TRAFNOŚĆ tabelka.docx

(13 KB) Pobierz

TRAFNOŚĆ – dokładność, z jaką test realizuje założone cele pomiarowe

odzwierciedla relacje, jaka zachodzi między koncepcją właściwości psychologicznej a użytymi wskaźnikami tej właściwości, czyli odzwierciedla adekwatność operacjonalizacji wielkości psychologicznej

rodzaj trafności

definicja

punkt odniesienia

metody badania

kryterialna (zewnętrzna)

stopień, w jakim test pozwala na ocenę – w czasie teraźniejszym lub przyszłym – określonej właściwości psychologicznej innej niż ta, którą test bezpośrednio mierzy; wyznaczana przez stopień zgodności dwóch pomiarów: zmiennej testowej i zmiennej kryterialnej

zmienna kryterialna

- trafność można sprawdzać w stosunku do tak wielu kryteriów, jak wiele jest specyficznych zastosowań danego testu (kryteria: wskaźnik osiągnięć szkolnych, wyniki specjalistycznego kształcenia, późniejsze oceny rzeczywistych osiągnięć w pracy, metoda grup kontrastowych, diagnoza psychiatryczna, oceny…)

- integrowanie wyników z różnych badań (meta analiza)

·    diagnostyczna

rodzaj trafności kryterialnej, w którym kryterium dla ocenianego testu jest pomiar zachowania lub cechy aktualnie występującej u osoby badanej

pomiar dokonany testem oraz pomiar wybranego kryterium, czyli zachowania lub właściwości, o której chcemy wnioskować z wyniku testu

·    prognostyczna

rodzaj trafności kryterialnej, w którym kryterium dla ocenianego testu jest pomiar zachowania lub cechy występującej w przyszłości u osoby badanej

pomiar kryterium następuje później

teoretyczna (wewnętrzna)

stopień, w jakim test pozwala na pomiar nasilenia u osoby badanej hipotetycznej właściwości – czyli psychologicznego konstruktu – o której mają świadczyć odpowiedzi na bodźce testowe

teoria i hipotezy z niej wypływające

- analiza różnic międzygrupowych (wyniki otrzymane przez osoby różniące się między sobą ze względu na konstrukt powinny być różne)

-analiza macierzy korelacji (z innymi testami)

- analiza czynnikowa (czy dane empiryczne są zgodne z zakładaną strukturą teoretyczną)

- analiza struktury wewnętrznej testu (stopień, w jakim dany test można uznać za miarę jednego konstruktu)

- analiza zmian nieprzypadkowych wyników testu (1 razy ten sam test)

- analiza procesu rozwiązywania testu

fasadowa (pseudotrafność)

jak spostrzegają test osoby badane, czyli co test wydaje się mierzyć – czy w opinii badanych test jest adekwatny w wypadku określonego celu (ważna przy badaniu osób dorosłych, by chcieli współpracować)

wygląd testu, postawa badanego wobec testu, motywacja

 

treściowa (definicyjna, logiczna)

stopień, w jakim treść testu reprezentuje całokształt zachowań, których próbkę pobiera test; stopień, w jakim treść pozycji testowych reprezentuje pewne szersze uniwersum treści

®     ocena na ile każda pozycja jest rzeczywistą częścią zbioru ogólnego

®     stopień reprezentatywności testu w stosunku do uniwersum

definicja zmiennej, którą chcemy badać

- metoda sędziów kompetentnych

- systematyczna analiza treści testu, by sprawdzić, czy stanowi ona reprezentatywną próbę dziedziny, która ma być przedmiotem pomiaru

- specyfikacja zawartości testu dla osób, które mają opracować pozycje testowe

- sprawdzanie i porównywanie wyników w różnych grupach

- analiza rodzajów błędów

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin