Czołg A12 Mk II Matilda Scorpion.pdf
(
3587 KB
)
Pobierz
WIELKA BRYTANIA
Technika lądowa
BROŃ
1942
Pojazdy specjalne
Czołg z trałem Matilda Scorpion
Mine flail tank Matilda Scorpion
Jednym z największych wro-
gów czołgów są miny. Trudne do
wykrycia i wyposażone w zapalniki
detonujące ładunek tylko pod znacz-
nym naciskiem, mogły bez problemu
zatrzymać każde natarcie, zrywając
gąsienice i uszkadzając zawieszenie.
Brytyjczycy, a także wojskowi z in-
nych państw, eksperymentowali z
różnego rodzaju trałami czyszczący-
mi pas ziemi pod gąsienice czołgu,
jednak takie rozwiązanie było niewy-
starczające.
Pierwszą wadą takiego sys-
temu jest pozostawienie pasa nie-
oczyszczonej ziemi między trałami.
Stanowiło to niebezpieczeństwo nie
tylko dla innych czołgów, ale także
dla piechoty podążającej za nimi. W
realiach pola walki trudno sobie
przecież wyobrazić, by czołgi jecha-
ły gęsiego, a piechota grzecznie
podążała za nimi po śladach gąsie-
nic. Drugim problemem związanym
z tego typu urządzeniami jest ich
znaczna masa i rozmiar. Czołg wy-
posażony w trał jest ograniczony
pod względem mobilności, co utrud-
nia mu prowadzenie walki i czyni z
niego wyróżniający się cel na polu
bitwy. Wniosek jest więc prosty – do
oczyszczania dróg przez pola mi-
nowe potrzebne były pojazdy wypo-
sażone w specjalistyczny sprzęt,
których jedynym zadaniem byłoby zwalczanie min.
2
Pierwszą próbą zbudowania
czołgu przeciwminowego na podwo-
ziu Matildy był wóz o nazwie kodowej
Skorpion.
Była to bardzo interesują-
ca konstrukcja, nosząca jednak
znamiona improwizacji. Autorem idei
wyposażenia Matildy w trał przeciw-
minowy z prawdziwego zdarzenia był
południowoafrykański inżynier Abra-
ham du Troit. Pierwszymi czołgami
wyposażonymi w trał du Toita były
właśnie Matildy, przebudowane w
warsztatach w Egipcie
latem 1942
roku. Wozy przeciwminowe były
bardzo potrzebne, a Matildy były już
wozami o mocno ograniczonej przy-
datności bojowej. Po zatwierdzeniu
jego idei przez władze wojskowe
wysłano go w
listopadzie 1941
roku
do Wielkiej Brytanii by tam mógł w
spokoju rozwijać i doskonalić swój
pomysł. Wozy przeciwminowe były
jednak potrzebne „tu i teraz”, więc
pomimo wyjazdu Troita do Metropolii prace nad zbudowaniem trału na bazie Matildy w Egipcie nie zostały wstrzymane.
Ich rezultatem stał się wspomniany już Skorpion.
„Ojcem” nowej konstrukcji
był kapitan Norman Berry z RAOC.
Głównym elementem roboczym stał
się obrotowo zamocowany walec z
zamocowanymi stalowymi łańcu-
chami. Pod wieloma względami
przypominał on ten instalowany
później w pojazdach Sherman Crab.
Trał mocowano na kratownicowych
wysięgnikach, zainstalowanych po
obu stronach pojazdu. Całość napę-
dzał silnik o mocy 30 koni mecha-
nicznych. W ten sposób można było
w krótkim czasie przebudować czołg
na pojazd saperski, pełniący bardzo
ważną i potrzebną misję oczyszcza-
nia pól minowych.
Niestety Scorpion miał jedną dosyć
istotną wadę, dyskwalifikującą go jako
sprzęt do stałego użycia na froncie. „Skor-
piony” powstawały poprzez prostą i szybką
przebudowę Matildy w warsztatach fronto-
wych, co oznaczało, że zakres modyfikacji
dokonywanych w konstrukcji powinien być
ograniczony do niezbędnego minimum. Nie
można także zapominać o presji czasu,
jaką musiał odczuwać kapitan Berry.
Wszystko to sprawiło, że kwestię przysto-
sowania czołgu do pełnienia zadań prze-
ciwminowych rozwiązano w najprostszy
sposób. Całe wnętrze wozu pozostawiono bez jakichkolwiek zmian, mocując po prostu trał ze wszystkimi niezbędnymi
urządzeniami do zewnętrznych powierzchni. Oznaczało to zamknięcie operatora trału wraz z silnikiem i całym potrzeb-
nym osprzętem w niewielkim stalowym pudle, mocowanym do prawego boku pojazdu. Komentowanie warunków pracy
tego człowieka, siedzącego tuż obok gąsienicy i silnika, uważam za zbędne.
Historia użycia „Skorpionów” jest krótka, lecz udana. Dwadzieścia cztery wozy (inne opracowania mówią o trzy-
dziestu dwóch) wzięły udział w bitwie pod El-Alamein w
październiku 1942
roku. Pojawiły się również na linii Mareth w
marcu 1943
roku. Były to już jednak Scorpion Mk II, z trałem sterowanym z wnętrza pojazdu. Matildy dobrze sprawowały
się w roli czołgów oczyszczających przejścia przez pola minowe, jednak szybko wyszły na jaw wady związane z improwi-
zowanym charakterem całej konstrukcji. Silnik napędzający trał szybko się przegrzewał, a same Matildy były za wolne,
żeby nadążać za szybko przemieszczającymi się jednostkami lub nadawać się do szybkiego przerzutu na nowe odcinki
pracy. Z tych powodów kariera Matild jako wozów przeciwminowych zakończyła się tak szybko, jak się rozpoczęła.
Plik z chomika:
jaciom2
Inne pliki z tego folderu:
Czołg mostowy Bruckenleger IV 1939.pdf
(17984 KB)
Czołg obserwacyjny artylerii Panzerbeobachtungswagen IV 1944.pdf
(9484 KB)
Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer IV 1944.pdf
(13940 KB)
Czołg A12 Mk II Matilda AMRA.pdf
(2232 KB)
Czołg A12 Mk II Matilda Baron.pdf
(6783 KB)
Inne foldery tego chomika:
Amfibie
Ciągniki
Czołgi
Motocykle
Pojazdy dowodzenia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin