczne wprowadzały ożywienie i podnosiły, jakość zajęć prowadzonych przeze               mnie w świetlicy oraz jakość lekcji zajęć techniki i bezpieczeństwa ruchu drogowego.             

9. Dużą uwagę przykładałam do oceny efektywności podejmowanych przeze mnie działań. Odbywało się to poprzez rozmowy z opiekunką stażu               i innymi nauczycielami, obserwację reakcji dzieci podczas prowadzonych zajęć, a także rozmowy z rodzicami na temat wrażeń dzieci po               zakończonej lekcji. Uczniowie mogli również dokonywać oceny zajęć poprzez ustną lub pisemną wypowiedź na ich temat lub przyznawać za               nie odpowiednią ilość punktów. Informacje zwrotne były dla mnie podstawą do dokonywania korekt i modyfikacji w planach pracy oraz                            wprowadzania zmian, co do stosowanych metod i narzędzi pracy w taki sposób, aby w jak największym stopniu przysłużyć się zaspokajaniu               potrzeb oraz wszechstronnemu rozwojowi wychowanków.              
            Przedmiotem ewaluacji podsumowującej moje działania oraz osiągnięcia uczniów w klasie uczyniłam wyniki uzyskane z poszczególnych               kartkówek i sprawdzianów oceniających zdobytą wiedzę oraz wyniki uzyskane przez uczniów pod koniec roku szkolnego.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 7 ust. 2 pkt. 2

„Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.”



1. W celu rozpoznawania i zgłębiania sytuacji rodzinnej wychowanków oraz problemów środowiska uczniowskiego i lokalnego: zapoznawałam              się z dokumentacją zgromadzoną w szkole (kartami przyjęcia dzieci do świetlicy, opiniami i orzeczeniami z Poradni Psychologiczno –                            Pedagogicznej), przeprowadzałam rozmowy z dziećmi i rodzicami na ten temat oraz obserwowałam zachowania wychowanków w różnych              sytuacjach. Opisywałam postawy, które budziły moje zastanowienie lub niepokój. W przypadku, gdy zachowania jakiegoś ucznia                             powodowały moje obawy, nawiązywałam kontakt z wychowawcą klasy, a następnie wraz z nim dążyliśmy do spotkania z psychologiem                   i (lub) pedagogiem szkolnym – i razem podejmowaliśmy kroki zmierzające do zdiagnozowania oraz rozwiązywania sytuacji problemowych.
            Najczęściej pojawiającymi się problemami, z którymi miałam do czynienia były: kłopoty wychowawcze, tj.: nadmierna agresja lub zbyt               duża nieśmiałość i wycofywanie się z kontaktów społecznych oraz trudności dydaktyczne uczniów. W mojej klasie, w której byłam                            wychowawcą informowałam rodziny, w których występowały trudności materialne o pojawiających się możliwościach skorzystania z               pomocy (stypendiów, pomocy rzeczowej, dofinansowania do posiłków, zakupu podręczników itp.) lub kierowałam zainteresowanych do pani               psycholog/pedagog szkolnej, czy odpowiednich placówek pomocowych.

 

2. Jako wychowawca klasy IV miałam z rodzicami stały kontakt dzięki zebraniom, na których na bieżąco informowałam opiekunów o               wynikach ich dzieci w nauce oraz zachowaniu. Przeprowadzałam również pedagogizacje rodziców, przeprowadzałam także liczne               konsultacje indywidualne z rodzicami.             

3. Przez cały okres stażu współpracowałam z Miejską Biblioteką Publiczną w Szprotawie filia w Lesznie Górnym (efektem było              zorganizowanie Dnia Dziecka dla dzieci z TPD i okolic, udział w warsztatach plastycznych), Biblioteką szkolną, Ośrodkiem Kultury               ( ozdoby świąteczne) oraz Ochotniczą Strażą Pożarną w Lesznie Górnym ( Dzień wiosny, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy) . Od              kiedy rozpoczęłam pracę w szkole wraz z dziećmi ze świetlicy szkolnej oraz środowiskowej często braliśmy udział w konkursach                             i uroczystościach organizowanych przez te instytucje.

4. Prowadziłam wraz z innym nauczycielem świetlicę popołudniową Towarzystwa Przyjaciół Dzieci (TPD).             

5. Dbałam o promowanie szkoły w środowisku lokalnym.

Współpracowałam z Samorządem Uczniowskim:

ü      Organizacja Dnia Chłopaka;

ü      Udział w Akcji „ Góra Grosza”;

ü   &...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin