LITERATURA POWSZECHNA XVI-XVII w.prof. Katarzyna Mroczkowska-Brand
W. Shakespeare, Hamlet
[kontekst historyczny]
A) Sytuacja w Anglii
- bunt hrabiego Essexa - królowa Elżbieta I - umierająca; była dziewicą - problem dziedziczenia tronu
- zagrożenie wojną religijną (+ król - głową kościoła anglikańskiego od czasu Henryka VIII; deklaracja innowierstwa lub ateizmu jednoznaczna ze zdradą stanu)B) Biografia Szekspira
· ur. 1564, zm. 1616
· "najciemniejszy" okres życia: 1601-1606:
- śmierć ojca i czteroletniego syna (a zakaz odprawiania mszy za dusze zmarłych)
- niezidentyfikowana Dark Lady (czarnowłosa i czarnooka, wbrew ówczesnym kanonom piękna)- do spisku Essexa należał hrabia Southampton, blisko związany z Szekspirem (dedykacja sonetów)
= wtedy Szekspir pisze swoje największe sztuki: Hamleta, Makbeta, Króla Leara i Otello.C) Teatr w Anglii
- The Theatre, 1576 r.
- The Globe, 1599-1642. Napis nad teatrem: "Totus mundus agit histrionem" = "Cały świat odgrywa rolę"
- były spółkami autorsko-aktorskimi -> ograniczenie wpływu dworu i Kościoła - relatywna niezależność, swoboda twórcza
- demokratyczność: widzami zarówno arystokracja, jak chłopstwo
D) Duch epoki
- barokowa obsesja na punkcie złudzeń optycznych- moda na teatralizację życia (śluby, pogrzeby itp. - jak przedstawienia teatralne)
- pierwsze refleksje o psychice ludzkiej (nie - duszy czy rozumie)
1) Legenda Hamleta
· sagi i eddy islandskie (Islandia - kolonią duńską)
· baśnie duńskie; historia Amleda
· Saxo Gramaticus, "Gesto Danorum" - spisał legendę o Amledzie na przełomie XII i XIII w.
· XIII w.: poeta Snori Sturluson
· XVI w.: François de Belleforest, "Historie tragiczne" - antologia; pierwsza wersja, w której Hamlet ginie; ważny motyw praw do tronu. (Szekspir mógł przeczytać tę wersję, znał j. francuski)
· Thomas Kyd, "Hiszpańska tragedia" - tragedia zemsty w stylu senekańskim
· UR-HAMLET; prawdopodobnie autorstwa Kyda, zaginiony.
2) "Hamlet" Szekspira w zestawieniu z poprzednikami
a) To, co się powtarza:
- postać Hamleta; bratobójcze zabójstwo ojca Hamleta (ale zmieniają się sposoby zabójstwa);
- małżeństwo matki Hamleta z jej szwagrem
- (udawane) szaleństwo Hamleta
* motyw teatru w teatrze pojawia się już u Kyda; Szekspir go rozbudowuje
b) Zmiany, które do legendy wprowadził Szekspir
Poprzednie realizacje
"Hamlet" Szekspira
- w wersjach staroduńskich - szczęśliwe zakończenie: Hamlet zabija stryja i żyje szczęśliwie
- rozbudowane, tragiczne zakończenie
- nie jest tragedią zemsty, ale filozoficzną i psychologiczną
- oszczędność; sam Hamlet daje polecenie umiaru aktorom
- drugorzędna kwestia dziedziczenia tronu (dlatego "Hamlet" Szekspira nie jest tragedią zemsty).
- Szekspir komplikuje charakterystykę postaci i motywy ich działania (np. nie wyjaśnia, czy matka wiedziała o zabójstwie)
- ironia, (czarny) humor, autoanaliza
- nie wskazuje palcem winnego; zakończenie nie jest pozytywne, bo nie byłoby prawdopodobne psychologicznie, sytuacyjnie, historycznie...
- wzmożenie tragizmu dzięki tragicznej funkcji czasu
u Belleforesta: erudycyjność, popisywanie się edukacją klasyczną
- podkreślanie sprawy praw Hamleta do tronu
u Kyda: wielkie, retoryczne monologi
-postać Hieronima, któremu zabito syna
- szuka on zemsty; motyw zemsty bardzo istotny, machiavelliczne konstrukcje;
- brak ironii; jednoznaczne postaci o stałej charakterystyce (np. szaleniec pozostaje szaleńcem)
- jako pierwszy zastosował pomysł teatru w teatrze
- schemat tragedii zemsty: duch + alegoria zemsty + krwawa akcja
- szekspirowski "Hamlet" podporządkowany jest pytaniu: Jaka jest najważniejsza różnica między tym co jest a tym, co się wydaje?
3) Monologi w "Hamlecie"
*klasyczny monolog: mówiący jest na scenie sam; monolog spełnia określoną funkcję (np. służy analizie psychologicznej postaci) lub jest popisem retorycznym; przygotowuje zwroty akcji
ich istotą - kwestionowanie: porządku świata, własnego toku rozumowania i przeżywanych emocji ! oparte na (auto)ironii
Cztery monologi:
I + III = o samobójstwie i ohydzie świata
II + IV = obowiązek zemsty i poczucie winy;
iluzoryczność postrzegania rzeczywistości
*ważne w jakim kontekście są wygłaszane
I: Akt I, scena II; po scenie tronowej, Hamlet jeszcze nie wie, że ojciec został zamordowany, a już myśli o samobójstwie, nie wspomina o kwestii praw do tronu; furia spowodowana postawą matki;
II: Akt II, scena II; przed tym monologiem - rozmowa z aktorami, zamówienie deklamacji fragmentu "Iliady": rozpacz Hekuby po śmierci Priama i kontrast w stosunku do zachowania matki; aktor tak doskonale oddaje emocje - grając, a Hamlet nie potrafi ulec swoim autentycznym emocjom na tyle, żeby pchnęły go do dokonania zemsty -> czym się różnią prawdziwe emocje od udawania?; relacja grania do bycia; próba odegrania (i ewokowania) emocji, które pchną go do zemsty; "mózgu mój, wymyśl coś!".
III: Akt III, scena II: "Być albo nie być"; wcześniej - rozmowa Ofelii z królem, ukrycie króla i Poloniusza za arrasem (Hamlet wiecznie ma poczucie, że jest podsłuchiwany); po nim - "obrzydliwa" rozmowa z Ofelią (ciemna strona charakteru Hamleta); pożądanie śmierci jako ukojenia;
IV: Akt IV, scena IV: monolog retoryczny, "pod publikę"; nieustanne kwestionowanie, zmiany punktu widzenia; temat zemsty; pytania egzystencjalne; celowe wzmaganie własnych emocji, histrioniczność, doprowadzanie się do szaleństwa; pozorny podziw dla Fortynbrasa (Hamlet - dumny czy zazdrosny?)
4) Hamlet Szekspira a Don Kichote Cervantesa
a) wspólny - zamysł nad błędami percepcji (różnica między tym co jest, a co wydaje się być); jest on trzonem obu historii, ale został inaczej przedstawiony, "obudowany";
b) TRAGIKOMIZM; próba uchwycenia złożoności świata; rzeczywistość taka, jaką jest, nie - idealna
c) Hamlet i Don Kichote - niezdolni do miłości
*1616 - data śmierci: Cervantesa, Szekspira i Garcilaso de la Vegi; prekursorzy walki o ochronę praw autorskich (wraz z Montaignem)
* TRAGIKOMIZM w "Hamlecie": gry słowne (np. rozmowy z Poloniuszem) i czarny humor (grabarze) -> na pytanie "Gdzie jest Poloniusz?" (Akt IV, scena III, gdy już jest martwy) Hamlet odpowiada: "Na kolacji (...) tylko nie tam, gdzie on je, ale gdzie jego jedzą".
5) Zaburzenia percepcji w Hamlecie:
- teatr w teatrze
- rozbieżność sądów strażników na temat ducha -> ostatecznie nie wiadomo, czym jest
- aluzje na różnych poziomach (wynikało to z "demokratyczności" teatru elżbietańskiego)
- problem skrytobójstwa czyni starego Hamleta ofiarą i odsuwa na dalszy plan jego ocenę moralną, a przecież sam mówi o swoich grzechach, które nie pozwalają na jego zbawienie i nakłania Hamleta do zemsty - nie po chrześcijańsku.
- naturalna skłonność Hamleta do melancholii, jego "zakochanie się w śmierci" + jego obrzydzenie dla rozmnażania życia
- w Akcie III, scenie IV Hamlet mówi do ducha: "twoja łaskawa postać" -> traktuje ducha jako figurę swojego ojca; podobnie w akcie I scenie V: "Czy kochałeś swojego ojca, Hamlecie?" (nie: czy mnie kochałeś?)
6) Ważne informacje, sytuacje i cytaty
- jedyna szczera relacja: przyjaźń Hamleta z Horacjem; Horacjo - obecny w sztuce tylko po to, żeby pokazać, że uczciwość i szczerość jest możliwa
- rozmowa Hamleta z Rosencrantzem i Guildensternem w akcie II scenie II; "A człowiek?..." -> zakwestionowanie pojęć historii idei:
- łańcucha bytów
- człowieka jako mikrokosmosu analogicznego do makrokosmosu
- theatrum mundi
- akt III, scena III: Hamlet rozważa zabójstwo Klaudiusza, gdy ten (udaje że) się modli, ale rezygnuje z obawy, że Klaudiusz mógłby zostać zbawiony (zabójstwo + brak przebaczenia i miłosierdzia)- Klaudiusz - jedyną postacią w "Hamlecie", która szczerze analizuje swoje postępowanie
- najbardziej romantyczna scena: Akt III, scena IV - pojawienie się ducha podczas rozmowy Hamleta z Gertrudą: "Wstąp pomiędzy nią a duszę drżącą..."
- aktualna wówczas sprawa świętości ludzi, dyskusja nad istnieniem Czyśćca, nowy obrzęd pogrzebowy; w akcie V, scenie I Laertes martwi się o pogrzeb Ofelii;
- kontrowersje z punktu widzenia chrześcijanizmu:
- nakaz zemsty ze strony duszy, która jednocześnie chce odkupienia
- fałszywa modlitwa Klaudiusza i jednoczesne rozważania Hamleta o zabójstwie
- samobójstwo Ofelii (+ szaleństwo rozumiane wówczas jako opętanie)
Z historii rozwoju tragedii:
- możliwość łączenia tragizmu z komizmem: wbrew Arystotelesowi, ale grunt pod takie połączenie przygotowały średniowieczne mirakle; w okresie renesansu - podział na sztukę wysoką i niską, wyraźny podział w teatrze dworskim; "czyste postaci" sztuk: tragedie senekańskie/ komedie dell'arte
- teatr francuski w XVII wieku powraca do takich wyraźnych podziałów - zmieniają to dopiero romantycy
- II nurt: rodzący się teatr nowożytny: Hiszpania i Anglia; tragikomizm; w Hiszpanii - postać graciosa (=błazna) obowiązkowa w każdej sztuce - domagała się go publiczność; w Anglii - brak definicji dramatu, ważne, żeby podobał się publiczności.
M. Montaigne, Esej o kanibalach
- "Próby" wydane w 1580 r.
- Życie prywatne Montaigne'a - typowe dla szlachcica francuskiego w XVI wieku; jednocześnie, w tle, najkrwawsze wojny religijne (noc św. Bartłomieja...)
- Problematyka eseju:
- czy Europejczycy mają prawo twierdzić, że walczą o ideały? - porównanie kanibalizmu do torturowania żywych i rzucania ich szczątków na pokarm świniom pod sztandarami religii i cywilizacji;
- krytyka bałwochwalstwa wobec starożytnych (myślenia scholastycznego) przy jednoczesnej nikłej znajomości własnej natury.
sen
teatr
= idea/metafora/porównanie/topos ~ ~
życie
Geneza
1. Platon- ludzie jako kukiełki w rękach bogów (-> w "Królu Learze": ludzie jak muchy ...
Volakis