Czołg A12 Mk II Matilda AMRA.pdf

(2232 KB) Pobierz
WIELKA BRYTANIA
Technika lądowa
BROŃ
1940
Pojazdy specjalne
Czołg z trałem przeciwminowym Matilda AMRA Mk IA
Anti-Mine Roller Attachment Matilda AMRA Mk IA
Brytyjczycy w la-
tach międzywojennych
przywiązywali duże zna-
czenie do wyposażenia
specjalnego
swoich
czołgów,
prowadząc
prace nad różnorodnymi
typami trałów przeciw-
minowych oraz innych
urządzeń inżynieryjnych
(mosty, buldożery itp.).
Już na etapie projekto-
wania założono możli-
wość wyposażenia czoł-
gu, podobnie jak i wozu
A11, w trał wykopowy
firmy John Fowler & Co.
Pierwsze
trały
przeciwminowe dla bry-
tyjskich czołgów projektowano niemal jednocześnie z
pracami nad czołgiem Matilda I. Firma John Fowler &
Co z Leeds opracowała ramę z dwoma trałami lemie-
szowymi mocowaną na bokach czołgu. Podczas pra-
cy opierała się ona na dwóch pełnych kołach, a w
czasie normalnej jazdy była unoszona do góry przez
wyciągarkę pobierającą napęd od skrzyni biegów. Do
tego trału dostosowano ostatnich 79 wyprodukowa-
nych czołgów. Do stycznia 1940 roku samych trałów
zbudowano 14, 12 z nich wysłano do Francji. Urzą-
dzenie nie zdało egzaminu praktycznego, a mimo to
próbowano dostosować je do czołgu Matilda II. Nie
udało się jednak skonstruować sprawnie działającego
układu przeniesienia napędu ze skrzyni na trał.
2
Podobnie
jak czołgi A11 Ma-
tilda I, czołgi A12
Matilda II zostały
wyposażone w róż-
ne typy trałów prze-
ciwminowych. Pra-
cami nad trałami
kierował
Komitet
Min
Przeciwpan-
cernych (Anti Tank
Mine
Comitee).
Pierwszy
projekt
(nawiązujący
do
konstrukcji francu-
skiego trału SY4
AMX testowanego
w marcu 1940 roku
na czołgu Renault
R-35) przewidywał
wyprodukowanie
trału składającego
się z 6 dużych dysków (trał talerzowy), który jednak bardzo przeszkadzał w czasie jazdy w terenie.
W tym samym czasie zakła-
dy
John Fowler
z Leeds opracowały
inny typ trału bębnowego (z mniej-
szymi bębnami) przeznaczony dla
czołgów szybkich. Trał został przy-
stosowany do zamontowania na
czołgach Matilda i przyjęty do uzbro-
jenia jako
AMRA
(Anti
Mine Roller
Attachment).
Trał składał się z ramy
mocowanej do boków kadłuba czoł-
gu, do której z kolei były przyczepio-
ne cztery bębny, które umieszczono
przed gąsienicami czołgu. W przy-
padku natrafienia na minę przeciw-
pancerną następowała detonacja,
która niszczyła bęben trałujący, dla-
tego czołgi AMRA w zasadzie służy-
ły jedynie do lokalizacji pola mino-
wego, a samego rozminowania do-
konywano w inny sposób. Służyć
mogły do tego
ładunki Carrot
trzech
typów: 272 kg, 34 kg kumulacyjny i
11,3 kg. Łącznie powstało
140 ze-
stawów AMRA,
z których 100 zostało wysłanych do jednostek bojowych, a
40
posłużyło do prób z ładunkami Carrot..
Zgłoś jeśli naruszono regulamin