Nordau Max - Syjonizm.pdf
(
973 KB
)
Pobierz
W yd aw nictw o „ A gu d a s C yon“ w lo d z i.
SYONIZM
PR Z E Z
D -ra yyiaksa JStordau a
spolszczył z upoważnienia autora
M. J a h r b lu m .
http://rcin.org.pl
JJ03B0JIEH0 IJEH3yP0K)
rop . Bapm aBa 31 fleKaÓpn 1902 ro,na
3 ty
http://rcin.org.pl
omiędzy ludźmi wykształco
nymi, śledzącymi z pewną
uwagą ruchy współczesne, nie znajdzie
się chyba ani jeden, któremu by wyraz
„syonizm“ był zupełnie nieznany. Po
wszechnie wiadomo, iż oznacza on pe
wien kierunek ideowy, który w osta
tnich latach znalazł wśród Żydów, prze
ważnie w krajach wschodnich, licznych
zwolenników. Zupełne wszakże jasne po
jęcie o celach i drogach syonizmu ma
zaledwie niewielu wśród nieżydów, a na
wet Żydów. Jednych bowiem sprawy
żydowskie nie interesują o tyle, ażeby
podjęli trud dokładnego informowania
się o szczegółach z właściwego źródła;
W stęp.
http://rcin.org.pl
SYO NIZM
drugich, zaś wprowadza w błąd kłamliwe
i potwarcze oświetlanie syonizmu przez
jego wrogów; pomiędzy syonistami znów
może zamało znajdzie się osób, któreby
wyczerpały całą treść ideową syonizmu,
by módz określić go jasno i zrozumiale.
Chcę więc podjąć próbę zwięzłego
i trzeźwego wyłuszczenia dotyczących
syonizmu faktów przed czytelnikami, nie
mającymi z góry powziętego zdania, a pra
gnącymi w dobrej wierze zapoznać się
z tym objawem historycznym, — faktów,
osnutych na prawdzie, a nie w tej posta
ci, w jakiej one się odbijają w ciasnych
głowach, lub jak je przekręcają i fałszu
ją oszczercy.
I.
Mesyanizm
i syonizm .
Syonizm, o ile oznacza tęsknotę na
rodu żydowskiego do Syonu, jest pojęciem
starodawnem. Od czasu zburzenia dru
giej świątyni przez Tytusa, od czasu roz
proszenia się narodu żydowskiego po
wszystkich krajach, nie przestał on nie
wzruszenie żywić nadziei powrotu do
utraconej ziemi przodków. Ta nadzieja
i tęsknota Żydów do Syonu była treś
cią wiary w Mesyasza, która stanowi
nieodłączną część ich religii. Istotnie
mesyanizm i syonizm były przez nie-
http://rcin.org.pl
SY ONIZM
mai dwa tysiące lat pojęciami identy-
cznemi, a bez wykrętów i. sofizmatów nie u-
da się odłączyć w liturgii żydowskiej mod
łów o przyjście Mesyasza, od modłów
o niemniej upragniony powrót do ojczy
zny historycznej. Modlitwy te do nie
dawna rozumiano dosłownie, jak je rozu
mieją jeszcze po dziś dzień prawowierni
Żydzi. Wierzyli oni zawsze, że są naro
dem, który za swe grzechy ukarany zo
stał utratą kraju rodzinnego, i skazany
na przebywanie w obcych krajach jako
tułacz, którego cierpienia ustaną dopiero
wówczas, kiedy znów obejmie w posiada
nie swą Ziemię Obiecaną.
Zmieniło się to wszakże w połowie judaizm zre
XVIII-go wieku, kiedy w judaizmie zaczął formowany
się przejawiać „postęp “, którego pierwszym
orędownikiem był filozof-popularyzator
Mojżesz Mendelsohn. W iara osłabła; ży
dzi wykształceni, o ile nie odpadli zupeł
nie, zaczęli racyonalistycznie pojmować
naukę swej religii; dla nich rozproszenie
Żydów stało się faktem dokonanym i nie
odzownym; pojęcia mesyanizmu i syo-
nizmu ogołocili oni z wszelkiej treści kon
kretnej, wysnuwszy dziwną doktrynę,
podług której obiecany Żydom Syon ma
być pojmowany w znaczeniu duchowem,
jako ustalenie zasady monoteizmu żydo-
http://rcin.org.pl
Plik z chomika:
XRXS
Inne pliki z tego folderu:
Chesed Natan - Inny Jezus, inny duch, inna ewangelia.pdf
(86976 KB)
A.A. - Tora.pdf
(53720 KB)
Bałaban Majer - Dzielnica żydowska jej dzieje i zabytki.pdf
(44844 KB)
Bartoszewicz Kazimierz - Wojna żydowska w roku 1859 (początki asymilacyi i antisemityzmu).pdf
(34021 KB)
Batault Jerzy - Kwestia żydowska.pdf
(25011 KB)
Inne foldery tego chomika:
B. ANTYMASONIANA i MASONIANA
C. Kosmici i UFO
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin