Czołg niszczycielski Ladungsleger I 1940.pdf
(
7553 KB
)
Pobierz
NIEMCY
Technika lądowa
BROŃ
1940
Pojazdy specjalne
Czołg niszczycielski Ladungsleger I
Dane taktyczno-techniczne Ladungsle-
ger I
Typ:
czołg niszczycielski.
Lata
produkcji:
1940.
Wyprodukowano:
ok.
30 sztuk.
Wycofanie
ze służby: 1941.
Załoga:
2 osoby.
Długość:
4,42 m.
Sze-
rokość:
2,06 m.
Wysokość:
2,5 m.
Prze-
świt:
0,29 m.
Masa bojowa:
6200 kg.
Opancerzenie:
6-13 mm.
Napęd:
sze-
ściocylindrowy, górnozaworowy silnik
rzędowy chłodzony cieczą Maybach NL38
TRKM o mocy 100 KM przy 2500 obr/min.
Trakcja:
gąsienicowa.
Pojemność zbior-
ników paliwa:
146 l.
Transmisja:
mecha-
niczna, ZF Aphon FG 31.
Moc jednost-
kowa:
17 KM/t.
Nacisk jednostkowy na
grunt:
0,39 kg/cm².
Prędkość:
na drodze
40 km/h, w terenie 20 km/h.
Zasięg:
droga 140 km, teren 95 km.
Pokonywanie przeszkód:
ściany 37 cm; brody 60 cm;
rowy (okopy) 140 cm, stoki o nachyleniu do 30°.
Uzbrojenie:
dwa karabiny maszynowe Dreyse MG 13 kalibru 7,92 mm z
zapasem amunicji 2250 pocisków (90 magazynków) umieszczone w wieży czołgu.
Użytkownicy:
Niemcy.
2
Podczas planowania przez
Niemcy inwazji na Francję postano-
wiono zbudować pojazd mogący
niszczyć bunkry silnym ładunkiem
wybuchowym. Na początku
1940
roku w zakładach kolejowych Talbot
w Aachen przystosowano około 30
czołgów PzKpfw I Ausf. B dla jedno-
stek saperskich dywizji pancernych.
Pojazd nazwany
Ladungsleger auf
PzKpfw I
(dosłownie: „kładący ła-
dunki”) przystosowany był do prze-
noszenia ładunku wybuchowego
służącego do niszczenia stałych
przeszkód polowych. Nazywano go
także
Zerstorerpanzer
(czołg
nisz-
czycielski).
Istniały dwie wersje tego
wozu. Pierwsza przenosząca ładu-
nek o masie 50 kg, zaopatrzona była
w specjalny wysięgnik zaczepiony do
stalowej liny, której drugi koniec
przymocowany był do wciągarki. Po
podjechaniu do celu wysięgnik prze-
nosił zasobnik nad czołgiem i składał
na ziemi, po czym ładunek można
było odczepić i po wycofaniu odpalić.
Druga wersja pojazdu zabierała 75-
cio kg ładunek wybuchowy zamoco-
wany na rozkładanym wysięgniku
zamontowanym z tyłu kadłuba. Po
podjechaniu na wstecznym biegu do
celu wysięgnik opuszczał zasobnik
za czołgiem, po czym ładunek moż-
na było odpalić przy pomocy zapalni-
ka czasowego lub kabla. Pojazdy
obu wersji poza przenoszonymi ła-
dunkami wybuchowymi były uzbrojo-
ne tak jak normalne czołgi Panzer I.
Wozy Ladungsleger były używane w
Pancernych Kompaniach Saperów
(np. w 57 zmotoryzowany batalion
saperów 7. DPanc we Francji) nie-
których Dywizji Pancernych (2., 6. i
7. DPanc), sporadycznie na froncie
zachodnim w 1940 roku i wschodnim
w 1941 roku.
Plik z chomika:
jaciom2
Inne pliki z tego folderu:
Czołg mostowy Bruckenleger IV 1939.pdf
(17984 KB)
Czołg obserwacyjny artylerii Panzerbeobachtungswagen IV 1944.pdf
(9484 KB)
Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer IV 1944.pdf
(13940 KB)
Czołg A12 Mk II Matilda AMRA.pdf
(2232 KB)
Czołg A12 Mk II Matilda Baron.pdf
(6783 KB)
Inne foldery tego chomika:
Amfibie
Ciągniki
Czołgi
Motocykle
Pojazdy dowodzenia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin