Czołg M3A1 Lee II 1941.pdf

(7482 KB) Pobierz
USA
Technika lądowa
BRON
Czołgi
1941
Czołg średni M3A1 Lee II
Medium tank M3A1 Lee II
Dane taktyczno-techniczne
M3A1 Lee II. Typ:
czołg średni.
Trakcja:
gąsienicowa.
Transmisja:
mechaniczna.
Standary-
zowany:
09.10.1941.
Produkcja:
luty - sierpień
1942.
Wyprodukowano:
300 egzemplarzy (272
M3A1 i 28 M3A1 diesel).
Długość:
6,12 m.
Szero-
kość:
2,72 m.
Wysokość:
3,12 m.
Prześwit:
43 cm.
Masa bojowa:
27900 kg.
Pancerz:
górna część
kadłuba odlewana, łączona z dolną nitami; grubość
płyt - kadłub - przód 38-51 mm, boki i tył 38 mm,
góra 13 mm, dno 13-25 mm; wieża (odlew) - przód
76 mm, boki i tył 51 mm, góra 32 mm.
Napęd:
silnik
9-cylindrowy gwiazdowy silnik gaźnikowy chłodzony
powietrzem Continental R 975 EC2 o mocy 340 KM
lub silnik dieslowski Guiberson T-1400-2 o mocy
maksymalnej 354 KM (260,4 kW).
Paliwo:
benzyna,
pojemność zasadniczych zbiorników paliwa 765 I,
zużycie do 209 l/100 km (olej napędowy 571 I).
Układ napędowy:
sprzęgło główne suche wielotarczowe, wał napędowy, skrzynia odbioru mocy, skrzynia przekładniowa
mechaniczna 5 biegów do przodu 1 do tyłu, mechanizmy skrętu - mechanizm różnicowy z hamulcami typu Cleveland-
Cletrac, przekładnie boczne, koła napędowe.
Podwozie:
6 par pojedynczych kół jezdnych z bandażami gumowymi, zblo-
kowane po dwa w wózkach, zawieszenie na podwójnych spiralnych sprężynach pionowych; 3 pary kół podtrzymujących
górną część gąsienicy; koła napędowe z przodu kadłuba, napinające z tyłu; gąsienice dwusworzniowe, dwugrzebieniowe,
79 ogniw w każdej taśmie; 4 typy gumowo-metalowe lub metalowe; szerokość 406-422 mm, podziałka 152 mm; długość
oporowa gąsienic 373 cm, rozstaw środków gąsienic 211 cm.
Instalacja elektryczna:
24 V dwuprzewodowa, dodatkowy
agregat ładowania.
Prędkość maksymalna:
38,5 km/h.
Promień skrętu:
19 m.
Zasięg:
193 km.
Moc jednostkowa:
12,1 KM/t.
Nacisk jednostkowy:
0,89 kg/cm
2
.
Przyrządy celownicze i obserwacyjne:
2 celowniki teleskopowe M40 i
M45, 3 peryskopy obserwacyjne, 7 szczelin.
Pokonywane przeszkody:
wzniesienia do 30°, rowy szerokości 230 cm,
ściany wysokości 60 cm, brody głębokości 100 cm.
Uzbrojenie:
75 mm armata M2 lub M3 w sponsonie bocznym, kąty
ostrzału w płaszczyźnie poziomej 30°, w płaszczyźnie pionowej -9° +20°, stabilizowana w pionie; 37 mm armata M5 lub
M6 sprzężona z 7,62 mm km Browning M 1919A4, kąty ostrzału w płaszczyźnie poziomej 360° w płaszczyźnie pionowej -
7°+60°, stabilizowana w pionie; napęd obrotu wieży ręczny i hydrauliczny; 1-2 km 7,62 mm Browning M1919A4 w kadłu-
bie, 50,8 mm wyrzutnia granatów dymnych, 2 pm 11,43 mm Thompson M1928A1, broń osobista załogi.
Amunicja:
do 75
mm działa 65 nabojów, do 37 mm działa 128 nabojów, 4084 naboje do km, 640 nabojów do pm, 14 granatów dymnych
50,8 mm, 6 granatów ręcznych.
Załoga:
6 osób (dowódca, dwóch ładowniczych, dwóch celowniczych, kierowca).
2
M3A1
Udana próba odlewania
pancerza na wieżę czołgu M3
skłoniła do rozważenia możliwo-
ści produkcji odlewów jeszcze
większych rozmiarów. Próby
balistyczne górnej części kadłu-
ba wykonanej techniką odlewa-
nia ze stali dały wyniki pozytyw-
ne, chociaż konieczna była nieco
większa grubość pancerza, aby
utrzymać odporność na przebicie
równoważną walcowanej płycie
pancernej. W procesie odlewania
można było uzyskać gładsze,
opływowe kształty, zapewniające
prawie identyczną ochronę przy
podobnej masie konstrukcji. Od-
lewany kadłub eliminował ponad-
to śmiertelne zagrożenie wywo-
ływane w czołgu M3 nitami wybi-
tymi uderzającym w pancerz
pociskiem i rykoszetującymi we-
wnątrz kadłuba czołgu. Komitet
Uzbrojenia
autoryzował
w
czerwcu 1941
roku produkcje
odlewanej górnej części kadłuba
czołgu średniego M3. Odmiana
ta
9 października 1941
roku
otrzymała oznaczenie
M3A1.
Czołgi M3A1 były prawie
identyczne z M3. Jedną z różnic
było położenie włazu na górnej
ścianie przedziału bojowego: na
opływowym odlewanym kadłubie
właz przesunięto do narożnika,
obrócono o 45° i umieszczono w
pozycji lekko nachylonej w kie-
runku przedziału silnikowego. Na
początkowych
egzemplarzach
właz miał zawiasy od strony wie-
ży, ale okazało się to mało prak-
tyczne i w późniejszych pojaz-
dach zawiasy przeniesiono na
przeciwną krawędź włazu. Wraz
z wprowadzeniem do produkcji
odlewanego pancerza wyelimi-
nowano drzwiczki pistoletowe w
tylnej ścianie przedziału bojowe-
go. Włazy boczne w kadłubie
występujące na początkowych
egzemplarzach produkcyjnych pomijano pod koniec
produkcji, pozostawiając tylko drzwiczki pistoletowe na
prawej burcie kadłuba. W tym czasie dodano także
trzy wentylatory, umieszczone podobnie jak w czołgu
M3 (poza prawym górnym przedziału bojowego, który
umieszczono przed, a nie za włazem).
Produkcja czołgów średnich M3A1 z odlewa-
nym pancerzem w American Locomotive Company
rozpoczęła się w
lutym 1942
roku i trwała do
sierpnia
1942
roku. Zbudowano
272
czołgi tej wersji.
M3A1 (DIESEL)
W lipcu 1941 roku, ze względu na niewystar-
czającą produkcję silników benzynowych Wright, w
Aberdeen rozpoczęło realizację programu prób alter-
natywnej jednostki napędowej -
silnika wy-
3
sokoprężnego Guiberson T-1400-2.
Komitet
Uzbrojenia, przydzielając oznaczenia czołgom
średnim МЗ, M3A1 i M3A2, zakładał, że ich napę-
dem będzie albo silnik Wright R975. albo wysoko-
prężny Guiberson. W tym ostatnim przypadku
oznaczenie typu czołgu zostałoby uzupełnione o
przyrostek (Diesel).
Silnik Guiberson T-1400-2 był wcześniej te-
stowany w czołgu średnim M2A1. Został wymonto-
wany i zainstalowany w czołgu M3A1, a następnie
od
2 lipca
do
8 października 1941
roku poddany
cyklowi prób. Próby te, z wykorzystaniem jeszcze
jednego egzemplarza M3A1 z takim samym silni-
kiem, sfinalizowano
23 czerwca 1942
roku. Wyka-
zały one wyższość osiągów silnika wysokoprężne-
go, głównie dzięki większemu momentowi przy
mniejszej prędkości obrotowej. Zasięg pojazdu był
prawie dwukrotnie większy z powodu mniejszego
zużycia paliwa. Jednak silnik Guiberson okazał się
zawodny w eksploatacji i wymagał zbył częstych
napraw. W efekcie zalecono zaprzestania dalszych prób w Aberdeen, a producentowi pracę nad poprawieniem nieza-
wodności. Nakazano także zaniechanie dalszego montowania silników Guiberson w czołgach M3A1 produkowanych w
American Locomotive Company, ograniczając produkcje odmiany M3A1 (Diesel) do
28
pojazdów.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin