pozne dziecinstwo.docx

(17 KB) Pobierz

Póżne dzieciństwo, czyli młodszy wiek szkolny

Ogólne informacje:

Jest to okres trwający od 7. Do 12 r.ż. Okres pomiędzy dzieciństwem, a adolescencją.

Dziecko idzie do I klasy szkoły podstawowej. Jest to etap przejściowy (przedszkole, a szkoła).

Koniec okresu stanowi przejście do fazy dorastania.

 

Zmiany zachodzące w tym okresie:

1.      Zmiana aktywności dziecka ( z zabawy w system działań, tzn. obowiązki, normy społeczne, zadania)

2.      Rozwój psychiczny, integracja umożliwiająca dostosowanie się do nowych sytuacji

3.      Trwałe wejście w nowe środowisko (szkoła jako miejsce wychowania i integracji z rówieśnikami bez większej kontroli rodziców)

4.      Podjęcie nowej roli społecznej – uczeń

 

 

Zadania rozwojowe, które dziecko musi realizować:

1.      Wzbogacenie i uporządkowanie posiadanej wiedzy

2.      Opanowanie umiejętności potrzebnych do nabywania i organizowania wiedzy oraz posługiwanie się nią

3.      Opanowanie czynności czytania i pisania

4.      Wejście w grupę rówieśniczą, znalezienie swojego miejsca

 

Dojrzałość szkolna

W tym okresie szkoła staje się środowiskiem, gdzie zdobywa się wiele nowych umiejętności. Dziecko MUSI osiągnąć odpowiedni poziom dojrzałości szkolnej. Dziecko dojrzałe:

1.      Jest dostatecznie rozwinięte ruchowo i fizycznie

2.      Posiada dobrą orientacje w otoczeniu

3.      Porozumiewa się w sposób zrozumiały dla drugiej osoby

4.      Potrafi działać intencjonalnie

5.      Zgodnie i przyjaźnie współpracuje z rówieśnikami

6.      Gotowe na rozstanie z matką

NAJWAŻNIEJSZY JEST SZKOLNY START

Rozwój dysharmonijny – dziecko ma opóźniony rozwój, możliwości.

E. Erikson okres między 6. a 12 r. ż. Nazywa okresem pracowitości albo poczucia niższości (brak sukcesów, nie radzenie sobie z zadaniami)

Pod koniec tego okresu dziecko częściej angażuje się w różnego typu formy aktywności, np. uczestniczy w zawodach sportowych.

 

Nauka czytania i pisania

Czytanie:

1.      Posiadanie zdolności dysponowania w zakresie analizy i syntezy

2.      Odpowiedni poziom słuchu fonematycznego oraz prawidłowa wymowa głosek

3.      Kształtuje analizę słuchową i rozwija słuch fonetyczny

Pisanie:

1.      Dobra sprawność manualna oraz koordynacja wzrokowo-słuchowa

2.      Podczas pisania utrwala się ruch ręki, wyobrażenia wzrokowe i słuchowe

W drugiej klasie dziecko potrafi swobodnie zapisywać własne zdania, zaś w 3 i 4 uczniowie piszą płynnie.

 

Rozwój procesów  poznawczych

Uwaga, pamięć, myślenie

1.      Podstawową jest uwaga (jest zdolność do zdobycia zorganizowanego doświadczenia)

UWAGA

- eksponowanie bodźców

- zahamowania intensywnych działań

- eliminacja zbędnych bodźców

- selekcja i kontrola reakcji właściwych

- przetwarzanie, zapamiętywanie

- uzyskanie potrzebnych informacji

W okresie 5-7 r.ż. zmienia się zakres uwagi, zaczyna być ona kontrolowana. Jest to możliwe poprzez dojrzewanie centralnego układu nerwowego. Dzieci stają się bardziej systematyczne, elastyczne i coraz mniej egocentryczne.

PAMIĘĆ

-na początku mechaniczna

-wykonuję strategie pamięciowe

-samodzielna analiza

-przeradza się w logiczną

- starają się zrozumieć treść

 

W tym okresie wykorzystuje się następujące strategie:

-wyliczanie, powtarzanie

- organizowanie

- tworzenie wskazówek

- opracowywanie

 

Od 10 r.ż. regularnie stosują hierarchiczną kateryzację lub posługują się wskazówkami dot. Kategorii.

Pod koniec młodego wieku stosują wiedzę w sposób zróżnicowany, zależnie od rodzaju zadania.

 

MYŚLENIE

Z tym wiąże się zdolność do stosowania lepszych strategii.

Piaget: Późne dzieciństwo to okres, w którym następuje przejście od stadium myślenia przedoperacyjnego do stadium operacji kontrolnych.

- szereg zdolności nabywania i przetwarzania informacji o świecie

- myślenie logiczne

- wnioskowanie o charakterze przyczynowo-skutkowym

 

Im dziecko potrafi ująć więcej elementów, tym zakres zastosowania myślenia jest większy.

 

Rozwój rozumowania moralnego

Wraz z rozwojem poznawczym wykształca się r. moralny, czyli analizowanie i ocenianie zdarzeń i sytuacji w kontekście nakazów, zakazów i norm społecznych.

Wg Piageta dzieci w tym okresie znajdują się najpierw w stadium realizmu moralnego, następnie w stadium relatywizmu moralnego.

Realizm moralny

Reguły społeczne są realnie traktowanie, narzucone z zewnątrz (moralność heteronomiczna), czyli trzeba je respektować , zarówno nakazy jak i zakazy dorosłych. Konsekwencja: immanentna sprawiedliwość (przekonaniem , że złamaniu czy naruszeniu reguły zawsze towarzyszy kara. Odpowiedzialność obiektywna – uzależnienie moralnej oceny od fizycznych i obiektywnych skutków.

Relatywizm moralny

Reguły traktuje się jak umowy. Około 10-11 r. ż. występuje moralność autonomiczna, Trzeba postępować zgodnie z wyznawanymi normami. Satysfakcją dla dziecka jest samo postępowanie zgodne z normą (okres moralnego pryncypializmu). Dzieci zaczynają brać pod uwagę czynniki psychologiczne, np. zamiar sprawcy, intencje, motywy.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin