raport_sosw(1).pdf

(267 KB) Pobierz
Nadzór pedagogiczny
System Ewaluacji Oświaty
RAPORT Z EWALUACJI CAŁOŚCIOWEJ
Gimnazjum nr 55 w SOSW nr 10 im. J. Korczaka we
Wrocławiu
Wrocław
Dolnośląski Kurator Oświaty
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Przebieg ewaluacji:
Prezentowany raport jest rezultatem ewaluacji zewnętrznej przeprowadzonej w szkole (lub placówce) przez
wizytatorów do spraw ewaluacji.
Ewaluacja polega na zbieraniu i analizowaniu informacji:
o efektach działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły
lub placówki (na podstawie danych informujących o wynikach pracy szkoły (lub placówki) odzwierciedlonych
w umiejętnościach, zachowaniach, postawach, działaniach uczniów i w osiąganych przez nich rezultatach
na różnego rodzaju testach, egzaminach),
o procesach zachodzących w szkole lub placówce (na podstawie danych, które informują o procesach
i działaniach zachodzących i podejmowanych w szkole (lub placówce), a decydujących o sposobie
funkcjonowania, charakterze szkoły (lub placówki) i przede wszystkim prowadzących do pożądanych
efektów),
o funkcjonowaniu szkoły lub placówki w środowisku lokalnym, w szczególności w zakresie współpracy
z rodzicami uczniów (na podstawie danych informujących o sposobie współpracy ze środowiskiem
i funkcjonowaniu w środowisku oraz wykorzystaniu tych zasobów w procesie nauczania i uczenia się),
o zarządzaniu szkołą lub placówką (na podstawie danych informujących o sposobach zarządzania
decydujących o jakości działań podejmowanych w szkole lub placówce).
Ewaluacja ma na celu zebranie informacji i ustalenie poziomu spełniania przez szkołę lub placówkę wymagań
zawartych w załączniku do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie
nadzoru pedagogicznego.
Szkoła lub placówka może spełniać te wymagania na pięciu poziomach:
Poziom E - oznaczający niski stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówkę.
Poziom D - oznaczający podstawowy stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówkę.
Poziom C - oznaczający średni stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówkę.
Poziom B - oznaczający wysoki stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówkę.
Poziom A - oznaczający bardzo wysoki stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówkę.
Raport z ewaluacji: Gimnazjum nr 55 w SOSW nr 10 im. J. Korczaka we Wrocławiu
2 / 31
Opis metodologii:
Badanie zostało zrealizowane w dniach 19-10-2012 - 28-02-2013 przez zespół wizytatorów ds. ewaluacji, w skład
którego weszli Małgorzata Petkov, Iwona Kondracka-Grzymałkiewicz, Marta Warchoł, Justyna Madejska.
W trakcie ewaluacji w placówce zbierano informacje pochodzące z wielu źródeł - dyrektora, uczących w szkole
nauczycieli, innych pracowników, uczniów, rodziców, partnerów szkoły i przedstawicieli samorządu lokalnego.
Do gromadzenia danych wykorzystano metody ilościowe (ankiety w wersji elektronicznej i papierowej), jakościowe
(wywiady indywidualne, grupowe, obserwację i analizę źródeł zastanych). Zestawienie metod, technik doboru
próby i liczby osób, które wzięły udział w badaniach znajduje się w tabeli poniżej.
Wywiady grupowe zostały przeprowadzone po realizacji i analizie ankiet, pełniąc wobec nich funkcję wyjaśniającą.
Kategoria badanych/źródła
danych
Dyrektor szkoły
Nauczyciele
Metoda/technika
Indywidualny wywiad
pogłębiony
Ankieta elektroniczna (CAWI)
Ankieta elektroniczna (CAWI)
"Szkoła, w której pracuję"
Wywiad grupowy
zogniskowany (FGI)
Sposób doboru próby
nd
nd
Badanie na próbie pełnej
Nauczyciele zróżnicowani pod
względem stażu, nauczanego
przedmiotu i pracy w
zespołach zadaniowych oraz
pedagog szkolny
Pracownicy inni niż
nauczyciele
Przedstawiciele trzech
ostatnich roczników, wywiad
prowadzony przy udziale
wychowawców
Przedstawiciele rady rodziców
i rad klasowych,
reprezentujący różne roczniki
oraz wszyscy chętni
Badanie na próbie pełnej
rodziców uczniów klas rok
niższych od najstarszych.
Przedstawiciele samorządu
lokalnego i instytucji
wskazanych przez dyrektora
jako partnerzy
8 godzin lekcyjnych, dobór
uwzględnia różnorodność
uczniów w szkole. Klasy
uczniów z upośledzeniem w
stopniu lekkim uczestniczące
w obserwacji, to klasy
najstarsze i rok młodsze od
najstarszych. W przypadku
szkół dla uczniów z
upośledzeniem
umiarkowanym lub znacznym
- obserwacja obejmuje po
jednym oddziale z każdego
etapu edukacyjnego.
Na zewnątrz, przed i po
lekcjach, podczas przerw,
podczas zajęć pozalekcyjnych
Wielkość próby/liczba
obserwowanych jednostek
nd
nd
15
12
Pracownicy
niepedagogiczni
Uczniowie
Wywiad grupowy
zogniskowany (FGI)
Wywiad grupowy
zogniskowany (FGI)
Wywiad grupowy
zogniskowany (FGI)
Ankieta audytoryjna (PAPI)
9
6
Rodzice
9
21
11
Partnerzy szkoły,
przedstawiciele samorządu
lokalnego
Obserwacja zajęć
Wywiad grupowy
zogniskowany (FGI)
8
Obserwacja zajęć pozalekcyjnych
Obserwacja szkoły
Analiza danych zastanych
nd
Raport z ewaluacji: Gimnazjum nr 55 w SOSW nr 10 im. J. Korczaka we Wrocławiu
3 / 31
Informacja o placówce
Nazwa placówki
Patron
Typ placówki
Miejscowość
Ulica
Numer
Kod pocztowy
Urząd pocztowy
Telefon
Fax
Www
Regon
Publiczność
Kategoria uczniów
Charakter
Uczniowie, wychow., słuchacze
Oddziały
Nauczyciele pełnozatrudnieni
Nauczyciele niepełnozat. (stos.pracy)
Nauczyciele niepełnozat._(w etatach)
Średnia liczba uczących się w oddziale
Liczba uczniów przypadających na jednego
pełnozatrudnionego nauczyciela
Województwo
Powiat
Gmina
Typ gminy
Liczba mieszkańców
Wysokość wydatków na oświatę
Stopa bezrobocia
DOLNOŚLĄSKIE
Wrocław
Wrocław
gmina miejska
soswnr10.neostrada.pl
93205001900000
publiczna
Dzieci lub młodzież
specjalna
69
6
0
0
0
11.5
Gimnazjum nr 55 w SOSW nr 10 im. J. Korczaka we
Wrocławiu
Janusz KORCZAK
Gimnazjum
Wrocław
Parkowa
27
51-616
Wrocław
713482287
Raport z ewaluacji: Gimnazjum nr 55 w SOSW nr 10 im. J. Korczaka we Wrocławiu
4 / 31
Wprowadzenie: obraz placówki
Raport, do którego lektury Państwa zapraszamy, powstał w wyniku ewaluacji całościowej
przeprowadzonej w Gimnazjum nr 55, będącego częścią Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego nr 10
im. Janusza Korczaka we Wrocławiu. Placówka znajduje się w bliskim sąsiedztwie Parku Szczytnickiego zwanego
zielonymi płucami miasta. Ośrodek posiada certyfikat „Szkoły dbającej o bezpieczeństwo”, należy do sieci szkół
i przedszkoli promujących zdrowie.
W trakcie prowadzonych badań ustalono, że koncepcja pracy szkoły jest znana nauczycielom, uczniom i ich
rodzicom. Jej głównym celem jest przygotowanie do życia w społeczeństwie poprzez osiąganie możliwie
wszechstronnego rozwoju psychofizycznego uczniów, usprawnianie zaburzonych funkcji psychicznych oraz
przygotowanie do zdrowego i bezpiecznego sposobu życia.
Przy pomocy nowoczesnych metod nauczania w szkole realizowana jest podstawa programowa szkolnictwa
ogólnodostępnego. Nauczyciele w procesie nauczania korzystają z programów multimedialnych realizowanych
z zastosowaniem m.in. tablicy interaktywnej. Zajęcia z informatyki odbywają się w dwóch pracowniach ze stałym
dostępem do Internetu. W Gimnazjum funkcjonuje czytelnia multimedialna. Dodatkowo podopieczni Ośrodka mogą
korzystać z różnorodnych zajęć terapeutycznych (logopedia, terapia pedagogiczna, gimnastyka korekcyjna,
socjoterapia, biofeedback, zajęcia z Integracji Sensorycznej). Wychowankowie objęci są opieką pielęgniarską oraz
wsparciem lekarzy specjalistów. Uczniowie mają możliwość rozwijania swoich zainteresowań i uzdolnień poprzez
udział w różnorodnych zajęciach pozalekcyjnych, licznych imprezach kulturalnych, projektach i wycieczkach
edukacyjnych. Uczestniczą w opracowaniu szkolnych regulaminów, pod opieką nauczyciela redagują szkolną
gazetkę pt. „Szuflada”. Odnoszą sukcesy w licznych konkursach, zwłaszcza sportowych i artystycznych.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom innych placówek specjalnych, Gimnazjum 55 organizuje od 49 lat
Wojewódzki Przegląd Zespołów Artystycznych Szkół Specjalnych. W szkole zorganizowano system wsparcia dla
nauczycieli szkół ogólnodostępnych, kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym, prowadzących nauczanie
włączające i integracyjne.
Absolwenci gimnazjum mają możliwość kontynuacji nauki w szkole zawodowej, wchodzącej w skład Ośrodka, na
kierunkach: fryzjer, posadzkarz, pracownik pomocniczy obsługi hotelowej, sprzedawca. Natomiast w szkole
przysposabiającej do pracy mogą zdobywać wiedzę i umiejętności z zakresu gospodarstwa domowego, prac
ogrodniczych, elementów szycia, wyrobów rękodzieła.
Partnerzy Gimnazjum postrzegają szkołę jako drugi dom dla jej wychowanków.
Raport z ewaluacji: Gimnazjum nr 55 w SOSW nr 10 im. J. Korczaka we Wrocławiu
5 / 31
Zgłoś jeśli naruszono regulamin