Naumanowicz J. - Bóg i zło.pdf
(
3514 KB
)
Pobierz
biblioteka Ojców Kościoła
Bóg i zło
Pisma
Bazylego Wielkiego,
Grzegorza z Nyssy
i Jana Chryzostoma
Biblioteka Ojców Kościoła nr 23
BOG I ZŁO
Pisma Bazylego Wielkiego,
Grzegorza z Nyssy i Jana Chryzostoma
Wstęp, przypisy i przewodnik tematyczny:
M a r ie -H é lè n e C o n g o u r d e a u
Teksty greckie tłumaczyli:
K a r o l i n a K o c h a ń c z y k
,
k s. J ó z e f N a u m o w ic z ,
M a r ta P r z y S zych o w sk a
Wydanie polskie opracował:
k s. J ó z e f N a u m o w i c z
Kraków
Spis treści
Wstęp
Problem dobra i zła w czasach Ojców Kościoła (M.-H. Con-
g o u r d e a u ) .............................................................................
5
Przekład
Bazyli Wielki,
O ty m
,
ż e B ó g n ie j e s t s p r a w c ą z ł a
(tłum.
J. Naumowicz).............................................................................. 35
Grzegorz z Nyssy,
O d z ie c i a c h p r z e d w c z e ś n i e z m a r ły c h
(tłum.
M. Przyszychowska)....................................................................63
Św. Jan Chryzostom,
K t o s a m s o b i e n ie s z k o d z i
,
te m u n ik t
z a s z k o d z i ć n ie m o ż e
(tłum. K. Kochańczyk)........................... 93
Przewodnik tem atyczny............................................................. 131
Wykaz s k r ó tó w ....................................................................... 141
Nota bibliograficzna ...................................................................143
Problem dobra i zła
w czasach Ojców Kościoła
Pytanie o zło rodzi się z rozbieżności, jaka istnieje między
dążeniami ludzkiego serca do szczęścia i harmonii a rzeczywistoś
cią, która jest bolesna i jakby rozdwojona. Zło często łączy ze sobą
dwa elementy (które niekiedy są rozróżniane): to z jednej strony
„cierpienie” lub „nieszczęście”, z drugiej zaś „wina” i „grzech”.
Ponadto, jest ono tym, z czym się zderzamy (choroba, śmierć...),
ale także tym, co w nas tkwi (nienawiść, pożądanie...). Wszystkie
cywilizacje spotkały się z omawianym problemem i usiłowały go
wyjaśniać, a mimo to wciąż pozostaje on aktualny.
Zło ma więc podwójny przedmiot (cierpienie, grzech), bywa
też dwojako ujmowane (pozostawiamy natomiast na boku prak
tyczne aspekty walki ze złem). Można je bowiem rozpatrywać jako
problem metafizyczny (co to jest zło? skąd pochodzi?) — stanowi
to zadanie filozofii. Ale można je także ujmować jako problem
duchowy (dlaczego człowiek grzeszy? jak Bóg pozwala na ist
nienie świata, w którym niewinni cierpią i umierają?) — i to jest
dziedzina religii.
Temat zła jest jednym z głównych problemów także w religii
chrześcijańskiej, na co wskazują już pierwsze słowa wyznania
wiary, ogłoszonego przez Sobór w Nicei w 325 roku: „Wierzę
w jednego Boga, Ojca wszechmogącego, Stworzyciela nieba i zie
mi”. Wierzymy w jednego Boga (nie ma więc drugiego boga —
złego, którego można by obarczyć odpowiedzialnością za całe zło);
6
Bóg i zło
w Boga Ojca (dlaczego jednak pozwala On, aby jego dzieci
cierpiały...?), Wszechmogącego (kto więc może Go usprawied
liwić za istnienie cierpień...?), Stworzyciela nieba i ziemi (jest
Stwórcą nie tylko nieba, gdzie panuje harmonia, ale także tej ziemi,
pełnej bólu i występku). Stawianie takich pytań i udzielanie na nie
odpowiedzi, choćby częściowych, było nieuniknione także dla
Ojców Kościoła. Podjęli oni temat, mając już jednak pewne
podstawy. Elementów odpowiedzi dostarczała formacja filozoficz
na, ale ważna była przede wszystkim wytrwała lektura Biblii.
W dotychczasowe rozważania należało jednak wprowadzić upo
rządkowaną argumentację, trzeba było odeprzeć fałszywe kwestie
i podjąć próbę stworzenia syntezy.
Pisma, których przekład zamieszczono w tym tomie, stanowią
przykład takich prób wyjaśnienia problemu zła. Noszą one ślad nie
tylko owego podwójnego dziedzictwa: filozoficznego i biblijnego,
ale mają też charakter obrony przed atakami na chrześcijaństwo
(i judaizm) ze strony różnych systemów myśli religijnej. Atak ten
najwyraźniej szedł ze strony ruchów gnostyckich czy manichejs-
kich, które programowo starały się zdjąć z Boga odpowiedzialność
za zło, osłabiając przez to wymowę wiary biblijnej i chrześcijańs
kiej. Ojcowie Kościoła usuwali te wyjaśnienia z pola zainteresowa
nia teologii chrześcijańskiej, nie przestawały one jednak pojawiać
się w sposób otwarty albo ukryty w biegu historii, jako alternatywa
wobec rozważań Kościoła * Oddziałują one jeszcze dzisiaj w myśli
.
prezentowanej przez tzw. nowe typy religijności, co wskazuje na
aktualność trudu refleksji podjętego przez Ojców Kościoła.
I. Filozofowie i religie wobec zła
W momencie narodzin chrześcijaństwa, w świecie śródziem
nomorskim panowało wspólne dla filozofii oraz religii przeczucie,
że Bóg, jeśli istnieje, jest dobry. Nie można Go zatem obarczać
odpowiedzialnością za zło. W szkołach takiego myślenia for
Plik z chomika:
XRXS
Inne pliki z tego folderu:
A.A - Księga modlitwy.pdf
(664 KB)
A.A. - Jezus i Muhammad według Biblii i Koranu.pdf
(359 KB)
Al-Sheha Abdurrahman - Moje pierwsze kroki w islamie.pdf
(663 KB)
Adresy islamskie.pdf
(186 KB)
Grimm, Farima - Der Islam mit den Augen einer Frau.pdf
(665 KB)
Inne foldery tego chomika:
b. SCEPTYCYZM I NIEWIARA
c. EKSTREMIZMY
d. OBŁĘD ŚWIATOPOGLĄDOWY
e. OBŁĘD RELIGIJNY
z. Egzorcysta
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin