Kurs rysowania zwierząt - Christopher Hart.pdf

(43614 KB) Pobierz
/
1
----
1{1
~
\
I
-
\
'"
,
PIS TRESCI
WPROWADZENIE
.......................................................
8
p
ZWIERZĘTA
GŁOWA
8
JAK LUDZIE
....................................................
10
PSA
...............................................................
12
SIERŚĆ
NA
GŁOWIE
........................................................
18
„UŚMIECHNIĘTY''
I ROZSZCZEKANY PYSK
.....................................
19
UPROSZCZONA BUDOWA
POSTAWA
STOJĄCA
CIAŁA
.............................................
20
........................................................
24
W SIADZIE
................................................................
26
PODCZAS ZABAWY .........................................................
28
ZWINIĘTY
W
KŁĘBEK
.......................................................
W BIEGU
..................................................................
INNE SYLWETKI
...........................................................
RĘCE
I
PRZEDNIE
ŁAPY
.....................................................
STOPY I TYLNE
ŁAPY
........................................................
KRĄGŁOŚCI
...............................................................
ZACHODZĄCE
NA SIEBIE LINIE
..............................................
39
PERSPEKTYWA
............................................................
40
EFEKT GRAWITACJI
........................................................
41
WILK
.....................................................................
42
30
31
32
34
36
38
44
GŁOWA
...................................................................
46
„ŚPIĄCE"
OKO
.............................................................
51
SZCZEGÓŁY
PYSKA .........................................................
52
POSTAWA
STOJĄCA
........................................................
54
W SIADZIE
................................................................
56
INNE P02YCJE .............................................................
60
6.
GŁOWA
...................................................................
64
CIAŁA
UPROSZCZONA ANATOMIA
..................................................
70
KONTURY
...........................................................
71
SZYJA I
MIĘŚNIE
KLATKI PIERSIOWEJ
........................................
72
NOGI .....................................................................
74
CHÓD
.....................................................................
76
GALOP .................................................................... 78
J
GŁOWA
...................................................................
82
GŁOWY
ZAKRZYWIENIE SZYI
.......................................................
88
ZMIANA POZYCJI
...................................................
89
5
UPROSZCZO.
'A
BUDOWA
CIAŁA
..............
...
.
..
....
..
.
...
.
.....
.....
.
.
..
NAPIĘCIE
..............................
..
..
..
..
...
.
..
....
..
...
......
......
SKOK
........................................
.......
........
...
...........
W BIEGU
..
....
........
.........
...
.....
..
.....
.
...
..
......................
90
92
93
94
NIEDŹWIEDZIE
........................................................
96
..
.....
...
.
........
.
.....
.
...........
.......
.....
.....
......
...
.
.
..
98
CIAŁO
...................................................................
104
W CHODZIE
.....
..
..
.......................
.
..............
.
.............. 106
KONSTRUKCJA SYLWETKI ZA
POMOCĄ
METODY TRZECH
OKRĘGÓW
............
108
„NA
STOJĄCO"
.....
.
...................................................... 109
RÓŻNE
GATUNKI
NIEDŹWIEDZI
.............................................
110
GŁOWA
LWY ................................................................. 112
LWICY ............................................................
UPROSZCZONA ANATOMIA .......
.
...
.
......................
.
.........
...
..
W CHODZIE
..............................................................
W BIEGU
...
...
..
..............
......
.
....
..
......
...
............
.
........
GRZYWA
.....
..
........
..
..
.....
...................
...
.
.......
.
.
..
.......
SŁONIE
...............................................................
GŁOWA
114
120
122
124
125
126
130
132
134
136
138
SŁONIE
AFRYKAŃSKIE
I AZJATYCKIE
........................................
128
GŁOWA
Z PROFILU
........................................................
SYLWETKA Z PROFILU
...
.
........
.....
....
.
....
......
.
.......
...
.
....
...
..
SYLWETKA Z PRZODU
...........................
.....
...
.
.................
SYLWETKA W
PÓŁPROFILU
............
.
...
.
...
.....
........
.....
.....
..
..
.
.
SŁONIĄTKO
...
.
.
........
..........
.
.......
.
.
..
.
.
............
.
..
..
.......
.
ZWIERZĘTA
INNE
.....................................................
140
SZYMPANS ......
..................
.....
...
.
..
....
..
.
......
..
..........
... 142
ORZEŁ
.............................................
.
...
.
..
..
..
.....
......
146
PINGWIN
..........
.
.....
.
.................
..
.
..
..........
.
.........
.
...
. 150
ŚWINKA
...........
.
.....
.
......................
..
........
......
.........
152
KOZA ....
...
..
.............
.
............
.
..........
..
............
.....
.
.. 154
KANGUR
...................
.
....................
.
...
..
..................
. 156
Ż'YRAFA
..................................................................
158
6
Zarówno
hobbiści,
jak
i
ilustratorzy
książek,
ka-
1."-rykaturzyści
i malarze, rysownicy komiksów i graficy oraz twórcy gier kompute-
rowych - wszyscy, którzy
pragną
dobrze
rysować zwierzęta, muszą poznać
ich anato-
mię.
TZ"
ażdy
uwielbia
rysować zwierzęta.
Ale czy wiedza zawarta we wszystkich atlasach anatomii
zwierząt
musi
być
taka
sucha
i
nudna jak szkolne
podręczniki?
Czy
naprawdę muszą być
tak
szczegółowe?
Dlaczego brakuje
w
nich jasnych,
uporządkowanych
instrukcji
pomagających
wyko-
nać
rysunek? Nie! Ta
książka
jest inna. W prosty sposób uczy ona rysowania oraz poda-
je mnóstwo wskazówek, jak
wykonać
wszystkie
ważne szczegóły.
To, co
odróżnia
ten poradnik od innych, to fakt odniesienia anatomii
zwierząt
do
anatomii
człowieka,
o której czytelnik ma
już jakieś pojęcie.
Pewnie
myślisz, że
ryso-
wanie
zwierząt
jest trudne,
ponieważ
ich stawy
skonfigurowane ze
sobą
inaczej
niż
stawy
człowieka,
prawda? No, nie tak szybko. Stawy
zwierząt
tak
naprawdę są
usta-
wione bardzo podobnie do stawów ludzkich. (Dlatego
często
nazywam przednie
łapy
„ramionami", a tylne
kończyny
„nogami"). Gdy to zrozumiesz, rysowanie
zwierząt
stanie
się
o wiele
łatwiejsze. Pomyśl
o tym. Czy to
źle, że jeżeli
za
każdym
razem, kiedy
popatrzysz na psa, jelenia, lwa lub
niedźwiedzia, dostrzeżesz
bez trudu
łokieć
lub
łopatkę
albo kolano czy biodro jak u
człowieka?
Czy takie
podejście
nie
pomoże
ci lepiej
oswoić się
z
budową zwierzęcia?
Po przeczytaniu niniejszej
książki już
nigdy nie spoj-
rzysz na
zwierzę
tak samo. Sposób, w jaki
zwierzęta chodzą
i
w
ogóle jak
się poruszają,
nabierze dla Ciebie nowego sensu.
Ponadto w
większości podręczników
do rysowania pokazano jedynie
szczegółowe
rysunki szkieletów i
układów mięśniowych zwierząt
w
pozycji
stojącej
z boku, jak gdy-
by
miały
one
wystarczyć
do poznania anatomii. Jednak rysunki te
zbyt skompliko-
wane i
pozostawiają
wiele
pytań
bez odpowiedzi. Na
przykład:
które
kości
i
mięśnie
powinny
zostać
szczególnie
podkreślone?
Jak
wyglądają kości
z przodu lub wtedy, gdy
zwierzę
chodzi? Takie rysunki anatomiczne
stają się bezużyteczne,
chyba
że
chcesz zo-
stać
lekarzem weterynarii. W tej
książce
uproszczono szkielety
zwierząt
specjalnie na
potrzeby artystów,
pokazując
jedynie
kości
i
mięśnie
widoczne pod
skórą.
Kogo intere-
sują mięśnie głęboko
ukryte, które nigdy nie
uwidaczniają się
pod
powierzchnią?
Ar-
tyści
powinni
rysować
to. co
widzą,
a nie
prześwietlać
rysunek rentgenem.
Zajmujemy
się też
ruchem i oddaniem go na rysunku.
Zwierzęta
to stworzenia jak
najbardziej ruchome:
schylają się, kręcą, skaczą
i
biegają.
Nauczysz
się
zatem
rysować
je
w
naturalnych pozach. Nauczysz
się również uwydatniać estetykę
rysunku,
kreśląc
linie przyjemne dla oka oraz dowiesz
się,
jak
rysować
oczy,
sierść
i kontury
w
sposób
wydobywający
naturalne
piękno
stworzenia.
Kładziemy
nacisk na najbardziej popularne rasy i gatunki. Na
przykład
zamiast sku-
piać się
na rysowaniu charta (który
służył
za model
w
większości
klasycznych
podręczników
anatomii
zwierząt),
prezentujemy rasy
częściej
spotykane w naszych
domach, jak np. labradory. To samo dotyczy dzikich
zwierząt:
rysujemy lwy i tygrysy,
a nie oceloty.
Zwierzęta
od dawna
były
moim ulubionym tematem. Mam
nadzieję, że
przedsta-
wione tu lekcje
okażą się
przydatne i
zmienią
Twój sposób patrzenia na
zwierzęta
i ry-
sowania ich. Niektóre rysunki na
początek mogą okazać się
nieco trudne, ale
przecież
nie trzeba wszystkiego od razu
umieć.
Korzystaj z tej
książki
jak z
podręcznika
źródłowego, wracając
do niej, kiedy tylko potrzebujesz. Trzy kluczowe zasady do-
tyczące
nauki i doskonalenia sztuki rysowania to:
ćwicz,
ucz
się
i nie zapominaj o do-
brej zabawie!
7
aczynam od psów z kilku po-
wodów. Po pierwsze,
one po-
wszechnie znane. Wszyscy mamy
zatrzymany w
pamięci jakiś
obraz psa.
Dlatego
rysując
to
zwierzę, możesz
z
łatwością korygować
pewne usterki.
Po drugie,
żywa
natura psów sprawia,
że są
one
wspaniałym
tematem. Ich
energia i charakter
od razu widoczne
i
dają się przenieść
na rysunek. Po trze-
cie, anatomia psów stosunkowo
łatwo
przekłada się
na
anatomię
innych zwie-
rząt.
Gdy poznasz
anatomię
psa, bez
trudu
będziesz mógł zastosować
pewne
triki,
rysując
koty, konie, jelenie, lwy,
a nawet
słonie
i
świnki.
Z
Zgłoś jeśli naruszono regulamin