rubieże kultury popularnejj.pdf

(5691 KB) Pobierz
rubieże
kultury
popularnej
Anna Nacher
Rubieże kultury popularnej
Popkultura w świecie przepływów
recenzje
prof. dr hab. Eugeniusz Wilk
prof. UAM dr hab. Marek Krajewski
redakcja
Karolina Sikorska
ilustracje
Paulina Płachecka
projekt & opracowanie graficzne
Magdalena Heliasz
(txt publishing)
copyright by
Anna Nacher
Galeria Miejska Arsenał
druk
Zakład Poligraficzny
Moś i Łuczak, Poznań
ISBN
978-83-61886-36-5
wydawca
Galeria Miejska Arsenał
Stary Rynek 6
61-772 Poznań
www.arsenal.art.pl
dyrektor
Wojciech Makowiecki
partnerzy medialni
kultura popularna
rubieże
kultury
popularnej
popkultura
w świecie przepływów
anna nacher
Dofinansowano ze środków
Ministra Kultury
i Dziedzictwa Narodowego
– spis treści
10
Wstęp
Rubieże kultury popularnej:
między sceną a akademią
28
Rozdział pierwszy
Taneczny culture jamming
– pogranicza ciała
62
Rozdział drugi
PKP – polityczna kultura
popularna: od centrali do
prowincji i z powrotem
92
Rozdział trzeci
Etnowyprzedaż?
Etnomuzykologia, world music
i Murzynek Bambo
146
Rozdział czwarty
Między eco-chic,
projektowaniem zaangażowanym
a ekokiczem
– ekologia jako styl życia
176
Rozdział piąty
Kontrkultury mediosfery
– media taktyczne
212
Rozdział szósty
Kontrkultury mediosfery
– cyberaktywizm
242
Rozdział siódmy
Kontrkultury substancji
– od halucynogenów
do enteogenów
282
Rozdział ósmy
Kontrkultury czasu
– kultura typu slow
306
Rozdział dziewiąty
Miejskie ogrody
albo miasto-ogród
po partyzancku
338
Rozdział dziesiąty
Rewolucja ubrana w gadżety
albo wyblakły urok
hipsterstwa
360
Bibliografia
388
Appendix
10
Rubieże kultury popularnej – między sceną a akademią
11
wstęp
Rubieże kultury popularnej
– między sceną a akademią
Kiedy otrzymałam propozycję poprowadzenia cyklu wy-
kładów w  poznańskiej Galerii Miejskiej Arsenał, poświęconych
„rubieżom kultury popularnej”, porwała mnie fala entuzjazmu. Im
bliżej było jednak pierwszego spotkania, tym wyraźniej mnożyły
się wątpliwości. Trudności kryją się choćby w definiowaniu, precy-
zowaniu i zakreślaniu pola refleksji. Kulturę popularną długo utoż-
samiano z kulturą masową
1
, mocniejsze dowartościowanie zyskała
we wczesnych próbach teoretycznego ujęcia postmodernizmu
2
,
1
Historię tego utożsamienia, a także późniejszego rozróżniania
pokazuje m.in. Dominic Strinati w często wykorzystywanym
w praktyce akademickiej podręczniku,
Wprowadzenie do kultury
popularnej,
przeł. W. Burszta, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań
1998.
Jedną z takich wczesnych prób jest książka Jima Collinsa,
Uncommon Cultures. Popular Culture and Post-modernism,
Routledge,
New York – London 1989.
2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin