Giełda ustny PEDIATRIA ROZWÓJ.odt

(34 KB) Pobierz

 

Prof. Jastrzębska pyt z akademika 

1. szczepienia BCG,powiklania,zapal mozgu i podostre zapalenie mozgu 
2. atypowe zapalenie pluc 
3. hipotyreoza wrodzona 
4. modyfikacje mleka 
5. AZS – karmienie 
6. bad przesiewowe u noworodka 
7. badania bilansowe 
8. astma 
9. szczepienia obowiazkowe i zalecane 
10. HIV u noworodka,kamienie 
11. zalety karmienia mlekiem 
12. krzywica 
13. goraczka reumatyczna 
14. nietolerancja laktozy 
15. badanie neurologiczne noworodka 
16. RZS u dzieci 
17. p/wsk do karmienia piersia 
18. galaktozemia 
19. ZUM u dzieci 
20. test Gutriego, fenyloketonuria 
21. odruch Moro 
22. skala Silvermana, Apgar-porownanie 
23. bronchopneumonia 
24. mukowiscydoza 
25. niedokrwistosc 
26. stadia adaptacyjne 
27. dieta 6-miesiecznego dziecka 
28. mykoplazmatyczne zapal pluc 
29 
29. drgawki 
30. diagnostyka niskowzrostu 
31. chooba wrzodowa 
32. fenyloketonuria 
33. probiotyki i prebiotyki 
34. przycz kwawien z p.pok u dzieci do 1 rz 
35. atypowe zapal pluc


 

praktyczny u dr Abramowicza: 
Bardzo miły pan dr, prawie same 5 postawił  Miałam chłopca (Ezdrasza) z bólami kończyn dolnych towarzyszącymi infekcjom. Do zbadania objawy oponowe, szyja i gardło ( coś jest u niego nie tak z szyja, ma jakiś fałd skórny w okolicy tarczycy, ale dr też nie wiedział co to, raczej nie powiększona tarczyca, ale trzeba zwrócić na to uwagę). Do różnicowania mizs(chociaż nie spełniał żadnych kryteriów, kryteria rozp, postacie, o zapalenie naczyniówki, leczenie i działania niepożądane każdego leku), gorączka reumatyczna (pytanie o kryteria, których też nie spełniał), choroby rozrostowe ( jakie białaczki, gdzie jest osteosarcoma najczęściej-trzy lokalizacje, mięsak Ewinga gdzie) i ostatecznie to co miał, to chyba była zapalenie mięśni w przebiegu infekcji. I tu pytania-jakie infekcje-wirusowe, jakie enzymy CK, LDH, AspaAT, jakie inne badania. Pytał tez o refluks , jak dgn, jak się nazywa takie postępowania po łacinie, że dajemy leki i patrzymy, czy działają (nie pamiętam jak to było). 
Ustny u pani profesor, zdawałam sama, było szybko i bardzo miło  Ma znaczenie ocena z testu, raczej na korzyść. Pytania: 
1.zalety karmienia piersią, różnice w mleku matki i krowim, zawartość oligosacharydów w mleku matki (pytanie gratisowe-130 nie wiem czego:o), jak modyfikujemy mleko. 
2. Krzywica u niemowlęcia, która witaminę D oznaczamy, objawy, leczenie, dawki. 
3. Zapalenie mięśnia sercowego u dziecka w wieku szkolnym ( przyczyny, jakie wirusy- nie zapomniec o parvowirisie B19, objawy, leczenie, różnicowanie obrzęków). 
Jutro pyta tylko pani profesor. Powodzenia!


 

Po pierwsze info do osób które będą zdawać egzamin w najbliższych dniach, dr. Zagórecka powiedziała, że macie być przed kliniką nie później niż o 8:15, wyjdzie po Was i przydzieli do asystentów na praktyczny;p 

Wrażenie po dzisiejszym egzaminie;p praktyczny u dr. Zagóreckiej, 12 miesięczna Julka (kocham małe dzieci;p) na wywiad i badanie około 45 minut, potem przyszła i kazała mi zbadać na tym malutkim dziecku granice serca, węzły podżuchowe, ale ze względu na to, że mała zaczęła płakać i się wyrywać jakoś nie dało się zbadać tych granic. Dostałam inna pacjentkę do badania, znów te węzły, dr wybadała podżuchwowe wielkości grochu. Faktycznie potem pokazała mi takie maluteńkie, więc jak będzie kazała Wam je zbadać, mówcie że są nawet jeśli niepowiększone;p potem objawy oponowe: sztywności karku i brudziński górny;p to czego się dowiedziałam, to że jest podstawowa różnica w badaniu tych dwóch objawów, nie chodzi tylko o to, że jest różny efekt, że brudzińskim górnym sprawdzamy czy jest zgięcie w stawach kończyn dolnych, tylko o to, że przyginamy głowę aż do oporu (wtedy to jest + na sztywność) następnie należy przełamać ten opór i jeśli wtedy jest zgięcie to jest dopiero brudziński;p jakoś nie mogłam się z nią dogadać w tej kwestii, bo nie rozumiałam o co jej chodzi;p potem jakieś 30-40 minut rozmowy na temat wywiadu, różnicowania zaburzeń w przyroście masy ciała, jakie badania,co w tych badaniach, czy u tego pacjenta możliwa jest taka przyczyna, dość dokładnie, potem ewentualne leczenie;p 

Okazało się że pani profesor ze względu na rade wydziału nie zdąży zapytać naszej trójki, więc ostatecznie ja miałam tylko do niej trafić a Iza i Malwina do doc. Konstantynowicza, ale ze wzgędu na to, że dr Zagórecka tak mnie przetrzymała pani profesor przepytała Ize... ale też z dobrym skutkiem:)) pytania z giełdy, ale o tym może napisze Iza, a ja z Malwiną trafiłyśmy do docenta;D trzeba było losować zestaw trzech pytań. Moje pytania: 

1. Ocena neurologiczna noworodka. 
2. Różnice i podobieństwa pomiędzy colitis ulcerosa i chorobą Crohna:D 
3. Profilaktyka SIDS 

Ogólnie, miło, bezstresowo, muzyka klasyczna w tle;D czasem nie wiadomo o co konkretnie chodzi docentowi;p tak czy inaczej podwyższył nam oceny o 0,5 i życzył szczęścia;D życzę wszystkim powodzenia!!


U dr Białokoz było bardzo miło, bezstresowo. Dużo czasu na badanie. Pacjentka 15-letnia z anoreksją. Z badania: wywiad dokładnie (zawód rodziców jest ważny), odchylenia w badaniu przedmiotowym. Nie musiałam badać, bo pacjentka poszła na śniadanie (patrzyła jak badam brzuch, jak przyszła w międzyczasie, by zobaczyć na jakim etapie badania jestem). Kryteria rozpoznania anoreksji, że utrata masy ciała, zaburzenia postrzegania swojego wyglądu, zanik miesiączki i jeszcze jedno miało być, ale nie pamiętam. Różnicowanie: nieswoiste zapalenia jelit, celiakia, cukrzyca t.1, nadczynność tarczycy. Podać badania jakie chcę wykonać, by zróżnicować z tymi chorobami. Badania w ocenie stanu odżywienia (albuminy, prealbumina, transferyna, wskaźnik Cola wyznaczyć, densytometria). Leczenie anoreksji: dieta i że powoli wprowadzamy większe ilości i psychoterapia konieczna (rodzinna). 
Ustny u docenta Konstantynowicza!!  ocenia bardzo dobrze  
Losuje się karteczki: 
1. Diagnostyka niedoboru wzrostu -zacząć od wywiadu rodzinnego, potem siatki centylowe (ocena toru i tempa wzrastania),rtg kości nadgarstka, morfologia, diagnostyka w kierunku zespołu Turnera, Silvera-Rasela, Pradera-Willego, snp - tylko wymienić wystarczyło, jeszcze o IUGR wspomnieć trzeba i nieswoiste zapalenia jelit, mukowiscydoza, celiakia. Jakie badania w tych ostatnich przesiewowe. 
2. Badania przesiewowe u noworodków w Polsce 
3. H. pylori - diagnostyka, leczenie (znać dawki).

 

 

4 letnia Maja. Zespół nawracających gorączek. POCZYTAĆ o tym. Jest to zespół z wykluczenia. W diagnostyce różnicowej wykluczyć WSZYSTKO WSZYSTKO I JESZCZE RAZ WSZYSTKO. Łącznie z diagnostyką niedoborów odporności, wszystkimi chorobami i zespołami, w tym z autoagresji, które powodują wysoką wysoką gorączkę.Wymienić i zdiagozować co najmniej kilkanaście. Może to nie jest takie trudne ale w stresie wszystko ucieka z głowy, wię lepiej się przygotować. Dziecko bardzo wdzięczne do badania, ale nie daj Boże trafić na nią w parze z Zagórecką. Maja zostaje w szpitalu co najmniej do poniedziałku, więc życzę powodzenia. I dziękuję bardzo osobie, która wczoraj na nią trafiła i się tym podzieliła


14 letni Rafał- ból i obrzek 2 stawów kolanowych. 4 tyg przed bólami angina. Wydawać by się mogło, że popaciorkowcowe/ reaktywne zap. stawów, ale młody Pan dr uświadomił mnie że Nie . MIZS. Poczytajcie! Choć mimo, że wszystko mu omówiłam i w różnicowaniu: białaczka, borelioza, ŁZS, TRU, osteosarcoma+ m.Ewinga i diagno do każdego, dalej wymienić różne spos. leczenia: I rzut metotrexat, GKS, chinina, punkcja płynu/bo miał w kolanach/, rehabilitacja, NLPZ'y, immunosupresanty- wymienić wszystkie! Dalej: p/wsk do lecz. biologicznego, mechanizm. powikłania po sterydach i po MTX. Wynik końcowy w miarę zadowalający. Nie na prowadzał- pytał: "co jeszcze?"  

POWODZENIA!!!

 

 

ja dziś na praktycznym miałam (zdaje się w/w) 15-letnią pacjentkę z anoreksją, w badaniu przedmiotowym - ogólnie pojęte badanie neurologiczne(w tym objawy oponowe i tężyczkowe) - Pan dr wręcza młotek neurologiczny... różnicowanie przyczyn utraty masy ciała u dziecka: od chorób PP, pasożytniczych, endokrynologicznych, hematologicznych i onkologicznych po kardiomiopatię itd, odpowiedz polega głównie na wymienianiu jednostek, choc czasem Pan dr dopytuje o objawy patognomiczne, na tej samej zasadzie - badania dodatkowe, kryteria rozpoznania anoreksji (w tym utrata m.c. przynajmniej 15%), leczenie: psychoterapia,odpowiednie żywienie, w ramach próby zwiększenia łaknienia: leczenie przeciwdepresyjne, niektóre neuroleptyki 
ogólnie atmosfera jest przyjazna 
powodzenia


 

 

 

Egzamin praktyczny u dr Motkowskiego generalnie mega spoko dziecko z niedoborem odporności do diagnostyki. Nie chciało sie dac badac wiec potem pobadałem jakas nastoletnia dziewczyne i kazał zbadac brzuch i przyczepił sie ze nerki nie zbadałem. Potem objawy oponowe i tu niestety atmosfera zrobiła sie gesta bo zacząłem badac tak jak jest w ksiązce do propedeutyki napisane a dr niestety stwierdzil ze jest inaczej. Potem luzna rozmowa o niedoborach odporności ze badamy przeciwciała po szczepieniu na hbv zeby sprawdzic czy dziecko produkuje immunoglobuliny, ze cytometrie itp. Praktyczny u pani profesor miła atmosfera pierwsze pytanie o badanie dziecka przed szczepieniem i przeciwskazania do szczepien (badanie jest wazne 24h tylko) drugie o AZS a trzecie o zapalenie miesnia sercowego czynniki etiologiczne, leczenie rozpoznanie.
 

dzisiaj z tego co słyszałam pytały 3 osoby 
to są pytania od docenta:zaparcia,mononukloza,stany przyjsćiowe noworodka, wskaz do tk , leczenie gorączki 
prośba do osób, które zadawały u pani profesor ,pani docent? o relacje 

 

-doc Mikouc: 1. pytanie - proszę wybrac sobie, coś , o czym się chce opowiedziec... ( z zakresu pediatrii oczywiście (w przypadku cukrzycy-postępowanie u dziecka z kwasicą ketonową, w przypadku krztuśca - epidemiologia: obecnie to osoby dorosłe mogą byc źródłem zakażenia dla dzieci, np. matki - niemowlęta), 2. zagadnienia do omówienia do wyboru: mykoplazmatyczne zapalenie płuc, niedobory odporności, przyczyny gorączki u dziecka, bakterie otoczkowe, ocena rozwoju u dziecka do 12 miesiąca życia 
-jeżeli chodzi o niedobory odporności - 10 objawów wskazujących na niedobory, badania dodatkowe wskazujące na niedobory i najczęstsze jednostki chorobowe (niedobór IgA, CVID) 
- przyczyny gorączki - wymienic wszystkie możliwe + badania dodatkowe 
- ocena rozwoju: ogólnie przedstawic w jaki sposób badamy: pomiary antropometryczne, przyrosty masy ciała (ile g miesięcznie), rozwój psychomotoryczny (wymienic składowe) itd. + pytanie: co potrafi zrobic dziecko w 7. miesiącu życia?


 

 

 

egzamin u pani profesor 
1. wszystko co koleżanko wiesz na temat szczepienia na krztusiec 
2. refluks żołądkowo-przełykowy u niemowląt 
3. zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych u dzieci w wieku szkolnym 
miło, przyjemnie i spokojnie, a potem nagle jeb! 3! pomimo 4 z testu 
uzasadnienie: wolno pani mówi, ale pochodzimy z tych samych stron, więc nie mogę skrzywdzic swojej krajanki.
 

 

praktyczny u dr Zagóreckiej: dziecko z autyzmem do diagnostki chorob metabolicznych, w roznicowaniu zaburzenia rozwoju psychomotorycznego, ch. metaboliczne. Do zbadania wezły chłonne, objawy oponowe, granice serca i tarczyca metoda od przodu 

 

u dr Abramowicza:mialem pacjentke z osteogenesis imperfecta:P wiec zaskoczenie bylo ale z wywiadu szybko mozna bylo sie dowiedziec co to za choroba.z badania to obj oponowe i osluchanie klp.po badaniu mila i dluga rozmowa z doktorem:jakie rozpoznanie, roznicowanie(wszystko co mozliwe),sposob dziedziczenia tej choroby, jak rozpoznajemy,jakie badania zlecamy w szpitalu aby potwierdzic OI i leczenie jakie mozemy zastosowac.ogolnie doktor baaaardzo dociekliwy ale ciagnie za jezyk i jakos mozna odpowiedziec i sie czegos nowego nauczyc bo duzo tlumaczy itp.

 

 

 

 

u dr.Motkowskiego: pacjent z niedoborami odporności: podzielić niedobory odporności na 3 grupy: komórkowa, humoralna, niedobór dopełniacza. Jakie mogą być nieprawidlowości w neutrofilach prowadzące do sepsy(coś o adhezji, nie wiedziałam tego dokładnie), które frakcje dopelniacza badamy. jakie są najczęstsze przyzyny nawracających zakażeń dróg oddechowych u dzieci(alergia, GERD). 
Do zbadania w badaniu przedmiotowym: objawy oponowe, węzly chlonne i głębokie obmacywanie brzucha- tutaj trzeba zbadać koniecznie wątrobę śledzionę i nerki. 
Ogólnie doktor sympatyczny.
 

 

 

 

egzamin teoretyczny u doc.Mikłuć (zapałka):odpowiadałyśmy we 3 trochę ponad godzinę, na początku rozmowa na odstresowanie jak nam się studiowało i jakie specjalizacje nas interesują. Potem co nas szczegolnie zainteresowało w pediatrii. Warto tu wybrać sobie jakiś temat i się z niego przygotować bo zadaje dość dokładne pytania(my powiedziałyśmy o krzywicy, autyźmie i nieswoistych zapaleniach jelit). Potem zapytała nas o OZT, krwawienia, gorączki, niedokrwistości, dawka żelaza, zapalenie mięśnia sercowego, bakterie otoczkowe-jak wykształca się na nie odporność i rodzaja szczepionek na streptokoki. Ma swoją giełdę przygotowną chyba ze 200 pytań ale dopiero na koniec zaczęła z niej korzystać - kazała wylosować po pytaniu - ja wzięłam nr.52 - krew w stolcu, koleżanka nr. - 60 wcześniaki. Generalnie oceny stawiała dobre jak jedna osoba czegoś nie wiedziała to druga dopowiadała, atmosfera sympatyczna. Myślę, że lepiaj trafic do niej niż do profesorki, kobieta na pewno nie chce skrzywdzić i nie będzie zadawała pytań o nazwy handlowe szczepionek

 

NA ROZWOJU 
1 Klinka Zaburzeń Rozwoju, 
Praktyczny u dr Maria Piotrowska-Depta - m-a-s-a-k-r-a; egzamin u Pani profesor to był miodzio, ale tej Pani mówię stanowczo nie. Miałem Pacjenta z gorączką od tygodnia (Michał 2 lata) dzisiaj już zdrowy bez odchyleń, poza VSD. W badaniu czepiała się o wszystko. Osłuchiwanie serca charakterystyka, granice oczywiście były zastrzeżenia. Objawy oponowe wymieniłem i zaprezentowałem sztywności karku, Brudzińki dolny/górny (uwaga Pani dr wymaga pełnym zdaniem Objaw Brudzińskiego dolny i górny), Flatau, Kerniga, Amosa, opistotonus- to stanowczo za mało więc powodzenia. Potem objawy otrzewnowe - patogeneza. Opis pacjenta i pytania o wszystko - różnicowanie też dawki, preparaty ile mg/kg słowem wszystko i najlepiej w kolejności jaką Pani dr ma na myśli. 

U prof. Jastrzębskiej każdy 3 pytania: 
1. Nie powtórzę, ale chodziło o żywienie w okresie noworodkowym i niemowlęcym, modyfikacja mleka, różnice w składzie (giełda) 
2. ZUM u niemowlaków i u dzieci starszych różnicowanie, leczenie, posocznica 
3. MMR wszystko, NOP (pamiętajcie, że są później 7-12dni po) mnie pytanie o nazwy handlowe ominęło, natomiast reszty nie:) 
miła atmosfera P.prof. sporo sam dopowiada, ale maglowanie przez 2h może do hipoglikemii doprowadzić Powodzenia 

2 Peter mialem to samo szczeście i te samą panią doktor... 1h15min spedzone na badaniu, odpowiadaniu, BARDZO DOKLADNIE, łacznie z pytaniem matki czy badalem jądra (na co mama kiwnela głowa )... ale ogolnie oceny nie takie zle stawiala  
U docenta: 
MILO I PRZYJEMNIE, nie ma wiecej co sie rozpisywac 
pytania: 
1. badanie neurologiczne u noworodka 
2. crohn vs CU 
3. SIDS-rozpozanie i profilaktyka 
POWODZENIA WSZYTKIM (nie czekajcie na swoj termin, idzcie wczesniej) 

3 praktyczny najprzyjemniejszy jaki miałem  .. u pani dr Białokoz-Kalinowskiej, wywiad i badanie ok. 15 minut  Pacjentka z gorączką i powiększonymi węzłami do diagnostyki. Do zbadania węzły, brzuch, objawy oponowe. Różnicowanie gorączki i powiększonych węzłów. 


U docenta Konstantynowicza: 
1. Szczepienia zalecane w 1 roku życia. 
2. Rozpoznanie otyłości w wieku rozwojowym. 
3. Leczenie pozaszpitalnego zapalenia płuc u 5-latka. 

Ogólnie luzik  

4 Pytania u docenta Konstantynowicza : 

1/ Leczenie astmy u dzieci. 
2/ Dziecko 7-letnie, z powiększonymi węzłami chłonnymi, tonsillitis, hepatomegalią - diagnostyka. 
3/ Polio- dlaczego szczepimy, kiedy? 

Docent sprawia,że egzamin dyplomowy jest dużo, dużo przyjemniejszy niż nazwa wskazuje. 

Egzamin praktyczny u doktor Białokoz, odczucia podobnie jak u przedmówicy. 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin