Czołg A12 Mk II Matilda AMRA.pdf
(
2232 KB
)
Pobierz
WIELKA BRYTANIA
Technika lądowa
BROŃ
1940
Pojazdy specjalne
Czołg z trałem przeciwminowym Matilda AMRA Mk IA
Anti-Mine Roller Attachment Matilda AMRA Mk IA
Brytyjczycy w la-
tach międzywojennych
przywiązywali duże zna-
czenie do wyposażenia
specjalnego
swoich
czołgów,
prowadząc
prace nad różnorodnymi
typami trałów przeciw-
minowych oraz innych
urządzeń inżynieryjnych
(mosty, buldożery itp.).
Już na etapie projekto-
wania założono możli-
wość wyposażenia czoł-
gu, podobnie jak i wozu
A11, w trał wykopowy
firmy John Fowler & Co.
Pierwsze
trały
przeciwminowe dla bry-
tyjskich czołgów projektowano niemal jednocześnie z
pracami nad czołgiem Matilda I. Firma John Fowler &
Co z Leeds opracowała ramę z dwoma trałami lemie-
szowymi mocowaną na bokach czołgu. Podczas pra-
cy opierała się ona na dwóch pełnych kołach, a w
czasie normalnej jazdy była unoszona do góry przez
wyciągarkę pobierającą napęd od skrzyni biegów. Do
tego trału dostosowano ostatnich 79 wyprodukowa-
nych czołgów. Do stycznia 1940 roku samych trałów
zbudowano 14, 12 z nich wysłano do Francji. Urzą-
dzenie nie zdało egzaminu praktycznego, a mimo to
próbowano dostosować je do czołgu Matilda II. Nie
udało się jednak skonstruować sprawnie działającego
układu przeniesienia napędu ze skrzyni na trał.
2
Podobnie
jak czołgi A11 Ma-
tilda I, czołgi A12
Matilda II zostały
wyposażone w róż-
ne typy trałów prze-
ciwminowych. Pra-
cami nad trałami
kierował
Komitet
Min
Przeciwpan-
cernych (Anti Tank
Mine
Comitee).
Pierwszy
projekt
(nawiązujący
do
konstrukcji francu-
skiego trału SY4
AMX testowanego
w marcu 1940 roku
na czołgu Renault
R-35) przewidywał
wyprodukowanie
trału składającego
się z 6 dużych dysków (trał talerzowy), który jednak bardzo przeszkadzał w czasie jazdy w terenie.
W tym samym czasie zakła-
dy
John Fowler
z Leeds opracowały
inny typ trału bębnowego (z mniej-
szymi bębnami) przeznaczony dla
czołgów szybkich. Trał został przy-
stosowany do zamontowania na
czołgach Matilda i przyjęty do uzbro-
jenia jako
AMRA
(Anti
Mine Roller
Attachment).
Trał składał się z ramy
mocowanej do boków kadłuba czoł-
gu, do której z kolei były przyczepio-
ne cztery bębny, które umieszczono
przed gąsienicami czołgu. W przy-
padku natrafienia na minę przeciw-
pancerną następowała detonacja,
która niszczyła bęben trałujący, dla-
tego czołgi AMRA w zasadzie służy-
ły jedynie do lokalizacji pola mino-
wego, a samego rozminowania do-
konywano w inny sposób. Służyć
mogły do tego
ładunki Carrot
trzech
typów: 272 kg, 34 kg kumulacyjny i
11,3 kg. Łącznie powstało
140 ze-
stawów AMRA,
z których 100 zostało wysłanych do jednostek bojowych, a
40
posłużyło do prób z ładunkami Carrot..
Plik z chomika:
jaciom2
Inne pliki z tego folderu:
Czołg mostowy Bruckenleger IV 1939.pdf
(17984 KB)
Czołg obserwacyjny artylerii Panzerbeobachtungswagen IV 1944.pdf
(9484 KB)
Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer IV 1944.pdf
(13940 KB)
Czołg A12 Mk II Matilda AMRA.pdf
(2232 KB)
Czołg A12 Mk II Matilda Baron.pdf
(6783 KB)
Inne foldery tego chomika:
Amfibie
Ciągniki
Czołgi
Motocykle
Pojazdy dowodzenia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin